laaajaaaa suomessa vs. muu eurooppa

f9g8hjk

Suomessa laajakaista tökkii
Ruotsissa on Euroopan nopeimmat nettiyhteydet. Suomi on vertailussa vasta sijalla 13.

4

288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammuttiin

Kun alkoi tuo kyyhkynmetsästys. Ennen oli Suomessa hyvä kyyhkykanta, mutta pelkäsivät tuota lintuflunssaa ja lahtasivat kirjekyyhkytkin. Tämähän oli odotettavissa, meinaan laajakaistojen nopeus, kun nykyään operaattoriyhtiöt omistaa ulkomaalaiset. Ei niitä kiinnosta kehitys vaan rahastus.

• Vaikka tuskin osaat

Kun Euroopassa vetää 100 km valokuitua, saa 200 000 asiakasta, kun vetää Suomessa 100 km valokuitua, saa 20 000 asiakasta. Kumpi mahtaa olla kannattavampaa?

• ammuttiin

Juu, mä osaan pikkusen miettiä itekin, eli taidan maksaa sinunkin kilpailuasi, kun nääs täällä sitä kilpailua ei ole. Sonera kiskoo megan nopeudesta (ei pysty antamaan edes megaakaan, joskus putoaa alle 500kb, huom. pikku b)39 ekee/kuukausi ja jos viitsit verrata hintoja "ruuhka suomessa", jossa on kilpailua, niin hinnat on aivan toisenlaiset. Toisinsanoen Sonera kuppasi ensin rahat kunnilta, että kyläkeskukset saatiin ADSL-kelpoisiksi, sitten rahastetaan kuukausimaksulla ja lopuksi viedään lankalaajakaista pois ja tarjotaan tilalle jotain 450 langatonta hirveällä hinnalla. Tämä 450:n piti viestintäministeriön mukaan paikata niitä alueita, joille ei muuta laajakaistaa saada, mutta nyt keksittiin, että saadaan hyvä diili, kun tehdäänkin siitä ministeriön avustuksella kiinteään käyttöön tarkoitettu tuote. Mitenkäs muualla maailmassa, kuka tietää?

• Noinhan se perjantaina otsikoitiin, mutta siinä ei liene koko totuus. Ensinnäkin tämän "tutkimuksen" teettäneellä verkkolaitevalmistaja Ciscolla on oma lehmä pahasti ojassa.

Toisekseen vain nopeus on otettu huomioon. Kun laajakaistan levinneisyys ja todellinen saatavuus on jätetty huomiotta, tulos on jokseenkin merkityksetön. Kuinkahan moni keskivertokäyttäjä edes tietää speedtestin olemassaolosta mitään?

Kun "tutkimuksessa" laajakaistan hinta ja ennen kaikkea tarjottavat palvelut jätettiin kokonaan huomiotta, ainut tavoite näyttää olevan julkisuuden tavoittelu. Siinä Cisco ainakin Suomessa onnistui.

Vähän parempi peruste olisi vaikka Mb/s per kotitalous, jolloin myös levinneisyys otettaisiin mukaan. Hintaahan ei tietenkään voi huomioida, koska nopeimpien yhteyksien kuolaajat eivät halua maksaa ylipäätäänsäkään mistään mitään.

Keskittyminen pelkästään nopeuteen paljastaa tutkimuksen tason. Pikkupoikana autoja listattiin valmistajan ilmoittaman huippunopeuden mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6524
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4462
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3098
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2977
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1536
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1485
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1330
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      44
      1230
    Aihe