Haaveinamme muutto pois

Nuori

On oikeastaan aika sääli, miten kaikki ajattelet samalla tavalla asiasta kuin minä. Oikeasti, JOKAINEN ikätoverini, jonka kanssa olen asiasta jutellut, suunnittelee elämää samoin kuin myös minä. Asiahan on Mikkelistä muuttaminen. Olen asunut aina Mikkelissä, nyt 17 vuotias. Eli juuri siinä iässä, jolloin elämää ja tulevaisuutta suunnitellaan. Ajattelemme Mikkeliä paikkana, jossa kasvamme valmiiksi muuttaa suurempaan kaupunkiin. Täällä opimme asioita ja mokailemme piilossa, jonka jälkeen olemme valmiita näyttäytymään. Kasvun jälkeen tulemme esiin koloistamme, aloitamme elämän.
Emme pidä Mikkelistä, koska se on pieni. Ja samalla itse pienennämme sitä muuttamalla pois. Tiedän, että on mahdotonta muuttaa asioita hetkessä, mutta ajan kuluessa asiat voisivat muuttua. Emme enää menisi maailman luokse, maailma tulisi Mikkeliin. Toisaalta, tiedän, että asiassa on ristiriita. Ne mikkeliläiset, jotka haluavat asua täällä aikuisikänsäkin, luultavasti siis pitävät Mikkelistä tälläisenä kuin tämä on. Varsinkin monet vanhukset varmasti kauhustelisivat jos Mikkeli muuttuisi suuremmaksi.
Mietinkin vain, tulisiko meidän suosiolla muuttaa suurempaan kaupunkiin vai yrittää muokata Mikkeliä (pitkien prosessien jälkeen) makumme mukaan? Nyt muutamme sekä opiskelujen, että muutenkin suuremman elämän, perässä.

24

1601

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mike

siellä työt jaetaan.eli reppu selkään rohkeasti vaan.

• william

Niin moni on sieltäkin lähtenyt suurempiin kivikyliin.

Useat ovat menestyneet, vain harvat ovat palanneet.

Jotkut eivät ole kestäneet maailman kovuutta, vaan ovat sortuneet. Joillakuilla on kohdallaan vankilakierre, jotkut ovat rappioalkoholisteja.

Maailma ei tule Mikkeliin. Ihmisten itsensä on siellä tuotava Mikkeli maailmalle. Siinä nuori polvi on avainasemassa.

Tarvitaan yritteliäisyyttä.

• teptee

Nuoriahan vielä olette, kokeilkaa. Mikkeli on siitä ihana paikka että sinne voi aina palata takaisin jos ei muualla elämä urkene. Itse olen koko elämäni tähän asti muutellut pois ja aina palannut ainakin hiemaksi aikaa. Joskus se tulee sitten se oikea tunne. Kai.

• Jorma_II

No muuta ihmeessä Tampereelle tai Valkeakoskiin, jos siellä Mikkelissä on niin tylsää. Ellet sinä voi pitää hauskaa, niin muut kyllä pitävät sinulla hauskaa. Lue itse ja mieti miksi Mikkeli voi olla ihan hyvä paikka.

- - -

"Määrääkö näitä kyselyitä poistettavaksi joku bimbo poliisi vai päästää vialla oleva lakimies? Olen esittänyt asiallisen kysymyksen muiden kaupunkien käytännöstä ja joku hullu on repinyt artikkelini pois jo kolme kertaa antamatta asiasta selvitystä. Jos artikkelin on repinyt pois ylläpito, niin jätä viesti ja perustelu turhan narinan välttämiseksi. Juttu on tosi ja kannan täyden vastuu jutun julkaisemisesta, joten älä poista juttua ainakaan sillä perusteella, että joku viranomainen niin määrää tekemään. Tuossa on juuri 200 sivua niiden koulutustasosta - ei juuri vakuuta. Eipä tainnut käydä mielessä mikä on KÄÄNTEINEN NÄYTTÖ? Se on sitä, kun sensuroidaan artikkelit pois, ei haasteta ja halutaan olla asiasta hiljaa. Hah hah haa!

