Varmaan ei-kenenkään korville kaikuva hätähuuto näistä internet-yhteyksien puutteellisista nopeuksista olisi tarpeen. Siilinjärvellä on monta kylää jonne voitaisiin perustaa ns. osuuskuntia hoitamaan nopeiden kyläverkkojen perustamisen. Tämän päivän sana internet-yhteyksien järjestämisessä on valokuitu. Niiden kautta siilinjärveläiset saisivat 3 eri palvelua saman johdon kautta: teräväpiirtotelevisio, puhelut, surffailu. Onko tämä mielestäsi turhaa? Luuletteko että emme tarvitse nopeampia yhteyksiä vastaamaan nykypäivän vaatimuksia? Ennen pitkää kaikki puhelut välitetään IP-verkossa, jo nyt itsekin käytän halpoja IP-puheluita 017-alkuisena lankapuhelimena, huomattava säästö. 100 megan nopeudella näiden kaikkien palveluiden välitys onnistuu huoletta, miksei jopa 1 gigan yhteyksiä voitaisi tarjota niitä haluaville (eli 1000 megan).. Tarvittaisiin vain kaksi hiuksenohutta valokuitua taloutta kohti huonojen kuparijohtojen, harava-antennin/kaapeli-tv:n, lankapuheluiden ja hitaan internet-surffailun sijaan. Harmi vaan että tää lysti maksaa vähän enemmän, mutta siitä ei päästä mihinkään etteikö yhteyksiä pitäisi parantaa.. (valokuitu ei muuten mukise ulkoisista häiriöistä kuten sähkömagneettisen säteilyn aiheuttamista yhteyskatkoista, joten se on erittäin luotettava)
Internet-yhteydet luotettavimmiksi ja nopeammiksi
5
651
Vastaukset
- maksaa?
Mitä maksaa? N. 4000-5000 euroa kilometriltä. Kuka maksaa?
- JarQQ
Operaattorit voisivat tässäkin asiassa tulla vastaan, esim. rakentaisivat kuituyhteydet valmiiksi joten käyttäjä maksaisi vain ylläpitokustannuksista ja yhteydestä.. Eräs päivä pyysin DNA:lta kustannusarvion noin 2,5 kilometrin kuituun talonyhtiön kahteen tekniseen tilaan, vastauksena saapui luku 40000, eli ei ole halpaa tämä lysti.. Suomihan on "tietoyhteiskunta" ja teknologian kärkeä, silti matelemme tietoliikennenopeuksissa..
- ei-kyliltä
puheeksi jossain kyläkokouksessa tai vastaavassa. Jos idea ottaisi tuulta alleen. Ei tosin ole sellainen kaikkia kiinnostava asia kuin esim vesi.
- valokaapeli
Myös keskustan asuinalueet ovat vielä lankaverkon piirissä. Ainoastaan jotkut kerrostaloalueet ovat valokaapelissa, mutta kaikki omakotialueet toimivat edelleen puhelinlinjojen kautta.
- Anonyymi
Toimiiko Pöljälläkin netti?!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1808316
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264518- 504088
- 513365
- 513106
- 502860
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262546- 312139
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382003- 291996