Kertokaapa kuka on paras suomalainen dekkarikirjailija?
Oma suosikkini on vanha klassikko: Mika Waltari. Komissario Palmua parempaa etsivää ei ole!
Paras suomalainen dekkaristi
15
2476
Vastaukset
- -GIORGIO-
En tiedä. Lasse Randström saattoi olla parempi.
- poju
Nykykirjoista ehkä Matti Yrjänä Joensuun Harjunpää edustaa Kirstilän Hanhivaaran kanssa kärkeä.
- Luettu on
Joensuu minun mielestäni osaa kuvata tilannetta hyvin sekä poliisin että rosvon kannalta.
Mutta pakkohan poliisin taustan on näkyä kirjoissakin
Kakkoseksi laittaisin ehkä Seppo Jokisen, joka myös kuvaa rikoksia mielenkiintoisesti
- Joku muu
... ja hänen luoma Jussi Vares on kyllä ykkös hyvä!
- Oman elämänsä sankari
Pidän erityisesti Reijo Mäen kirjallisesta taidosta ja tyylistä. Huumoriakin piisaa.
Jussi Vareksen "siviiliminään" en helppo eläytyä myös meidän poikamiesten, vanhojen poikien ja urasuunnitelmissaan pettyneiden. Vaikka ei ihan yhtä usein kaljalla kävisikään, eikä naisten kanssa aivan yhtä estoton olisikaan. ;-)
- Outsider
Aarne Haapakoski alias Outsider on kyllä ohittamaton.
- Kelmi
Kirjoitti 1990-luvulla useita hyviä kirjoja. Monessa kirjassa viitattiin sellaisiin asioihin ja ilmiöihin, (esim. itä-rikollisuuden tulo Suomeen) joista luettiin lehtiotsikoista vasta myöhemmin. Numminen siis tavallaan "ennustaa" tulevaa kirjoissaan, mikä johtuu hänen toimittajaurastaan. Hän on herkkä havainnoimaan yhteiskunnassamme suunnan mistä tuulee ja minne mennään.
- yökyöpeli
Ensimmäisiä dekkareita, joita luin oli Sariolan
dekkarit,liekö siksi jäänyt mieleen hyvänä dekkaristinä. Reijo Mäen ensimmäiset kirjat olivat
kans tosi hyviä. John Grisham`in (tuliko nimi oikein?)kirjat on myös hyviä.Juha Nummista en ole lukenut
koskaan, täytyypä kokeilla!- yökyöpeli
ai niin, kyse olikin vain suomalaisista!!!!
- öhöm
edelleen paras dekkaristi on Eeva Tenhunen, n. ensimmäiset 4 kirjaa. Lopputuotanto on vähän heikkoa.
- Nyysä
Hannu Vuorio on ehdottomasti kotimaista kärkeä. Välillä suorastaan harmittaa, että hän, ja moni muu hyvä, jää Lehtolaisen ja Mäen varjoon julkisuuden määrässä. Mutta sellaista se on. Kovin montaa kotimaista dekkaristia ei mahdu kerrallaan estradille, ja kaiken lisäksi Vuorio on kirjailijaluonteeltaan vähemmän esille pyrkivä kuin kaksi mainittua.
Toinen Vuorion ongelma on se, että hän ei kirjoita sarjadekkaria. Päähenkilöt vaihtuvat. Vaikka rehellisesti sanoen, hänen romaaniensa päähenkilöt ovat aika samantyyppisiä. Lukijat alkavat herkemmin seurata dekkarikirjailijan tuotoksia, jos päähenkilönä on sama henkilö kuin aikaisemminkin: halutaan tietää kuinka sille nyt käy.
Mainittakoon vielä, että olen kuullut Lehtolaisen ainakin pari kertaa nostavan Vuorion esille suomalaisen dekkarin kärjessä.- Plato
Vuorio on todellakin hyvä. Hän taitaa syrjäytyneiden kuvauksen ja karhean kielen. Sitä paitsi Helsingin ja etenkin Kallion miljöökuvaus on vertaansa vailla. Ja muuten: kannattaa tutustua myös MArton Taigaan, jos pitää Palmusta. Taigahan oli Waltarin esikuva dekkarin saralla (vrt. Palmu vs. Kairala)
- Veera
Harri Nykänen on ehdottomasti Suomen paras dekkarikirjailija. Raid-kirjat ovat todella hyviä ja tietenkin muutkin hänen kirjoittamat kirjat ja tietenkin Raid-sarja ja -elokuva.
- mika
Tässä muutama oma suosikkini:
Seppo Jokinen, Jarkko Sipilä, Wexi Korhonen, Paul-Erik Haataja
Ulkomaisista en välitä, pidän siitä että kirrjoissa kirjoitetaan suomalaisista ja suomessa.
- Lukija
Staffan Bruunin kirjat ilahduttavat niin monella eri tasolla ! Pidän valtavasti hänen töistään.
Hykerryttäviä lukukokemuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832