Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vectran käsijarrun säätö?

Glp

Vaihdoin autoon jarru kengät. rumpujen sisällä oli säätö mekanismi joka vaikutti automaattiselta.
Ainakaan säätöruuvia ei rummun takana ollut.

Automaattisuus ei näyttänyt kuitenkaan säätävän kenkiä. Säädin sitä vähän käsin, kun rumpu oli auki. Käsijarru ei kuitenkaan pidä kovin hyvin edes loivassa mäessä.

Miten sen säädön kuuluisi toimia tai miten sen saa säädettyä kohdalleen?

Auto on -89 1.6

14

3691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex vectra

      käsijarrulle on siinä käsijarruvaijerissa takapalkin kohdalla, muistaakseni.

      • n3wb13

        Mikä on takapalkki?


    • Lasse

      Rumpujen sisällä on säätö, jota voi ruuvarilla pyörittää. Otat renkaan pois, ja löydät rummun otsapinnasta reijän, säädät siitä reijästä ruuvarilla kenkiä lähemmäksi rumpua, tais olla ylös tai alas.

      Älkää turhaa menkö säätämään sitä vaijeria,
      tällöin automaattisäätö ei toimi oikein...

      • ???

        ?oho? jos vaijeri on venynyt (niinkuin ajanmyötä käy), niin miten pelkkien jarrukenkien autom/käsisäätö voi vaikuttaa käsijarruun?, ite säädin vaijerista ja meni hyvin katsastuksesta läpi (hylkäys ekalla kerralla oli käsijarru tehoton) samalla vaihdoin myös jarrukengät.


      • watta hell
        ??? kirjoitti:

        ?oho? jos vaijeri on venynyt (niinkuin ajanmyötä käy), niin miten pelkkien jarrukenkien autom/käsisäätö voi vaikuttaa käsijarruun?, ite säädin vaijerista ja meni hyvin katsastuksesta läpi (hylkäys ekalla kerralla oli käsijarru tehoton) samalla vaihdoin myös jarrukengät.

        Itsellä oli entinen veku vm-98 ja siinä kans kässäri otti huonosti. Ei muuta ku rengas pois ja rummusta säätään. Ei siinä tietääkseni oo mitään automaattisäätöä koska tuskin niitä muuten tarttis itse säädellä. Mahtaisko se vaijerikaan nyt niin paljoa venyä että siihen tarttis puuttua. Jos kengät on kaukana niin tottakai se käsijarrunkahva vedettäessä nousee pystyyn(ihan niinkuin miespuolisilla kuskeillakin)mutta pelkällä kässärijarrukenkien säädöllä se pitäis korjautua


      • ????
        watta hell kirjoitti:

        Itsellä oli entinen veku vm-98 ja siinä kans kässäri otti huonosti. Ei muuta ku rengas pois ja rummusta säätään. Ei siinä tietääkseni oo mitään automaattisäätöä koska tuskin niitä muuten tarttis itse säädellä. Mahtaisko se vaijerikaan nyt niin paljoa venyä että siihen tarttis puuttua. Jos kengät on kaukana niin tottakai se käsijarrunkahva vedettäessä nousee pystyyn(ihan niinkuin miespuolisilla kuskeillakin)mutta pelkällä kässärijarrukenkien säädöllä se pitäis korjautua

        kyseessä on ilmeisesti vm. -89 1.6 mallisesta vekkulasta, rumpujarrut takana.


      • ex vectra
        ???? kirjoitti:

        kyseessä on ilmeisesti vm. -89 1.6 mallisesta vekkulasta, rumpujarrut takana.

        noh.. mä ainakin säädin aikoinani vaijerista.


      • watta hell
        ???? kirjoitti:

        kyseessä on ilmeisesti vm. -89 1.6 mallisesta vekkulasta, rumpujarrut takana.

        No ei sentään vain kässäri on mallia rumpu itse jarruilla on kyllä levyt


    • 16 SV

      Vaijerin säädöllä asetellaan kahvan nousu sellaiseksi että se kiristää riittävästi, eli selkokielellä, ettei kahva nouse liian ylös.

      Rummussa oleva välitanko pitenee itsestään ruuvisäädön voimin, jos kengät pakenee liian kauas toisistaan. Jekku on siinä, että ainoastaan jalkajarrun polkeminen liikuttaa automaattisäätöä. Jollei tanko pitene, kokosit jousisysteemit väärin, mikä ei ole mitenkään vaikeaa. Katso tarvittaessa vaikka jostain toisesta opelista kuinka pellinkappale ja jousi tulee olla.

    • Jamppa

      miten tämä tapahtuu. Eli aina pääsee helpommalla, kun kiristää vaijeria. Joskus on kuitenkin niin, että säädöt ei ole kohdallaan. Tämän huomaat esim. soratiellä, kun ajat ja vedät käsijarrun päälle. Tällöin toinen rengas ei mene lukkoon tai menee myöhemmin kuin toinen.
      Käsijarrukengissä on sitävarten se ruuvi jarrukenkien välissä jota säädetään. Tämän säädät niin tiukalla, että rumpu tartuu kiinni. Sitten löysäät sitä sen verran, että rengas pyörii helposti käsin eikä kahnuta.
      Ja jos kehtaa niin tekee tämän molemmille renkaille niin jopas on hyvä käkkäri.
      Käsijarrun voi tarkastaa siten, että jos irtosoralla menee molemmat renkaat "suttiin" niin takuulla kelpaa katsastuksee.

    • expelisti

      muistitkos laittaa ne prikat sinne säätöpellin alle??? jos jäi pois niin se pelti ei osu siihen säädön rullaan ja automaattisäätö ei toimi...

      ja putsasithan kunnolla sen säädön kierteet että se kanssa liikkuu herkästi? jos nämä on kunnossa niin sen jälkeen katso seisontajarruvaijerin perussäätö, kiristä sen verran että seisontajarruvivussa oleva rajoitin juuri irtoaa kengästä, tämän jälkeen ÄLÄ koske vaijerin säätöön

      vaijerillakin tosin saa käsijarrun säädettyä, mutta vain niin pitkään kunnes vipu ottaa napaan kiinni

      • kunnossa

        Just näin! Minäkin tyhmyyttäni ja laiskuuttani menin kerran kiristämään vaijeria akselin sivulta:
        jarrukengän käsijarruvipu alkoi hangata napaa
        ja napa ehti muutamassa päivässä kulua melkein
        poikki!

        Kun automaattikiristinruuvin putsaa ja rasvaa
        silikonivaseliinilla kerran vuodessa,
        automaattisäätö pelaa hienosti.
        Edellytys tietenkin on, että jouset on oikein
        asennettu, ruuvin välissä on bimetalli"prikka",
        ja ruuvia itsekseen kiristävä pellinpala
        on ehjä ja oikeassa asennossa.
        Osta Alfameriltä korjausopas. Siitä näkyy.


    • Uuppeli

      Tarkista myös käsijarruvaijerin kiinnitys ja se jousi vaijerin päässä, vikaa voi löytyä sieltäkin. Voi olla vähän p-kanen tai muuten jumissa. Meillä temppuili juuri tuo kohta, voitelin, vetelin käsin eestakasin ja taastakasin, voitelin ja jne. kunnes alkoi toimiin kevyesti. Eli jos automaattikiristäjä toimii ja vaijeri ei ole venynyt liian pitkäksi tai muuten huonokuntoinen, tarkista kiinnitys jarrukenkään ja se jousi myös.

      • SiisniiquHäh

        En ymmärrä, voisko joku lisätä hieman rautalankaa?

        Ite kun avasin jarrurummun (tai jotain) niin siellä näkyi monenlaisia osia joista en tunnistanut juuri mitään, jotain vieteriä siellä ja jarrupaloja tuolla.
        Mitään en osannut tehdä käsijarrua kiristääkseni. :(


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe