Ihme juttu

tällä palstalla

Kaikki keskustelut käydään Suomeksi. Minä kun kävin Ahvenanmaalla, niin Suomea osasi harva paikallinen. Voisiko siis olla ettei Ahvananmaa palstalla keskustele Ahvenanmaalaiset lainkaan, vaan umpisuomalaiset tällä palstalla meuskaavat?

15

986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainoastaan

      umpisuomalaiset. Ja SuoLikaasu käryää!

    • Eihän täälllä ahvenanmaalaisia liiku, minua lukuunottamatta, ja minäkin olen mantereelta tänne tullut. Kieli tietysti on esteenä, eivät täkäläiset pysty suomenkielisiä palstoja seuraamaan. Itse yritän kertoa millaista täällä on asua ja elää, mutta eivät tänne kirjoittavat mitään usko, vaan jahnaavat omia juttujaan yhä uudestaan.

      • Aikoinaan jouduin soittamaan ahvenanmaalle laiva yhtiöön. Niin ensimäisenä kysyin- puhuuko suomea- puhui


      • maagikko kirjoitti:

        Aikoinaan jouduin soittamaan ahvenanmaalle laiva yhtiöön. Niin ensimäisenä kysyin- puhuuko suomea- puhui

        Kesällä kävin Maarianhaminassa. Nuukana asuin matkakodissa (gästhem). Kolme vuorokautta. Sattui olemaan Ruotsinreissun jäljiltä kruunaja. Kysyin millä maksan. Vastaus oli, että Suomessa ollaan ja euroilla maksetaan, kiitos.


      • Putte
        maagikko kirjoitti:

        Aikoinaan jouduin soittamaan ahvenanmaalle laiva yhtiöön. Niin ensimäisenä kysyin- puhuuko suomea- puhui

        Oliko se ahvenanmaalainen varustamo?


      • kokko p-

        aikkakunta, tai sit niin ylimielisiä että ei edes alistuta juntin kaa pamlaamaan ko ollaan niin ruot. niin että sääliks käy.


      • både och
        kokko p- kirjoitti:

        aikkakunta, tai sit niin ylimielisiä että ei edes alistuta juntin kaa pamlaamaan ko ollaan niin ruot. niin että sääliks käy.

        Niinpä, sen juntin pitäisi osata edes suomea eikä tuollaista tekokieltä mitä tämä "kokko p-"


      • osaaikaahvenanmaalainen

        olen melko varma siitä että suurin osa näistä "jahnaajista"ei ole koskaan Ahvenanmaalla käynytkään...


      • Åke Storm
        osaaikaahvenanmaalainen kirjoitti:

        olen melko varma siitä että suurin osa näistä "jahnaajista"ei ole koskaan Ahvenanmaalla käynytkään...

        Olemme melko varmoja kirjoittajan kanssa, että häirintä palstalla on johdettua toimintaa ja peräisin asiaa koskevaan maakuntaan.


    • pohjoissuomalainen

      Monilla muillakin palstoilla suomalaiset keskustelevat suomeksi mm. pohjoismaista, Turkista, Espanjasta, Afrikasta,

    • pohjoissuomalainen

      Miten selität tämän: Suomalaiset keskustelevat USA:sta, Virosta, Saksasta, Venäjästä, jopa Kiinasta suomeksi!

      Kreikasta puhumattakaan vaikka Kreikassa puhutaan kreikkaa.

      Raamatustakaan suomalaiset eivät suostu keskustelemaan Raamatun alkukielellä, muinaiskreikalla, vaan suomeksi.

      Herranjestas. Tehkää joitain asialle.

      • Seurannut

        Ahvenanmaa on itsehallintoa pätevä maakunta maassamme eli valtiossa Suomi.
        Suomeen se kuuluu vastentahtoisesti ja on kiukkuinen sen takia kaikille suomenkielisille ja suomalaisuudelle saarellaan "åland".


      • Ja eihän
        Seurannut kirjoitti:

        Ahvenanmaa on itsehallintoa pätevä maakunta maassamme eli valtiossa Suomi.
        Suomeen se kuuluu vastentahtoisesti ja on kiukkuinen sen takia kaikille suomenkielisille ja suomalaisuudelle saarellaan "åland".

        Ahvenanmaasta saisi edes keskustelupalstoilla puhua suomeksi.


      • Ja eihän kirjoitti:

        Ahvenanmaasta saisi edes keskustelupalstoilla puhua suomeksi.

        Tietysti tällä palstalla saa keskustella suomeksi, mutta silloin ei voi odottaa että ahvenanmaalaiset (meitä muutamaa tänne muuttanutta suomenkielistä lukuunottamatta) osallistuisivat keskusteluun.


      • Seurannut
        ahvennainen kirjoitti:

        Tietysti tällä palstalla saa keskustella suomeksi, mutta silloin ei voi odottaa että ahvenanmaalaiset (meitä muutamaa tänne muuttanutta suomenkielistä lukuunottamatta) osallistuisivat keskusteluun.

        Suomessa ihmisillä on ollut melkoinen sananvapaus ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihinsa.
        Nykyisin suomessa asustavat ruotsinkieliset pyrkivät tätä vapauttamme rajoittamaan.
        Tämä palsta on lähinnä häiriköiden vallassa eikä asiallista keskustelua pysty kukaan kehittämään.
        Taitaa olla myös rivoin palsta ainakin siltä osin, mitä nimimerkkejen nimittelyihin ja solvauksiin tulee. Jos ruotsalainen moraali on niin sivistymätöntä, että he eivät pysty muunlaiseen sanankäyttöön tai keskusteluun pitäisi käyttäjätuen poistaa heität ennen julkaisemista.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1479
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1096
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      45
      914
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      173
      790
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      749
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      700
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      30
      585
    8. 52
      571
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      568
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      531
    Aihe