Täytyykö maistraatti "varata"?

Naimisiinhaluava82

Hei, olen 21.v nainen, olen mieheni kanssa ollut yhdessä yli vuoden, ja kihloissakin 4kk. Tahtoisimme naimisiin :)

Ensinnäkin, emme voi mennä kirkossa naimisiin, koska minä en kuulu kirkkoon. Jos pystyisi, niin varmasti pyytäisimme siunauksen kirkolta... Siksi menemme maistraatissa, ja suunnitelmissa olisi, että ensi kesänä. Näin alustavasti... :)

Kysymykseni olisikin, että tarvitseeko maistraattia "varata" tarpeeksi ajoissa? (Niinkuin kirkko tietääkseni täytyy) Täällä Joensuussa vihkiminen on tietääkseni ilmaista...
Pitääkö kirkon siunaamiseen varata aika?

Muutama viikko kuulemma kuluu naimisiinmenon esteitten tutkimiseenkin...

Olisin erittäin kiitollinen vastauksista :)

11

5120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Glp

      Pitää varata.

      Menin naimisiin Tampereen maistraatissa.
      Ei maksanut mitään (ainakaan Tampereella), mutta on kai yleisesti ilmainen.

    • naimaton

      Kirkkohäihin riittää, että toinen vihittävistä puolisoista kuuluu kirkkoon. Kirkko pitää varata tosi ajoissa, nyt varataan jo vuoden 2005 aikoja.
      Maistraatista löytyy helpommin aikaa, maistraatissa tarvitaan kaksi todistajaa vai onko käytäntö muuttunut?

      • Emma

        Jos vain toinen kuuluu kirkkoon, ei kirkkohäitä saa, mutta avioliitto voidaan siunata kirkossa. Varsinainen vihkiminen tapahtuu ensin maistraatissa. (Avioliiton siunaus on melko samanlainen kuin vihkiminenkin, isoin ero lienee, että siinä ei enää julisteta puolisoiksi.)

        Kirkon varaaminen taas riippuu kirkosta, aina varauksia ei edes oteta vastaan ja esim. Espoossa varataan nyt ensi kesän (2004) aikoja. Syyskuun alussa taisi tulla vanha kirkko varaukseen ja lokakuun alussa Leppävaaran kirkko, joten joskus voi olla liian aikaisinkin liikkeellä. Pienemmillä paikkakunnilla kirkon saa lyhyemmällä varoitusajallakin, Helsingin halutuimmat kirkot ja ajat taas pitää varata noin vuotta ennen.

        Myös maistraatti pitää varata, se on totta, ja sekä maistraatti- että kirkolliseen vihkimiseen tarvitaan kaksi todistajaa.

        Maistraatissa pitää yleensä käydä virka-aikana. Jos haluaa vihkimisen vaikkapa juhlapaikalla tai illalla tai viikonloppuna, kannattaa tarkistaa etukäteen, mikä on maistraatin kanta siihen (kaikki eivät vihi virka-ajan ulkopuolella). Pääkaupunkiseudulla ilmeisesti Hyvinkään maistraatti vihkii myös muuten kuin virka-aikana tai virastorakennuksessa, mutta silloin se pitää varata hyvissä ajoin etukäteen, esim. kesän ajat menevät jo aikaisin keväällä.


    • Emma

      Ai niin, unohtui mainita: avioliiton esteiden tutkintaan kuluu viikko ja se on voimassa noin 4 kk. :)

    • vastaus

      Maistraatti täytyy varata,tottakai.Soitat paikkakuntasi maistraattiin ja sovitte ajan.

    • Meira

      Kuten monet muutkin ovat jo kirjoittaneet, maistraattiinkin tulee varata vihkiaika etukäteen. Virka-aikoina tapahtuvaan vihkimiseen saa yleensä aika hyvin aikoja. Itse varasimme viikkoa ennen, samaan aikaan kun kävimme viemässä esteidentutkintapyynnön. Silloin oli viikon päähän melkein koko päivä vielä vapaana, mutta menimme tosin naimisiin keskiviikkona...

      Hääjuhlat (ja kirkossa siunaus) oli kolmen kuukauden päästä itse vihkimisestä.

    • Mimi

      heissan,
      olen itse maistraatissa töissä ja näin ollen voin varmasti kertoa mitä täytyy tehdä. jos olette molemmat suomenkansalaisia on kaikki aika helppoa, jos ette kannattaa otaa yhteytä kyseiseen maistraatiin). esteiden tutkimiseen täytyy varata 7 vrk aikaa jonka jälkeen vihkiminen on mahdollista. vihkimisajan varaaminen käy myös puhelimitse. yleensä maistraattien henkikirjoittajat vihkivät virka-aikana, mutta jos haluatte vihkimisen tapahtuvan viikonlopulla täytyy siitä erikseen sopia vihkijän kanssa .
      Maistraatissa vihkimistä ei tarvitse varata yhtä ajoissa kuin kirkossa tapahtuvaa, mutta mitä aiemmin olette liikkeellä sen varmemmin saatte haluamenne ajankohdan.
      Maistraatissa vihkiminen on ilmaista. ja muistakaa, että tarvitsette kaksi todistajaa. (hoituu kyllä varmasti maistraatinkin puolesta jos haluatte mennä vihille "salassa")
      Vinkki: hyvinkää maistraatti on järjestänyt kilpailun jossa arvotaan osalistujien kesken että yksi pari vihitään 4.4.2004, klo 04.04.04, eli hääpäiväki ja ajaksi tulisi 04.04.04., klo 04.04.04 Onnea Teille!!

      • Tanja

        Hei! Osaatko sanoa, että voiko vihkivalaa itse kirjoittaa, kun menee maistraatissa naimisiin? Tai: voiko niiden vihkijän löpinöiden lisäksi vielä puolisot sanoa toisilleen jotain? kuten lupaan olla sinulle hyvä puoliso plaaplaa...
        Kiitos!! Miten se lauantaina vihkiminen? Haluttais mennä Raahen maistraatissa naimisiin lauantaina, osaatko sanoa, että onnistuuko joka paikassa?


    • jusmarriet

      JEP! Pitää maistraatti varata. Pienmmillä paikkakunnilla aikoja riittää, mutta esteettömyystodistuksen saaminen kestää n. viikon. Aika koruton toimenpide, toimitus kestää noin pari minuuttia...

      • juu

        toimitus kestää pari minuuttia.

        jos haluttaa pitempi, käske tuomarin venytellä sanojaan.


      • juu

        pari minuuttia.

        Jos haluttaa nautintoa jatkaa kauemmin, niin käske tuomarin venyttää sanoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe