Taksvärkki-päivä

mielipiteitä kiitos

Mites muilla on vietetty taksväkki-päivää? Minun lapsi vielä alaluokilla ei meillä silleen vielä ajankohtainen mutta kylläkin jo ajatuksia herättävä. Ja tulee mieleen muistoja omilta kouluvuosilta...

Itse vastustan ajatusta että koulusta ostetaan vapaapäivä! Siis aivan kuin opetettaisiin, että koulu on niin ankea, tylsä ja turha paikka, että sieltä kannattaa ostaa vapaapäivä. Vieläkö on samanlaista? Mielestäni tämä päivä voisi olla sellainen päivä jolloin koulussa puhuttaisiin maailman sodista, nälänhädästä, pakolaisista, koulunkäynnin tärkeydestä jne. Ja samalle päivälle järjestettäisiin rahakeräys johon saisi (vapaaehtoisesti tottakai) tuoda omat lanttinsa. Vaihtoehtoisesti voisi tuoda vaikka muutaman lelun tai kirjan, jotka sitten lahjoitetaan SPR:n Konttiin tai muuhun hyväntekeväisyyttä harjoittavan kirppariin myytäväksi. Poissaolo hyväksyttäisiin niiltä jotka ihan OIKEASTI ovat sinä päivänä jossain aputöissä. Ne, jotka eivät töitä saa tai halua, tulevat normaalisti kouluun. Ei siis missään nimessä sellaista, että vanhemmat antavat rahaa tyhjästä tai nimellisiä kotitöitä vastaan (tyyliin 10e rahaa roskapussin viemisestä).

Miltä kuulostaa?

11

2622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaan

      Itse olen suuresti vastaan taksvärkki päivää ja muitakin rahan keruu päiviä kuten nälkäpäivää yms.Ja toinen juttu mikä häiritsee niin miksi aina suomalaiset kerää ja syysää rahaa joka hiton paikkaan? Mitä jos suomessa iskis tsunami tai olis joku muu katastrofi niin tuskin mikään amerikka tai mikä tahansa maa syysäis tänne rahaa kun eivät edes tiedä mikä tai missä suomi on. Mutta olemmehan hyvinvointi valtio joten syysätään vaan rahaa että muut saa ruokaa. Meillä täällä on ruokakin niin edullista että itselläkään ei ole sitä järin paljon varaa ostaa.puhumattakaan muista.

      • akaasi

        Mutta eihän Nälkäpäivä-keräykseen tai muuhunkaan keräykseen osallistuminen ole pakollista, ne osallistuvat ketkä haluavat. Taksvärkki-päivä olisi ihan kiva jos silloin oikeasti pääsisi päiväksi jonnekin töihin, mutta kun itse omina peruskoulupäivinäni yritin niin ei kukaan ollut halukas palkkaamaan ylimääräistä jokapaikanhöylää kymmenellä eurolla päiväksi. Höh.


      • Pasi
        akaasi kirjoitti:

        Mutta eihän Nälkäpäivä-keräykseen tai muuhunkaan keräykseen osallistuminen ole pakollista, ne osallistuvat ketkä haluavat. Taksvärkki-päivä olisi ihan kiva jos silloin oikeasti pääsisi päiväksi jonnekin töihin, mutta kun itse omina peruskoulupäivinäni yritin niin ei kukaan ollut halukas palkkaamaan ylimääräistä jokapaikanhöylää kymmenellä eurolla päiväksi. Höh.

        Vai ei pakollista, koulussa ei saa taksvärkkipäivänä opetusta sillä opettajat ovat itse koulutuksessa. Olosuhteet luodaan sellaiseksi ettei voi sanoa ei, kuten osta itsellesi vapaapäivä. Kohdettakaan ei saa itse valita vaan rahat on aina lähetettävä mahdollisimman kauas ettei kukaan pääse katsomaan miten rahojen kävi. Minun kouluaikana rahat menivät Pinozetille Chileen kun ne piti mennä vastapuolelle, mutta siitäkin kerrottiin vasta 3 vuotta jälkikäteen. Sen jälkeen innostuin Taksvärkistä kun rahat saattavat mennä myös vastakkaiselle osapuolelle.