Joo. Koska haastetta ei ole toimitettu, mutta palstalta on 'räävitty' toisen omaisuuden varastamista koskeva artikkeli kahdesti pois, niin laitetaan se takaisin. Näin näistä ongelmista eroon pääsee. Jos ei Toppa alias 'Tom Söderlundilla' vielä ole leikannut, niin ymmärrätkö ylipätään mitä tarkoitetaan samalla varkaus tai miten se määritellään? Ja seuraavaksi voit sitten miettiä, miksi et ole kyennyt suoriutumaan työtehtävästäsi siinä missä ei poliisikaan. Käyhän se työsi opettaminen ja syyttämiskäytännön kertaaminen Tom näinkin.

ETNISESSÄ ENTISESSÄ HÄMEENLÄÄNISSÄ OUTOJA OMISTUSKÄSITYKSIÄ

Entisen Hämeenläänin alueella, lähinnä Valkeakoskissa (ja Tampereella) on outoja, vahvasti kommunistiseen ideologiaan ja ajattelumaailmaan viittaavia omistuskäsityksiä. Vaaralliseksi asian tekee se, ettei viranomaistaho osaa tehdä eroa oman ja toiselle kuuluvan omaisuuden välillä. Todennäköisesti ainakin em. paikkakunnilla on tavallisille kansalaisille kuuluvaa omaisuutta siirtynyt katteetta viranomaisten ja lakimiesten omistukseen vastoin lakia. Osasyynä on ilmiselvästi ollut keskinäinen sisäpiirisopiminen ja vahvasti Stalinistinen yliopistokoulutustausta.

Ihmisellä on luontainen tarve omistaa ja huolehtia hänelle kuuluvista asioista, mutta luontaista ei ole varkaudella ja epärehellisyydellä hankkia toisen omaisuutta itselleen. Ei etenkään toimiessaan viranomaisena julkisen sektorin palveluksessa tai lakimiesasemassa.

Åke Tyvi
      Ex- tietohallintopäällikkö
      Aikuisopiskelija

-- -- --

Varoitus: Pyydän ylläpitoa jättämään tämän viestin näkyville, sillä juttu on todellinen. Ei kenelläkään ole oikeutta päästää toisen omaisuuteen ketää ulkopuolista käsiksi. Antaa hölmöjen lakimiesten ja asianajajien valittaa ylläpidolle mitä lystäävät. Jos tyyli on loukkaava, niin se on heidän ongelmansa. Olisivat aikanaan käsitellyt asian lain ja järjestyksen mukaisesti tekemällä asiasta rikosilmoituksen, palauttaneet omaisuuden tai käsiteleet asian asiallisesti tuvassa. Ei niitä tarvitse enää uskoa ja tämä on lain käytön seuraava vaihe - asiasta ja ongelmasta tiedottaminen. Artikkelin sensurointi palvelisi vain valtion virka-asemassa olevaa rikollista osapuolta!

MEMO

14.10.2003

KUN POLIISI EI ENÄÄ OSAA TEHDÄ EROA OMAN JA VIERAAN OMAISUUDEN VÄLILLÄ

Nimismies Mikael Rekola Valkeakoskista. Oletteko todellakin niin tyhmä, ettette ymmärrä Teidän ja alaisenne varastaneen minulle kuuluvaa omaisuutta, sekä päästäneen alaisenne käsiksi omaisuuteen, joka ei heille kuulu tai ole kuulunut.

Se missä määrin olette varkaita tai rikkoneet lakia selviää vasta, kun omaisuuteni on palautettu. Teillä on muutoinkin hieman ihmeellinen toimintatapa siellä Valkeakoskissa. Näyttäisi siltä, ettei Tampereen työläiskaupungin metallein myöntämisinto voi ainakaan hyvästä työstä johtua.

Ellette Te tai alaisenne osaa tehdä selvää eroa mikä on minun ja mikä teille kuuluvaan omaisuutta, niin pyydän Teidä eroamaan virastanne. Valkeakoskin viranomaiset ovat aiheuttaneet toimillansa jo tuhoa ja haittaa siinä määrin, että siihen on muu Suomi kiinnittänyt huomiota. Valkeaskoskin poliisin toiminnasta on kärsinyt jo ainakin viisi ihmistä, joista osa on muuttanut kyseiseltä paikkakunnalta pois. Pienen paikkakunnan ongelma on siinä, ettei järki ja valta kulje käsi kädessä - ja se kyllä näkyy muulle Suomelle.

Olette rikollisjoukkio, jota ei ole saatu järjestykseen, mutta kyllä Teidän varaltanne jotain keksitään. Ellei lain ja järjestyksen mukaan, niin silloin lain ulkopuolisin keinoin. Omanihan haen takaisin - ja vaikka väkisin, kun se ei lain ja järjestyksen mukaan suju tai ole sujunut.

Keksi nyt sitten joitan hyviä tekosyitä jälleen. Valitettavasti tosiasiat ovat Teitä vastaan. Mene ja väärennä tai anna alaistesi jälleen värennellä rekisterissänne olevat tiedot. Eiköhän se Valkeaskoskin ja Tampereen poliisien toiminta ole jo nähty.

Ellei sattunut käymään mielessä, niin valitettavasti Suomen poliisi ei vastaa ulkomaissa julkaistavista artikkeleista, ettekä kykynen määräämään mitä he julkaisevat. Sattuiko käytmään mielessä, että maailma on Valkeakoskia suurempi paikka?

Åke Tyvi

Ps. Pyydä sitä hyvää ystävääsi Toijalan Käräjäoikeuden laamanni Paul Salmea hakkaamaan jotain muuta kuin allekirjoittanutta ja olemaan istumatta tuomarina juolkisena vihamiehenä. Ohjeen muuten sattui antamaan Risto Kotilainen lakipuhelimesta, joten mene poika inttämään hänen kanssaan."

• räpis

Mikkellissä teidän on hyvä kasvaa ja remuta ja ajella autoilla päin lyseon seiniä ja niin iespäi mutta muualla maailmassa teitä mikkeliläisiä katsotaan pikkase nenävartta pitki ku heinää on kenkissänne..

• ripsis räpsis siullekin vuan.

voi räpis hyvä. sä olet huomannut ongelman ytimen. kerropas mulle et mitä ihmisen täytyy tehdä, joka on syntynyt mikkelissä?? mikkeli on niin hiton pieni kaupunki, että tänne ei voi jäädä jos normaalin elämän haluaa, mutta täältä ei voi poiskaan lähteä koska muualla katsotaan nenänvartta pitkin!!!!!! jos olet niin viisas että olet tiedät meillä mikkeliläisillä kasvavan heinää korvissakin niin sulla on varmasti takataskussa idea miten meidät juntit pystyy muuttamaan epäjunteiksi muualla kuin täällä junttilassa! helppoa, eikö?

• Mökin Matti
        ripsis räpsis siullekin vuan. kirjoitti:

voi räpis hyvä. sä olet huomannut ongelman ytimen. kerropas mulle et mitä ihmisen täytyy tehdä, joka on syntynyt mikkelissä?? mikkeli on niin hiton pieni kaupunki, että tänne ei voi jäädä jos normaalin elämän haluaa, mutta täältä ei voi poiskaan lähteä koska muualla katsotaan nenänvartta pitkin!!!!!! jos olet niin viisas että olet tiedät meillä mikkeliläisillä kasvavan heinää korvissakin niin sulla on varmasti takataskussa idea miten meidät juntit pystyy muuttamaan epäjunteiksi muualla kuin täällä junttilassa! helppoa, eikö?

Muuttumisen suuntaa on vaikea näin ulkoapäin sanoa.

Mikkelillä on nyt paljon raakamaata.
        Joskus 1960-luvulla se oli ahdettu tiukkojen rajojen sisälle niin, ettei edes yliopisto mahtunut kaupunkiin. Nokkamieheni Pertti L. toivoi, että silloisen kaupungin päättäjät ripustetaisiin Naisvuorelle ja maalaiskunnan päättäjät Akkavuorelle kaulastaan niin, että uusille ja järkevämmille tulisi tilaa-

Nykyinen päättäjäkaarti taitaa olla yhtä lyhytnäköistä, kuin silloinenkin.
        Liike-elämä määrää agenttiensa voimin kaupungin suunnan. Vallitsee sulle-mulle järjestelmä. Se on kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti. Olkoon se kolmas esimerkiksi Lidl.

Mikkelissä on luonnonvaroja ja luontokohteita hyödynnettäviksi. On esim. vesistö, Saimaa, jota ei osata hyödyntää
        Saimaan ranta on puutavaravarastona ja vanhojen, rapistuneiden makasiinien alueena. On rautakaupan elemnttibunkkeri ja Tokmannin hökkeli.
        Ohikulkutien varressa on likaveden puhdistamo. Hyi olkoon!
        Pursialan rannat on tuhlattu teollisuusalueeksi.

"Eräässä suuremmassa kaupungissa" maksetaan asunnosta 200-300 euroa lisähintaa, jos keitttiöstä jakkaralle nousten näkyy pilkahduskin merestä.

Nuoret - muuttakaa systeemiä.
        Te olette dynamisia ja Teillä on voimaa.

• nähnyt

Synnyi 60-luvulla Mikkelissä, kiersi Suomea ja Eurooppaa 80 ja 90 luvuilla, palasin Mikkeliin 2000 luvulla. Miksi ? Ei ollut ruoho kaikkialla vihreämpää oli orpo olo. Varsinkin Helsinki on muuttunut kylmäksi yksilöä kohtaan, yhteisöllisyys puuttuu, olet yksin. Isossa kaupungissa kaikki on etäällä: palvelut, kaverit, harrastukset, vapaa-aika jää vähiin, kun jokapäiväisen elämän pyörittämiseen kuluu tuhottomasti turhaa aikaa. Kaikki on kallista, varsinkin palvelut, eikä keskituloinen saa ostettua kunnon asuntoa, vaan viruu pienessä lähiön kopissa häirikkönaapureiden tappelua kuunnellen. Sama toistui muissa suuremmissa kaupungeissa. Minulle maailmalla ei ollut tarjota mitään pysyvää, minkä pohjalle olisi jaksanut rakentaa tulevaisuuden. Elämän perusta löytyi lopulta täältä lintukotosesta Saimaan rannalta, paikasta jossa ehtii pysähtyä miettimään elämän tärkeitä asioita. Ne asiat näkee vasta varttuneemmalla iällä kokemuksen kautta, kun bailaaminen ja muu pintaliito ei enää kiinnosta. Uraa täällä on turha rakentaa, mutta fyysistä terveyttä ja henkistä hyvinvointia sitäkin enemmän. Tuntuu siltä, että täältä havumetsien keskeltä näkee maailman mielettömyyden ja oman paikkansa siinä selvemmin, eikä enää kaipaa muualle. Jokaisen on tietysti tehtävä se omakierroksensa, mutta kannustaisin teitä nuoria aina välillä pysähtymään ja kuullostelemaan omaa sisintään ja rohkeasti tarttumaan hetkeen, kun se aika tulee. Elämä on tässä ja nyt, Onnea etsintään !

• Teme

Fiksua puhetta!
        Itse oon parikymppinen kundi ja asun Mikkelis ja en voi todellakaan sanoa, et tahtoisin loppuelämäni asua täällä, mutta en mä myöskään usko, et muutto esim. Helsinkiin tekis mun elämästä jotenkin hienompaa ja parempaa ja elämyksellisempää. Erilaisia paikkoja, ihmisiä, kulttuureja on hyvä ja upea elämässä nähdä ja kokea, mutta pelkkä asettuminen suureen ja mahtavaan paikkaan tietäisi vain sitä, että Helsingin jälkeenkin löytyy aika monta mestaa jotka on suurempia! Jos ympäriltä löytyvät perusasiat ja palvelut ja ihminen on sinut itsensä kanssa eikä tarvitse massaa ympärille on aivan sama missä asuu. Pienemmästäkin tukikohdasta voi sitten tehdä retkensä tähän maailmaan...

• -J-

No kukapa tästä tuppukylästä pitäisi, kerro 1 ihminen niin tarjoan pullakahvit.

• mikkeliläinen.

yksi ilmoittautuu. Kahveja odotellessa..

• .Martti.
        mikkeliläinen. kirjoitti:

toinen. Lapsiperheiden kannattaa eritoten muuttaa joihinkin näistä paikoista.
        -Vantaan hakunila
        -Helsingin kontula
        -Tampereen hervanta
        -Helsingin itäkeskus
        -helsingin jakomäki
        Tässä hieman esimakua miten tyttöjen alistaminen aloitetaan jo päiväkodissa. http://www.vantaansanomat.fi/Uutiset/Kolumnit/Tyttojen-alistaminen-alkaa-paivakodista

Minkälaista koulussa on. http://i49.tinypic.com/2evs0ma.png Teinilauma hyökkäsi kouluun tappelemaan.

• mikkelihäpeä

mikkeliläinen on päässy pakoon mielisairaalasta, kun kertoo pitävänsä täällä olemisesta. Sen ei pitäny osata kirjottaa, mut silti täällä on viesti. Joko joku on tietämättään opettanu sitä kirjottamaan tai sit se uhaten pakottaa jonkun toisen kirjottaa puolestaan. Selkään painettu ase saa näköjään ihmiset tekee mitä tahansa.

• mikkeliläinen.
        mikkelihäpeä kirjoitti:

mikkeliläinen on päässy pakoon mielisairaalasta, kun kertoo pitävänsä täällä olemisesta. Sen ei pitäny osata kirjottaa, mut silti täällä on viesti. Joko joku on tietämättään opettanu sitä kirjottamaan tai sit se uhaten pakottaa jonkun toisen kirjottaa puolestaan. Selkään painettu ase saa näköjään ihmiset tekee mitä tahansa.

vaan mikkelihäpeä. En ole koskaan mielisairaalassa edes käynyt ja osasin kirjoittaa jo ennen koulun aloittamista. Ihan omasta vapaasta tahdostani asun Mikkelissä ja myöskin kirjoitan täällä. Mikkeli on mukava paikka asua.
        Mutta hyvä että sinulta löytyy vilkas mielikuvitus. Siitä on hyötyä joissakin asioissa.

• hell is here

vaan mikkelihäpeä. En ole koskaan mielisairaalassa edes käynyt ja osasin kirjoittaa jo ennen koulun aloittamista. Ihan omasta vapaasta tahdostani asun Mikkelissä ja myöskin kirjoitan täällä. Mikkeli on mukava paikka asua.
        Mutta hyvä että sinulta löytyy vilkas mielikuvitus. Siitä on hyötyä joissakin asioissa.

pakkohan täällä on olla mielikuvitusta, kun muuten vois tulla masennusta. Täällä oleva ihmismassa on niin kieroutunutta, että huumorinsiivillä täällä vaan jaksetaan. Odotas sitä kun tapaat joitain muita, kun pelkästään naapurin, ni karut kokemukset alkaa. Otan jo etukäteen osaa sun puolesta mitä tuleman pitää.

• tykkää Mikkelistä

Mikkeli on juuri sopivan kokoinen kaupunki asua ja palveluita on mukavasti.

Minä kyllä tarjoan kernaasti sinulle ne pullakahvit - jospa se piristäisi.

• down-mikkeli
        tykkää Mikkelistä kirjoitti:

Mikkeli on juuri sopivan kokoinen kaupunki asua ja palveluita on mukavasti.

Minä kyllä tarjoan kernaasti sinulle ne pullakahvit - jospa se piristäisi.

ei todellakaan piristä kenenkään mieltä tässä pimeyden tyyssijassa, ehkä jonkin helvetinolennon mieltä piristää, muttei kaltaisteni( mitä on vähän) mieltä se ei tosiaan piristä. No jos jotai positiivista voi sanoa paikasta on se, että jos helvettiin joutuu, ni on jo aika tottunu mikkelin takia.

• -Jari
        down-mikkeli kirjoitti:

ei todellakaan piristä kenenkään mieltä tässä pimeyden tyyssijassa, ehkä jonkin helvetinolennon mieltä piristää, muttei kaltaisteni( mitä on vähän) mieltä se ei tosiaan piristä. No jos jotai positiivista voi sanoa paikasta on se, että jos helvettiin joutuu, ni on jo aika tottunu mikkelin takia.

Täällä kaikki valittaa vain... yksi valittaa että ei ole tarpeeksi maahanmuuttajia... toinen sanoo että on pimeyden tyyssija... Muuttakaa vaikka Helsingin kaupunginosaan missä on paljon mamuja ja sellaiseen kerrostaloon missä asuu naapurissa muslimeja ja yrittäkääpä siellä sitten nukkua. Ja jos ei muu auta niin muuttakaa vaikka Afrikkaan, kun siellä on niin valoisaa ja mukavaa

• ......
        down-mikkeli kirjoitti:

En voi uskoa, että kaupunki voi masentaa noin pahasti (ja varsinkaan Mikkeli, joka kaupunkina on oikeasti passeli!). Taitaa olla ihmissuhteissa jotain vikaa...

• eees
        ...... kirjoitti:

En voi uskoa, että kaupunki voi masentaa noin pahasti (ja varsinkaan Mikkeli, joka kaupunkina on oikeasti passeli!). Taitaa olla ihmissuhteissa jotain vikaa...

kateellisten paikkaa toista on vaikea löytää

• perheeni kanssa kohta 20 v. oikein mainiosti. Perheelliselle tämä on passelin kokoinen kaupunki, kaikki kävelymatkan päässä. Mutta olen itsekin ollut nuori, jota on polttanut halu lähteä liian tutuista ympyröistä ainakin vähäksi aikaa pois. Minä lähdin, enkä ole katunut...Lapsuusmaisemissa on kiva pistäytyä, mutta oma elämä on siellä, missä perhekin on.
        Suosittelen siis rohkeasti kokeilemaan siipiä suuressa maailmassa, mutta älä unohda juuriasi ja sitä hyvää, mitä olet täältä saanut elämääsi. :) Joskus voi tuntua kivalta palata takaisin!!!

• Mielipide täältä

Olen asunut Mikkellissä reilut kuusi vuotta ja viihtynyt joka sekunti oikein hyvin. Tämä on oikean kokoinen ruutukaavakaupunki, jossa on perushemmon tarvitsemat jutut, kauppoja riittävästi jne. Myös parikymppinen tyttäreni, joka asui reilun vuoden Euroopassa, muutti viime kesänä Mikkeliin ja on "viihtynyt kympillä" verkottuen alla aikayksikön mikkeliläisten ja Mikkeliin muuttaneiden kanssa. Myös hänen kavereitaan on muuttanut Mikkeliin tyttäreni kuvausten perusteella. Josko omassa asenteessa olisi jotakin tarkasteltavaa vai haluatko, että Sinulle tuodaan kaikki valmiina eteen, itse et ole valmis tekemään mitään itsesi ja tulevaisuutesi puolesta muutenkin kuin muuttamalla pois Mikkelistä? Opiskelu muualla ok, mutta entä sitten? Aiotko opiskella sellaista alaa, mitä Mikkelissä ei voi opiskella? Oletko ajatellut, miten järjestät elämäsi uudella paikkakunnalla? Nyt Sinulla on koti, ylläpidostasi huolehtivat vanhemmat jne. Muualla perusasiat, kuten RUOKAkaupassa käynti, siivous, tiskaamine, pyykinpesu, laskujen maksu on itse hoidettava. Vai oletitko jonkun muun sen tekevän? OIetko ajatellut taloudellista pärjäämistäsi muualla? Joskohan laskeutuisit jenguillesi, tekisit /- -listan Mikkeli vastaan muu maailma ja sen jälkeen vasta AIKUISTEN OIKEESTI (17-vee ei ole vielä aikuinen) miettisit, mitä teet. Tsemppiä Sinulle ja kavereillesi! Ja ne pullakahvit maistuisivat minullekin!

• $

mikkelissä ei sinäänsä mitään vikaa,mutta siellä asuvissa ihmisissä on.kieroja savolaisia.seläntakana kyräileviä paskahousuja.puuttuvat toisten asioihin ja juoruilevat enemmän paskaa,mitä se sylki kerkeekään tuomaan niihin suihin..eivät osaa pitää omista asioistaan huolta,ni pitää puuttua toisten tekemisiin.mut tsemppiä mikkeliläiset!hukutte varmaan kohta siihen omaan paskaan ja kieroiluun =)

• AL-
        $ kirjoitti:

mikkelissä ei sinäänsä mitään vikaa,mutta siellä asuvissa ihmisissä on.kieroja savolaisia.seläntakana kyräileviä paskahousuja.puuttuvat toisten asioihin ja juoruilevat enemmän paskaa,mitä se sylki kerkeekään tuomaan niihin suihin..eivät osaa pitää omista asioistaan huolta,ni pitää puuttua toisten tekemisiin.mut tsemppiä mikkeliläiset!hukutte varmaan kohta siihen omaan paskaan ja kieroiluun =)

Sanoppa muuta, ja homma on 2x pahempaa seläntakana jauhamista jos olet ulkomaalainen alunperin...voi vittu sanon minä. Etelä-suomessa ihmisiä kohdellaan niinkuin ihmisiä ihan siitä riippumatta mistä on kotoisin, täällä junttilassa jäädään tuijottamaan ja puhutaan paskaa selän takana. Tekis mieli alkaa levitellä paskaa pitkin kaupunkia näistä muutamista junteista, mutta ei ole ollut tapana tuhlata aikaa idiootteihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      167
      2096
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2002
    3. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      1409
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      120
      1403
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      455
      1248
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      69
      986
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      881
    8. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      876
    9. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      223
      780
    10. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      354
      759
    Aihe