OLEN NIIIIIN VIHAINEN! Viisivuotias tyttäreni on kärsinyt kesällä mahakivuista. Kävimme lääkärissä, joka epäili jotain virustulehdusta. Kokeilimme myös tytölle samaan aikaan laktoositonta ruokavaliota, koska monasti hän kipuja valitellessaan oli paukutellut mojovasti. Kivut hävisivät. Emme kuitenkaan olleet varmoja, oliko ruokavalion ansiota, niinpä pikkuhiljaa lipsuimme entisen ruokavalioon. Tosin kotona maidot on olleet kesästä lähtien sitä laktoositonta maitojuomaa. Nyt viime aikoina tyttö on taas alkanut valitella mahakipujaan ja eilen oli tosi paha päivä, tyttö itki lattialla, piteli vatsaansa ja päästeli hirveän hajuisia paukkuja. Kipulääkettä annoin ja laitoin reppanan nukkumaan. Tyttö oli illalla kertonut, että päiväkodissa oli tädeille myös valitellut vatsaansa ja Ise-täti olikin kysynyt, että pitäisikö soittaa äidille.. Kun hain tyttöä tarhasta, ei Ise-täti maininnut pihaustakaan moisesta...
Noh, kirjoitin lapun tarhan keittiöön, ettei tytölle tästä päivästä lukien saa antaa tavallista maitoa, kokeilemme uudestaan hyla/laktoositonta ruokavaliota. Kuvailin oireet ja laitoin puumerkkini (olen itse terkkari).
Kun tulin hakemaan lasta tarhasta, Ise-täti tuli torumaan minua, ettei sellaista lappua olisi saanut tehdä, vaan olisi pitänyt täyttää toisenlainen lappu. "Niin, että sen takia olemme antaneet tytölle tavallista maitoa!" Hei haloo!? Ymmärrän, ettei päivän varoitusajalla lapselle voi keittiöstä tilata täysin laktoositonta ruokaa, mutta jos pöydällä on hylamaitopurkki ja tavallinen maitopurkki, niin nämä noita-akat katsovat, että on ihan ookoo antaa lapselle tavallisesta maitopurkista maitoa - kun oli väärän lapun äiti täyttänyt! Mitä väliä, vaikka lapsi jälleen itkisi illalla itsensä uneen kun masu on kipeä...
Järjenkäyttö on minusta sallittua. Olisivat antaneet vaikka vettä, jos sitä hyla-maitoa pitää tuolla lailla pihdata!
Ja toinen seikka: Minusta päiväkodin henkilökunnan tulee kertoa minulle, jos lapsi valittelee mahaansa päiväkodissa! Uskomatonta toimintaa! Kertakaikkiaan käsittämätöntä. Suorastaan sadistista.
Aion tehdä valituksen. Mutta en tiedä tekisinkö sekä päiväkodin johtajalle, että myös ylemmäs.. Ja mikä se ylempi instanssi on?
Auttakaahan, Sisaret!
Noita-akkoja tarhatäteinä!
15
3203
Vastaukset
- hih hih!
Voi että on nyt tunteet tehneet asiasta suuremman ongelman kuin se onkaan!!! Käsittääkseni päiväkoti tarvitsee lääkärin (ei terveydenhoitaja-äidin)todistuksen mahdollisista allergioista ja uuden ruokavalion noudattamisesta.
Luulisi, että olisit jo vienyt lapsesi perusteellisiin tutkimuksiin, etenkin jos olet itse terveydenhuollon ammattilainen(HALOOO!!!!).
Eli pipoa löysemmälle ja minulta kaikki kunnia mainitsemillesi noita-akoille, joita kunnioitan suuresti. Sen sijaan minulla on paljon "kömmähdyksiä" sinun ammattikunnan edeustajien taholta mutta ne ovat jo ihan eri jutun arvoisia!- äiti
Ei ainakaan meidän lapset ole tarvinneet lääkärin lausuntoa allergioista. Alustavasti on kelvannut ihan fysiikanopiskelija-äidin sana, ennen kuin on saatu tarkempien tutkimusten jälkeen virallinen paperi. Ruoka-ainealtistus testiä ei voida tehdä, jos allergiaoireet ovat päällä.
Ja meillä olisi kyllä yksi lapsista kuollut allergiaansa, jos olisi jääty sitä lääkärinlausuntoa odottelemaan ennen kuin suostuttiin jättämään kielletty aine pois.
Alkuperäisen lapsella on kyse "vain" laktoosi-intoleranssista, johon ei kukaan lyhyellä aikavälillä kuole, mutta hengitystieoireinen allergia voi käydä hoitamattomana hengenvaaralliseksi.
Niissä päiväkodeissa, missä minun lapseni ovat olleet hoidossa, on lapsi saanut vähälaktoosisen ruoan ihan vaan äidin ilmoituksella. "Rankempiin" rajoituksiin tarvitaan sitten jo terveydenhoitajan lappu, jossa sanotaan, että lapsella on allergioita. Tarkemman kiellettyjen aineiden listan voikin äiti sitten kirjoittaa itse. - Ninnu
Laktoosi-intoleranssi voi olla hyvin epämääräinen vaiva. Sen diagnoosiin voidaan käyttää laktoosirasitusta, jonka toteuttaminen voi olla vaikeaa pienen lapsen kanssa. Niinpä diagnoosi useimmiten perustuu anamneesiin, huolelliseen haastatteluun ja oirekuvauksiin.
Omakin lapseni ei suinkaan valitellut mahakipujaan joka hetki. Kivut tulivat ja menivät ja ne joita koki päiväkotipäivän aikana, ei minulle kerrottu.
Eikä todellakaan tarvita mitään lääkärintodistusta päiväkotiin, oma ilmoitus riittää, kunhan se on "oikealle lapulle" kirjoitettu.
Tässäkin tapauksessa oireet tulivat hiipien, ei kertarysäyksellä kuten esimerkiksi silloin, kun tyttäreni sai anafylaktisen reaktion kiwihedelmästä. Siinä diagnoosi oli helppo ja adrenaalinia on nyt kotona varalla.
Pointti tässä on se, että tädit tarjosivat lapselle tavallista maitoa "väärään lappuun" vedoten. Vesikin on oivaa juotavaa, jos on ihan pakko pitää siitä byrokratiasta kiinni...
Ja puhelinkin on keksitty - minulle voi soittaa ja kertoa, etteivät voi lapselle hylamaitoa antaa, eikä niin, että saan kuulla asiasta vasta jälkikäteen kun sitä on jo annettu. - lastenhoitaja
Ninnu kirjoitti:
Laktoosi-intoleranssi voi olla hyvin epämääräinen vaiva. Sen diagnoosiin voidaan käyttää laktoosirasitusta, jonka toteuttaminen voi olla vaikeaa pienen lapsen kanssa. Niinpä diagnoosi useimmiten perustuu anamneesiin, huolelliseen haastatteluun ja oirekuvauksiin.
Omakin lapseni ei suinkaan valitellut mahakipujaan joka hetki. Kivut tulivat ja menivät ja ne joita koki päiväkotipäivän aikana, ei minulle kerrottu.
Eikä todellakaan tarvita mitään lääkärintodistusta päiväkotiin, oma ilmoitus riittää, kunhan se on "oikealle lapulle" kirjoitettu.
Tässäkin tapauksessa oireet tulivat hiipien, ei kertarysäyksellä kuten esimerkiksi silloin, kun tyttäreni sai anafylaktisen reaktion kiwihedelmästä. Siinä diagnoosi oli helppo ja adrenaalinia on nyt kotona varalla.
Pointti tässä on se, että tädit tarjosivat lapselle tavallista maitoa "väärään lappuun" vedoten. Vesikin on oivaa juotavaa, jos on ihan pakko pitää siitä byrokratiasta kiinni...
Ja puhelinkin on keksitty - minulle voi soittaa ja kertoa, etteivät voi lapselle hylamaitoa antaa, eikä niin, että saan kuulla asiasta vasta jälkikäteen kun sitä on jo annettu.hoitajat olivat epä-ammattimaisia. Itse olisin antanut vettä tai hylaa. Kannattaa keskustella pk;n johtajan kanssa, hän sitten keskustelee tyttäresi hoitajien kanssa.
- Ninnu
lastenhoitaja kirjoitti:
hoitajat olivat epä-ammattimaisia. Itse olisin antanut vettä tai hylaa. Kannattaa keskustella pk;n johtajan kanssa, hän sitten keskustelee tyttäresi hoitajien kanssa.
Kälyni on päiväkodissa töissä ja keskustelin hänenkin kanssaan tänään. Tähän päiväkotiin liittyy paljon muutakin kuin vain tuo maitojuttu ja kälyltäni olen saanut vahvistusta siihen, ettei tälläinen toiminta todellakaan ole käytäntö kaikkialla. Huomasinhan sen jo kesällä, kun oma päiväkoti oli suljettu ja tyttäreni oli heinäkuussa toisessa päiväkodissa, jossa oli aivan ihanan lämmin henkilökunta. Aurinkoisia ihmisiä, jotka todella nauttivat työstänsä ja se heijastui myös tyttäreeni - hän ei ollut koskaan niin iloinen kun hän oli siellä Espoon Porttiniityn päiväkodissa! Sanottakoon tässä tämän päiväkodin nimikin, koska minulle jäi niin ihanan positiivinen kuva sen päiväkodin henkilökunnasta. He todella kunnioittivat lapsia ihmisinä ja nauttivat työstään ja se näkyi!
Mutta tämän päiväkodin tädit... itseasiassa niistäkin vain kolme, mukaanluettuna johtaja, kannattavat armeijamaista simputukäytäntöä. Lapsella ei ole mitään ihmisarvoa, tärkeintä on vain muokata hänet kuuliaiseksi ja nöyräksi - ja samalla myös hänen vanhempansa.
Niinpä kirjoitin kolmesivuisen kirjeen, jonka laitan päivähoidon tarkastajalle - paikallisesti kun tässä päiväkodissa ei näitä asioita osata hoitaa.
Sinun viestisi osoitti sen, että myös ihania lapsia rakastavia hoitajia on olemassa ja minun mielestäni myös minun lapsillani on oikeus saada hoitoa sinunkaltaisilta hoitajilta! - alalla olevan sisko
lastenhoitaja kirjoitti:
hoitajat olivat epä-ammattimaisia. Itse olisin antanut vettä tai hylaa. Kannattaa keskustella pk;n johtajan kanssa, hän sitten keskustelee tyttäresi hoitajien kanssa.
Nuorimmaiseni on myös (valitettavasti)eskarissa ja itse olen osaltani joutunut puuttumaan pari kertaa kahden vuoden sisällä "tarhassa" ilmenneisiin epäkohtiin,jotka ovat olleet selviä "virkavirheitä",joissa lasten turvallisuutta ei ole taattu pykälien velvoittamalla tavalla.
Olen itse opettaja,joten tiedän jotain,kuinka kunnallisella puolella tulisi virkaa hoitaa myös lastenhoidon puolella,mutta eipä niin vain ole käytännössä ainakaan nykyisessä tarhassa.
Päiväkodinjohtajalle voi tietenkin valittaa rakentavassa mielessä,mutta tosiasia on se,että lain mukaan koko tarhan touhu on viime kädessä johtajan vastuulla,joten hän tietenkin puolustaa alaisiaan ja yrittää "painaa asian villaisella".Onhan se noloa ja ammattitaidon puutetta,jos johtajasta ja hänen tarhastaan tulee valitusta.
Kysyin kerran eräältä toiselta johtajalta,kuinka epäkohtiin voisi puuttua,että asiaan tulisi käytännössäkin parannus. Vastaus tuli ja osoittautuikin toimivaksi eli soitto kunnan lastenhoidontarkastajalle ja alkaa tapahtua.
Meidän tarhassa lapset ovat nyt pari kertaa sitten päivässä ulkona ja "tädit" valvovat eivätkä ole kahvilla keskenään tms.
Haluaisin kuitenkin mainita,että lapseni olivat aiemmin toisessa tarhassa,jonka toiminnasta ei ole muuta kuin hyvää kerrottavaa...
Ei muuta kuin luuri käteen ja laita tuulemaan! - JOs
Ninnu kirjoitti:
Ja puhelinkin on keksitty - minulle voi soittaa ja kertoa, etteivät voi lapselle hylamaitoa antaa, eikä niin, että saan kuulla asiasta vasta jälkikäteen kun sitä on jo annettu.oli se "väärä lappu"?
Pojan päiväkodissa riitti, että ilmoitimme asiasta tädeille ja tädit keittäjälle. Hän sitten hommasi hylaa ja piimää, pojan vatsa kun kesti hapanmaitotuotteet ok, mutta tavallinen maito veti vatsan kuralle.
Kuntakohtaisia eroja ilmeisesti.
Laktoosihimmeleistä ei meillä ollut kyse, sillä nykyään kaikki maitotuotteet menevät. Mikään testi siis ei olisi asiaan auttanut. - minäkin
JOs kirjoitti:
oli se "väärä lappu"?
Pojan päiväkodissa riitti, että ilmoitimme asiasta tädeille ja tädit keittäjälle. Hän sitten hommasi hylaa ja piimää, pojan vatsa kun kesti hapanmaitotuotteet ok, mutta tavallinen maito veti vatsan kuralle.
Kuntakohtaisia eroja ilmeisesti.
Laktoosihimmeleistä ei meillä ollut kyse, sillä nykyään kaikki maitotuotteet menevät. Mikään testi siis ei olisi asiaan auttanut.Siis mikä se "väärä lappu" oli? Minä olen kirjoittanut ihan tavalliselle valkoiselle A4:lle selvällä tekstillä lapsen nimen ja sen alle listan mitä ei saa syödä, ja millä mikäkin on totuttu "korvaamaan". (Kaikkeahan ei tarvitse mitenkään "korvata", mutta esim. peruna-allergian kohdalla tulee aina ihmettelevä kysymys: "Mitäs hän sitten syö?")
- lastentarhanope
Ninnu kirjoitti:
Kälyni on päiväkodissa töissä ja keskustelin hänenkin kanssaan tänään. Tähän päiväkotiin liittyy paljon muutakin kuin vain tuo maitojuttu ja kälyltäni olen saanut vahvistusta siihen, ettei tälläinen toiminta todellakaan ole käytäntö kaikkialla. Huomasinhan sen jo kesällä, kun oma päiväkoti oli suljettu ja tyttäreni oli heinäkuussa toisessa päiväkodissa, jossa oli aivan ihanan lämmin henkilökunta. Aurinkoisia ihmisiä, jotka todella nauttivat työstänsä ja se heijastui myös tyttäreeni - hän ei ollut koskaan niin iloinen kun hän oli siellä Espoon Porttiniityn päiväkodissa! Sanottakoon tässä tämän päiväkodin nimikin, koska minulle jäi niin ihanan positiivinen kuva sen päiväkodin henkilökunnasta. He todella kunnioittivat lapsia ihmisinä ja nauttivat työstään ja se näkyi!
Mutta tämän päiväkodin tädit... itseasiassa niistäkin vain kolme, mukaanluettuna johtaja, kannattavat armeijamaista simputukäytäntöä. Lapsella ei ole mitään ihmisarvoa, tärkeintä on vain muokata hänet kuuliaiseksi ja nöyräksi - ja samalla myös hänen vanhempansa.
Niinpä kirjoitin kolmesivuisen kirjeen, jonka laitan päivähoidon tarkastajalle - paikallisesti kun tässä päiväkodissa ei näitä asioita osata hoitaa.
Sinun viestisi osoitti sen, että myös ihania lapsia rakastavia hoitajia on olemassa ja minun mielestäni myös minun lapsillani on oikeus saada hoitoa sinunkaltaisilta hoitajilta!Onkohan kunnassasi jokin keskitetty ruokahuolto, joka vaatii joka lapsesta jonkin tietyn lomakkeen? tällaiset "säästötoimenpiteenä" tehdyt keskitykset saavat aikaan joskus uskomattomia byrokratian kukkasia...