      • akaasi
        Pasi kirjoitti:

        Vai ei pakollista, koulussa ei saa taksvärkkipäivänä opetusta sillä opettajat ovat itse koulutuksessa. Olosuhteet luodaan sellaiseksi ettei voi sanoa ei, kuten osta itsellesi vapaapäivä. Kohdettakaan ei saa itse valita vaan rahat on aina lähetettävä mahdollisimman kauas ettei kukaan pääse katsomaan miten rahojen kävi. Minun kouluaikana rahat menivät Pinozetille Chileen kun ne piti mennä vastapuolelle, mutta siitäkin kerrottiin vasta 3 vuotta jälkikäteen. Sen jälkeen innostuin Taksvärkistä kun rahat saattavat mennä myös vastakkaiselle osapuolelle.

        Kaikissa kouluissa joissa itse peruskoulua suoritin (3), on järjestetty koulussa jotain aktiviteettia niille jotka eivät taksvärkkiin osallistuneet. Ikävää jos näin ei ole kaikissa kouluissa.


    • oli ennen ja on edelleen

      Ostettu vapaapäivä se on edelleen.

      Itse vastustan kaikkea rahankerjäämistä kouluissa.

    • varakkaampien lapsille
    • tarja 2

      taksvärkkiä tekevät koko koulu eli myös eskarilaiset...
      Meillä henkilökohtaisesti jos ei vierasta "työpaikkaa" löydy niin valintana on joko kouluun joka on meillä mahdollista tai kotona tehdään minun määräämiäni tehtäviä,joita omakotitalossa syksyllä kyllä piisaa,mutta mitään tekemättä ei olla.

    • Marjo27

      Mie en oo koskaan osallistunu taksvärkkipäivään. Mein koulussa sai valita, että tekeekö jotain "paskahommia" (siivousta) koulussa vai meneekö sit jonnekii muualle. Mie oon kahtena vuonna ainakii (mitä muistan) siivonnu kuvisluokkaa muutaman muun ihmisen kanssa. Se on ollu oikein rauhallista puuhaa.

    • aineenope ja äiti

      täysin vanhemmista kiinni, tuleeko taksvärkistä ostettu vapaapäivä.

      Eihän sille koulu mitään voi, teettääkö työnantaja, useimmiten huoltaja, sitä työtä oikeasti vai ei. Opettaja ei voi mennä koulun ulkopuolelle valvomaan kymmenien oppilaiden taksvärkkipäivän työskentelyä, varsinkin kun koulussakin on valvottavia. Se on sen palkan maksajasta kiinni. Opettajalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin uskoa huoltajaa, jos tämä ilmoittaa lapsen työskennelleen kympin edestä.

      Monissa kouluissa taksvärkkipäivänä paikalla olijoiden kanssa nimenomaan käsitellään mainitsemiasi aiheita. Eli osa työskentelee asian eteen ja osa opiskelee sitä.

    • miemie^^

      Heippa!

      Itse olin taksvärkissä yhteensä kolme kertaa- kerran kaupassa ja muistaakseni pari kertaa pizzeriassa tai sitte yhen kerran pizzeriassa ja kerran siivosin kotona. Ja oikeasti teinkin jotain, enkä vaan vieny roskia!! Muisti pätkii... oon saattanut jopa olla neljästi taksvärkissä, eli kahesti pizzeriassa, kerran kaupassa ja kerran kotona. Hyväne aika, liekö sitä vanhaksi tulossa!
      Kyllä rahalla pitäs nuorellekin olla sellanen arvo, että oikeasti kotona pitäs tehä jotain eikä löhötä ja viedä kymppiä omasta pussista! Saati sitte että vanhemmat maksais nuoren löhöilystä.
      Meillä oli koulussa ainakin opetusta/jotain puhdistustöitä niille, jotka ei menneet taksvärkkiin muualle.

      • Brysseliläinen

        Kylläpä on taas vaikeaa hyvinvointisuomessa... Yksi päivä sinne tänne ei vaikuta vähääkään elinikäisen oppimisen joukossa. Kuinka paljon aikaa ja rahaa meneekään kaikkeen muuhun?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1812
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1245
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      261
      935
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe