Paras suomalainen dekkaristi

Miss Marple

Kertokaapa kuka on paras suomalainen dekkarikirjailija?

Oma suosikkini on vanha klassikko: Mika Waltari. Komissario Palmua parempaa etsivää ei ole!

15

2476

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -GIORGIO-

En tiedä. Lasse Randström saattoi olla parempi.

• poju

Nykykirjoista ehkä Matti Yrjänä Joensuun Harjunpää edustaa Kirstilän Hanhivaaran kanssa kärkeä.

• Luettu on

Joensuu minun mielestäni osaa kuvata tilannetta hyvin sekä poliisin että rosvon kannalta.
        Mutta pakkohan poliisin taustan on näkyä kirjoissakin
        Kakkoseksi laittaisin ehkä Seppo Jokisen, joka myös kuvaa rikoksia mielenkiintoisesti

• Joku muu

... ja hänen luoma Jussi Vares on kyllä ykkös hyvä!

• Oman elämänsä sankari

Pidän erityisesti Reijo Mäen kirjallisesta taidosta ja tyylistä. Huumoriakin piisaa.

Jussi Vareksen "siviiliminään" en helppo eläytyä myös meidän poikamiesten, vanhojen poikien ja urasuunnitelmissaan pettyneiden. Vaikka ei ihan yhtä usein kaljalla kävisikään, eikä naisten kanssa aivan yhtä estoton olisikaan. ;-)

• Outsider

Aarne Haapakoski alias Outsider on kyllä ohittamaton.

• Kelmi

Kirjoitti 1990-luvulla useita hyviä kirjoja. Monessa kirjassa viitattiin sellaisiin asioihin ja ilmiöihin, (esim. itä-rikollisuuden tulo Suomeen) joista luettiin lehtiotsikoista vasta myöhemmin. Numminen siis tavallaan "ennustaa" tulevaa kirjoissaan, mikä johtuu hänen toimittajaurastaan. Hän on herkkä havainnoimaan yhteiskunnassamme suunnan mistä tuulee ja minne mennään.

• yökyöpeli

Ensimmäisiä dekkareita, joita luin oli Sariolan
      dekkarit,liekö siksi jäänyt mieleen hyvänä dekkaristinä. Reijo Mäen ensimmäiset kirjat olivat
      kans tosi hyviä. John Grisham`in (tuliko nimi oikein?)kirjat on myös hyviä.Juha Nummista en ole lukenut
      koskaan, täytyypä kokeilla!

• yökyöpeli

ai niin, kyse olikin vain suomalaisista!!!!

• öhöm

edelleen paras dekkaristi on Eeva Tenhunen, n. ensimmäiset 4 kirjaa. Lopputuotanto on vähän heikkoa.

• Nyysä

Hannu Vuorio on ehdottomasti kotimaista kärkeä. Välillä suorastaan harmittaa, että hän, ja moni muu hyvä, jää Lehtolaisen ja Mäen varjoon julkisuuden määrässä. Mutta sellaista se on. Kovin montaa kotimaista dekkaristia ei mahdu kerrallaan estradille, ja kaiken lisäksi Vuorio on kirjailijaluonteeltaan vähemmän esille pyrkivä kuin kaksi mainittua.

Toinen Vuorion ongelma on se, että hän ei kirjoita sarjadekkaria. Päähenkilöt vaihtuvat. Vaikka rehellisesti sanoen, hänen romaaniensa päähenkilöt ovat aika samantyyppisiä. Lukijat alkavat herkemmin seurata dekkarikirjailijan tuotoksia, jos päähenkilönä on sama henkilö kuin aikaisemminkin: halutaan tietää kuinka sille nyt käy.

Mainittakoon vielä, että olen kuullut Lehtolaisen ainakin pari kertaa nostavan Vuorion esille suomalaisen dekkarin kärjessä.

• Plato

Vuorio on todellakin hyvä. Hän taitaa syrjäytyneiden kuvauksen ja karhean kielen. Sitä paitsi Helsingin ja etenkin Kallion miljöökuvaus on vertaansa vailla. Ja muuten: kannattaa tutustua myös MArton Taigaan, jos pitää Palmusta. Taigahan oli Waltarin esikuva dekkarin saralla (vrt. Palmu vs. Kairala)

• Veera

Harri Nykänen on ehdottomasti Suomen paras dekkarikirjailija. Raid-kirjat ovat todella hyviä ja tietenkin muutkin hänen kirjoittamat kirjat ja tietenkin Raid-sarja ja -elokuva.

• mika

Tässä muutama oma suosikkini:
        Seppo Jokinen, Jarkko Sipilä, Wexi Korhonen, Paul-Erik Haataja
        Ulkomaisista en välitä, pidän siitä että kirrjoissa kirjoitetaan suomalaisista ja suomessa.

• Lukija

Staffan Bruunin kirjat ilahduttavat niin monella eri tasolla ! Pidän valtavasti hänen töistään.
      Hykerryttäviä lukukokemuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2525
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      100
      896
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66