Mutta sinänsä ihmettelen ettei vettä tule kraanasta siinä päiväkodissa. Vesihän on kaikille käypää. Meillä ainakin yhden anafylaktisen shokin jälkeen annetaan vain sitä, mistä ollaan 101 % varmoja. Eikä katsota (ei edes tiedetä) millaisen lapun äiti on keittiöön/ruokahuollon diettisuunnittelijalle tms. antanut, vaan mikä on äidin sanoma lapsen ravitsemuksesta.
hengessäni hurraan, että olet vienyt asian eteenpäin. Aivan liian harvoin vanhemmat puolustaa lastensa oikeuksia, liian paljon jätetään meikäläisten varaan!! Pidä puolesi (=lapsesi puolta) ja sano tarhureillesi että itepä pierut sitten haistelette!!! - Lähihoitaja
Oletkos ajatellut yhtään, että ne laktoosi testit eivät aina näytä todellista tulosta? Ja knusta on ihan turhaa rääkätä lasta pienenä verikokeilla ja juomatesteillä, jos kerran kotona pystytään ratkaisemaan ongelman nimi! Jos vaivat häviävät HYLA-tuotteilla, on itsestäänselvästi kyse laktoosi-intoleranssista. Mutta tätä eivät testit aina näytä.
Kyllä meillä ainakin ryhmaperhepäiväkodissa noudatetaan vanhempien toiveita jos tahdotaan kokeilla viekö HYLA vaivat!
Mutta tiedän sen että aina ei vanhempien tai lääkärinkään toiveita noudateta. Oma poikani on allerginen kananmunalle, maidolle sekä viljalle. Ja heti ensimmäisen viikon aikana söi päiväkodissa leipää ja joi tavallista maitoa. Antoivat vielä lihapulliakin, joissa oli kananmunaa. Siirsin lapseni äkkiä tutulleni hoitoon ryhmäperhepäiväkotiin. Lapsen allergiat ovat siellä paljon paremassa arvossa, eikä lasten vähäisyyden takia pääse pahoja kömmähdyksiä käymään! - hoituri
Ninnu kirjoitti:
Ja puhelinkin on keksitty - minulle voi soittaa ja kertoa, etteivät voi lapselle hylamaitoa antaa, eikä niin, että saan kuulla asiasta vasta jälkikäteen kun sitä on jo annettu.tähän kesksuteluun tuon päiväkodin hoitajana ja itse matiallergiaa sairastavana pikkupointin.
aina varmaan pyritään sanomaan vanhemmille jos lapsen päivässä on jotain kummallista niin hyvää kuin huonoakin.kömmähdyksiä sattuu ja varsinkin hakutilanteessa kun voi olla monta vanhempaa yhtäaikaa ja monen kanssa pitää jutella päivänasioista.tuskinpa se sadismia ole.
Toisekseen mulla on maito allergia,ei laktoosi intoleranssi.n saa maitoa,mitään hylää,ei jugurttia yms..koska mulla on valkuainen mikä aiheuttaa oireet.Itse jouduin viemään heti lapun töihin että sain erikoisruokaa.
Mokia sattuu..sattuu sinulle itselleenkin töissä.
Ja pointti on että asiasta sanotaan myös sinulle-vaikka jälkikäteen.
Jos olet tyytymätön lapsesi hoitopaikkaan voitjan aina vaihtaa hoitopaikkaa tai jopa jäädä hoitamaan lastai kotiin kuten kuuluu:lapsen parhaat hoitajat ovat vanhemmat
- täti
Ninnun neljäs lapsi jolle olisi turhan takia pitänyt hommata erityishoitoa niin ei ihme,että tädit ei oikein jaksa syttyä.
Toinen vaihtoehto on,että tää on Ninnun ainoan lapsen kuudes lappu,ja jos viisi ekaa on ollut aiheettomia niin ....- Mam
Toivottavasti et ainakaan ole tarhan täti tuolla asenteella.
- realisti
Mam kirjoitti:
Toivottavasti et ainakaan ole tarhan täti tuolla asenteella.
Totta puhuu vaikka asenne on hiukka jäykkä.
- Tarja
Kun lapsia on jopa 22, niin on aika ymmärrettävää, että kaikkia pikku valitteluja ei katsota tarpeelliseksi sanoa vanhemmille. Minun lapseni ainakin valittelevat milloin mahaa, milloin jalkaa ja ovat hetken kuluttua jo ihan kunnossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645170Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662357- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362339Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191594Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191448Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927