Enemmän tukea opiskelijoille!!

Mintti

Mun mielestä opiskelijat ansaitsisi enemmän opintotukea asumismuodostaan huolimatta. Kukaan ei tunnu ymmärtävän kuinka hankalaa on opiskelijan pärjätä, kun vanhemmilta ei rahaa heru, laskut pitäisi maksaa ja uusia huonekalujakin ostaa! Kertokaa omista kokemuksistanne ja ottakaa rohkeasti kantaa!

23

1439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä opiskelja

      Olen kanssasi samaa mieltä. Miten luullaan että opiskelijat pärjäävät, kun ei rahaakaan ole ostaa sitten kaikki kirjat sun muut paperit... ei riitä kertakaikkisesti rahat...

      • Mintti

        Tuntuu siltä että opiskelijoille ei anneta muuta vaihtoehtoa kun ottaa opintolainaa.. Ja hyvä että työelämään kerkee mukaan, niin niitä ruvetaan perimään takasin! Miten ne kuvittelee et muutamalla kympillä saa koko kuukauden ruuat. pelkkää makaroonia pitää purra, jääkapista ei nytkään löydy muuta kun valo..


    • uppa

      opintotuki on nykyiselläänkin hieno etuus, jota pitäisi osata arvostaa. Jos se ei toimeentuloon riitä, kannattaa harkita työskentelyä tai lainaa.

      • eräs

        Helpommin sanottu kuin tehty. Mistä luulet niitä töitä saavan? Ei ainakaan täältä missä minä asun. Ja en minä ainakaan jaksa enää iltasin mennä töihin ku koulu saattaa alkaa seittämältä aamulla ja loppua illalla kaheksalta.


      • toinen.
        eräs kirjoitti:

        Helpommin sanottu kuin tehty. Mistä luulet niitä töitä saavan? Ei ainakaan täältä missä minä asun. Ja en minä ainakaan jaksa enää iltasin mennä töihin ku koulu saattaa alkaa seittämältä aamulla ja loppua illalla kaheksalta.

        Olen itse osa-aikatöissä opiskelun ohella ja hyvin olen jaksanut. Olen itse ainakin mielummin viikonloppuja töissä, kun stressaisin mitä makaroonia sitä nyt pitäisi ostaa että rahat riittää. Ja kesätöistä luulisi jotain jäävän säästöön seuraavaksikin lukuvuodeksi.


    • Noora

      Minä olen opiskelija ja käyn myös töissä säännöllisesti. Se tuottaa enemmän hommia, mutta myös antaa paljon enemmän. Kun käyn töissä minulla on enemmän rahaa tehdä kaikkea. Vapaa-aikaa se tietenkin syö, mutta rahan eteen on tehtävä myös uhrauksia. Minusta on tyhmää kun opiskelijat vaan valittavat ainaisesta rahan puutteesta. Ei normaaleilla työssäkäyvilläkään ihmisellä jää paljoa rahaa elämiseen.
      Eli on turha valittaa, että opiskelijoilla ei ole rahaa. Menisivät töihin. Töitä saa aina kunhan ei ole nirppanokka töiden suhteen.

      • opiskelija

        Mistä sitä töitä saa kun ei ole ammattia? Ja koska sitä töitä kerkii tekemään, kun yhden aineen laskareiden tekemiseen menee yli 6 tuntia. Ja luennoillakin pitäisi käydä..


      • uppa
        opiskelija kirjoitti:

        Mistä sitä töitä saa kun ei ole ammattia? Ja koska sitä töitä kerkii tekemään, kun yhden aineen laskareiden tekemiseen menee yli 6 tuntia. Ja luennoillakin pitäisi käydä..

        moniin töihin pääsee ilman koulutusta! Vaikka kaupan kassaksi, kioskin myyjäksi, puhelinmyyjäksi, puhelinhaastattelijaksi, siivoojaksi, pikaruokaravintolaan.. haluatko että jatkan listaa? Ainakin isommista kaupungeista kyllä löytyy töitä. Ja jos haluaa saada rahaa, löytää sitä ajan myös sille työskentelylle.


      • Mintti
        uppa kirjoitti:

        moniin töihin pääsee ilman koulutusta! Vaikka kaupan kassaksi, kioskin myyjäksi, puhelinmyyjäksi, puhelinhaastattelijaksi, siivoojaksi, pikaruokaravintolaan.. haluatko että jatkan listaa? Ainakin isommista kaupungeista kyllä löytyy töitä. Ja jos haluaa saada rahaa, löytää sitä ajan myös sille työskentelylle.

        Joo, mut mietippä alaikästen kannalta. Niillä se ei olekkaan niin helppoa, kun ilman minkäänlaista työkokemusta on erittäin vaikeeta lähteä hakemaan töitä.firmoillakaan ei oo välttämättä aikaa neuvoa ja opastaa..


      • uppa
        Mintti kirjoitti:

        Joo, mut mietippä alaikästen kannalta. Niillä se ei olekkaan niin helppoa, kun ilman minkäänlaista työkokemusta on erittäin vaikeeta lähteä hakemaan töitä.firmoillakaan ei oo välttämättä aikaa neuvoa ja opastaa..

        Tietysti ensimmäisen työpaikan löytäminen on itse kullekin vaikeaa, mutta kyllä niitä töitä nuorillekin löytyy! Monet alaikäiset tekevät töitä, itsekin olen työskennellyt 15-vuotiaasta asti enemmän tai vähemmän.


      • surkee
        uppa kirjoitti:

        moniin töihin pääsee ilman koulutusta! Vaikka kaupan kassaksi, kioskin myyjäksi, puhelinmyyjäksi, puhelinhaastattelijaksi, siivoojaksi, pikaruokaravintolaan.. haluatko että jatkan listaa? Ainakin isommista kaupungeista kyllä löytyy töitä. Ja jos haluaa saada rahaa, löytää sitä ajan myös sille työskentelylle.

        Ei saa töitä ainakaan Kuopiosta!!!!!!!


      • Mintti
        surkee kirjoitti:

        Ei saa töitä ainakaan Kuopiosta!!!!!!!

        Ei saa mikkelistäkään.. Jos ei oo suhteita!!


    • m80

      meilla on ilmainen korkeatasoinen koulutus, ja viela palkkaa pitaisi saada..? Kun muualla ihmiset maksaa siita etta ne paasee kouluun.

      No ehka valtio voisi hankkia opiskelija asunnon ja 2 lamminta ateriaa per paiva. Mutta turha antaa rahaa, viinaan ja seksiin se kuitenkin menee.

      Opintotuki, asumistuki, tyottomyysraha, kela ja sossu, kaikki pitais lakkauttaa ja saastuvat rahat tyonantajamaksujen ja pienituloisten veroprosenttien alentamiseen! Ja opintolainatakausta lisaa!

      Perkele meilla on tuhansia byrokraatteja joille valtio maksaa palkkaa veronmaksajien rahoilla siita etta ne heittelee toisilleen lomakkeita ja ihmettelee paljonko Dimitrille ja Alille pitaa antaa karkkirahaa... ja kukaan niista ei tee mitaan oikeasti tuottavaa tyota, ei Ali, eika sossuvirkailija!

      • Mintti

        Jos oliskin nuo hienoudet: ilmanen asunto ja ateriat päivässä ihan jokaisella koulutusalalla niin sitten ei olis mitään mukinoita. Tuokin asia on totta et jos rahaa jää ylimäärästä niin se kuluu sit viihteeseen. Mut pientä itsekuria olis ihmisillä oltava.


      • m80
        Mintti kirjoitti:

        Jos oliskin nuo hienoudet: ilmanen asunto ja ateriat päivässä ihan jokaisella koulutusalalla niin sitten ei olis mitään mukinoita. Tuokin asia on totta et jos rahaa jää ylimäärästä niin se kuluu sit viihteeseen. Mut pientä itsekuria olis ihmisillä oltava.

        mutta mulla sita ei ainakaan loydy=) taa systeemi on vaan liian tehoton, ja liian helposti hyvaksi kaytettavissa. Meidan verorahoja tassa tuhlataan.

        Pistaa myos miettimaan miksi koyhan opiskelijan pitaa maksaa veroa ja sitten hakea samaa rahaa takaisin sosusta ja kelasta. Ja taas siina valissa maksetaan palkaa ihmisille jotka ei oikeasti tuota mitaan.

        Eika se paranna tehokkuutta jos opiskelijoille annetaan lisaa rahaa. joten en ikina pysty allekirjoittamaan naita opiskelijakuntien marinoita opintotuen pienuudesta ja kuinka opiskelijat on ainoa ryhma joka joutuu ottamaan lainaa toimeentullakseen.

        Eihan me toita tehdakkaan vaan kehitetaa itseamme!

        Ja jos ei vanhemmilla oo varaa tukea niin silloin tosiaan pitais valtion taata katto ja pari kuppia laskisoosia paivassa. Olisi varmasti tehokkaampaa, kun potkittaisiin kela ja sossu ulos ja tyottomille toita opiskelijasoluja rakentamaan.


    • Ei tartte

      Mielestäni nykyisessäkin rahassa on jo liikaa. mutta en silti valita. ainakin itselläni jää säästöön rahaa opintotuista. kaikki laskut ja vaatteet sun muut härdellit maksan itse. en edes käy viikonloppu/ilta töissä. aivan loistavasti pärjään. pitää vaan ymmärtää että ne joka keskiviikkoiset ryyppy-bileet ei käy päinsä. ei kai valtio niitä rupee maksamaan.

      kyllä sillä elää. koita vähentää sitä kännykän käyttöä ja etsi vaikka kirpputorilta vaatteita. sielt löytyy halvalla uusia ja käyttämättömiäkin vaatteita.

      en usko et ihan väkisin tarvit niit uusia huonekaluja. jos tarviit ni koita etsiä töitä viikonlopuiks tai syö/ryyppää säästeliäämmin. itselläni menee 2-3 euroa ruokaan rahaa per päivä..

      • ins.opiskelija

        hyvin sanottu siellä perällä.


      • Liisa

        No jos menee ton verran niin se on 90€ kuussa? Paljonko sulla jää käteen kun oot maksanu vuokran? Onko sähkö/vesilaskua? Puhelinlaskua? Ootko ostanu talvivaatteita? Kuin usein ostat ylipäätäänkin jotain?


      • ämmä

        Mistä v***n roskiksesta sä ruokas kaivat, jos sulla jää rahaa säästöönki? Mulla on täydet tuet, saan kaiken mitä vaan voin saada, ja vuokran ja laskujen jälkeen alkaa tili olla melkein tyhjä. Ruokarahat joutuu loppukuusta välillä anelemaan porukoilta (jos niillä on edes mitä antaa). Oon nostanu opintolainan, ja sen turvin saan EHKÄ itelleni ehjät talvikengät tai talvitakin tänä vuonna. Kattoo mitä jää rästilaskujen maksamisen jälkeen..
        En käytä alkoholia ollenkaan, en biletä millään muullakaan tavalla.. Juhlin kerran kuussa katsomalla leffan (luxusta!->telkkarista) ja syömällä suklaalevyn tai muuta pikkunannaa. Viikonloput vietän aina kun mahdollista vanhempieni luona (säästän ruokakuluissa) ja mulla on pienin mahdollinen saldoraja.. Silti ei rahat riitä! Ilta/viikonlopputyöt eivät tule kuuloonkaan, koska sitten opiskelu jäisi kokonaan.


      • Mintti
        ämmä kirjoitti:

        Mistä v***n roskiksesta sä ruokas kaivat, jos sulla jää rahaa säästöönki? Mulla on täydet tuet, saan kaiken mitä vaan voin saada, ja vuokran ja laskujen jälkeen alkaa tili olla melkein tyhjä. Ruokarahat joutuu loppukuusta välillä anelemaan porukoilta (jos niillä on edes mitä antaa). Oon nostanu opintolainan, ja sen turvin saan EHKÄ itelleni ehjät talvikengät tai talvitakin tänä vuonna. Kattoo mitä jää rästilaskujen maksamisen jälkeen..
        En käytä alkoholia ollenkaan, en biletä millään muullakaan tavalla.. Juhlin kerran kuussa katsomalla leffan (luxusta!->telkkarista) ja syömällä suklaalevyn tai muuta pikkunannaa. Viikonloput vietän aina kun mahdollista vanhempieni luona (säästän ruokakuluissa) ja mulla on pienin mahdollinen saldoraja.. Silti ei rahat riitä! Ilta/viikonlopputyöt eivät tule kuuloonkaan, koska sitten opiskelu jäisi kokonaan.

        Voisin sanoa ihan samaa omista rahoistani... Ja periaatteessa me joudutaan maksaa ne valtiolle takasin heti kun on ammatti ja pääsee töihin! Veroja kun kiskotaan heti kun vaan on mahdollista..


      • Haloo?
        Mintti kirjoitti:

        Voisin sanoa ihan samaa omista rahoistani... Ja periaatteessa me joudutaan maksaa ne valtiolle takasin heti kun on ammatti ja pääsee töihin! Veroja kun kiskotaan heti kun vaan on mahdollista..

        Tottakai veroja kiskotaan heti kun vaan on mahdollista. Miten muuten luulet että tämä valtio pysyy pystyssä?


    • HukkuuOpiskeluun

      Pitäisi harkita työntekoa, voi viddu, joillain se kaikki aika kuluu siellä koulussa/työssäoppimisessa, esim itse opiskelen sellaista alaa jossa joutuu tekee 3 vuorotyötä, ja nyt teen juuri sitä harjoittelussa, millä ajalla käyt vielä palkkatyössä, pitäisi aikaa jäädä nukkumiseen yms ? voi herranjestas näitä idiootteja jotka ei ajattele asioita ihan loppuun, imekää äitinne tissiä vätykset!

    • Maisteri 2012

      Valtio ottaa lähemmäksi 10 miljardia lainaa vuodessa meidän elintasojuhlien ylläpitämiseksi, ja porukka jaksaa itkeä tukien pienuutta. Ymmärrättekö, että esimerkiksi korkeakoulututkinto maksaa yhteiskunnalle kymmenistä tuhansista pariin sataan tonniin (alasta riippuen).

      Useimmissa sivistysmaissa vastaavasta koulutuksesta saa maksaa itsensä kipeäksi. Suomessa taas parhaillaan kertyy säästöjä jo opiskeluaikana, jos tekee välillä töitä opiskelujen ohessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe