Ensimmäistä kertaa siis olen menossa Viroon ja jäin miettimään että käytänkö suomea vai englantia Tallinnassa. Ystäväni sanovat itse aina puhuvansa suomea mutta tuntuu hölmöltä vaatia suomenkielistä palvelua virossa. Hotellissa luultavasti puhutaan suomea mutta mites ravintolat ja kaupat? Auttakaa tietämätöntä.
Englantia vai suomea
14
1624
Vastaukset
- tallinnassa työmatkoilla
Osa asiakaspalvelutehtävisssä olevista puhuu mieluiten englantia, osa suomea. Osa puhuu vain viroa. Voit kysyä suomeksi tai englanniksi "puhutko suomea tai englantia?".
- kysyä
tai kokeilla, kummalla kielellä asia hoituu. Moni vironkielinen osaa jonkun verran suomea, mutta venäjänkielisille - joita on aika paljon palveluammateissa - se on vaikeampaa ja he puhuvat mieluummin englantia. Joissain etnisissä ravintoloissa voi olla ties mistä tullutta väkeä, jotka eivät juurikaan osaa suomea.
Kannattaa myös opetella joitain tärkeitä fraaseja ja sanoja viron kieltä, sillä missä tahansa saa aina hieman parempaa palvelua, jos osaa ja viitsii käyttää edes hiukan paikallista kieltä.- Käynnyt
Vanhempi väki saattaa puhua paremmin suomea kuin englantia ja nuoremmat todennäköisesti toisinpäin.
Hivenen kannattaa perehtyä viron kieleenkin,onhan se vähän noloa jos tilaa kahvin kanssa huonon nakin;)
- Hasta Luego
Viron suosituimmat kielet vuonna 2007 oli
# 1 eesti
# 2 venäjä
# 3 suomi
# 4 englanti ( englanninkieliset maat )
# 5 ruotsi
# 6 saksa
Eli kaikki kielet käy jos vain osaat ?
Kaikki eivät osaa kaikkea mutta liput rinnoissa kertoo että mitä kukakin ! - Zoomacher
Miten olisi viro taikka venäjä ?
- soomekeel, inglise keel
ja siinä palveluun avaus.
- .jerkku ma ei tea hah
soomekeel, inglise keel kirjoitti:
ja siinä palveluun avaus.
Olen käynyt ehkä tuhat kertaa Virossa.Oiskohan kenelläkään yhtään kivoja linkkejä, et mitä voisi tehdä maassa, alkaa olee tylsää...........aga jalpall on parem ku sex
- Sinki kelder
.jerkku ma ei tea hah kirjoitti:
Olen käynyt ehkä tuhat kertaa Virossa.Oiskohan kenelläkään yhtään kivoja linkkejä, et mitä voisi tehdä maassa, alkaa olee tylsää...........aga jalpall on parem ku sex
Oletko mistä kiinnostunut - Mis sind huvitab ?
- faerie
Melko huonosti ovat ymmärtäneet suomea, kun olen parina viime vuotena käynyt. Jossain ravintoloissa saattavat puhua ja ymmärtää jonkun verran, mutta ei ole mitenkää sääntö että suomella pärjää siellä joka paikassa. Neljän tähden hotellissakaan kaikki virkailijat eivät suomea osanneet eli parhaiten asiansa saa perille englannilla jos tulee tilanne ettei toinen osapuoli oikein ymmärrä mistä on kyse. Ja eihän me voidakaan vaatia, että siellä osattaisiin suomea, eihän sitä muuallakaan maailmalla esim. hotelleissa puhuta suomea (edes naapurimaissa).
- kaik on hästi
Kannatta just kysyä että: Kas te räägitte soome keeli/ englise keeli? Kyllä se siitä avautuu, nuoremmat ihamiset ja venäläistaustaiset ei puhu suomea, koska sitä ei missään opeteta, yleensä puhuvat ihan ok englantia, ainakin virolaiset nuoret. Vanhemmat ihmiset osa ainakin ymmätää suomea, koska neuvostoliiton aikana seurasivat suomen televisiota ja samoin vanhemmat ihmiset jotka työskentelee oikeen turistirysissä osaa yleensä myös. Mutta paikallisten käyttämissä palveluissa suosittelen enkkua!
- Rockmann
Onko liput rinnassa ?
- kaik on hästi
Rockmann kirjoitti:
Onko liput rinnassa ?
Se että löytyykö lippuja on ihan paikasta kiinni... Tallinnan Stockalla ainakin on ja isommissa paikoissa yleensäkin...
- Noordikaattoori
Minusta oliis hyvä että kaikilla olisi liput rinnassa että mitä kieltä puhuvat !
- Fin End
Miten matka meni ?
Olisi kiva kuulla kumpaa puhuit sitten lopuksi ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21968Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist174872Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19806- 75752
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101675