Vectran käsijarrun säätö?

Glp

Vaihdoin autoon jarru kengät. rumpujen sisällä oli säätö mekanismi joka vaikutti automaattiselta.
Ainakaan säätöruuvia ei rummun takana ollut.

Automaattisuus ei näyttänyt kuitenkaan säätävän kenkiä. Säädin sitä vähän käsin, kun rumpu oli auki. Käsijarru ei kuitenkaan pidä kovin hyvin edes loivassa mäessä.

Miten sen säädön kuuluisi toimia tai miten sen saa säädettyä kohdalleen?

Auto on -89 1.6

14

4050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex vectra

      käsijarrulle on siinä käsijarruvaijerissa takapalkin kohdalla, muistaakseni.

      • n3wb13

        Mikä on takapalkki?


    • Lasse

      Rumpujen sisällä on säätö, jota voi ruuvarilla pyörittää. Otat renkaan pois, ja löydät rummun otsapinnasta reijän, säädät siitä reijästä ruuvarilla kenkiä lähemmäksi rumpua, tais olla ylös tai alas.

      Älkää turhaa menkö säätämään sitä vaijeria,
      tällöin automaattisäätö ei toimi oikein...

      • ???

        ?oho? jos vaijeri on venynyt (niinkuin ajanmyötä käy), niin miten pelkkien jarrukenkien autom/käsisäätö voi vaikuttaa käsijarruun?, ite säädin vaijerista ja meni hyvin katsastuksesta läpi (hylkäys ekalla kerralla oli käsijarru tehoton) samalla vaihdoin myös jarrukengät.


      • watta hell
        ??? kirjoitti:

        ?oho? jos vaijeri on venynyt (niinkuin ajanmyötä käy), niin miten pelkkien jarrukenkien autom/käsisäätö voi vaikuttaa käsijarruun?, ite säädin vaijerista ja meni hyvin katsastuksesta läpi (hylkäys ekalla kerralla oli käsijarru tehoton) samalla vaihdoin myös jarrukengät.

        Itsellä oli entinen veku vm-98 ja siinä kans kässäri otti huonosti. Ei muuta ku rengas pois ja rummusta säätään. Ei siinä tietääkseni oo mitään automaattisäätöä koska tuskin niitä muuten tarttis itse säädellä. Mahtaisko se vaijerikaan nyt niin paljoa venyä että siihen tarttis puuttua. Jos kengät on kaukana niin tottakai se käsijarrunkahva vedettäessä nousee pystyyn(ihan niinkuin miespuolisilla kuskeillakin)mutta pelkällä kässärijarrukenkien säädöllä se pitäis korjautua


      • ????
        watta hell kirjoitti:

        Itsellä oli entinen veku vm-98 ja siinä kans kässäri otti huonosti. Ei muuta ku rengas pois ja rummusta säätään. Ei siinä tietääkseni oo mitään automaattisäätöä koska tuskin niitä muuten tarttis itse säädellä. Mahtaisko se vaijerikaan nyt niin paljoa venyä että siihen tarttis puuttua. Jos kengät on kaukana niin tottakai se käsijarrunkahva vedettäessä nousee pystyyn(ihan niinkuin miespuolisilla kuskeillakin)mutta pelkällä kässärijarrukenkien säädöllä se pitäis korjautua

        kyseessä on ilmeisesti vm. -89 1.6 mallisesta vekkulasta, rumpujarrut takana.


      • ex vectra
        ???? kirjoitti:

        kyseessä on ilmeisesti vm. -89 1.6 mallisesta vekkulasta, rumpujarrut takana.

        noh.. mä ainakin säädin aikoinani vaijerista.


      • watta hell
        ???? kirjoitti:

        kyseessä on ilmeisesti vm. -89 1.6 mallisesta vekkulasta, rumpujarrut takana.

        No ei sentään vain kässäri on mallia rumpu itse jarruilla on kyllä levyt


    • 16 SV

      Vaijerin säädöllä asetellaan kahvan nousu sellaiseksi että se kiristää riittävästi, eli selkokielellä, ettei kahva nouse liian ylös.

      Rummussa oleva välitanko pitenee itsestään ruuvisäädön voimin, jos kengät pakenee liian kauas toisistaan. Jekku on siinä, että ainoastaan jalkajarrun polkeminen liikuttaa automaattisäätöä. Jollei tanko pitene, kokosit jousisysteemit väärin, mikä ei ole mitenkään vaikeaa. Katso tarvittaessa vaikka jostain toisesta opelista kuinka pellinkappale ja jousi tulee olla.

    • Jamppa

      miten tämä tapahtuu. Eli aina pääsee helpommalla, kun kiristää vaijeria. Joskus on kuitenkin niin, että säädöt ei ole kohdallaan. Tämän huomaat esim. soratiellä, kun ajat ja vedät käsijarrun päälle. Tällöin toinen rengas ei mene lukkoon tai menee myöhemmin kuin toinen.
      Käsijarrukengissä on sitävarten se ruuvi jarrukenkien välissä jota säädetään. Tämän säädät niin tiukalla, että rumpu tartuu kiinni. Sitten löysäät sitä sen verran, että rengas pyörii helposti käsin eikä kahnuta.
      Ja jos kehtaa niin tekee tämän molemmille renkaille niin jopas on hyvä käkkäri.
      Käsijarrun voi tarkastaa siten, että jos irtosoralla menee molemmat renkaat "suttiin" niin takuulla kelpaa katsastuksee.

    • expelisti

      muistitkos laittaa ne prikat sinne säätöpellin alle??? jos jäi pois niin se pelti ei osu siihen säädön rullaan ja automaattisäätö ei toimi...

      ja putsasithan kunnolla sen säädön kierteet että se kanssa liikkuu herkästi? jos nämä on kunnossa niin sen jälkeen katso seisontajarruvaijerin perussäätö, kiristä sen verran että seisontajarruvivussa oleva rajoitin juuri irtoaa kengästä, tämän jälkeen ÄLÄ koske vaijerin säätöön

      vaijerillakin tosin saa käsijarrun säädettyä, mutta vain niin pitkään kunnes vipu ottaa napaan kiinni

      • kunnossa

        Just näin! Minäkin tyhmyyttäni ja laiskuuttani menin kerran kiristämään vaijeria akselin sivulta:
        jarrukengän käsijarruvipu alkoi hangata napaa
        ja napa ehti muutamassa päivässä kulua melkein
        poikki!

        Kun automaattikiristinruuvin putsaa ja rasvaa
        silikonivaseliinilla kerran vuodessa,
        automaattisäätö pelaa hienosti.
        Edellytys tietenkin on, että jouset on oikein
        asennettu, ruuvin välissä on bimetalli"prikka",
        ja ruuvia itsekseen kiristävä pellinpala
        on ehjä ja oikeassa asennossa.
        Osta Alfameriltä korjausopas. Siitä näkyy.


    • Uuppeli

      Tarkista myös käsijarruvaijerin kiinnitys ja se jousi vaijerin päässä, vikaa voi löytyä sieltäkin. Voi olla vähän p-kanen tai muuten jumissa. Meillä temppuili juuri tuo kohta, voitelin, vetelin käsin eestakasin ja taastakasin, voitelin ja jne. kunnes alkoi toimiin kevyesti. Eli jos automaattikiristäjä toimii ja vaijeri ei ole venynyt liian pitkäksi tai muuten huonokuntoinen, tarkista kiinnitys jarrukenkään ja se jousi myös.

      • SiisniiquHäh

        En ymmärrä, voisko joku lisätä hieman rautalankaa?

        Ite kun avasin jarrurummun (tai jotain) niin siellä näkyi monenlaisia osia joista en tunnistanut juuri mitään, jotain vieteriä siellä ja jarrupaloja tuolla.
        Mitään en osannut tehdä käsijarrua kiristääkseni. :(


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      54
      1698
    2. Kiinni on siekkilän yliajaja

      Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      14
      1510
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

      Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      82
      1383
    4. Maskuliininen herrasmies

      Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      174
      1376
    5. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

      Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      302
      1306
    6. Näyttävin pariskunta

      Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      18
      1239
    7. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

      Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      965
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

      Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      61
      948
    9. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

      Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      33
      923
    10. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

      Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      347
      845
    Aihe