Vectran käsijarrun säätö?

Glp

Vaihdoin autoon jarru kengät. rumpujen sisällä oli säätö mekanismi joka vaikutti automaattiselta.
Ainakaan säätöruuvia ei rummun takana ollut.

Automaattisuus ei näyttänyt kuitenkaan säätävän kenkiä. Säädin sitä vähän käsin, kun rumpu oli auki. Käsijarru ei kuitenkaan pidä kovin hyvin edes loivassa mäessä.

Miten sen säädön kuuluisi toimia tai miten sen saa säädettyä kohdalleen?

Auto on -89 1.6

14

4126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex vectra

      käsijarrulle on siinä käsijarruvaijerissa takapalkin kohdalla, muistaakseni.

      • n3wb13

        Mikä on takapalkki?


    • Lasse

      Rumpujen sisällä on säätö, jota voi ruuvarilla pyörittää. Otat renkaan pois, ja löydät rummun otsapinnasta reijän, säädät siitä reijästä ruuvarilla kenkiä lähemmäksi rumpua, tais olla ylös tai alas.

      Älkää turhaa menkö säätämään sitä vaijeria,
      tällöin automaattisäätö ei toimi oikein...

      • ???

        ?oho? jos vaijeri on venynyt (niinkuin ajanmyötä käy), niin miten pelkkien jarrukenkien autom/käsisäätö voi vaikuttaa käsijarruun?, ite säädin vaijerista ja meni hyvin katsastuksesta läpi (hylkäys ekalla kerralla oli käsijarru tehoton) samalla vaihdoin myös jarrukengät.


      • watta hell
        ??? kirjoitti:

        ?oho? jos vaijeri on venynyt (niinkuin ajanmyötä käy), niin miten pelkkien jarrukenkien autom/käsisäätö voi vaikuttaa käsijarruun?, ite säädin vaijerista ja meni hyvin katsastuksesta läpi (hylkäys ekalla kerralla oli käsijarru tehoton) samalla vaihdoin myös jarrukengät.

        Itsellä oli entinen veku vm-98 ja siinä kans kässäri otti huonosti. Ei muuta ku rengas pois ja rummusta säätään. Ei siinä tietääkseni oo mitään automaattisäätöä koska tuskin niitä muuten tarttis itse säädellä. Mahtaisko se vaijerikaan nyt niin paljoa venyä että siihen tarttis puuttua. Jos kengät on kaukana niin tottakai se käsijarrunkahva vedettäessä nousee pystyyn(ihan niinkuin miespuolisilla kuskeillakin)mutta pelkällä kässärijarrukenkien säädöllä se pitäis korjautua


      • ????
        watta hell kirjoitti:

        Itsellä oli entinen veku vm-98 ja siinä kans kässäri otti huonosti. Ei muuta ku rengas pois ja rummusta säätään. Ei siinä tietääkseni oo mitään automaattisäätöä koska tuskin niitä muuten tarttis itse säädellä. Mahtaisko se vaijerikaan nyt niin paljoa venyä että siihen tarttis puuttua. Jos kengät on kaukana niin tottakai se käsijarrunkahva vedettäessä nousee pystyyn(ihan niinkuin miespuolisilla kuskeillakin)mutta pelkällä kässärijarrukenkien säädöllä se pitäis korjautua

        kyseessä on ilmeisesti vm. -89 1.6 mallisesta vekkulasta, rumpujarrut takana.


      • ex vectra
        ???? kirjoitti:

        kyseessä on ilmeisesti vm. -89 1.6 mallisesta vekkulasta, rumpujarrut takana.

        noh.. mä ainakin säädin aikoinani vaijerista.


      • watta hell
        ???? kirjoitti:

        kyseessä on ilmeisesti vm. -89 1.6 mallisesta vekkulasta, rumpujarrut takana.

        No ei sentään vain kässäri on mallia rumpu itse jarruilla on kyllä levyt


    • 16 SV

      Vaijerin säädöllä asetellaan kahvan nousu sellaiseksi että se kiristää riittävästi, eli selkokielellä, ettei kahva nouse liian ylös.

