Millä tavalla diabetes oireilee? Mulla on ollut ajoittain huimaus/heikotuskohtauksia. Joskus tuntuu että oksennus tulee ellei äkkiä saa jotain makeaa. Kerran kävin terkkarilla mittaamasa veren sokerin. Se oli 2,5. Terkka sano että aika alhainen, menehän syömään. Sanoin että olen juuri syönyt lounaan johon se vastasi että no sittenhän tuo on aivan liian matala arvo, muttei kysellyt sitten sen enempää.KÄvin juuri tuossa syömässä kolussa ja tuli tosi huono ja heikko olo. Join sitten puoli litraa light-kokista ja nyt menee kokoajan vettä. Kohta olen litran juonut alle puolessa tunnissa... Ovatko nuo oireita ja onko diabetes siis liian alhaine nverensokeri vai liian korkea? Anteeksi mutta en tiedä tästä aiheesta mitään, mutta silti huolettaa.
miten oireilee?
19
14961
Vastaukset
- minna
...ja mielestäni pikapikaa. Itselläni juuri todettu diabetes ja sulla ei tosiaankaan ole kaikki nyt kohdallaan. Äkkiä terv. hoitajan juttusille, jos ei häntä kiinnosta niin tilaa aika päivystykseen, älä odottele yhtään.. Kyllä se siitä selviää.
- Leijo
Hei,
Ensinnäkin, diabeteksessä veren sokerit ovat liian korkeat ilman insulinia.
Toiseksi: LUKEKAA TÄTÄ PALSTAA ja aikaisempia kirjoituksia.
Joka toinen kysymys täällä näyttää olevan se, miten diabetes ISKEE ja mitkä ovat sen oireet...huoh..
Netti on täynnä hyviä, suomalaisia sivuja diabeteksestä, josta löytyy faktatietoa. Esim Diabetesliton sivut:
http://www.diabetes.fi/diabtiet/perus/index.htm
Leijo - ...
Kuten jo sanottiin: ota yht. terveydenhoitajaa/terveyskeskukseen. Oireita ovat juuri huimus, väsymys, jano, pahoinvointi, vessahätä (joillakin esiintyy myös yökastelua). En ole näistä ihan 100% varma koska en tiiä oireista vanhemmilla, mulla diabetes 3 vuotiaasta asti.
- Adastra
Itse sairastuin diabetekseen 12-vuotiaana. Minua janotti koko ajan (yli kaksi kuukautta!!), kävin vessassa koko ajan ja laihduin huimaa vauhtia, jopa kilon päivässä. Diabeteksen oire on kuitenkin korkea verensokeri, koska haima ei tuota insuliinia, joka pitäisi verensokerin alempana. Minun verensokerini oli 15 paikkeilla, kun menin sairaalaan ja painoni oli 39kg, pituutta oli silloin 158cm.
Huimaus on ainakin itselläni merkki alhaisesta verensokerista. Mutta menepä tosiaan terveydenhoitajan juttusille. Jano on kyllä oire diabeteksesta, mutta alhainen verensokeri ei, joten en osaa tämän enempää neuvoa. Terkkari kyllä osaa auttaa sinua eteenpäin! Ja jos sinulla diagnosoidaan diabetes, niin älä sitä säikähdä. Tämän kanssa on helppo elää :) - Rita
Diabetesta on kahdenlaista, nuoruuden versio, jossa insuliini-nimistä hormonia ei erity haimasta. insuliini saa aikaan sokerin(tai sokeriksi muuttuneiden ruokien)imeytymisen verestä kudoksiin energiaksi ja maksaa jemmaan. jos haima ei toimi, insuliini tarpeen siis. vanhuuden diabetes tai 2 tyypin diabetes on eri juttu vaikka joskus sanotaan että sama tauti. kehittyy pikkuhiljaa siten, että verensokeri nousee toistuvasti monta kertaa päivässä tosi korkealle(hyperglykemia) ja näin erittyy insuliinia, joka tasaa verensokerin tai laskee sitä liian alas(hypoglykemia), esim. kahteen. verensokerin laskusta seuraa väsymys, v*tutus ja himo syödä esim. leipää, pullaa, makeaa. myös kahvin/limpparin himo kuuluu oireisiin. kun tätä vaihtelua on tarpeeks pitkään jatkunut lähinnä silloin kun syödään usein vaaleeta leipää, pastaa, karkkeja ja juodaan mehuja tai limpparia noin 3-4 tunnin välein, kehosi tuottama insuliini ei enää toimikaan sen sokerin pois viemiseen. veressä on siis sokeria sekä insuliinia, jota elimistö erittää epätoivoissaan koko ajan vielä lisää. nämä molemmat vaurioittaa mm.verisuonistoa ja ellei hiilihydraattia(sokeri tai sokeristuvat ruoat)rajoiteta, seuraa 2 tyypin diabetes ja muut elintasosairaudet siinä sivussa.näin se kuulkaas vaan lapset ja muutkin tiedonjanoiset on. rasva ei ole se pahin asia maailmassa vaan rasva yhdistettynä puhdistettuun ja liialliseen hiilihydraattiin.lukekaa Atkins, Zone- ja Montignac- kirjoja ja käykää Tolosen sivuilla www.biovita.fi EI HUMPUUKIA! tulevaisuutemme saattaa olla juuri näistä asioista kiinni!
