Ihme juttu

tällä palstalla

Kaikki keskustelut käydään Suomeksi. Minä kun kävin Ahvenanmaalla, niin Suomea osasi harva paikallinen. Voisiko siis olla ettei Ahvananmaa palstalla keskustele Ahvenanmaalaiset lainkaan, vaan umpisuomalaiset tällä palstalla meuskaavat?

15

958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainoastaan

      umpisuomalaiset. Ja SuoLikaasu käryää!

    • Eihän täälllä ahvenanmaalaisia liiku, minua lukuunottamatta, ja minäkin olen mantereelta tänne tullut. Kieli tietysti on esteenä, eivät täkäläiset pysty suomenkielisiä palstoja seuraamaan. Itse yritän kertoa millaista täällä on asua ja elää, mutta eivät tänne kirjoittavat mitään usko, vaan jahnaavat omia juttujaan yhä uudestaan.

      • Aikoinaan jouduin soittamaan ahvenanmaalle laiva yhtiöön. Niin ensimäisenä kysyin- puhuuko suomea- puhui


      • maagikko kirjoitti:

        Aikoinaan jouduin soittamaan ahvenanmaalle laiva yhtiöön. Niin ensimäisenä kysyin- puhuuko suomea- puhui

        Kesällä kävin Maarianhaminassa. Nuukana asuin matkakodissa (gästhem). Kolme vuorokautta. Sattui olemaan Ruotsinreissun jäljiltä kruunaja. Kysyin millä maksan. Vastaus oli, että Suomessa ollaan ja euroilla maksetaan, kiitos.


      • Putte
        maagikko kirjoitti:

        Aikoinaan jouduin soittamaan ahvenanmaalle laiva yhtiöön. Niin ensimäisenä kysyin- puhuuko suomea- puhui

        Oliko se ahvenanmaalainen varustamo?


      • kokko p-

        aikkakunta, tai sit niin ylimielisiä että ei edes alistuta juntin kaa pamlaamaan ko ollaan niin ruot. niin että sääliks käy.


      • både och
        kokko p- kirjoitti:

        aikkakunta, tai sit niin ylimielisiä että ei edes alistuta juntin kaa pamlaamaan ko ollaan niin ruot. niin että sääliks käy.

        Niinpä, sen juntin pitäisi osata edes suomea eikä tuollaista tekokieltä mitä tämä "kokko p-"


      • osaaikaahvenanmaalainen

        olen melko varma siitä että suurin osa näistä "jahnaajista"ei ole koskaan Ahvenanmaalla käynytkään...


      • Åke Storm
        osaaikaahvenanmaalainen kirjoitti:

        olen melko varma siitä että suurin osa näistä "jahnaajista"ei ole koskaan Ahvenanmaalla käynytkään...

        Olemme melko varmoja kirjoittajan kanssa, että häirintä palstalla on johdettua toimintaa ja peräisin asiaa koskevaan maakuntaan.


    • pohjoissuomalainen

      Monilla muillakin palstoilla suomalaiset keskustelevat suomeksi mm. pohjoismaista, Turkista, Espanjasta, Afrikasta,

    • pohjoissuomalainen

      Miten selität tämän: Suomalaiset keskustelevat USA:sta, Virosta, Saksasta, Venäjästä, jopa Kiinasta suomeksi!

      Kreikasta puhumattakaan vaikka Kreikassa puhutaan kreikkaa.

      Raamatustakaan suomalaiset eivät suostu keskustelemaan Raamatun alkukielellä, muinaiskreikalla, vaan suomeksi.

      Herranjestas. Tehkää joitain asialle.

      • Seurannut

        Ahvenanmaa on itsehallintoa pätevä maakunta maassamme eli valtiossa Suomi.
        Suomeen se kuuluu vastentahtoisesti ja on kiukkuinen sen takia kaikille suomenkielisille ja suomalaisuudelle saarellaan "åland".


      • Ja eihän
        Seurannut kirjoitti:

        Ahvenanmaa on itsehallintoa pätevä maakunta maassamme eli valtiossa Suomi.
        Suomeen se kuuluu vastentahtoisesti ja on kiukkuinen sen takia kaikille suomenkielisille ja suomalaisuudelle saarellaan "åland".

        Ahvenanmaasta saisi edes keskustelupalstoilla puhua suomeksi.


      • Ja eihän kirjoitti:

        Ahvenanmaasta saisi edes keskustelupalstoilla puhua suomeksi.

        Tietysti tällä palstalla saa keskustella suomeksi, mutta silloin ei voi odottaa että ahvenanmaalaiset (meitä muutamaa tänne muuttanutta suomenkielistä lukuunottamatta) osallistuisivat keskusteluun.


      • Seurannut
        ahvennainen kirjoitti:

        Tietysti tällä palstalla saa keskustella suomeksi, mutta silloin ei voi odottaa että ahvenanmaalaiset (meitä muutamaa tänne muuttanutta suomenkielistä lukuunottamatta) osallistuisivat keskusteluun.

        Suomessa ihmisillä on ollut melkoinen sananvapaus ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihinsa.
        Nykyisin suomessa asustavat ruotsinkieliset pyrkivät tätä vapauttamme rajoittamaan.
        Tämä palsta on lähinnä häiriköiden vallassa eikä asiallista keskustelua pysty kukaan kehittämään.
        Taitaa olla myös rivoin palsta ainakin siltä osin, mitä nimimerkkejen nimittelyihin ja solvauksiin tulee. Jos ruotsalainen moraali on niin sivistymätöntä, että he eivät pysty muunlaiseen sanankäyttöön tai keskusteluun pitäisi käyttäjätuen poistaa heität ennen julkaisemista.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      127
      2396
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1444
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      118
      1164
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      338
      1163
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1097
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1005
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      45
      722
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      709
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      700
    10. 50
      684
    Aihe