      Rummussa oleva välitanko pitenee itsestään ruuvisäädön voimin, jos kengät pakenee liian kauas toisistaan. Jekku on siinä, että ainoastaan jalkajarrun polkeminen liikuttaa automaattisäätöä. Jollei tanko pitene, kokosit jousisysteemit väärin, mikä ei ole mitenkään vaikeaa. Katso tarvittaessa vaikka jostain toisesta opelista kuinka pellinkappale ja jousi tulee olla.

    • Jamppa

      miten tämä tapahtuu. Eli aina pääsee helpommalla, kun kiristää vaijeria. Joskus on kuitenkin niin, että säädöt ei ole kohdallaan. Tämän huomaat esim. soratiellä, kun ajat ja vedät käsijarrun päälle. Tällöin toinen rengas ei mene lukkoon tai menee myöhemmin kuin toinen.
      Käsijarrukengissä on sitävarten se ruuvi jarrukenkien välissä jota säädetään. Tämän säädät niin tiukalla, että rumpu tartuu kiinni. Sitten löysäät sitä sen verran, että rengas pyörii helposti käsin eikä kahnuta.
      Ja jos kehtaa niin tekee tämän molemmille renkaille niin jopas on hyvä käkkäri.
      Käsijarrun voi tarkastaa siten, että jos irtosoralla menee molemmat renkaat "suttiin" niin takuulla kelpaa katsastuksee.

    • expelisti

      muistitkos laittaa ne prikat sinne säätöpellin alle??? jos jäi pois niin se pelti ei osu siihen säädön rullaan ja automaattisäätö ei toimi...

      ja putsasithan kunnolla sen säädön kierteet että se kanssa liikkuu herkästi? jos nämä on kunnossa niin sen jälkeen katso seisontajarruvaijerin perussäätö, kiristä sen verran että seisontajarruvivussa oleva rajoitin juuri irtoaa kengästä, tämän jälkeen ÄLÄ koske vaijerin säätöön

      vaijerillakin tosin saa käsijarrun säädettyä, mutta vain niin pitkään kunnes vipu ottaa napaan kiinni

      • kunnossa

        Just näin! Minäkin tyhmyyttäni ja laiskuuttani menin kerran kiristämään vaijeria akselin sivulta:
        jarrukengän käsijarruvipu alkoi hangata napaa
        ja napa ehti muutamassa päivässä kulua melkein
        poikki!

        Kun automaattikiristinruuvin putsaa ja rasvaa
        silikonivaseliinilla kerran vuodessa,
        automaattisäätö pelaa hienosti.
        Edellytys tietenkin on, että jouset on oikein
        asennettu, ruuvin välissä on bimetalli"prikka",
        ja ruuvia itsekseen kiristävä pellinpala
        on ehjä ja oikeassa asennossa.
        Osta Alfameriltä korjausopas. Siitä näkyy.


    • Uuppeli

      Tarkista myös käsijarruvaijerin kiinnitys ja se jousi vaijerin päässä, vikaa voi löytyä sieltäkin. Voi olla vähän p-kanen tai muuten jumissa. Meillä temppuili juuri tuo kohta, voitelin, vetelin käsin eestakasin ja taastakasin, voitelin ja jne. kunnes alkoi toimiin kevyesti. Eli jos automaattikiristäjä toimii ja vaijeri ei ole venynyt liian pitkäksi tai muuten huonokuntoinen, tarkista kiinnitys jarrukenkään ja se jousi myös.

      • SiisniiquHäh

        En ymmärrä, voisko joku lisätä hieman rautalankaa?

        Ite kun avasin jarrurummun (tai jotain) niin siellä näkyi monenlaisia osia joista en tunnistanut juuri mitään, jotain vieteriä siellä ja jarrupaloja tuolla.
        Mitään en osannut tehdä käsijarrua kiristääkseni. :(


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      60
      5800
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      206
      4757
    3. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      17
      4283
    4. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      67
      3732
    5. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      52
      3701
    6. Mitä on tapahtunut myllymäessä ?

      On poliisit Sepänkadulla myllymäessä
      Kankaanpää
      11
      3441
    7. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      94
      3406
    8. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      69
      3243
    9. Puukotus Lidlissä

      Kuka sai puukkoo Lidlin pihas tänään. Ja kuka oli tekijä?
      Kankaanpää
      33
      2941
    10. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      34
      2591
    Aihe