laaajaaaa suomessa vs. muu eurooppa

f9g8hjk

Suomessa laajakaista tökkii
Ruotsissa on Euroopan nopeimmat nettiyhteydet. Suomi on vertailussa vasta sijalla 13.

4

286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammuttiin

Kun alkoi tuo kyyhkynmetsästys. Ennen oli Suomessa hyvä kyyhkykanta, mutta pelkäsivät tuota lintuflunssaa ja lahtasivat kirjekyyhkytkin. Tämähän oli odotettavissa, meinaan laajakaistojen nopeus, kun nykyään operaattoriyhtiöt omistaa ulkomaalaiset. Ei niitä kiinnosta kehitys vaan rahastus.

• Vaikka tuskin osaat

Kun Euroopassa vetää 100 km valokuitua, saa 200 000 asiakasta, kun vetää Suomessa 100 km valokuitua, saa 20 000 asiakasta. Kumpi mahtaa olla kannattavampaa?

• ammuttiin

Juu, mä osaan pikkusen miettiä itekin, eli taidan maksaa sinunkin kilpailuasi, kun nääs täällä sitä kilpailua ei ole. Sonera kiskoo megan nopeudesta (ei pysty antamaan edes megaakaan, joskus putoaa alle 500kb, huom. pikku b)39 ekee/kuukausi ja jos viitsit verrata hintoja "ruuhka suomessa", jossa on kilpailua, niin hinnat on aivan toisenlaiset. Toisinsanoen Sonera kuppasi ensin rahat kunnilta, että kyläkeskukset saatiin ADSL-kelpoisiksi, sitten rahastetaan kuukausimaksulla ja lopuksi viedään lankalaajakaista pois ja tarjotaan tilalle jotain 450 langatonta hirveällä hinnalla. Tämä 450:n piti viestintäministeriön mukaan paikata niitä alueita, joille ei muuta laajakaistaa saada, mutta nyt keksittiin, että saadaan hyvä diili, kun tehdäänkin siitä ministeriön avustuksella kiinteään käyttöön tarkoitettu tuote. Mitenkäs muualla maailmassa, kuka tietää?

• Noinhan se perjantaina otsikoitiin, mutta siinä ei liene koko totuus. Ensinnäkin tämän "tutkimuksen" teettäneellä verkkolaitevalmistaja Ciscolla on oma lehmä pahasti ojassa.

Toisekseen vain nopeus on otettu huomioon. Kun laajakaistan levinneisyys ja todellinen saatavuus on jätetty huomiotta, tulos on jokseenkin merkityksetön. Kuinkahan moni keskivertokäyttäjä edes tietää speedtestin olemassaolosta mitään?

Kun "tutkimuksessa" laajakaistan hinta ja ennen kaikkea tarjottavat palvelut jätettiin kokonaan huomiotta, ainut tavoite näyttää olevan julkisuuden tavoittelu. Siinä Cisco ainakin Suomessa onnistui.

Vähän parempi peruste olisi vaikka Mb/s per kotitalous, jolloin myös levinneisyys otettaisiin mukaan. Hintaahan ei tietenkään voi huomioida, koska nopeimpien yhteyksien kuolaajat eivät halua maksaa ylipäätäänsäkään mistään mitään.

Keskittyminen pelkästään nopeuteen paljastaa tutkimuksen tason. Pikkupoikana autoja listattiin valmistajan ilmoittaman huippunopeuden mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      6316
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      25
      3847
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      171
      2923
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      29
      2840
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1724
    6. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      9
      1623
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1612
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      148
      1571
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1328
    10. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      21
      1272
    Aihe