- ninnuli
Mulla on diabetes on ollut koht 7 vuotta olen nyt 13w ....nuori mut neuvojani kanttii kuunnella....
Ku mulla todettiin diabetes mä pyörryin ja mut vietiin terveyskeskukseen ja verensokeri oli ihan huiman korkea (30.jotain)...mun äidillä ja veljellä on verensokeri monestikkin alhaalla (jotain 2.4) mutta ei heillä ole mitään diabetekseen liittyvää (asia on tutkittu sairaalassa diabetes osastolla)
Diabeteksessa on molempia liian korkeita ja liian matalia lukemia...
Olet juonut todella paljon... Kun verensokeri on korkealla tulee suuri juomisen tarve koko ajan on päästävä vessaan huulet ja suu on kuiva ja jos verensokeri on tarpeeksi korkealla voi tulla paha olo (minun todistama kaikki edellä mainittu) ja kun verensokeri on alhaalla on heikko ja väsynyt olo nukuttaa ja sellasta... ja jos verensokeri menee liian alhaiseksi ihminen voi muuttua hyvin akressiiviseksi...(noikii on mun kokemia juttuja)
Ja kun verensokeri menee liian korkealle voi tulla...voi tulla...en muista sen nimeä!! ja kun verensokeri laskee liikaa voi tulla hypoglukemia...(on ollu mulla)....
Ja jos menee tajuttomaksi siitä syystä että verensokeri on alhaalla on jonkun soitettava ambulanssi ja laitettava hunajaa tai siirappia (tai jotain sen tapaista) ikeniin huulten alle... mutta ei missään nimessä mitään kovaa kiinteää koska tajuton vio tukehtua siihen...!!!!
No eipä mulla muuta... jos tämä auttoi yhtään niin ole hyvä!!!!! Minuun voit ottaa myöhemminkin yhteyttä!... [email protected] - Hoitsu
Ei tuo verensokeriarvo 2,5 kyllä viittaa diabetekseen, koska diabeteksessä verensokeriarvo on nimenomaan korkealla. Insuliini laskee verensokeria, mutta tyypin 1 diabeteksessa insuliinin tuotanto haimassa on loppunut, joten verensokeri ei kyllä noin alas laske ilman insuliinilääkitystä.
Janon tunnekin diabeteksessa johtuu liian korkeasta (yli 10 mmol/l) verensokeripitoisuudesta. Muita oireita ovat laihtuminen, väsymys ja suuret virtsamäärät. - milla
Sä et varmaan tiedä mikä on diabetes se on verensokeritauti ja silloin sä et voi syödä mitään sokeripitoista ruokaa etkä mitään sokerista esim. kakku,karkki jne.
Sä voit huomata ittekin että oks sulla verensokeritauti, näät kun sun virtsasta tulee verta ja jos huomaat niin mene heti lääkärille ja tarkistamaan.. Mutta jos asia hemoglobiinista niin sulla voi olla anemia se voi esiintyä vaikka syötkin paljon ruokaa ja hedelmiä, koska mun yhellä kaverilla on anemia ja hän syö tosi paljon ruokaa jossa on rautaa,kalsiumia ja hedelmiä, mutta kuitenkin hänellä on hemoglobiini liian alhainen. Mutta kehotan kyllä siunua menemään lääkärille ja kerro kaiken mikä sinua vaivaa ja ota verikokeet, jotta tiedät mistä on kyse... Mutta tällä kertaa mä sain selville näin paljon, mutta jos on jotain epäselvää niin kysy uudelleen ja ehkä voin vastata...- diabeetikko
Siis en ole kuullutkaan, että diabeteksen oireisiin kuuluisi veri virtassa. Itselläni ainakin oli aikoinaan nuo hoitsun mainitsemat klassiset oireet: jatkuva jano, jatkuva vessassa joukseminen ja laihtumunen.
Niin ja diabetes on sokeritauti, ei verensokeritauti. Ja nykyaikana ei enää tarvi täysin jättää sokerillisia kakkuja tai karkkeja, kunhan pysyy kohtuudessa eli huomioi niistä nopeasti kertyvät hiilihydraatit (sokeri on lähes puhdasta hiilihydraattia). - Hoitsu
Kyllä diabeetikko voi syödä esim. kakku silloin tällöin. Kakun syönti täytyy vain huomioida insuliinia pistettäessä eli täytyy laskea kuinka paljon insuliinin määrää täytyy lisätä.
