Poliisin työstä

Poliisiksi

Haaveammattini on jo pitkään ollut poliisi ja olisikin mukava kuulla poliisien kommentteja työstä. Mikä on kaikkein raskainta ja mitkä taas työn hyvät puolet? Kiitos!

24

13762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kenttäkonstu

      Minä työskentelen nyt kolmatta vuotta järjestyspoliisissa. Työ on yleensä mukavaa ja vaihtelevaa, mutta ikäviäkin päiviä mahtuu joukkoon.

      Tehtävät ovat olleet siilin auttamisesta henkirikostapauksiin. Siihen väliin mahtuu monenmoista.

      Mukavinta työssäni on, jos pystyn jotenkin konkreettisesti auttamaan ihmisiä. Ikävintä on nähdä ihmisten surua ja kärsimystä. Kuolemanviestin vieminen onkin mielestäni raskain poliisitehtävä.

      Ei muuta kuin hakeudu Poliisikouluun ja tule toteamaan itse!

      • quupa

        poliisia sanotaan kytiksi, ja kaipa se kertoo jotain siitä besserwisser tyylistä eli joudut vaan valvomaan tyhmiä lakeja

        onkos fillari kypärä nyt päässä piukasti, entä killuuko heijastin ? parasta on tämä viimeisin järjestyslaki aah pelostakin tuli laitonta (pelon syy ei välttämättä edes tiedä että joku pelkää sitä/sinua)

        minua ainakin pelottaa isot voimamiehet, siilitukkaiset urheilijat, kauniit ja rumat ihmiset, sairaat ihmiset, aivastavat ihmiset (SARS) siis kaikki poikkeavat pelottaa

        TAVIkset ruleZ niin juu jos kuitenkin pääset jepariksi niin profiloi kohteet niin pääset olemaan virallisesti rasisti...

        ps. HS juttu jossa joku polliisi mies oli laittomasti tehnyt ruumiin tarkistuksen mopokerholaiselle - se sentään sai tuomion siis polliisi.


      • turva-alan opiskelija

        Poliisikoulussa vissiin erikoistutaan johonki... Sä erikoistuit järjestyspoliisiksi mut entä jos haluaa rikosetsiväksi?Mitä erityistä heiltä vaaditaan?Minkälaista se työ on?

        Saa muutki vastata tottakai =)


      • Polliisi
        turva-alan opiskelija kirjoitti:

        Poliisikoulussa vissiin erikoistutaan johonki... Sä erikoistuit järjestyspoliisiksi mut entä jos haluaa rikosetsiväksi?Mitä erityistä heiltä vaaditaan?Minkälaista se työ on?

        Saa muutki vastata tottakai =)

        Jokainen Poliisikoulusta valmistuva saa saman koulutuksen. "Suuntautuminen" tapahtuu sitten työelämän puolella mieltymysten ja sattumien mukaan. Itse olen viihtynyt poliisina.


      • Kenttäkonstu
        turva-alan opiskelija kirjoitti:

        Poliisikoulussa vissiin erikoistutaan johonki... Sä erikoistuit järjestyspoliisiksi mut entä jos haluaa rikosetsiväksi?Mitä erityistä heiltä vaaditaan?Minkälaista se työ on?

        Saa muutki vastata tottakai =)

        Kaikille poliiseille on sama peruskoulutus. Erikoistuminen tapahtuu sitten työelämässä erilaisilla kursseilla jne. Perustutkinnon suorittaneena voi hakea suoraan rikospoliisiin jos tutkinta kiinnostaa.


      • turva-alan opiskelija
        Polliisi kirjoitti:

        Jokainen Poliisikoulusta valmistuva saa saman koulutuksen. "Suuntautuminen" tapahtuu sitten työelämän puolella mieltymysten ja sattumien mukaan. Itse olen viihtynyt poliisina.

        Poliisin työ ois kyllä mielenkiintosta. Sais olla ihmisten kans tekemisissä ja liikkua työn puolesta paljon jne... Mitä enemmän miettii uravalintaa ja lukee jotain kirjoja missä joku rikosetsivä on pääosassa sitä enemmän alkaa tekee mieli poliisi-kouluun! Mutta en kyllä luule että se mitään ruusuilla tanssimista ois.

        Sitä mä en oikeen ymmärrä ku monet sanoo et rankinta on viedä viesti läheisen kuolemasta ihmisille. Jos se on joku tuttu ni sitten kyllä vois ottaa lujille mut onko se nii paha ventovieraille? Ja kyllähän sitä turtuu ruumiin näkemiseenkin....


      • ajattele!
        turva-alan opiskelija kirjoitti:

        Poliisin työ ois kyllä mielenkiintosta. Sais olla ihmisten kans tekemisissä ja liikkua työn puolesta paljon jne... Mitä enemmän miettii uravalintaa ja lukee jotain kirjoja missä joku rikosetsivä on pääosassa sitä enemmän alkaa tekee mieli poliisi-kouluun! Mutta en kyllä luule että se mitään ruusuilla tanssimista ois.

        Sitä mä en oikeen ymmärrä ku monet sanoo et rankinta on viedä viesti läheisen kuolemasta ihmisille. Jos se on joku tuttu ni sitten kyllä vois ottaa lujille mut onko se nii paha ventovieraille? Ja kyllähän sitä turtuu ruumiin näkemiseenkin....

        mieti nyt vähän! jos olet poliisina ja joku pieni lapsi on kuollut onnettomuudessa tuusan nuuskaksi ja joudut viemään viestiä vanhemmille tapahtuneesta. etkö muka tuntisi yhtään sympatiaa ja empatiaa vanhempia kohtaan?!

        kyllä mulla olis aika vaikeeta kertoa moisesta. omaisen menettäminen koskettaa aina oli sitten vieraan tai läheisen omainen. tosin enhän mä nyt ihan itkemään alkaisi, mutta kyllähän siinä järkytys ois suuri viestin viejänä.

        jos et tuntisi tossa tilanteessa mitään, ni mietipä kaksi kertaa kannattaako pyrkiä poliisiksi. piiloutuminen kellariin tietokoneiden sekaan ois sopivampi vaihtoehto..


      • Kenttäkonstu
        turva-alan opiskelija kirjoitti:

        Poliisin työ ois kyllä mielenkiintosta. Sais olla ihmisten kans tekemisissä ja liikkua työn puolesta paljon jne... Mitä enemmän miettii uravalintaa ja lukee jotain kirjoja missä joku rikosetsivä on pääosassa sitä enemmän alkaa tekee mieli poliisi-kouluun! Mutta en kyllä luule että se mitään ruusuilla tanssimista ois.

        Sitä mä en oikeen ymmärrä ku monet sanoo et rankinta on viedä viesti läheisen kuolemasta ihmisille. Jos se on joku tuttu ni sitten kyllä vois ottaa lujille mut onko se nii paha ventovieraille? Ja kyllähän sitä turtuu ruumiin näkemiseenkin....

        No on se ainakin minun ja hyvin monen kollegani mielestä henkisesti rankin tehtävä. Eihän joku ruumiin näkeminen ole mitenkään henkisesti rankkaa, se on tottumiskysymys. Viestin kertomiseen taas ei kuulemma totu koskaan, varsinkin jos senkin tehtävän pyrkii hoitamaan inhimillisesti ja hienovaraisesti.


      • turva-alan
        ajattele! kirjoitti:

        mieti nyt vähän! jos olet poliisina ja joku pieni lapsi on kuollut onnettomuudessa tuusan nuuskaksi ja joudut viemään viestiä vanhemmille tapahtuneesta. etkö muka tuntisi yhtään sympatiaa ja empatiaa vanhempia kohtaan?!

        kyllä mulla olis aika vaikeeta kertoa moisesta. omaisen menettäminen koskettaa aina oli sitten vieraan tai läheisen omainen. tosin enhän mä nyt ihan itkemään alkaisi, mutta kyllähän siinä järkytys ois suuri viestin viejänä.

        jos et tuntisi tossa tilanteessa mitään, ni mietipä kaksi kertaa kannattaako pyrkiä poliisiksi. piiloutuminen kellariin tietokoneiden sekaan ois sopivampi vaihtoehto..

        En ole mikään tunteeton ihminen tosiaankaan, mutta päähän siinä räjähtää jos rupeaa suremaan joka ikistä vainajaa.


      • tyhmälainvalvoja
        quupa kirjoitti:

        poliisia sanotaan kytiksi, ja kaipa se kertoo jotain siitä besserwisser tyylistä eli joudut vaan valvomaan tyhmiä lakeja

        onkos fillari kypärä nyt päässä piukasti, entä killuuko heijastin ? parasta on tämä viimeisin järjestyslaki aah pelostakin tuli laitonta (pelon syy ei välttämättä edes tiedä että joku pelkää sitä/sinua)

        minua ainakin pelottaa isot voimamiehet, siilitukkaiset urheilijat, kauniit ja rumat ihmiset, sairaat ihmiset, aivastavat ihmiset (SARS) siis kaikki poikkeavat pelottaa

        TAVIkset ruleZ niin juu jos kuitenkin pääset jepariksi niin profiloi kohteet niin pääset olemaan virallisesti rasisti...

        ps. HS juttu jossa joku polliisi mies oli laittomasti tehnyt ruumiin tarkistuksen mopokerholaiselle - se sentään sai tuomion siis polliisi.

        ...tyhmiä lakeja valvomaan... se oli se sinun juttusi. anarkiaa sen olla pitää sinun ympärilläsi ja joku jakaa sinulle ilmaista rahaa yhteiskunnasta. otahan taas vähän ilmaista haavistorahaa.


    • quupa
      • Häh!

        vai quupan?


    • poliisin emäntä

      Lupaa itsellesi jotain ennen kuin lähdet poliisin uralle. Älä anna työsi kovettaa sinua. Tunnen aivan ihania poliisimiehiä, kun noita tuttavapiirissä sattuneesta syystä on kovin monta. He puhuvat tunteistaan ja näyttävät ne vaimoilleen. Minulla ei ole ollut yhtä hyvä tuuri, sillä seuratessani mieheni uraa, hän yhä enemmän käpertyy omiin maailmoihinsa. =( Kuitenkin olen mieheni ja hänen kollegoiden suorittamasta työstä kiitollinen ja ylpeä. Toivotan onnea valitsemallesi uralle. Puoliskollesi vinkkinä: poliisin kanssa eläminen on muutakin kuin miekkaleijona takkien pesua. =)

      • YLIKONSTAAPELI

        JOS MINÄ OLISIN TAI OLEN JOSKUS POLIISI NIIN MÄ OLISIN NIITÄ PARTIOMIEHIÄ JOTKA OLISIVAT AINA LIIKENTEESSÄ.OLISIN SINKKUPOLIISINA VUOKRALLA VANHAN KOULUKAVERIENI VANHEMPIEN YLÄKERRASSA.OLISIN VIELÄPÄ HYVÄ POLIISI.JOSKUS NUKKUISIN 6 - 7 TUNNIN UNET.


    • 876

      OIS SE KIVA OLLA POLIISI

    • puu-sale

      olen menossa opiskelemään poliisiksi mutta ennsin käyn lähihoitajaksi amiksessa josta sitten tampereelle poliisiammattikorkeeseen
      teitääkö kukaan miten pitkään poliisi koulu kestää? 3?

      -16v.poika-

    • JOHN DAVIS

      Elokuvassa Magnum Force (1973) kuvaillaan moottoripyöräpoliisien arkea aurinkoisesa San Franciscossa.

      • Kyyninen konsti

        Älä hae. Tämä on kokeneen konstaapelien neuvo. Esim. Minun palkkaani leikattiin juuri n. 5000 -6000 eurolla työaikajärjestelyillä. Palkka on muutenkin pas... Mieti nyt keskimäärin suomalainen ansaitsee n. 3400 e kk. Poliisina jäät tuosta monta sataa euroa. Eli kyseessä on matalapalkka- ala. Pari eka vuotta on jännää sitten ei enää. Samaa humalaisten kantoa narkkien hölmöilyjen selvittelyä vuodesta toiseen. Sama juttu tutkinnassa paperin pyörittelyä tulospaineessa, edellisen jutun kun saat kasaan on seuraava jo pöydällä.

        Asiakkaat pääsääntöisesti vmäisiä. Olet aina tekemisissä ikävien asioiden kanssa. Työssä kyynistyy ja masentuu...

        Organisaatio aivan peestä. Hierarkia valtavaa. Päälikkömme sanoi ennen palkan leikkauksia, että tämä on pelkkää matematiikkaa tämä kuvastaa organisaatiota hyvin olemme pelkkiä numeroita ja pomojen pelinappuloita.

        Koulutus kestää nykyään 3,5 vuotta ja se ei ole enää ilmaista ja kun valmistut olet työtön. Luota minuun etsi itselle jokin muu ammatti niin minäkin teen.


      • tyhmäkö olet?
        Kyyninen konsti kirjoitti:

        Älä hae. Tämä on kokeneen konstaapelien neuvo. Esim. Minun palkkaani leikattiin juuri n. 5000 -6000 eurolla työaikajärjestelyillä. Palkka on muutenkin pas... Mieti nyt keskimäärin suomalainen ansaitsee n. 3400 e kk. Poliisina jäät tuosta monta sataa euroa. Eli kyseessä on matalapalkka- ala. Pari eka vuotta on jännää sitten ei enää. Samaa humalaisten kantoa narkkien hölmöilyjen selvittelyä vuodesta toiseen. Sama juttu tutkinnassa paperin pyörittelyä tulospaineessa, edellisen jutun kun saat kasaan on seuraava jo pöydällä.

        Asiakkaat pääsääntöisesti vmäisiä. Olet aina tekemisissä ikävien asioiden kanssa. Työssä kyynistyy ja masentuu...

        Organisaatio aivan peestä. Hierarkia valtavaa. Päälikkömme sanoi ennen palkan leikkauksia, että tämä on pelkkää matematiikkaa tämä kuvastaa organisaatiota hyvin olemme pelkkiä numeroita ja pomojen pelinappuloita.

        Koulutus kestää nykyään 3,5 vuotta ja se ei ole enää ilmaista ja kun valmistut olet työtön. Luota minuun etsi itselle jokin muu ammatti niin minäkin teen.

        Oisit poeka tehnyt Aarniot, niin olisit tienannut pari miljoonaa pollarina.


    • Musta silmä taas

      Lähihoitsuna miestä seuraten:
      Plussat:
      -saa hakata heikompia ilman seuraamuksia
      -saa mussuttaa munkkeja Abc:n kuppiloissa lähes ilmaiseksi
      -voi vinkua ja vikistä somessa kuin kumiankka ja aina löytyy joku yksinkertainen tavisjoukko ymmärtämään, miten pahalta tuntuu työnteko (heh, heh, huaaH!)
      -hyvä palkkka vastuiseen nähden 1700 €/kk

      Miinukset:
      -ylisuuri ego heikon itsetunnon seurauksena
      -olla aina porukan suurisuisin pullistelija, mutta osoittautua lähes aina siksi jolle selän takana naureskellaan
      -henkinen taantuma - munkin mies palasi teini-ikäiseksi kiukuttelijaksi jo alle vuoden partioinnin jälkeen
      -pätemisen tarve ja riidan haastaminen lisääntyy käytettyyn alkoholimäärään nahden hyvin nopeasti.

    • Vähänryhtiänyt

      Oletko kuullut Musta silmä sellaisesta kuin POLIISIRIKOSTUTKIJA. On ihan oma vika, jos ei nosta syytettä pahoinpitelystä.

      Minulla oli case erästä poliisimiestä vastaan, ja sain tuntuvat korvaukset oikeuskäsittelyn jälkeen.
      Mitä sinä tänne valitat???

    • Anonyymi

      Jotkut poliisit kammoksuu homoja.

      • Anonyymi

        Poliisilla on koiran virka, mutta miehen työ. Ja tiukkaa tekee, jos on rehti ja suora luonne. Pieni kunnallispolitiikan alkio määrää ettet sen tekemisiä saata rikostutkintaan. Et pysty muuhunkaan paikkaseudun jengiin: Kiinteistönvälittäjät, virkamiehet, maanmittarit, huumekauppiaat, uskotut miehet.
        Sitten, kun olet saanut jonkin asian ihan "riippumattoman" rikostutkijan pöydälle, huomaat asian raukeavan. Taustallahan on perustuslakivaliokunta, jonka toimilla perustuslain toivomukset yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta on mitätöity. P- lakivaliokunnassa istuu sinunkin paikkakuntasi edustaja.
        Juridinen oikeudenmukaisuus pyyhkiytyy matalaksi poliittisen "oikeuden" edessä.
        Suoraselkäisenä väsähdät pian. Ketkuna luonteena luovit nauttien menosta.


    • Anonyymi

      On sitä aiemminkin poliisi paukuttanut asetta nakkikioskilla. En muista missä päin Suomea se on tapahtunut. Poliiseista on yllätäviä kansansuussa tapahtuvia puheita. 70-luvulla oli Hymy-lehdessä oli juttu, että Jyväskylän poliisi auttaa naisia yössä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8296
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe