Tampereen ulosottovirasto

Opiskelijaparka

Opiskelija ulosmitataan?

Velka on velka ja vastuu on vastuu. Sitä ei voi kiistää, eikä kysymys tapauksessani olekaan siitä. Kysymys on siitä, että Tampereen ulosottovirasto ei anna opiskelijalle mahdollisuutta elättää itseään.
Olen aloittanut opiskelun syksyllä 2007. Hyppäys täyspäiväiseen opiskeluun oli iso päätös tehtäväksi nelikymppiselle miehelle. Eläminen on ollut todella niukkaa, opintotuesta jää kolme euroa vuokranmaksun jälkeen.Olen joutunut turvautumaan opintolainaan, jonka olen nostanut täysimääräisenä tähän asti. Opiskelu jatkuu ja lainaoikeutta on vielä jäljellä.
Olen ollut onnekas ja sain kesätyöpaikan omalta opiskelualalta. Pätemättömyys laski kuukausipalkkaa 10% Kesän jälkeen säästöjä oli noin 1250 euroa ja tällä rahalla oli tarkoitus maksaa elinkustannukset talvea ajatellen, sekä siirtää lainanoton tarvetta. Kesän aikana ulosottomies (tai paremminkin nainen) ei ollut kiinnostunut minusta ja tuloistani.

Opiskelut alkoivat elokuun puolessa välissä ja kaikki näytti hyvältä. Kuitenkin 4.9 ulosottohenkilö ulosmittasi tililtäni 907 euroa. Hetkinen… täytyyhän olla jotkut suojarajat, ei 1250 eurosta voi ulosmitata noin paljon? Ei voisikaan, mutta ulosottohenkilö odotti yllämainittuun päivään, koska silloin tuli opintotuet tilille. Käytännössä minulta siis ulosmitattiin opintotuet (tiliote todistaa selvästi) ja saatiin suurempi summa. Puhelinkeskustelussa kävi ilmi, että ulosottohenkilön mielestä olin ansainnut merkittävästi ja ulosotolle oli peruste. Jäin käsitykseen, että päätös oli puhtaasti harkinnanvarainen. Ennakkoilmoitusta palkan ulosmittaamiseen ei tullut. Nettopalkka kesäkuukausilta oli noin 1300 euroa kuukaudessa ja kesällä ei makseta opintotukea, eikä asumislisää. Tulot tulevat jäämään koko vuodelta alle opiskelijan tulorajojen, jolloin en menetä opintotukia. Merkittävät tulot tosiaan…

Ulosoton seurauksena joudun turvautumaan lainaan, jonka korko on tällä hetkellä 5 %. Korot tulevat aikanaan itseni maksettaviksi. Lisäksi minulta on ulosmitattu opintotuet ja joudun suoranaisiin vaikeuksiin. Toimeentulotukea ei myönnetä opiskelijoille, mutta muille vähätuloisille kyllä. Opiskelijan on nostettava lainat ensin. Perusrahalla elävää työtöntä ei voi ulosmitata suojarajojen vuoksi, opiskelija näköjään voidaan.
Itse velka vanhenee 12/08 ja liittyy kymmenen vuoden taakse. Velkaa on peritty viimeksi 1999, jolloin varattomuuden takia asia raukesi. Perintä laitettiin alulle 5/08, yhdeksän vuoden aikana sitä ei ole yritetty periä mitenkään. Velkoja on eräs valtion virasto, ei kuitenkaan verottaja. Asia ei myöskään liity opintotukien takaisinperintään, en ole sellaisia saanut koskaan aiemmin.

On velka, vastuu ja moraali. Nuo koskevat minua, mutta ei ulosottoviranomaista, eikä velkojaa. Mielestäni tässä on toimittu erittäin harkitsemattomasti. Surkuhupaisinta koko asiassa on kuitenkin se, että ulosmitattu määrä ei riitä edes velan korkoihin. Lisäksi voidaan kysyä, että miksi pidin rahoja tilillä, enkä nostanut niitä sukanvarteen ulottumattomiin. Hyvä kysymys…

Yhteiskunnan viesti on selvä. Opiskelijoille annetaan mahdollisuus ansaita tulorajojen puitteissa niin, että tuet säilyvät. Tampereen ulosottovirasto ei anna tätä mahdollisuutta minulle ja ulosmittaa vielä tuetkin.

H. Rantanen

7

2004

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valita!!!
    • velat

on maksettava!

• Niinhän se sanoi, että pitää!

Mutta kun on ulosmitattu kaikki eikä jätetty mitään!
        Se ei ole LAILLISTA!
        Koskee ne pykälät ulosottoakin!

• ulosottaja
        Niinhän se sanoi, että pitää! kirjoitti:

Mutta kun on ulosmitattu kaikki eikä jätetty mitään!
        Se ei ole LAILLISTA!
        Koskee ne pykälät ulosottoakin!

Vaikuttaa siltä että tietämys näistä asioista on vähän puolillaan. Kannattaa lukea näistä osoitteista lisää informaatiota:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ulosotto
        http://www.oikeus.fi/6303.htm
        http://pikavippisivut.com/ulosottovirasto/
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Maksuhäiriömerkintä

• luottotiedot kunnossa?

Miten ulosotossa oleva henkilö voi saada edes
      opintolainaa?

• Velkaopiskelija

Olin tehnyt opintolainahakemuksen ennenkuin jouduin ulosottoon. Ulosotossa voi olla ja silti luottotiedot voivat säilyä. Ne eivät välttämättä siis liity toisiinsa, vaikka usein niin kylläkin on.
        Lisäksi opintolainan voi saada vaikka luottotiedot eivät olisikaan kunnossa. Tästä voi tapauskohtaisesti neuvotella kelan ja pankin kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2789
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2597
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1644
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1575
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1493
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      34
      1271
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26