Liian korkea verenpaine on kaiken pahan alku.
Aortani repesi helmikuussa -08
Kesken työpäivän ilman ponnisteluja.
Alaverenpaineeni oli jatkuvasti noin 95
Aorta on sydämestä lähtevä päävaltimo mistä haarautuu verisuonet eri alueille.
Kuinka paljon aorta repeää ja rikkoo haarautuvia suonia on ratkaisevaa.
Aortastani meni alaraajojen suonet, suoliston ja sappirakon letkut. Hipoen säästyi munuaiset mitkä
yleensä menee aina kummaltakin puolelta. Ja paljon muita alueita että elimiä johon aortasta letkut.
Usein revennyt aoarta korjataan asentamalla tukiverkko tai proteesiputki tukemaan.
Omassani oli niin haperot seinämät että kumpaakaan ei voinut asentaa. Seuraava poksahdus on sitten hallelujaa.
Mitä ihminen ei käytä, se näyttää surkastuvan tarpeettomana pois.
Katkenneet alaraajojen suonet kuroutuivat 3vrk sisällä umpeen ja piti ohittaa. Monet jalkojen alueet ovat tunnottomat ja särkyjä riittää.
Koska jalat menivät tunnottomiksi aortan repeytymisen takia, menivät jalkaterät kasaan kuin mummon muusi. Sen seurauksena hermostot romuna ja morfiinia kuluu. Kovat kivut.
Leikkasivat 1. kerran ja sanoivat vaimolle että yleensä tässä suurin osa kuolee. Selvisin, leikkasivat 2. kerran ja ilmoittivat että viimeistään nyt taitaa kuolla suoliston kuolioihin ym alueiden kuolioihin koska verenkierto on ollut katkoksissa. Myös alaraajat
ambutoidaan usein kuten vieruskaverilleni sairaalassa kävi. Jäin henkiin ja leikkasivat 3. kerran poistaen 1,5m kuolioon mennyttä suolistoa. Tästä alkoi kurakausi. Ilmoittivat että tuskin jää henkiin mutta leikkasivat 4. kerran poistaen sappirakon. Munuaiset jäivät nippanappa ja keuhkot säilyivät. Alaraajat sain pitää kipujen kanssa. Mutta olen jaloista tyytyväinen.
Sitten alkoi pitkä toipuminen. Sähköinen morfiinipumppu takoi selkäytimeen morfiinia pari kuukautta yötä päivää. Kipuja ei saanut tulla muuten paikat repeää. Letkuja tuli joka reiästä ranteen paksuudelta. Ihmiset kävelivät seinillä ja leijuivat ylös katolle. Oma sänkyni oli 2kk aina eri asennossa, usein pystysuorassa. Morfiini on aika tiukkaa tavaraa muiden rohtojen kanssa.
Piikkejä tuli putkenaan yötäpäivää ja vettä sai janoon 3 tippaa kielelle aina välillä. Painoin sairastuessani 87kg ja sairaalasta kotiutettaessa 63kg. Moneen kertaan meinasi mennä myöhemminkin henki kun suolisto reistasi, ruoka ei pysynyt sisällä ja kunto heikkeni. itsestäni en piittaa mutta lapsille ja vaimolle oli rankkaa aikaa.
Aortan revettyä pitivät 3vrk sairaalan teholla ja katsoivat paraneeko olo sen verran että voivat leikata. Sen verran opin että jos aorta repeää kalareissulla niin kuolee. Jos repeää pikkukaupungissa niin kuolee. Jos haluaa selvitä niin isomman kaupungin hyvä sairaala olisi mukava olla lähellä. Asuin vielä pari vuotta sitten 8000 asukkaan kaupungissa jossa naapurini kuoli aortan repeämiseen. Nuori kandi lääkäri määräsi takaisin kotiin särkylääkkeiden kanssa. Eli muutaman tunnin. Että verenpainetta mittaamaan niin säästyy ikävämmältä.
Aorta repeäminen / dissekaatio
7
19875
Vastaukset
- Nimetön
Itselläni oli tuo hirvean kivun aiheuttanut disse
toukokuussa 2007. Minäkin selvisin, ihme, että ei
tullut noita komplikaatioita, jollaisia sinulle tuli. Mutta koko ajan on alitajuisesti olo, että
"pommin päällä" tässä ikäänkuin istutaan. Ei koskaan tiedä, koska aortan seinämä lopullisesti pettää. Olen kiinnostunut, millaisia ohjeita sait
tuosta sairaalakeikasta selvittyäsi, ilmeisesti et ole työelämään palannut? Luonnollisesti on varmaan tehokas verenpainelääkitys, mutta millaista oli muu tuki, jota sait?
Vertaistuki on voimaa ja siksi olisi mukava keskustella jonkun toisen vastaavan kokeneen kanssa. - Leski 48 v
Moi! Mieheni kuoli aortan dissektion aiheuttamaan aortan repeämiseen kesällä -07. Kuollessaan hän oli 50 vuotias. Minkäänlaisia vakavia ennakko-oireita noin vakavasta sairaudesta ei ollut. Vasemman puolen selkä-kylkikipua tutkittiin, ultralla ja magneettikuvauksella. Munuaisesta löytyi pari pientä kystaa, mutta ei muuta. Tuli vain mieleeni, että onkohan jollakin jäänyt huomaamatta magneettikuvauksessa, että aortta oli munuaisvaltimotasolle asti dissekoitunut? Luulisi, että pullistuman olisi huomannut ultrassakin, kun se kerran ylävatsaan tehtiin.
Hänelläkin oli pitkään verenpaine korkealla. Alapaine huiteli sataa ja lepopulssi myös, verenpainelääkityksestä huolimatta. Virtsatiekiven poistuttua verenpaine laski, mutta ilmeisesti ehti tuhonsa jo tehdä. Päivystysleikkaukseen Tampereelle ambulanssilla vietiin, mutta ei leikkauspöydälle ehtinyt, kun ensiavussa kuoli. Täällä sairaalassa makuutettiin 12 tuntia teholla, ennenkuin lähdettiin viemään leikkaavaan sairaalaan. Sitäkin olen miettinyt, että pitäisikö tehdä potilasvahinkoilmoitus, kun niin kauan odoteltiin, ennen leikkauspäätöstä?
Eipä se tuo miestäni takaisin, mutta olisi hyvä tietää, onko asiassa toimittu oikein. Kuinka kauan kesti ennenkuin teitä kumpaakaan leikattiin? Olisi mielenkiintoista tietää.
Oliko teillä kyseessä nouseva vai laskeva aortta vai vatsa sellainen? Miehelläni puhkesi laskeva aortta.
Kova on teidän kohtalonne ollut, mutta onneksi olette hengissä. Kyllä minäkin mieluummin olisin mieheni pitänyt, vaikka sairaanakin, kun hautaan saattanut.
Tsemppiä kummallekin! Ottakaa rennosti, kun saitte jatkoaikaa. Ilmeisesti tästäkin voi jotakin päätellä, että erikoistapauksia olette, kun näin vähän on porukkaa täällä asiasta kirjoittamassa. - Toinen elämä
Nousevan aortan aneurysma & dissekaatio takana v. 2001, olin tuolloin hieman alle 40.
Leikkaukseen pääsy kesti hieman yli vuorokauden.
Kohtaus tuli työpäivän lopulla. Koko päivän oli päällä selittämätön ahdistus ja puristava kipu keskellä selkää, tuntui myös leukaperissä. Kesken asiakaspuhelun tunsin kaksi voimakasta jysähdystä rinnassa ja siitä alkoi voimakas kipu.
Terveyskeskuskessa epäilivät ensi stressiä. Toinen kipukohtaus tuli siinä lääkärin silmien edessä. Laittoivat sitten keskussairaalaan. Siellä yö seurannassa ja seuraavana päivänä tarkempien tutkimusten ja kuvausten jälkeen todettiin pullistuma ja kudosvauriot. Alkoi kiivas toiminta, valmistelu kuljetukseen ja leikkaukseen. Kun kysyin, selviämismahdollisuuksieni veikattiin olevan fifty-fifty. Sitten ambulanssilla yliopistolliseen sairaalaan ja suoraan leikkaukseen.
Selvisin, kuntouduin ja tässä olen. Seitsemän senttiä nousevaa aortaa korvattin proteesilla, asennettiin mekaaninen aortaläppä, tehtiin oikean sepelvaltimon ohitus kun katkesi leikkauksessa. Käyn työssä, kuntoilen säännöllisesti, elän!
Muistan kuitenkin aina, että elämän ja kuoleman välinen raja ei suinkaan ole jossakin etäällä tulevassa tyhjän tilan takana vaan kuljen rajaa pitkin, ja mikä tahansa askel voi horjauttaa kuoleman puolelle.- peu
terve! samanlainen tarina. Olin 39-v vuonna 1994. Nousevan aortan repeämä aivan yllättäen. Korjattiin ns. totaalikorjauksella eli keinoläppä ja aorttaproteesi. Olen pärjännyt tällä monien vaikeuksien kanssa, mutta 15- uutta elämää takana. En ole kohdannut saman läpikäynneitä. Jos kiinnostaa olla yhteyksissä niin palataan asiaan.
peu kirjoitti:
terve! samanlainen tarina. Olin 39-v vuonna 1994. Nousevan aortan repeämä aivan yllättäen. Korjattiin ns. totaalikorjauksella eli keinoläppä ja aorttaproteesi. Olen pärjännyt tällä monien vaikeuksien kanssa, mutta 15- uutta elämää takana. En ole kohdannut saman läpikäynneitä. Jos kiinnostaa olla yhteyksissä niin palataan asiaan.
On mahdollista että osa tähän aiheeseen osallistuneista sairastaa Marfan oireyhtymää. Itselläni on vaihdettu Mitraaliläppä ja myöhemmin Aortan yhdistelmäproteesi joka tehtiin suunnitelmallisesti ilman oireita. Tietoa löytää Suomen Marfan yhdistyksen nettsivuilta, www.marfan.fi
- cof-fe
kases kirjoitti:
On mahdollista että osa tähän aiheeseen osallistuneista sairastaa Marfan oireyhtymää. Itselläni on vaihdettu Mitraaliläppä ja myöhemmin Aortan yhdistelmäproteesi joka tehtiin suunnitelmallisesti ilman oireita. Tietoa löytää Suomen Marfan yhdistyksen nettsivuilta, www.marfan.fi
mutta tällä hetkellä olen "terve". Oli kuitenkin mielenkiintoista huomata näinkin yksityiskohtainen selite dissekoitumisesta ja sen oireista. Olen 26-vuotias, kahden lapsen äiti. Molemmat lapseni sairastavat Marfania myös mutta jos jotain hyvää pitää tässä asiassa nähdä, saimme Marfanin lievänä (luultavasti). Meillä ei ole kuin silmissä ongelmia tällä hetkellä, lapsilta molemmat silmät leikattu. Itselläni silmäleikkaukset tulevat jo kuulemma liian myöhään, leikkaus on minulle liian iso riski otettavaksi eikä lääkäri sitä suositellut. Aion kuitenkin kysyä vielä ensi kerralla onko hän edelleen samaa mieltä ;) En osaa vain luovuttaa ja antaa asioiden olla sellaisina kuin ne ovat. Kuitenkin tuo sydän hieman mietityttää varsinkin nyt kun olen löytänyt itseltäni uutena oireena(?) alhaisen verenpaineen. Minulla on tällä hetkellä huippu-urheilijan (alhaiset) paineet joka ei millään voi pitää paikkaansa ottaen huomioon tilanteeni.
Tämä aihe herätti minut jälleen kerran muistamaan muistamaan missä minä ja me mennään. Kiitos kun jaoitte kokemuksenne, nämä kokemukset ovat minulle ja (ja lapsillekin) elintärkeitä. - kats^^
cof-fe kirjoitti:
mutta tällä hetkellä olen "terve". Oli kuitenkin mielenkiintoista huomata näinkin yksityiskohtainen selite dissekoitumisesta ja sen oireista. Olen 26-vuotias, kahden lapsen äiti. Molemmat lapseni sairastavat Marfania myös mutta jos jotain hyvää pitää tässä asiassa nähdä, saimme Marfanin lievänä (luultavasti). Meillä ei ole kuin silmissä ongelmia tällä hetkellä, lapsilta molemmat silmät leikattu. Itselläni silmäleikkaukset tulevat jo kuulemma liian myöhään, leikkaus on minulle liian iso riski otettavaksi eikä lääkäri sitä suositellut. Aion kuitenkin kysyä vielä ensi kerralla onko hän edelleen samaa mieltä ;) En osaa vain luovuttaa ja antaa asioiden olla sellaisina kuin ne ovat. Kuitenkin tuo sydän hieman mietityttää varsinkin nyt kun olen löytänyt itseltäni uutena oireena(?) alhaisen verenpaineen. Minulla on tällä hetkellä huippu-urheilijan (alhaiset) paineet joka ei millään voi pitää paikkaansa ottaen huomioon tilanteeni.
Tämä aihe herätti minut jälleen kerran muistamaan muistamaan missä minä ja me mennään. Kiitos kun jaoitte kokemuksenne, nämä kokemukset ovat minulle ja (ja lapsillekin) elintärkeitä.mul on aortan aneurysma ja pelkään tuota repeämistä. se mun aneurydma johtuu mun sydänviasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista
Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden1424427Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi
Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja583367Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut
Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan12443Ei me olla sielunkumppaneita
jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v251885KÄVELYTREFFIT ?
Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo2311645Mies pelkää mahdollista raskautta
Millaisia ajatuksia seuraava herättää teissä? Olemme tunteneet miehen kanssa vuosikausia, seurustelleetkin jo pitkään j2331237Hevosmies kylän kunnioitettu herra
Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka251227Kiikkustuoli
Sunnuntai aamun hiljaisuutta ja rauhaisaa oloa. Aloitan taas uuden alustan, jospa edellisessä asiat tulee pohdittu ja sa1621136- 691116
- 62838