Ja virtsaan ei kyllä tule verta diabeteksessä! Sokeria sen sijaan erittyy virtsaan kun ns. munuaiskynnys ylittyy. - diabeetikon isä
voi esim. synttäreillä ja juhlissa ottaa kaakkua ja muita herkkuja. Mutta sitten tarvii vaan laittaa insuliinia lisää ,jota se kompensoi siitä johtuvan verensokerin nousun. Aika äkkiä tietää montako yksikköä jokin leivos tarvii. Paljon tärkeämpää on vältää rasvoja ja vaaleaa leipää. Ruis ja kaura ovat viljoista kaikista parhaita. Tärkeää on seurata verensokeri muutoksia erilaisten syömisten johdosta. Myös erilaiset flunssat ja tulehdukset muuttavat sokerin imeytymistä. Esim. vatsataudissa tyttäreni juo makeita mehuja tai sokeri limsoja ,eikä sokeri arvot yhtään ole koholla.
- Sic
Älä nyt toista tuollaisella pelottele! Kuvauksesi diabeteksesta on virheellinen ja antiikkinen. Sanoisinpa, että sinä et myöskään tiedä, mikä diabetes on.
Anemiasta myös sen verran, että joillekin rauta vain kasaantuu elimistöön, eikä imeydy, joten ylenpalttinen raudan napsiminen ei kaikille anemiasta kärsiville sovi. Omalla ystävälläni on sirppisoluanemia ja hän ei edes saa syödä rautavalmisteita tms. koska rauta vain kasaantuu elimistöön, ei imeydy.
- Tutti
Diabeteksessä verensokeri on liian korkea, koska kehon oma insuliinin tuotanto ei pysty pitämään sitä normaalissa tasapainossa.
- soviah
tietääkö kukaan et miten ihminen niiku saa diabeteksen? siis että jos elimistö ei tuota sitä insuliinia niin mistä se johtuu ettei sitä tuoteta? (:: mua kiinnostaa ainakii miks elimistö ei tuota sitä. johtuuko se esim kuka pystyis vastaamaan siihen että miten insuliinia lähtee pois elimistöstä ja sitten tulee diabetes ? (:
kiitos jos vastaatte tähän(:: Terveisin; hihhuli - __________
soviah kirjoitti:
tietääkö kukaan et miten ihminen niiku saa diabeteksen? siis että jos elimistö ei tuota sitä insuliinia niin mistä se johtuu ettei sitä tuoteta? (:: mua kiinnostaa ainakii miks elimistö ei tuota sitä. johtuuko se esim kuka pystyis vastaamaan siihen että miten insuliinia lähtee pois elimistöstä ja sitten tulee diabetes ? (:
kiitos jos vastaatte tähän(:: Terveisin; hihhuliSiitä kun insuliinia tuottavat beetasolut tuhoutuvat jostain vielä tuntemattomasta syystä.
- soviah
__________ kirjoitti:
Siitä kun insuliinia tuottavat beetasolut tuhoutuvat jostain vielä tuntemattomasta syystä.
eli siis syytäkö ei vielä tiedetä että miksi sitä insuliinia ei sitten tuoteta ? (:
- 14 v
soviah kirjoitti:
eli siis syytäkö ei vielä tiedetä että miksi sitä insuliinia ei sitten tuoteta ? (:
Diabetes minulla todettu pari kuukautta sitten, eli asiat vielä hyvin muistissa. Insuliinia tuottavat Langerhansin saarekkeet haimassa. Jostakin syystä oma immuunijärjestelmä sitten alkaa tuhoamaan näitä saarekkeita, syytä ei vielä tiedetä tällkään hetkellä. Retroviruksen epäillään liittyvän siihen.
Hoitona sitten insuliini. Pistoksena yleensä, insuliinipumppua myös jotkut käyttävät.
- vastatkaa!
mulla on toisinaan kova jano ja rupeaa huimaamaan monesti ku olen suihkussa, ja tuntuu että voisin pyörtyä kohta. Mulla on myös välillä niin että päätä särkee ja on kuuma, sitte kylmä, sitte kuuma uuelleen eikä jalatkaan kauheasti jaksa kantaa mutta ehkä noin 10 minuutin päästä se on ohi. En ole mitannu koskaan verensokeria, mutta viittaako nuo oireen diabetekseen?
Ps. Olen nyt 13, jos yhtään auttaa.- Ei välttämättä
Oireet eivät ole välttämättä diabeteksen oireita. Oireet voisi pikemminkin olla alhaisen verenpaineen aiheuttamia. Olen itsekin pahimmillaan ollut pyörtymisen partaalla lämpimässä suihkussa kun verenpaine putosi reippaasti. Ilmeisesti ratkaisevaa oli se kun lämpimässä veri siirtyi ihon pintaverisuoniin niin aivoista loppui veri. Itse selvisin tuosta kun istuin hetken pää polvien välissä, ehkä voisit kokeilla vastaavaa kun tuollainen huimaus tulee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3522816Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151058Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908- 80908
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849