Internet-yhteydet luotettavimmiksi ja nopeammiksi

JarQQ

Varmaan ei-kenenkään korville kaikuva hätähuuto näistä internet-yhteyksien puutteellisista nopeuksista olisi tarpeen. Siilinjärvellä on monta kylää jonne voitaisiin perustaa ns. osuuskuntia hoitamaan nopeiden kyläverkkojen perustamisen. Tämän päivän sana internet-yhteyksien järjestämisessä on valokuitu. Niiden kautta siilinjärveläiset saisivat 3 eri palvelua saman johdon kautta: teräväpiirtotelevisio, puhelut, surffailu. Onko tämä mielestäsi turhaa? Luuletteko että emme tarvitse nopeampia yhteyksiä vastaamaan nykypäivän vaatimuksia? Ennen pitkää kaikki puhelut välitetään IP-verkossa, jo nyt itsekin käytän halpoja IP-puheluita 017-alkuisena lankapuhelimena, huomattava säästö. 100 megan nopeudella näiden kaikkien palveluiden välitys onnistuu huoletta, miksei jopa 1 gigan yhteyksiä voitaisi tarjota niitä haluaville (eli 1000 megan).. Tarvittaisiin vain kaksi hiuksenohutta valokuitua taloutta kohti huonojen kuparijohtojen, harava-antennin/kaapeli-tv:n, lankapuheluiden ja hitaan internet-surffailun sijaan. Harmi vaan että tää lysti maksaa vähän enemmän, mutta siitä ei päästä mihinkään etteikö yhteyksiä pitäisi parantaa.. (valokuitu ei muuten mukise ulkoisista häiriöistä kuten sähkömagneettisen säteilyn aiheuttamista yhteyskatkoista, joten se on erittäin luotettava)

5

651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksaa?

Mitä maksaa? N. 4000-5000 euroa kilometriltä. Kuka maksaa?

• JarQQ

Operaattorit voisivat tässäkin asiassa tulla vastaan, esim. rakentaisivat kuituyhteydet valmiiksi joten käyttäjä maksaisi vain ylläpitokustannuksista ja yhteydestä.. Eräs päivä pyysin DNA:lta kustannusarvion noin 2,5 kilometrin kuituun talonyhtiön kahteen tekniseen tilaan, vastauksena saapui luku 40000, eli ei ole halpaa tämä lysti.. Suomihan on "tietoyhteiskunta" ja teknologian kärkeä, silti matelemme tietoliikennenopeuksissa..

• ei-kyliltä

puheeksi jossain kyläkokouksessa tai vastaavassa. Jos idea ottaisi tuulta alleen. Ei tosin ole sellainen kaikkia kiinnostava asia kuin esim vesi.

• valokaapeli

Myös keskustan asuinalueet ovat vielä lankaverkon piirissä. Ainoastaan jotkut kerrostaloalueet ovat valokaapelissa, mutta kaikki omakotialueet toimivat edelleen puhelinlinjojen kautta.

• Anonyymi

Toimiiko Pöljälläkin netti?!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      180
      8316
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4518
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4088
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      51
      3365
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3106
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2860
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2546
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      31
      2139
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2003
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      1996
    Aihe