FullHd-television digiviritin

tietoa kaipaava

Kysymys kuuluu:

Onko esim. Panasonicin 42PZ85 fullhd televisiossa oleva digiviritin sellainen, että sillä pystyy vastaanottamaan teräväpiirtolähetyksiä?

Mikä lienee Sonyn kdl-40w4500 tilanne?

Onko missään televisiossa vielä teräväpiirtoa vastaanottavaa digiviritintä?

Eli, jos ei katsele esim. bluray-elokuvia, niin onko turhaa sijoittaa fullhd-televisioon?

17

4293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AVWizard

Yksikään nyt myytävänä olevista televisioista ei pysty purkamaan sitä kuvanpakkausta, mitä tulevaisuudessa tullaan käyttämään Suomen jakeluteissä. Eli tuollaisia on turha miettiä tv:tä ostettessa. Niissä on hdmi-liitännät takana, ja niihin saa liitettyä tarpeen mukaan mitä vaan, niinkuin myös ne tulevaisuuden HD-boksit.

Hyvälaatuinen full-hd on passeli valinta, mutta jos ei ole aikeissa ostaa, tilata, taikka millään tavalla hankkia teräväpiirtoista materiaalia kyseiseen laitteeseen, on sen ostaminen ihan omista mielihaluista kiinni. Kannattaa nyt ensi alkuun katsastaa ne LED-taustavalaistut lcd-televisiot, jahka niitä alkaa ilmestyä, eikä pitää mitään kiirettä. Esteetikot ja alan harrastajat ovat sitten oma lukunsa.

• tietoa kaipaava

Ensinnäkin kiitos vastauksesta! Mikäli olen ymmärtäny oikein, niin normaalia televisiolähetystä katsottaessa fullhd ei tarjoa yhtään sen parempaa kuvaa kuin hdready - olenko oikeassa?
        Mitäs toi 100hz tarkoittaa noissa nykytelevisioissa - merkitseekö se samaa kuin vanhoissa putkitöllöissä?

• AVWizard
        tietoa kaipaava kirjoitti:

Ensinnäkin kiitos vastauksesta! Mikäli olen ymmärtäny oikein, niin normaalia televisiolähetystä katsottaessa fullhd ei tarjoa yhtään sen parempaa kuvaa kuin hdready - olenko oikeassa?
        Mitäs toi 100hz tarkoittaa noissa nykytelevisioissa - merkitseekö se samaa kuin vanhoissa putkitöllöissä?

"niin normaalia televisiolähetystä katsottaessa fullhd ei tarjoa yhtään sen parempaa kuvaa kuin hdready - olenko oikeassa?"

Olet oikeassa. Tosin myytävistä nykytelevisiosta valtaosa on jo full-hd-malleja, mutta kuitenkin. Laitteet pääsevät oikeuksiinsa vasta oikeanlaisella materiaalilla, mutta pitää huomata, että 1080-materiaali toistuu 720-erotteluun(HD-ready) pystyvältä näytöltä monelle enemmän kuin riittävän hyvin. Tämän olen myös itse kokenut ja vieraita haastatellut asian tiimoilta. Silloin tv:nä oli HD-Ready Sony ja kuvalähteenä PS3.

"Mitäs toi 100hz tarkoittaa noissa nykytelevisioissa - merkitseekö se samaa kuin vanhoissa putkitöllöissä?"

Kyllä se periaate on sama, mutta miten se sitten käytännössä vaikuttaa liiketoistoon ja samalla kuvanlaatuun, on täysin mallikohtaista. Joissakin televisioissa 100Hz-tila on niin surkeasti toteutettu, että se on yksinkertaisesti parempi kytkeä pois. Mutta senkin asian havainnointi riippuu pitkälti itse katsojan tarkkuudesta. Niinkuin koko perhanan kuvanlaatukin, jos rehellisiä ollaan.

• tietoa kaipaava
        AVWizard kirjoitti:

"niin normaalia televisiolähetystä katsottaessa fullhd ei tarjoa yhtään sen parempaa kuvaa kuin hdready - olenko oikeassa?"

Olet oikeassa. Tosin myytävistä nykytelevisiosta valtaosa on jo full-hd-malleja, mutta kuitenkin. Laitteet pääsevät oikeuksiinsa vasta oikeanlaisella materiaalilla, mutta pitää huomata, että 1080-materiaali toistuu 720-erotteluun(HD-ready) pystyvältä näytöltä monelle enemmän kuin riittävän hyvin. Tämän olen myös itse kokenut ja vieraita haastatellut asian tiimoilta. Silloin tv:nä oli HD-Ready Sony ja kuvalähteenä PS3.

"Mitäs toi 100hz tarkoittaa noissa nykytelevisioissa - merkitseekö se samaa kuin vanhoissa putkitöllöissä?"

Kyllä se periaate on sama, mutta miten se sitten käytännössä vaikuttaa liiketoistoon ja samalla kuvanlaatuun, on täysin mallikohtaista. Joissakin televisioissa 100Hz-tila on niin surkeasti toteutettu, että se on yksinkertaisesti parempi kytkeä pois. Mutta senkin asian havainnointi riippuu pitkälti itse katsojan tarkkuudesta. Niinkuin koko perhanan kuvanlaatukin, jos rehellisiä ollaan.

Noniin...Isäni teki ratkaisun ostamalla itselleen fullHD-television(Sony KDL-40W4220). Täytyy tunnustaa, että näyttävän näköinen laite oli kyseessä.

Kuvasta jotakin:

Liikkeessä rinnakkain olivat juuri edellä mainittu Sony ja Panasonic TH-42PZ85 (fullhd). Kyllähän se oli selvää, että lcd:n kuva näyttää paremmalta koska se on niin kirkas verrattuna plasmaan. Tavallinen television ostaja ei varmasti edes harkitse tällöin plasman ostamista. Mielenkiintoista olisi kotioloissa säätää molemmista kuva kohdalleen ja vertailla sitten rinnakkain.
        No kokoluokkana 40" oli isälle ehdoton maksimi, joten Sony oli siinä mielessä järkevin vaihtoehto. Itse olen plasman kannattaja paremman värisyvyyden vuoksi ja koska minulla on Panasonic TH 42PX70 (heh heh). No se siitä...leikki leikkinä.

• AVWizard
        tietoa kaipaava kirjoitti:

Noniin...Isäni teki ratkaisun ostamalla itselleen fullHD-television(Sony KDL-40W4220). Täytyy tunnustaa, että näyttävän näköinen laite oli kyseessä.

Kuvasta jotakin:

Liikkeessä rinnakkain olivat juuri edellä mainittu Sony ja Panasonic TH-42PZ85 (fullhd). Kyllähän se oli selvää, että lcd:n kuva näyttää paremmalta koska se on niin kirkas verrattuna plasmaan. Tavallinen television ostaja ei varmasti edes harkitse tällöin plasman ostamista. Mielenkiintoista olisi kotioloissa säätää molemmista kuva kohdalleen ja vertailla sitten rinnakkain.
        No kokoluokkana 40" oli isälle ehdoton maksimi, joten Sony oli siinä mielessä järkevin vaihtoehto. Itse olen plasman kannattaja paremman värisyvyyden vuoksi ja koska minulla on Panasonic TH 42PX70 (heh heh). No se siitä...leikki leikkinä.

No, olisi se ukko huonomminkin voinut valita... Mitä tuohon kuvanlaatukysymykseen tulee liikkeiden valaistusolosuhteiden osalta, niin onhan se selvää, että siellä plasma ei välttämättä erotu edukseen. Kotona asiat on taas aivan toisin, koska suurin osa katselusta tapahtuu melko hämärissä olosuhteissa(huono sanavalinta), taikka ei ainakaan lähellekään yhtä kirkkaasti valaistussa tilassa mitä kaupoissa näkee. Mutta sama pätee myös lcd-ruutujen kuvanlaatueroihin, koska säädöt ovat täysin perseellään.    

• Mäkis

Sonyn W sarjan laitteissa on sisäänrakennettu mpeg4 purku.
      Laite siis ainakin purki ylen hd-koelähetykset moitteetta Pekingistä.

Digita: "Digita lähettää Pekingin olympialaiset HD-tasoisena seuraavin parametrein: Kuvan koodaus: MPEG4 layer 10 H.264"
      Ja laitteen speksit: HDTV-viritin - H.264 (MPEG-4)

• Pejing

Ja tuon Peking lähetyksen näki tietokoneella jossa 30€ USB-digiviritin ja netistä ilmainen katseluohjelma ja piuha näytönohjaimesta litteään hdready telkkariin.

• AVWizard

Nuo koelähetykset ovat täysin eri asia, kuin se, mitä tullaan joskus valovuoden päästä lähettämään. Silloin tuollaisella virittimellä on yhtä paljon käyttöä kuin uimapatjalla Saharassa.

• rakkihurtta
        AVWizard kirjoitti:

Nuo koelähetykset ovat täysin eri asia, kuin se, mitä tullaan joskus valovuoden päästä lähettämään. Silloin tuollaisella virittimellä on yhtä paljon käyttöä kuin uimapatjalla Saharassa.

..mistäs sinä sen taas muka tiedät, häh..?

• AVWizard
        rakkihurtta kirjoitti:

..mistäs sinä sen taas muka tiedät, häh..?

No siksi kai minä sen tiedän, koska olen AVWizard. No, leikki sikseen. Sovitaan nyt vaikka sinun mieliksesi, että esim. nämä uudet HD-virittimellä varustetut sonyt ovat yhteensopivia tulevaisuuden dvb-tekniikan kanssa. Happy now? Mutta kaivetaan vaikka tämä viestiketju silloin esille, kun ne lähetykset alkavat, jolloin minä lupaan syödä hatullisen paskaa ollessani väärässä.

• Mäkis
        AVWizard kirjoitti:

No siksi kai minä sen tiedän, koska olen AVWizard. No, leikki sikseen. Sovitaan nyt vaikka sinun mieliksesi, että esim. nämä uudet HD-virittimellä varustetut sonyt ovat yhteensopivia tulevaisuuden dvb-tekniikan kanssa. Happy now? Mutta kaivetaan vaikka tämä viestiketju silloin esille, kun ne lähetykset alkavat, jolloin minä lupaan syödä hatullisen paskaa ollessani väärässä.

Kummasti toimii tuo sonyn laite myös kaapelissa hd kanavien vastaanotossa. Eli kyllä tuo tekniikka on tällä hetkellä ainakin käytössä aikalailla laajasti. Toki voin olla tulevaisuuden suhteen väärässäkin, mutta eiköhän tuo tekniikka, josta saatiin hyvää kokemusta nyt ja joka on käytössä muuallakin, tule käyttöön myös Suomeen.

• AVWizard
        Mäkis kirjoitti:

Kummasti toimii tuo sonyn laite myös kaapelissa hd kanavien vastaanotossa. Eli kyllä tuo tekniikka on tällä hetkellä ainakin käytössä aikalailla laajasti. Toki voin olla tulevaisuuden suhteen väärässäkin, mutta eiköhän tuo tekniikka, josta saatiin hyvää kokemusta nyt ja joka on käytössä muuallakin, tule käyttöön myös Suomeen.

Hyvä vaan jos olen väärässä, mutta kun alunperin oli puhe, että tuo dvb-T2-tekniikka vasta julkaistaankin tämän vuoden lopussa, tai ensi vuoden alussa. Eli on tuolla Sonylla sitten melkoisia veijareita töissä. Puhumattakaan siitä, ettei laitteiden teknisissä tiedoissa puhuta asiasta mitään. Näitä ns. koelähetyksiä on tullut kyllä jo muissakin maissa, ja ne puhuvat juuri tuosta dvb-T2:sta, mutta en kyllä helvetissä usko, että nyt myynnissä olevat mööbelit olisivat muka jotain plug-and-play-vehkeitä tulevaisuuden hd-lähetysten osalta... Eli paskatarjous pysyy voimassa.

• High Def. Hessu
        Mäkis kirjoitti:

lupaatkos itse syödä saman hatullisen paskaa mikäli sun sony ei kykenekkään näyttään teräväpiirtokanavia oman virittimensä kautta?
        totuus on kuitenkin niin että dvb2 standardi tulee ja sillä HD matsku liikkuu pasilasta olohuoneeseen.

• Mäkis
        High Def. Hessu kirjoitti:

lupaatkos itse syödä saman hatullisen paskaa mikäli sun sony ei kykenekkään näyttään teräväpiirtokanavia oman virittimensä kautta?
        totuus on kuitenkin niin että dvb2 standardi tulee ja sillä HD matsku liikkuu pasilasta olohuoneeseen.

Ei minulla moisia intohimoja ole. En ole myöskään väittänyt, että AVWizard on väärässä. Totesinpa nykytilanteen. Mieluummin hatullisen popcornia hd-lähetysten äärellä, tulevatpa ne millä tekniikalla tahansa.

• Pihipilipsi
        AVWizard kirjoitti:

juuriäsken kannettiin kaupasta kotiin Philipsin telkku jossa myyjä lupasi olevan valmiina HD-lähetyksiä vastaanottavan virittimen. Ei siis HD-ready vaan HD-TV.

• myyjää :)
        Pihipilipsi kirjoitti:

juuriäsken kannettiin kaupasta kotiin Philipsin telkku jossa myyjä lupasi olevan valmiina HD-lähetyksiä vastaanottavan virittimen. Ei siis HD-ready vaan HD-TV.

Kertoiko se myyjä myös miten se Philips suoriutuu tulevaisuuden dvbt2 standardista ?
        Miten voisi, koska standardi on vielä vaiheessa ? No ehkä homma hoituu päivityksellä (uusi telkkari) ;)

• High.def Hessu
        Pihipilipsi kirjoitti:

kyllähän se lyhennekkin jo sen kertoo, tietääkseni philipsissä, sonyssä tai uusissa sampoissa ei lue DVB-T2 yhteensopivuudesta yhtään mitään vaan kyseiset laitteet ovat varustettuja nykyisen standardin eli DVB:n mukaan. Tässähän ei olisi mitään ongelmaa jos asuisimme vaikka saksassa tai ranskassa tai englannissa missä on tarjolla tähän DVB standardiin tukeutuvia HD palvelun tarjoajia.(onhan suomessakin kaapelissa tarjolla woom HD yms paskaa) mutta kun ns laaja mittainen HD siirtymä tehdään tarvimme kaistaa toteutuksen tekemiseen ja kun olemassa oleva kaistan leveyes ei riitä nyky standardilla laajempaan HD-materiaalin tarjontaan joudumme kehittämään standardin joka mahdollistaa digitalisoinnin seuraavan aallon. joten kun suomessa yle, maikkari ja nelonen aloittavat lähetykset toteutettava standardi on DVB 2 ja vielä siten että Full HD:sta ei nautita vielä pitkään aikaan vaan lähetyksiä lähetetään ns HD-ready resoluutiolla 720 x 1366.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      226
      4359
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      70
      2817
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      394
      2463
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2383
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      43
      1667
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      556
      1419
    7. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1349
    8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      96
      1344
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      57
      1340
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      126
      1226
    Aihe