Moikka!
Ollaan lähdössä talvella Krabille, ja heikkohermoisena googletin tuossa tsunamivaroitusjärjestelmää. Vastauksena löysin vain maksullisia, eli eikö oikeasti ole olemassa TOIMIVAA maailmanlaajuista järjestelmää, josta viesti tulisi turisteillekin? Onko kokemuksia järjestelmien toimivuudesta?
Tsunamivaroitusjärjestelmä
15
2955
Vastaukset
- kaiken kattavaa
järjestelmää; kännykät, tv:t, satelliitteihin nojaavat paikannusjärjestelmät. Mikään niistä ei pidä eikä päde.
Itse olin tämän tsunamin aikana Pattayalla (tietysti) emmekä huomanneet koko tapahtumaa kuin merenpinnan hienoisena nousuna. Toki olen ollut vastaavina aikoina lukuisilla sellaisilla rannoilla jotka nyt pyyhkityivät olemattomiin...
Saadaksesi varmuuden että pelastaudut seuraavalta tsunamilta suosittelen että vuokraat norsun eli efelantin lomasi ajaksi.
Sido köysi molempien nilkkoihin. Kun tunnet nykäisyn ja huomaat että fanttisi tahtoo ylevämmille maille seuraa ihmeessä sitä. Perillä vuorilla voit palkita ystäväsi vaikka banaanitertulla.
sanailee 28 x.....- reissuun1
Hmmm...lohduttavaa kuulla:) Huomasi vaan tosiaan netistä sellaisen ihan luotettavan näköisen maksullisen järjesstelmän, jonka hinta kuukaudeksi olisi 9,95e. Eli reissuun lähtevien kesken jaettuna hinta olisi noin euron. Ei sinällään paha hinta, mutta turhaa maksella jos olemassa on toimiva ihan ilmainenkin järjestelmä.
Ja joo, turha sitä on murehtia, mutta jotenkin olisi hiukan edes turvallisempi olo jos olisi joku oljenkorsi:) - havaitseminen
reissuun1 kirjoitti:
Hmmm...lohduttavaa kuulla:) Huomasi vaan tosiaan netistä sellaisen ihan luotettavan näköisen maksullisen järjesstelmän, jonka hinta kuukaudeksi olisi 9,95e. Eli reissuun lähtevien kesken jaettuna hinta olisi noin euron. Ei sinällään paha hinta, mutta turhaa maksella jos olemassa on toimiva ihan ilmainenkin järjestelmä.
Ja joo, turha sitä on murehtia, mutta jotenkin olisi hiukan edes turvallisempi olo jos olisi joku oljenkorsi:)Kun edellistä hyökyaaltoa ja sen vaiheita käsiteltiin kiinnitti huomioni seuraava seikka. Ennen varsinaista aaltoa meren pinta laski huomattavasti. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka pitkä aika siitä meni ennen kuin aalto tuli. Olisiko siinä ollut aikaa lähteä turvaan ja voisiko sitä käyttää varoituskeinona.
- 3me
Eikös tsunami synny maanjäristyksestä, jos huomaa isompaa tai pienempää tärinää niin on syytä huoleen..
Itse lähdössä Krabille ja kyseiseen paikkaan ei ainakaan samasta suunnasta kuin edellinen aalto ole pelkoa ;)
Phi Phi saaret ovat niin kaukana avomerellä että siellä teki aikamoista tuhoa,mutta ei ole aikomuskaan mennä ihastelemaan turistien roskaamia rantoja sinne :(- reissuun1
Ei kuulemma huomaa aina maanjäristyksestä, ilmeisesti vain murto-osa tsunameista syntyy maanjäristyksistä. Jos oikein muistan niin on myös tsunameja, jotka syntyy ns. seaquakeista eli "merenjäristyksistä". Alan kyllä vakavasti käänytä sen maksullisen vaihtoehdon puolelle...
Matkaseuralainen kyllä teilasi idean totaalisesti ja sanoi, ettei kannata edes lähteä jos niin paljon pelkää. Mutta ottaahan ihmiset matkavakuutuksiakin, varmuuden vuoksi... reissuun1 kirjoitti:
Ei kuulemma huomaa aina maanjäristyksestä, ilmeisesti vain murto-osa tsunameista syntyy maanjäristyksistä. Jos oikein muistan niin on myös tsunameja, jotka syntyy ns. seaquakeista eli "merenjäristyksistä". Alan kyllä vakavasti käänytä sen maksullisen vaihtoehdon puolelle...
Matkaseuralainen kyllä teilasi idean totaalisesti ja sanoi, ettei kannata edes lähteä jos niin paljon pelkää. Mutta ottaahan ihmiset matkavakuutuksiakin, varmuuden vuoksi...siis mistä ne merenjäristykset tulee, mikä sen aiheuttaa?. Mulla oli se käsitys et tsunamit kyllä tulee mannerlaattojen siirrosliikkeistä, jotka aiheuttaa et maankuori nousee toisella puolen ylös ja laskee toisella puolen alas, tai päinvastoin. Ja vesi pakenee sinne missä on vastusta vähemmän. Sähän voit kokeilla vaikka altaassa miten se toimii. Toinen käsi ylös vedessä ja toinen vierestä alas :0). Kyl sun kannattaa kuunnella Matkaseuraista tässä asiassa. Voipihan sitä rahaa syytää minne haluaa mut tossa jutussa oot aivan ulkona. Ja Krabi ei oo pahalla paikalla, vaikka tulis samanlainen tsunami. Kiinnostuksen vuoks tutkin näitä laattoja, ostin muutamia dvd/cd levyjä, tutkin karttoja yms. tapahtuneen jälkeen. Enempi varoisin Jenkkeihin menemistä. Toki Malesian etelä/kaakkois puoliset maat uhan alla kaiken aikaa. Mut joka tapauksessa ens viikolla Singaporeen (FORMULA 1) ja sit rentoutumaan paratiisiin nimeltä Phuket!!!. Mut ainoastaan 3.5 vkoa siellä, eli loma on jo melkein ohi ;).
- siellä..
Onhan sinne ja muuallekin rakennettu tsunamivaroitusjärjestelmät sen suuren tsunamin jälkeen. Järjestelmä ei vain ole sellainen, että se lähettäisi viestejä itsekunkin kännykkään, mutta kyllä siellä esim. rannoilla annetaan nykyään varoitukset ja hälytykset, mikäli yhtään epäilevät merenalaisten maanjäristysten jälkeen, että siitä voisi syntyä tsunami. Onhan tuosta ollut uutisissakin monta kertaa jo, että tsunamivaroitukset on annettu, kun on epäiltykään, että voisi olla tulossa.
- reissuun1
Niinpä niin. siis tarkoitin sitä, ettei niitä seaquakeja maalla ihan niin vaan huomaa. Infoni olen löytänyt osoitteesta http://www.tsunami-alarm-system.com, eli en ole pahemmin asiaan perehtynyt.
Ja joo, järjestelmä kyllä on, mutta toimiiko se. Jostain näistä lueskelin, että oli jo menomatkalla sanottu että reissun aikana tullaan testaamaan järjestelmää, muttei mitään ollut huomannut tapahtuvan. Eli eipä ne taida ihan pelittää. ja tsunamivaroitusjärjestelmähän oli jo ennen v. 2004, muttei tieto Hawaiilta tavoittanut ketään tavallisia pulliaisia... Noh, mutta jään pohtimaan asiaa, onhan tässä vielä aikaa... reissuun1 kirjoitti:
Niinpä niin. siis tarkoitin sitä, ettei niitä seaquakeja maalla ihan niin vaan huomaa. Infoni olen löytänyt osoitteesta http://www.tsunami-alarm-system.com, eli en ole pahemmin asiaan perehtynyt.
Ja joo, järjestelmä kyllä on, mutta toimiiko se. Jostain näistä lueskelin, että oli jo menomatkalla sanottu että reissun aikana tullaan testaamaan järjestelmää, muttei mitään ollut huomannut tapahtuvan. Eli eipä ne taida ihan pelittää. ja tsunamivaroitusjärjestelmähän oli jo ennen v. 2004, muttei tieto Hawaiilta tavoittanut ketään tavallisia pulliaisia... Noh, mutta jään pohtimaan asiaa, onhan tässä vielä aikaa...sun on jäädä pohtimaan ihan kotiin. Kyllä sulla on pohtimista varmaankin aika paljon ton tsunamin suhteen. Ja vinkkinä, et voisit enemmän lukea/katsoa tiedotusvälineistä noita juttuja joita tulee usein. Tätä järjestelmää ei ollut ainakaan Thaimaassa (Phuketissa) v. 2004 joulukuussa. Sen jälkeen laittoivat sinne. Itse olen juossut sen jälkeen hälytyksen tultua. Voin taata et sen äänen kuulee vaikka olis unessa. Ainaskin Phuketissa. Turhia hälyjä tulee mut varman päälle pelataan. Tää vaikuttaa nyt jo typerältä provojutulta joten se siitä sun ongelmasta.
- reissuun1
kitewind kirjoitti:
sun on jäädä pohtimaan ihan kotiin. Kyllä sulla on pohtimista varmaankin aika paljon ton tsunamin suhteen. Ja vinkkinä, et voisit enemmän lukea/katsoa tiedotusvälineistä noita juttuja joita tulee usein. Tätä järjestelmää ei ollut ainakaan Thaimaassa (Phuketissa) v. 2004 joulukuussa. Sen jälkeen laittoivat sinne. Itse olen juossut sen jälkeen hälytyksen tultua. Voin taata et sen äänen kuulee vaikka olis unessa. Ainaskin Phuketissa. Turhia hälyjä tulee mut varman päälle pelataan. Tää vaikuttaa nyt jo typerältä provojutulta joten se siitä sun ongelmasta.
Voi että, kyllä nä tosiaan on hyödyllisiä. Pääsee ihmiset purkamaan patoutumiaan:) Mutta siis ei, ei ole ollut Thaimaassa v. 2004 varoitusjärjestelmää vaan esim. Hawaiilla. Tieto kyllä välitettiin Thaimaan viranomaisille, mutta se ei liikkunut siitä eteenpäin, koska pelättiin maan turismin kärsivän. Että näin. Mutta kiitos tiedosta, että järjestelmä on, ja se toimii. Siihen kaipasinkin vastausta. Ja kiitos myös vinkistäsi seurata tiedotusvälineitä. En olekaan tullut ajatelleeksi:D
- ***Kattikissa***
Ainakin viime talvena Phuketin Bang Taolla oli pitkin rantaa hälyttimiä ja joka puolella oli "tsunami-liikennemerkkejä" jotka opastivat minne päin rynnätään jos häly tulee. Luulen, että tiedottaminen on parantunut huomattavasti tuon edellisen katastrofin jälkeen.
- layran
Moi!
Tsunamitolppia ja kuuluttimia näkyy paljon että siihen ollaan kyllä varustaudutta että ei syytä huoleen :D- Kepulauan Talaud, Indonesia
Taas on rytissyt, vähän niinkuin ensivaroitukseksi, siinä eteläpuolella.
Ja siitä varoitustusjärjestelmästä:
Sitä on käytetty lähinnä hyväuskoisten rahastukseen. Tosipaikan tullen siitä ei ole mitään hyötyä. VHF:ää kannattaa kuunnella tai noudattaa 28X:n neuvoa.
Alla suomalaisten kokemuksia Tongalta
http://www.sylibertas.com/ - paremmin tsunamilta
Kepulauan Talaud, Indonesia kirjoitti:
Taas on rytissyt, vähän niinkuin ensivaroitukseksi, siinä eteläpuolella.
Ja siitä varoitustusjärjestelmästä:
Sitä on käytetty lähinnä hyväuskoisten rahastukseen. Tosipaikan tullen siitä ei ole mitään hyötyä. VHF:ää kannattaa kuunnella tai noudattaa 28X:n neuvoa.
Alla suomalaisten kokemuksia Tongalta
http://www.sylibertas.com/Edelliskertaisen tuhon jälkeen ne, jotka oli majoittuneet ihan rantaviivaan, menehtyivät heti. Suomesta mm.Sirkesalot. Itse majoittuisin korkeammalle, osittain vuoristoon. Aasiahan lepää Euraasian yhteisellä mannerlaatalla, joten kyllä näitä tullaan jatkossakin näkemään.
- ilmastomuutosten myötä
paremmin tsunamilta kirjoitti:
Edelliskertaisen tuhon jälkeen ne, jotka oli majoittuneet ihan rantaviivaan, menehtyivät heti. Suomesta mm.Sirkesalot. Itse majoittuisin korkeammalle, osittain vuoristoon. Aasiahan lepää Euraasian yhteisellä mannerlaatalla, joten kyllä näitä tullaan jatkossakin näkemään.
Turistithan tässä uhrataan, koska niille itselleen näytti olevan ihan samantekevää, "kohtaloa" ,tsunamin tuhot. Phukessa myytiin dvd-filmiä tuhoista ja kun kysyttiin tuntemuksiaan , niin olkapäitä kohauteltiin ja naureskeltiin. Kyllä phukekin tsunamista sai osansa. Patongilla vesi kiipesi pitkälle rantaa ja paikallinen stadionhan on rakennettu EU-varoin uudelleen tsunamin jälkeen. Tiedän, kun oltiin siellä futismatsia katsomassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?6372923- 1081542
Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh691508Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok831390- 1151287
- 1381276
- 1041135
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1381051- 48970
- 49939