Ei koira-allergiaa

voiko oireilla?

Vuosi sitten tehdyn allergiatestin mukaan minulla ei ole koira-allergiaa eikä muitakaan allergioita. Tyttöystäväni otti viime torstaina 9 kk:n ikäisen koiran, rodultaan tiibetinspanielin ja kääpiöpinserin risteytys,muistuttaa ulkoisesti paljon kääpiöpinseriä. Vietin viikonlopun melko tiiviisti koiran kanssa, nukuin mm. kaksi yötä samassa sängyssä sen kanssa. Viikonlopun aikana tuntui että olisi esiintynyt silmä-ärsytystä, kurkun kutinaa ja myös lievänpuoleista hengenahdistusta. Silmä-ärsytystä minulla kyllä esiintyy usein muutenkin. Olemme kovasti kiintyneitä koiraan ja nyt minua askarruttaa voisiko lisääntynyt oireiluni kuitenkin johtua koirasta vaikka koira-allergiaa ei testien mukaan ole. Koiran oston yhteydessä tehtiin kuukauden koeaika ja nyt mietinkin sitä voidaanko oireiden syy selvittää näin lyhyellä ajalla ja millä tavalla. Koirasta luopuminen olisi meille molemmille todella raskas asia kun se ollut varsinkin tyttöystäväni haaveena vuosikaudet.

2

454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimmu mu

      Minusta tuo voi hyvinkin olla herkistymistä koiralle. Minulle ei tullut mitään oireita miesystäväni koirista, vaikka ne olivat minulla välillä viikon kerrallaan hoidossa. Vasta sitten kun olin asunut pari kuukautta samassa huushollissa, alkoi nenä vuotaa ja silloin allergiatesti näytti yhtä plussaa koiran kohdalla, vaikka oli ennen ollut miinusta. Lääkäri sanoi että pitäisi heti luopua koirista tai muuten saatan saada astman. Ei ollut puhettakaan, että mieheni olisi vienyt vanhat ja rakkaat koiransa lopetettavaksi, joten minä aloitin jatkuvan antihistamiinilääkityksen. Sillä lääkityksellä olen pärjäillyt hienosti jo kaksi vuotta. Minä laitoin kyllä heti miehen luokse muuttaessani sellaisen ehdon, että koirien on pysyttävä poissa makuuhuoneesta. Koville se otti, kun koirat olivat tottuneen nukkumaan "iskän" kainalossa ja nyt siinä oli vieras nainen, mutta on ehdottomasti hyväksi terveydelle, ettei nukkumatiloissa ole eläinpölyä. Tietysti eläinpölyä on jonkin verran makuuhuoneessakin, mutta huomattavasti vähemmän kuin jos koirat saisivat oleilla sängyllä. Sanoisin teille, että heti paikalla koira pois makuuhuoneesta(!), sinulle antihistamiinilääkitys ja sitten vaan toivomaan, että sopeudut eli siedätyt koiraan niin, että pystyt olemaan sen kanssa.

      Koira oppii kyllä sen, että johonkin huoneeseen ei saa mennä. Meillä siihen meni vain muutama viikko, vaikka kyse oli yli kymmenvuotiaista koirista. Varmaan jonkun puolen vuoden ajan koirille tuli silloin tällöin lipsahduksia, mutta nyt pysähtyvät kiltisti kynnykselle, vaikka ovi on auki.

      Tuo hengenahdistus kyllä vähän huolestuttaa, toivottavasti sinä esim. vaan hermoilet tilannetta niin paljon, että tuntuu ahdistusta...

    • on hyvin yleistä, että vaikka ei ole koira-allergiaa altistuu sille kuitenkin joskus. kuukauden tai vuoden tai 10 vuoden kuluttua. Sulla se kävi äkkiä. Nyt sitten siedätykseen tai koira pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe