Käytättekö alkoholia? Mulla on jonkinlainen alkoholiriippuvuus. Saan melkein joka kerta krapulassa epilepsiakohtauksen. Sekään ei estä juomasta. Keväällä ei tullut kohtauksia yhtä usein, vaikka join silloin useemmin.
Epilepsia ja alkoholi
18
5507
Vastaukset
- bailaaja
Tuttua ei siis ole alkoholiriippuvuus, mutta tuo on että saa kohtauksen krapulapäivänä. Mulla kohtaukset ovat poissaolokohtauksia.
Syy alkoholinkäyttöön on se, että mä en kerta kaikkiaan osaa olla baarissa selvin päin. Ja nyt sitten voi kysyä, että "eikö voisi keksiä jotakin muuta yhteistä tekemistä kaveriporukan kanssa" tms. Voi keksiä ja keksitäänkin koko ajan. Silti baareissa käyminen kuuluu opiskelijaelämään. En nyt mitään räkäkännejä vedä niin kuin joskus vuosia sitten, mutta pikku hiprakka pitää olla, koska silloin saa vapautumisen ja estottomuuden joita välillä todella tarvitsen.- ensimmäisen
Sain ensimmäisen kohtauksen juuri krapulassa ja se varm. oli yksi syy epilepsiaan sairastumiseenkin...en juo nykysin kun todella harvoin, sillä kohtaus säikäytti aika paljon. Kun joskus käyn ravintolassa juon vettä...Hauskaa voi pitää selvinkinpäinkin ja kivahan se on seurata toisia ja kuunnella juttuja, kun mörisevät kännissä. JA mikä parasta aamulla ei ole krapulaa ja on hyvä olo ja ei pelkoa kohtauksesta KOKEILKAA!!!
- jaa-a...
ensimmäisen kirjoitti:
Sain ensimmäisen kohtauksen juuri krapulassa ja se varm. oli yksi syy epilepsiaan sairastumiseenkin...en juo nykysin kun todella harvoin, sillä kohtaus säikäytti aika paljon. Kun joskus käyn ravintolassa juon vettä...Hauskaa voi pitää selvinkinpäinkin ja kivahan se on seurata toisia ja kuunnella juttuja, kun mörisevät kännissä. JA mikä parasta aamulla ei ole krapulaa ja on hyvä olo ja ei pelkoa kohtauksesta KOKEILKAA!!!
Väitätkö että alkoholinkäyttö voi aiheuttaa epilepsian?
- näin voi
jaa-a... kirjoitti:
Väitätkö että alkoholinkäyttö voi aiheuttaa epilepsian?
käydä. Eli runsas alkoholin käyttö voi todellakin olla yksi osatekijä epilepsian puhkeamiseen....
- ensimmäisen
näin voi kirjoitti:
käydä. Eli runsas alkoholin käyttö voi todellakin olla yksi osatekijä epilepsian puhkeamiseen....
Kyllä alkoholi varmasti edesauttaa epin puhkeamiseen...no tietysti on erikseen ne jotka käyttää lähes joka päivä alkolia, alkoholistin niin niille tulee niitä kramppeja krapulassa sitten, mitkä ovat kuin epilepsia kohtauksia, ja mitäs se yksi kramppi teetättää? altistuuhan sitä.
Itse en mikään ryyppääjä ollut, mutta olen herkempi sairastumaan näköjään kaikkeen. Millon elimistö ei jaksa se laukasee kohtauksen....laihutus, stressi, krapula...siinä minun kohtausten syyt tähän asti... - Telle
näin voi kirjoitti:
Reetta Kälviäiseltä: "Epilepsiasta voidaan puhua vasta, kun henkilöllä on taipumus saada ilman erityisiä altistavia tekijöitä kohtauksia toistuvasti." Näitä altistavia tekijöitä ovat toki runsas valvominen, stressi, alkoholi, jotkin lääkeaineet ja syömättömyys; mutta, ne eivät sinällään ole osatekijöitä epilepsian puhkeamiseen, vaan altistavat epilepsiaa sairastavan useammille kohtauksille.
- ymmärtänyt
Telle kirjoitti:
Reetta Kälviäiseltä: "Epilepsiasta voidaan puhua vasta, kun henkilöllä on taipumus saada ilman erityisiä altistavia tekijöitä kohtauksia toistuvasti." Näitä altistavia tekijöitä ovat toki runsas valvominen, stressi, alkoholi, jotkin lääkeaineet ja syömättömyys; mutta, ne eivät sinällään ole osatekijöitä epilepsian puhkeamiseen, vaan altistavat epilepsiaa sairastavan useammille kohtauksille.
KIRJOITIT:
""Reetta Kälviäiseltä: "Epilepsiasta voidaan puhua vasta, kun henkilöllä on taipumus saada ilman erityisiä altistavia tekijöitä kohtauksia toistuvasti." Näitä altistavia tekijöitä ovat toki runsas valvominen, stressi, alkoholi, jotkin lääkeaineet ja syömättömyys; mutta, ne eivät sinällään ole osatekijöitä epilepsian puhkeamiseen, vaan altistavat epilepsiaa sairastavan useammille kohtauksille.""
Siis JOS epilepsiakohtaukset on tulleet krapulan, syömättömyyden, valvomisen jne seurauksena kerran tai 10 kertaa niin ihmisellä ei siis ole epilepsiaa koska on altistunut vain kohtauksille em syistä -kö ?????? mutta jos saa kohtauksia ilman altistavia tekijöitä on epilepsia. - Hugo.
ymmärtänyt kirjoitti:
KIRJOITIT:
""Reetta Kälviäiseltä: "Epilepsiasta voidaan puhua vasta, kun henkilöllä on taipumus saada ilman erityisiä altistavia tekijöitä kohtauksia toistuvasti." Näitä altistavia tekijöitä ovat toki runsas valvominen, stressi, alkoholi, jotkin lääkeaineet ja syömättömyys; mutta, ne eivät sinällään ole osatekijöitä epilepsian puhkeamiseen, vaan altistavat epilepsiaa sairastavan useammille kohtauksille.""
Siis JOS epilepsiakohtaukset on tulleet krapulan, syömättömyyden, valvomisen jne seurauksena kerran tai 10 kertaa niin ihmisellä ei siis ole epilepsiaa koska on altistunut vain kohtauksille em syistä -kö ?????? mutta jos saa kohtauksia ilman altistavia tekijöitä on epilepsia.Asian varmaan ratkaisisi, jos Telle laittaa sen opuksen, jossa Reetta Kälviäinen on noin sanonut.
Sinälläänhän tuo on selvä, mutta kyllä sen voisi noinkin tulkita varmaan erillisenä.
Jos olet saanut syömättömyyden, stressin tai valvomisen takia kohtauksen, niin ei sitä mielestäni voisi laskea erityiseksi altistavaksi tekijäksi. Jos taasen krapulan niin se varmaan on erityinen altistava tekijä, mutta ei lienee poista myöskään mahdollisuutta, että on epilepsia.
JOS noin olisi asia, niin aika moni tälläkin palstalla varmaan söisi täysin turhaan lääkkeitä epilepsiaan, koska jo elämäntapojen muutos toisi parannuksen.
Voiko elämässä välttyä valvomiselta, syömättömyydeltä tai stressistä? Väittäisin, että on ainakin aika vaikeaa. Krapulaltahan välttyy kyllä olematta juomatta.
En tiedä mitä mieltä muut on... itse en nyt saanut oikein tästä järkevää kirjoitusta ja pisti ajattelemaan.
- absolutisti
Juuri epilepsialääkitys pitää minut absolutistina. Koska vuosittaisessa kontrollissani otetaan myös maksa-arvot, olen olettanut, että lääkkeiden ja alkoholin yhteisvaikutus pahentaa maksaa.
Myös onnittelumaljat jätän väliin, jos ei ole alkoholitonta vaihtoehtoa. Muutaman kerran on käynyt niin. - Peeth.
Käytän alkoholia kuten ennenkin, mutta jos unohdan syödä, ottaa lääkkeen, juoda vettä ennen nukkumaanmenoa, tai nukkua pitkään, niin kohtaus on mahdollinen. Ja jos unohdan nuo kaikki, kohtaus on hyvin todennäköinen. Eli mitkään viikonlopun kestävät ryyppäysreissut sen kummemmin miettimättä ei kyllä onnistu. Mutta samalla lailla käyn silloin tällöin ulkona juhlimassa ja otan ruoan kanssa viiniä kuin ystävänikin.
- ensimmäisen
Kyllähän se on semmosta tämä meidän elämä, että toki hauskaa pitää pitää ja tehdä jotakin repäsevää kun siltä tuntuu. Ottaa sitä alkoholiakin sitten jos se tuntuu tärkeälle, mutta kohtuudella, ettei tulisi hirveitä seuraamuksia. Minulle on sanottu neurologian poliklinikalla, kun sanoin etten juo, että toki sinä saat ottaa ja moneen eri kertaankin....no, otan joskus kunhan siltä tuntuu, mutta kohtauksen pelossa yritän vältellä aina vuosia...
- tarjasusanna
käytän silloin tällöin pieniä määriä eli lasillisen silloin tällöin - toistaiseksi ei ole ollut mitään haittaa- tosin en ole juonutkaan niin paljon,että tulisi krapulaa
alkoholia ei kannata ottaa jos se ei kerran sovi - jos kroppa sanelee rajat ni niitä meidän on jokaikisen kuunneltava- Xelli
Joskus otan pienesti, jos on aihetta. Humalaan ei kuitenkaan juo itseäni juuri koskaan. Mulla todettiin epilepsia n. 4 vuotta sitten, ja kokemus/aika on näyttänyt, ettei mun kohdalla epislääkitys ja alkoholi kulje käsikädessä iloisesti rallatellen. Erityisesti krapulapäivän jälkeiset, monena päivänä tulevat epätodellisen olotilan "piikit" (sykäyset,jotka kestää muutaman sekunnin ja menee yhtä nopeasti ohi, kun tulevatkin) pistää sen verran pelottamaan, että ei kiitos alkoholille.
- Hugo.
Jos kerta noin on, niin lopeta ihmeessä juominen. Elämäsi menee perseelleen tolleen. Pahintahan tossa on kohtaustensaanti lienee... kokeile ainakin, että jos vähennät vieroituksessa alkoholin ja huomaat, että aivot kirkastuu ja elämä alkaa hymyilee, kun et sinäkään varmaan kohtauksista pidä ja jos se nyt on se syy.
Saisi joku lääkäri pitää sulle puhuttelun alkoholinkäytöstäsi. Ota se puheeksi ja varmaan saat hyviä neuvoja.- Survivor
Lainataan tähän vanha viestini. Allaolevasta kirjoituksesta on nyt vuosi aikaa ja kohtauksia ei ole ollut, koska ei ole ollut krapulaakaan. Alkoholiannokset ovat pysyneet sittemmin tuollaisessa seitsemän siideriä/kaljaa per ilta. Täytyy kyllä myöntää, että enempikin olisi joskus maistunut, mutta ei viitsisi viidettä kohtausta manata esiin. Lääkitystä en viitsi sen takia ottaa, että voisi ryypätä ;) Sitä kun on kumminkin ehtinyt tekemään aikalailla aikoinaan. Muitakaan krapulaoireita, kuten unettomuutta ja monen päivän väsymystä ei ole tullut kaivattua.
"Itse olen vuoden 2001 jälkeen saanut krapulassa neljä kouristuskohtausta. Kaikki kokeet on aikanaan otettu, mutta mitään vikaa ei ole löytynyt. Liiallinen alkoholi vaan toimii altistajana. Viimeiset pari vuotta on tullutkin käytettyä kohtuudella eli noin 6-10 annosta kaljaa tai siideriä illassa, about yksi tunnissa ja mielellään jonkun purtavan kera. Nyt perjantaina mopo hieman karkasi käsistä - n. 15 annosta meni ja seurauksena oli ensimmäinen kohtaus kahteen vuoteen. Muut 01 ja 04. Eli kohtuudessa taas pysykäämme. Lääkitystä en ole ottanut, sillä ilman alkoholinkäyttöä ei ole ikinä ollut oireita." - sara.
on vaikeeta. Itse asiassa aloitin juomisen jo 16-vuotiaana, kärsin silloin masennuksesta. Säännöllisesti aloin juomaan tänä vuonna. Mulle ei elämä hymyile. Ihan sama juonko vai en.
- Hugo.
sara. kirjoitti:
on vaikeeta. Itse asiassa aloitin juomisen jo 16-vuotiaana, kärsin silloin masennuksesta. Säännöllisesti aloin juomaan tänä vuonna. Mulle ei elämä hymyile. Ihan sama juonko vai en.
Soitat terveyspuhelimeen ja pyydät vieroitusta. Eipä tuo elämä hymyile monelle muullekaan, mutta kyllä nuo kohtauksesi on ainakin täten vähennättävissä, jos et juo tai mikä parasta niin otat vastuun itsestäsi. Et liene niin vanha vielä, että olet juonut aivosi parantumattomaan tilaan.
Eiköhän se masennuskin ole yleensä lisääntyvää, kun käyttää alkoholia. Hetken ilo voi olla, mutta krapula. Pahinta sulla on tietenkin nuo kohtaukset. Ainahan olet hengenvaarassa ja riski ei ole pieni.
Tuossa edellinen kirjoittaja kirjoitti esimerkin, että hänen epilepsia oli alkoholista johtuvaa ja kun lopetti juomisen, niin loppui kohtaukset ja ei tarvinnut lääkitystäkään! Hieno homma sellainen. Lääkityshän myös tuo monesti pahojakin sivuoireita ja väsyttävät. En itse tiedä ketään lääkäriä, joka tietäisi epilepsialääkkeiden varman vaikutukesn. Yleisten lääkkeiden vaikutusmekanismeja ei edes tunneta ja silti niitä käytetään, kun on tehokkaiksi todettu käytännössä.
Itsekin olen ollut juomatta 4 kuukautta ja kiloja tullut pois 20 kiloa ja nyt kunto aivan toista luokkaa. Masennuskin on helpompaa ja tuntuu, että muistaa asioita paremmin.
Aina olen vähän juonut verrattuna kavereihin, mutta itselleni vähäinenkin määrä on ollut liikaa ja ei sellainen vie mihinkään. Suoraansanoen ei se ollut edes kivaa. Mukavampi olla nyt tällainen terveysintoilija ja hoikka ja jaksaa urheilla.
Pyydähän kaveriasi viemään sut katkaisuun ja yritä päästä juoppokavereista eroon, vaikka ei enää muita kavereita olisikaan. - AA1
Hugo. kirjoitti:
Soitat terveyspuhelimeen ja pyydät vieroitusta. Eipä tuo elämä hymyile monelle muullekaan, mutta kyllä nuo kohtauksesi on ainakin täten vähennättävissä, jos et juo tai mikä parasta niin otat vastuun itsestäsi. Et liene niin vanha vielä, että olet juonut aivosi parantumattomaan tilaan.
Eiköhän se masennuskin ole yleensä lisääntyvää, kun käyttää alkoholia. Hetken ilo voi olla, mutta krapula. Pahinta sulla on tietenkin nuo kohtaukset. Ainahan olet hengenvaarassa ja riski ei ole pieni.
Tuossa edellinen kirjoittaja kirjoitti esimerkin, että hänen epilepsia oli alkoholista johtuvaa ja kun lopetti juomisen, niin loppui kohtaukset ja ei tarvinnut lääkitystäkään! Hieno homma sellainen. Lääkityshän myös tuo monesti pahojakin sivuoireita ja väsyttävät. En itse tiedä ketään lääkäriä, joka tietäisi epilepsialääkkeiden varman vaikutukesn. Yleisten lääkkeiden vaikutusmekanismeja ei edes tunneta ja silti niitä käytetään, kun on tehokkaiksi todettu käytännössä.
Itsekin olen ollut juomatta 4 kuukautta ja kiloja tullut pois 20 kiloa ja nyt kunto aivan toista luokkaa. Masennuskin on helpompaa ja tuntuu, että muistaa asioita paremmin.
Aina olen vähän juonut verrattuna kavereihin, mutta itselleni vähäinenkin määrä on ollut liikaa ja ei sellainen vie mihinkään. Suoraansanoen ei se ollut edes kivaa. Mukavampi olla nyt tällainen terveysintoilija ja hoikka ja jaksaa urheilla.
Pyydähän kaveriasi viemään sut katkaisuun ja yritä päästä juoppokavereista eroon, vaikka ei enää muita kavereita olisikaan.....on keskushermostomyrkky, joten aloitetaan siitä.Miettikää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908617
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264768- 504238
- 623807
- 513216
- 502990
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.442304Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382213