Putkiremontti ja hinta vastikkeessa?

tuuli_kk

Moi!

Olisin asiasta enemmän tietäviltä kysellyt seuraavanlaista:

Kuinka paljon vastike suunnillee taloyhtiössä nousee putkiremontin johdosta? Olen ostamassa 1968 rakennettua taloa, johon isännöitsijän mukaan ei ole vielä suunniteltu putkiremppaa. Yhtiövastike minulla on n. 100€ ja neliöitä 31.

Meneekö tuo niin että jos remppa maksaisi minun osaltani esim 12 000€ ja taloyhtiö ottaisi 25v lainan, 12kk x 25v= 300€/vuosi. Niin jaetaanko tuo 300€ 12kk:lla = 25€ lisää vastikkeeseen?

VAI

tuleeko tuon lisäksi vielä muita kuluja? Sillä noin ajatellenhan yhtiövastike ei paljoa nousisikaan?

16

10083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se menee

      mutta unohdit korot joka 25 vuoden ajalla nostaa kk-maksusi 65 euroon/kk.Eli vähän yli tuplaa sen.Ja se että saat putkirempasta 12 tonnin laskun ei taida pitää paikkaansa.Noin 25-40 tonnia on aika lähellä totuutta.No ripuu asunnon koosta.Tuskinpa 24m2 asuntoa olet ostamassa.

    • santtu

      lainan korkokulut. 12000€/25v maksaa noin 70-80€/kk. korkotasosta riippuen.
      Täydellisen putkistosaneerauksen (kv-putket, viemärit ja kylpyhuoneet) keskihinta on tällähetkellä luokkaa 400-450€/m2 (ja sen alle sekä yli huomattavan isolla marginaalilla, mutta tämänhetken keskihinta on tuo).

    • Velaton asukas

      Meillä tehtiin putket viime vuonna hintaan 440 euroa neliö. 20 vuoden laina-ajalla vastike vähän yli tuplaantui.

      Varaudu siihen, että satasen sijasta maksat putkirempan jälkeen kaksi. Tuleehan maksettavaksi lyhennyksen lisäksi myös korot, eikä niitä edes voi vähentää veroista. Onneksi lainaosuuden voi maksaa kerrallakin pois.

    • paljonkin

      enemmän tuo neliökustannus kuin tuo n. 500 €.
      Meillä v.-61 rakennus, johon tehtiin putkien lisäksi ikkunat, parvekkeet, katto ja saunat, kustannus 940 euroa/neliö. Eikä ole pääkaupunkiseudulla. 25 vuoden maksuajalla vastike olisi melkein kolminkertaistunut. Maksoin velan pois.

      • santtu

        olemaan paljon vähemmänkin kuin tuo tämänhetkinen keskiarvohinta. Uudis asuntorakentaminen on hiljenemässä kovaa vauhtia, joten urakoitsijoilla alkaa olemaan laajemmallakin rintamalla mielenkiintoa korjausrakentamista kohtaan, joten se tulee väistämättä näkymään remonttien hinnoissa (laskevasti) tulevaisuudessa.


      • tuuli_kk
        santtu kirjoitti:

        olemaan paljon vähemmänkin kuin tuo tämänhetkinen keskiarvohinta. Uudis asuntorakentaminen on hiljenemässä kovaa vauhtia, joten urakoitsijoilla alkaa olemaan laajemmallakin rintamalla mielenkiintoa korjausrakentamista kohtaan, joten se tulee väistämättä näkymään remonttien hinnoissa (laskevasti) tulevaisuudessa.

        Eli ei varmaan ole kannattavaa ostaa kohdetta? Ennemmin pitäisi kai löytää kämppä johon putket jo uusittu.


      • ehdottomasti
        tuuli_kk kirjoitti:

        Eli ei varmaan ole kannattavaa ostaa kohdetta? Ennemmin pitäisi kai löytää kämppä johon putket jo uusittu.

        siinä voittaa selvää rahaa.


      • tuuli_kk
        ehdottomasti kirjoitti:

        siinä voittaa selvää rahaa.

        Kun nyt on puhetta että asuntojen hinnat kääntyvät laskuun? Kohde jota olen katsonut on hp. 648000€ (velaton hinta). Ajattelin että jos tekisi tarjouksen esim 58000/60000€? Mutta saanko rehellisesti tuosta voittoa kun remppa on asuntoon tehty?


      • ei asumisesta saa
        tuuli_kk kirjoitti:

        Kun nyt on puhetta että asuntojen hinnat kääntyvät laskuun? Kohde jota olen katsonut on hp. 648000€ (velaton hinta). Ajattelin että jos tekisi tarjouksen esim 58000/60000€? Mutta saanko rehellisesti tuosta voittoa kun remppa on asuntoon tehty?

        voittoa.Voit jäähdyttää asumiskustannuksesi ostohetken hintaan.Kun muutat seuraavaan niin maksat vain erotuksen.No voitto sinänsä minulla siten että kk-erät korkoineen 400 eur vähemmän kuin vuokralla asumisessa.Voitto sekin.


      • tuuli_kk
        ei asumisesta saa kirjoitti:

        voittoa.Voit jäähdyttää asumiskustannuksesi ostohetken hintaan.Kun muutat seuraavaan niin maksat vain erotuksen.No voitto sinänsä minulla siten että kk-erät korkoineen 400 eur vähemmän kuin vuokralla asumisessa.Voitto sekin.

        Lähinnä, että saako asunnon myytyä sitten sillä hinnalla rempan jälkeen, että siitä saisi enemmän kuin oma ostohinta remppa. Anteeksi tyhmyyteni...


      • kylläkin ja
        tuuli_kk kirjoitti:

        Lähinnä, että saako asunnon myytyä sitten sillä hinnalla rempan jälkeen, että siitä saisi enemmän kuin oma ostohinta remppa. Anteeksi tyhmyyteni...

        korkoineen.Putkiremppainen talo on jo ostaessaan liki rempan verran halvempi.Jos ei ole niin kannattaa tinkiä se tuleva kustannus pois.


      • on isossa
        tuuli_kk kirjoitti:

        Kun nyt on puhetta että asuntojen hinnat kääntyvät laskuun? Kohde jota olen katsonut on hp. 648000€ (velaton hinta). Ajattelin että jos tekisi tarjouksen esim 58000/60000€? Mutta saanko rehellisesti tuosta voittoa kun remppa on asuntoon tehty?

        kaupungissa hyvällä paikalla, ei varmasti lähde hinta laskuun. Jos maksat esim. 60000, asunnon koko 30 neliötä, jolloin putkirempan hinta vähintään 15000. Tuskin saat 75000, jos heti rempan jälkeen lähdet kauppaamaan, ehkä 70000.


      • tuuli_kk
        on isossa kirjoitti:

        kaupungissa hyvällä paikalla, ei varmasti lähde hinta laskuun. Jos maksat esim. 60000, asunnon koko 30 neliötä, jolloin putkirempan hinta vähintään 15000. Tuskin saat 75000, jos heti rempan jälkeen lähdet kauppaamaan, ehkä 70000.

        jään sitten kuvitteellisesti sen 5000€ tappiolle sitten tuosta :/


    • asentaja_86_.-

      Lisäksi kannattaa muistaa että putkiremontin yhteydessä vedetään hyvin usein uudet sähköjohdot taloon ja muutenkin uusitaan. Putkiremontin osuus on noin 400e/neliö, sähkön 600e neliö. Eli ollaan hyvin lähellä 1000e -10% / neliö. Ja ne sähköt kannattaakin vetää samalla koska se on putkirempan yhteydessä halvempaa kuin mitä erikseen tehtynä.

      • Faktaa tuo

        Ei olla lähellä 1000 e neliö vaikka sähköjäkin uusiksi tehdään 600 e on lähempänä tottuuta meidän yhtiössä 550 e.


    • linda

      No mulla on 52 neliöisessä kämpässä yhtiövastike 263.5 euroa/kk. Lainanhoitovastikkeet viemäri vesi on yht. 96.20/kk. Nyt hain pankista lisää lainaa 10000 ja maksan kämpän lainat pois kertarysäyksellä. Laina aika ei piteny, kuukausilyhennys nousee 50 eurolla v. 2016. Yhtiövastike tippuu 167,20/kk.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9254
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      42
      2720
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1340
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe