Miten poimitte tyrnit

kipeät sormet

Hei olisi hyviä vinkkejä miten poimia tyrniä kuin marja kerrallaan on muuten hidasta ja sormiin sattuvaa hommaa.Ja lisäksi kysyisin voiko koti konstin puristaa tyrnimehua.KIITOS VASTAUKSISTA!

11

18082

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikku.puutarhuri

Kannattaa noukkia marjat oksasta, ylhäältä alaspäin, järjestyksessä.
      Vinkki: laita muovialusta (esim. avattu mustajätesäkki, ressu) puun ympärille. Saat kätevästi tippuneet marjat kerättyä maasta.

Työ tekijäänsä neuvoo ja harjoitus tekee mestarin!

Kokemuksesta voi sanoa,ajan kanssa piikkejä oppii väistämään/varomaan ja nopeus kasvaa työtä tehdessä.

• Anni-mummo

Kerään kertakäyttö hanskat käsissä. Mehulingolla saa mehua mutta täytyy ajaa monta kertaa läpi että kaikki mehu irtoaa.

• pullolla

Puolen litran vesipullosta leikataan kierreosa pois ja tehdään pari v:n muotoista lovea pienempi ehkä 2 mm syvä ja toinen 1,5 cm syvä.
      Paksut puhtaat puutarhahanskat käsiin ja muovipullon terävä reuna katkaisee marjan kannan. Marjat tippuvat pulloon. Ei kovin nopea tapa, mutta kädet pysyvät ehjinä.

• pullokonsti

Olen kuullut, mutta en ole päässyt näkemään, että on keksitty pullomainen poimintavekotin, jossa pullon suun peittää teräsverkko. Kun marjan saa pullon sisään verkon läpi niin verkolla voi nyrhäistä marjan irti.
        Kokeilematta on jäänyt, parista kaupasta olen kysellyt, jotkut sanoivat myös tästä kuulleensa.

• astilbe

Minä olen katkonut piikit pois aina kun sattuu kohdalle. Ei ole montaa jäljellä ja uusille oksille pitää tehdä samoin. Ei vaikuta satoon,eikä pistele.

• kotikonstein

tehdä mehua....no niinhän se just on aina tehty, eli puristettu muhu suoraan puskasta, ja puristetaan edelleen, turha niitä marjoja on poimia.

• vasta-alkaja

Jos mehu puristetaan puussa niin eihän siinä terveellinen tyrniöljy tule mukaan. Onko keksitty keino jolla poimituista marjoista saisi koptikonstein siemenissä olevan öljyn "hyötykäyttöön".

• heta4

On muuten harvinaisen veemäistä puuhaa, tyrnin poiminta. Itse otan laakean keräysastian oksan alle ja napsuttelen marjat punkkipihdeillä astiaan. Siis sellaisella siansorkan muotoisella tikulla, mikä onkaan nimeltään :)

• soikra

olen poiminut tyrnit ihan käsin ja olen oppinut niin ettei enään piikit kovin pistele,kahtena vuonna peräkkäin olen poiminut sata kiloa ,eilen lopetin poiminnan vaikka marjaa olisi ollut mutta kun on niin kylmt ilmat ja sormet kohmettuu

• Anonyymi

Up tätä Topiccia!

...aiemmin oli ATK neuvona, jos aiheesta löytyy juonne, niin sitä lankaa jatketaan, vaan nykyään tahtoo saaa moitteet...

Asia On ajankohtainen, lauantaina ja eilen poimin avokäsin tyrniä. Ainakaan omat sormet eivät ole kovinkaan nopeat tässä lajissa ja saanto oli litra marjaa kahdessa tunnissa. No näillä ei juhlita!

Pullo leikkaus ja sillä poiminta on kokeiltu saldon kertyminen oli myös aikahidasta.

"tyrnipoimurilla" - ilmeisesti poimitaan myös marja kerrallaan?

Piikit voisi tosiaan saksia ensin pois..

• Anonyymi

Sauvasekoittimella oon jauhanut hienoksi,vettä makeutetta.Hyvin tekee kauppansa.Pakastaakkin voi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi rikollista

"Molemmat vangitut ovat osoitetietojen perusteella kotoisin reilun sadan kilometrin päästä Suomussalmelta. Molemmilla on
      Suomussalmi
      8
      1877
    2. Mitä tekee Rebelwerks?

Rebelwerks myy melkein kaiken tavaransa. Onko Rebelwerks menettänyt järkensä? Vai onko hän lopultakin tullut järkiinsä
      Taivalkoski
      18
      1875
    3. Varmaan olen odotellut ihan turhaan

Kutsua luoksesi kylään Superman?
      Ikävä
      46
      1833
    4. **** mies anna jokin vinkki

Mistä tiedän, että vielä toivot että kuulet minusta. Aikaa on kulunut...
      Ikävä
      97
      1343
    5. Jos meillä ei olisi

Ikäeroa, niin oltais aikoja sitten oltu aito pari! Me kuulutaan yhteen🥰
      Ikävä
      160
      1302
    6. Suojeluvaisto

Mikä herättää miehessä suojeluvaiston naista kohtaan?
      Ikävä
      183
      1258
    7. Kolme sanaa jotka kuvaa naista jota kaipaat

Kerro jotain hyvää. Hyvä kiertämään.
      Ikävä
      68
      1157
    8. Ei se yhteys

Niin vain poistu ja lakkaa olemasta. Muista tämä nainen.
      Ikävä
      68
      1128
    9. Vesa Ahola rehellisin valtuutettu?

Tuli seurattua valtuuston kokous netin kautta. Taitaa valtuutettu Vesa Ahola olla selkeästi rehellisin valtuutettu. Hän
      Kemijärvi
      14
      1093
    10. Eli sä nainen

Siis halusit pitää jonkinlaisen kontaktin ja ylläpitää yhteyttä. Etsitkö jotain mysteeristä ja kiehtovaa vai halusitko t
      Ikävä
      65
      1066
    Aihe