Vaihdoin autoon jarru kengät. rumpujen sisällä oli säätö mekanismi joka vaikutti automaattiselta.
Ainakaan säätöruuvia ei rummun takana ollut.
Automaattisuus ei näyttänyt kuitenkaan säätävän kenkiä. Säädin sitä vähän käsin, kun rumpu oli auki. Käsijarru ei kuitenkaan pidä kovin hyvin edes loivassa mäessä.
Miten sen säädön kuuluisi toimia tai miten sen saa säädettyä kohdalleen?
Auto on -89 1.6
Vectran käsijarrun säätö?
14
4164
Vastaukset
- ex vectra
käsijarrulle on siinä käsijarruvaijerissa takapalkin kohdalla, muistaakseni.
- n3wb13
Mikä on takapalkki?
- Lasse
Rumpujen sisällä on säätö, jota voi ruuvarilla pyörittää. Otat renkaan pois, ja löydät rummun otsapinnasta reijän, säädät siitä reijästä ruuvarilla kenkiä lähemmäksi rumpua, tais olla ylös tai alas.
Älkää turhaa menkö säätämään sitä vaijeria,
tällöin automaattisäätö ei toimi oikein...- ???
?oho? jos vaijeri on venynyt (niinkuin ajanmyötä käy), niin miten pelkkien jarrukenkien autom/käsisäätö voi vaikuttaa käsijarruun?, ite säädin vaijerista ja meni hyvin katsastuksesta läpi (hylkäys ekalla kerralla oli käsijarru tehoton) samalla vaihdoin myös jarrukengät.
- watta hell
??? kirjoitti:
?oho? jos vaijeri on venynyt (niinkuin ajanmyötä käy), niin miten pelkkien jarrukenkien autom/käsisäätö voi vaikuttaa käsijarruun?, ite säädin vaijerista ja meni hyvin katsastuksesta läpi (hylkäys ekalla kerralla oli käsijarru tehoton) samalla vaihdoin myös jarrukengät.
Itsellä oli entinen veku vm-98 ja siinä kans kässäri otti huonosti. Ei muuta ku rengas pois ja rummusta säätään. Ei siinä tietääkseni oo mitään automaattisäätöä koska tuskin niitä muuten tarttis itse säädellä. Mahtaisko se vaijerikaan nyt niin paljoa venyä että siihen tarttis puuttua. Jos kengät on kaukana niin tottakai se käsijarrunkahva vedettäessä nousee pystyyn(ihan niinkuin miespuolisilla kuskeillakin)mutta pelkällä kässärijarrukenkien säädöllä se pitäis korjautua
- ????
watta hell kirjoitti:
Itsellä oli entinen veku vm-98 ja siinä kans kässäri otti huonosti. Ei muuta ku rengas pois ja rummusta säätään. Ei siinä tietääkseni oo mitään automaattisäätöä koska tuskin niitä muuten tarttis itse säädellä. Mahtaisko se vaijerikaan nyt niin paljoa venyä että siihen tarttis puuttua. Jos kengät on kaukana niin tottakai se käsijarrunkahva vedettäessä nousee pystyyn(ihan niinkuin miespuolisilla kuskeillakin)mutta pelkällä kässärijarrukenkien säädöllä se pitäis korjautua
kyseessä on ilmeisesti vm. -89 1.6 mallisesta vekkulasta, rumpujarrut takana.
- ex vectra
???? kirjoitti:
kyseessä on ilmeisesti vm. -89 1.6 mallisesta vekkulasta, rumpujarrut takana.
noh.. mä ainakin säädin aikoinani vaijerista.
- watta hell
???? kirjoitti:
kyseessä on ilmeisesti vm. -89 1.6 mallisesta vekkulasta, rumpujarrut takana.
No ei sentään vain kässäri on mallia rumpu itse jarruilla on kyllä levyt
- 16 SV
Vaijerin säädöllä asetellaan kahvan nousu sellaiseksi että se kiristää riittävästi, eli selkokielellä, ettei kahva nouse liian ylös.
Rummussa oleva välitanko pitenee itsestään ruuvisäädön voimin, jos kengät pakenee liian kauas toisistaan. Jekku on siinä, että ainoastaan jalkajarrun polkeminen liikuttaa automaattisäätöä. Jollei tanko pitene, kokosit jousisysteemit väärin, mikä ei ole mitenkään vaikeaa. Katso tarvittaessa vaikka jostain toisesta opelista kuinka pellinkappale ja jousi tulee olla. - Jamppa
miten tämä tapahtuu. Eli aina pääsee helpommalla, kun kiristää vaijeria. Joskus on kuitenkin niin, että säädöt ei ole kohdallaan. Tämän huomaat esim. soratiellä, kun ajat ja vedät käsijarrun päälle. Tällöin toinen rengas ei mene lukkoon tai menee myöhemmin kuin toinen.
Käsijarrukengissä on sitävarten se ruuvi jarrukenkien välissä jota säädetään. Tämän säädät niin tiukalla, että rumpu tartuu kiinni. Sitten löysäät sitä sen verran, että rengas pyörii helposti käsin eikä kahnuta.
Ja jos kehtaa niin tekee tämän molemmille renkaille niin jopas on hyvä käkkäri.
Käsijarrun voi tarkastaa siten, että jos irtosoralla menee molemmat renkaat "suttiin" niin takuulla kelpaa katsastuksee. - expelisti
muistitkos laittaa ne prikat sinne säätöpellin alle??? jos jäi pois niin se pelti ei osu siihen säädön rullaan ja automaattisäätö ei toimi...
ja putsasithan kunnolla sen säädön kierteet että se kanssa liikkuu herkästi? jos nämä on kunnossa niin sen jälkeen katso seisontajarruvaijerin perussäätö, kiristä sen verran että seisontajarruvivussa oleva rajoitin juuri irtoaa kengästä, tämän jälkeen ÄLÄ koske vaijerin säätöön
vaijerillakin tosin saa käsijarrun säädettyä, mutta vain niin pitkään kunnes vipu ottaa napaan kiinni- kunnossa
Just näin! Minäkin tyhmyyttäni ja laiskuuttani menin kerran kiristämään vaijeria akselin sivulta:
jarrukengän käsijarruvipu alkoi hangata napaa
ja napa ehti muutamassa päivässä kulua melkein
poikki!
Kun automaattikiristinruuvin putsaa ja rasvaa
silikonivaseliinilla kerran vuodessa,
automaattisäätö pelaa hienosti.
Edellytys tietenkin on, että jouset on oikein
asennettu, ruuvin välissä on bimetalli"prikka",
ja ruuvia itsekseen kiristävä pellinpala
on ehjä ja oikeassa asennossa.
Osta Alfameriltä korjausopas. Siitä näkyy.
- Uuppeli
Tarkista myös käsijarruvaijerin kiinnitys ja se jousi vaijerin päässä, vikaa voi löytyä sieltäkin. Voi olla vähän p-kanen tai muuten jumissa. Meillä temppuili juuri tuo kohta, voitelin, vetelin käsin eestakasin ja taastakasin, voitelin ja jne. kunnes alkoi toimiin kevyesti. Eli jos automaattikiristäjä toimii ja vaijeri ei ole venynyt liian pitkäksi tai muuten huonokuntoinen, tarkista kiinnitys jarrukenkään ja se jousi myös.
- SiisniiquHäh
En ymmärrä, voisko joku lisätä hieman rautalankaa?
Ite kun avasin jarrurummun (tai jotain) niin siellä näkyi monenlaisia osia joista en tunnistanut juuri mitään, jotain vieteriä siellä ja jarrupaloja tuolla.
Mitään en osannut tehdä käsijarrua kiristääkseni. :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki2103607Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen143459Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä872586Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa
Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman102182Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!
Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling532107Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)
Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.101914Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue421728- 901591
- 721163
- 741160