Mieli tekisi hankkia näin vanhoilla päivillä (46 v.) moottoripyörän ajotaito, ja ostaa joku uusi ns. perinteinen m.p., mutta kyselen että kannattaisiko ostaa nyt ensin harjoittelua varten -84 XJ 900, olisi kohtuu hintainen, mutta onko liian tehokas ja vaikea ajettava täysin kokemattomalle? Asiantuntijoiden vastaukset otetaan kiitoksella vastaan.
Harjoituspyöräksi XJ 900???
21
8214
Vastaukset
- osti
Yksi viiskymppinen osti moisen vehkeen harjoituspyöräkseen koska aiempaa kokemusta ei ollut.
Nyt on noin kymppitonni takana ja siitä taitaa tulla perintökalleus.
Olen ollut tosi tyytyväinen pyörään ja opettelu on ollut vaivatonta.
Ei niitä kaikkia tehoja tarvitse heti alussa käyttää.- junnu 50
Tehoa on kuitenkin hyvä olla sen verran että ohitukset sujuu turvallisesti. Itse olen 50v ja pyöränä xj 900 vm.85 jossa papereitten mukaan hieman vajaa sata pollea. Eka pyörä toissa kesänä oli 550 gpz kawa jolla oli hyvä harjoitella.
- tai sitten
vanhat gs(x) suzukit...teho on hyvä kun pitää päästä ohi tai pois alta, mikään ei ole niin vaarallinen kuin tehoton mopo.
- Yammussa kiinni
Itse ostin samanlaisen vm-90 reilut kaks vuotta sitten. "ensipyöräksi".Olin silloin 42v. Nyt olen opetellut n.20 tkm. Kertaakaan en ole ostosta katunut. Teho riittää vieläkin, vaikka kaks päällä. Pieniruokainen, luotettava ja tehokas peli.
- suomusa
minä ostin ensi pyöräksi ja en ole katunut. Olen pentuna ajellut piikeillä joten voi kai sanoa että ei ole kokemusta varsinaisesta moottoripyörällä ajosta.Tukeva ajettava ja oikein hyvä että ei ole mikään pistooli sillä kun ikää on 45 ja aloittelee niin huomio kiinnittyy liikenteen seuraamiseen.Ajoasento on ehkä vähän liian kyykky mutta lienee korjattavissa.
- jarppu
kans ns. ekapyörä 12 vuoden tauon jälkeen ja oon ollu tyytyväinen, peruspyörä, helppo huoltaa ite ja yllättävän hyvä ajettava vanhax pyöräx. Kannattan moista ostosta, ja tehoja silleen riittävästi jopa kax päällä ajoon.
- aloittaja
kiitos kaikille vastauksista, ja kannustuksesta, nyt se sitten on pihassa, ja harjoittelu saa alkaa...
- Kra
Sinun kannattaa perehtyä pyörään kunnolla. Ei nyt mitään pahoja suunnittelu-/laatuongelmia löydy vanhemmasta XJ:stä, mutta ainakin kolme asiaa tulee heti mieleen. Nämä löytyivät omastani -91 4BB mallista, nyt ne on kaikki korjattu kuntoon.
- tankki ruostuu takaosastaan sisältä, koska sinne jää noin 1,6 L sellaista bensaa ( vettä) jota ei saa hanan kautta ulos muuten kuin tankki irroitettuna
- takapyörän vasen laakeri saattaa kulua väljäksi laakeripesässään, ilmeisesti jokin materiaalivika pyörän navassa. Ilmeisesti tämä ei ole kovin yleinen ongelma, vain parista muusta samanlaisesta olen kuullut
- sulakepesän lasiputkisulakkeita pitävät "messinki/kuparikynnet" haurastuvat ajanoloon ja saattavat katketa itsekseen. Omassani oli sytytyksen sulake enää "pyhällä hengellä" kiinni, onneksi sulake ei irronnut vaikkapa ohitustilanteessa..... hu...hu
..... Tieto lisää tuskaa, mutta pidän pyörää silti edelleen hyvänä laitteena..... - Itse ostin vuosi sitten
Ja nyt kaivat netistä hakusanalla "ajo hanskassa" oppaan ja opettelet ensin ajamisen teorian.
Lue kappale kerrallaan ja jonnekkin rauhalliselle paikalle oppeja hieromaan käytäntöön.
Ja oli pyörä halpa tai kallis niin kunnolliset varusteet pitää olla!!!!! - aloittaja
Itse ostin vuosi sitten kirjoitti:
Ja nyt kaivat netistä hakusanalla "ajo hanskassa" oppaan ja opettelet ensin ajamisen teorian.
Lue kappale kerrallaan ja jonnekkin rauhalliselle paikalle oppeja hieromaan käytäntöön.
Ja oli pyörä halpa tai kallis niin kunnolliset varusteet pitää olla!!!!!Kyllä nyt asialliset varusteet ostettu on, jo vähän ehtinyt harjoittelemaan, varovasti alkuun, täällä maaseudulla on suht rauhallista harjoitella. Mutta Yamaha tietäjiltä kysyisin talvihuoltoa varten, minkä tyyppinen moottoriöly olisi tuohon paras, jos nyt mitään ymmärsin, siinä kiertää sama öljy moottorissa ja vaihteistossa, kyseessä XJ-900 -86, (aloituksessa taisi olla väärä vm.) Mukavaa syksyä kaikille, ja kiitos!
- Kra
aloittaja kirjoitti:
Kyllä nyt asialliset varusteet ostettu on, jo vähän ehtinyt harjoittelemaan, varovasti alkuun, täällä maaseudulla on suht rauhallista harjoitella. Mutta Yamaha tietäjiltä kysyisin talvihuoltoa varten, minkä tyyppinen moottoriöly olisi tuohon paras, jos nyt mitään ymmärsin, siinä kiertää sama öljy moottorissa ja vaihteistossa, kyseessä XJ-900 -86, (aloituksessa taisi olla väärä vm.) Mukavaa syksyä kaikille, ja kiitos!
...Hyperöljyjä ainakaan kannata laittaa XJ:n koneeseen.
Olet ymmärtänyt ihan oikein, samalla moottoriöljyllä voidellaan myös vaihteisto sekä monilevykytkin.
Omassani olen jo vuosia käyttänyt Shellin VSX4:sta osasynteettistä mp-öljyä. Tuntuu toimivan, valinta osui kyseiseen öljyyn ihan muista syistä kuin, että se olis jotenkin ylivoimaista kilpailijoihinsa nähden. Minulla kun kuluu sitä samaa öljyä muihin (asiakkaiden) laitteisiin kymmeniä litroja vuodessa, siitä jää aina senverran purkinpohjia vähän itsellekin. - eiker
Kra kirjoitti:
...Hyperöljyjä ainakaan kannata laittaa XJ:n koneeseen.
Olet ymmärtänyt ihan oikein, samalla moottoriöljyllä voidellaan myös vaihteisto sekä monilevykytkin.
Omassani olen jo vuosia käyttänyt Shellin VSX4:sta osasynteettistä mp-öljyä. Tuntuu toimivan, valinta osui kyseiseen öljyyn ihan muista syistä kuin, että se olis jotenkin ylivoimaista kilpailijoihinsa nähden. Minulla kun kuluu sitä samaa öljyä muihin (asiakkaiden) laitteisiin kymmeniä litroja vuodessa, siitä jää aina senverran purkinpohjia vähän itsellekin.Mikähän on XJ 900 Paino ja Teho. Hevosvoimat tai
Kilowatit.
Olisin kysynyt vakuutusuhtiöltäni vakuutusmaksut
tähän pyörään.Pyörä: Yahama Xj 900 vm83. - Kra
eiker kirjoitti:
Mikähän on XJ 900 Paino ja Teho. Hevosvoimat tai
Kilowatit.
Olisin kysynyt vakuutusuhtiöltäni vakuutusmaksut
tähän pyörään.Pyörä: Yahama Xj 900 vm83.Tuolta lisää tietoa laitteesta, uudemmissa on tehoja kuristettu 92:een heppaan.
http://www.motorbikes.be/en/Yamaha_XJ_900_F_1985.aspx - varaosia
Kra kirjoitti:
Sinun kannattaa perehtyä pyörään kunnolla. Ei nyt mitään pahoja suunnittelu-/laatuongelmia löydy vanhemmasta XJ:stä, mutta ainakin kolme asiaa tulee heti mieleen. Nämä löytyivät omastani -91 4BB mallista, nyt ne on kaikki korjattu kuntoon.
- tankki ruostuu takaosastaan sisältä, koska sinne jää noin 1,6 L sellaista bensaa ( vettä) jota ei saa hanan kautta ulos muuten kuin tankki irroitettuna
- takapyörän vasen laakeri saattaa kulua väljäksi laakeripesässään, ilmeisesti jokin materiaalivika pyörän navassa. Ilmeisesti tämä ei ole kovin yleinen ongelma, vain parista muusta samanlaisesta olen kuullut
- sulakepesän lasiputkisulakkeita pitävät "messinki/kuparikynnet" haurastuvat ajanoloon ja saattavat katketa itsekseen. Omassani oli sytytyksen sulake enää "pyhällä hengellä" kiinni, onneksi sulake ei irronnut vaikkapa ohitustilanteessa..... hu...hu
..... Tieto lisää tuskaa, mutta pidän pyörää silti edelleen hyvänä laitteena.....Kysymys xj miehille? Mistä löytyy vanhaan 90 luvun pyörään bensatankki,tai käykö jonkin muun vanhan jammun tankki ysisataseen.
- xj900 -92
Kra kirjoitti:
Tuolta lisää tietoa laitteesta, uudemmissa on tehoja kuristettu 92:een heppaan.
http://www.motorbikes.be/en/Yamaha_XJ_900_F_1985.aspxTietoa millätavoin kuristettu uudemmat
- xj900 2002
eiker kirjoitti:
Mikähän on XJ 900 Paino ja Teho. Hevosvoimat tai
Kilowatit.
Olisin kysynyt vakuutusuhtiöltäni vakuutusmaksut
tähän pyörään.Pyörä: Yahama Xj 900 vm83.n,89 hv ja olen itte 126kg ja eukko 79 ja yhessä mennään
- Nyt isolohko
Itse ostin ekaksi pyöräksi (kevarin jälkeen) xj 900 -83 jonka ajokilometreistä ei ollut mitään tietoa mutta varmaankin paljon.Ajelin sillä 4 kesää ja noin reilut 30000km eikä mitään vikoja ollut.Ainoa mikä siinä pyörässä kaiveli oli se että ryypyn kanssa piti osata pelata(sai helposti liikaa)Hyvä neuvo on se että kylmänä ryyppy puoleenväliin ja starttia vaan .Lämpimänä älä koske ryyppyyn eikä kaasuun pelkkää starttausta vaan.Mukavia kilometrejä vaan sulle äläkä huolehdi xj kyllä kestää.Ikää on nyt muuten itellä 44v.
- eeinari
Jos mikä, itsellä tänä keväänä hankittu -87 joka käy ja kukkuu ihan mukavasti. Yksi vaiva näyttäisi oleva eli jos seisoo kostealla ilmalla pihalla niin ei tahdo lähteä käyntiin.
Epäilisin että josko tulpanjohdot tai itse puolat "vuotaa" kostealla kelillä maihin. Jos jollain parempaa tietoa niin korjatkoon.
ajattelin talvella tutkia asiaa ja ainakin lakata muuntajalakalla puolat niin ei ainakaan sieltä luulis vuotavan.
Ai niin ikää meikäläisellekin tullut 45 joten näyttäisi oleva meidän ikäluokan retropyörä kyseeessä ;) - kaasarit taitaa tyhjentyä
eeinari kirjoitti:
Jos mikä, itsellä tänä keväänä hankittu -87 joka käy ja kukkuu ihan mukavasti. Yksi vaiva näyttäisi oleva eli jos seisoo kostealla ilmalla pihalla niin ei tahdo lähteä käyntiin.
Epäilisin että josko tulpanjohdot tai itse puolat "vuotaa" kostealla kelillä maihin. Jos jollain parempaa tietoa niin korjatkoon.
ajattelin talvella tutkia asiaa ja ainakin lakata muuntajalakalla puolat niin ei ainakaan sieltä luulis vuotavan.
Ai niin ikää meikäläisellekin tullut 45 joten näyttäisi oleva meidän ikäluokan retropyörä kyseeessä ;)Moro !
Omassa xj 900:ssa on kanssa käynnistysvaikeuksia muutaman päivän ajamattomuuden jälkeen.
Niistä on kuitenkin aina selvinnyt sillä että avaa bensahanan siihen PRI asentoon jolloin kakkua tulee painovoiman avulla kaasareihin ( normiasennossa taitaa se alipaineventtiili estää valumisen ) ja odottelee vartin verran tms. Olen arvuutellut että ehkä kohokammiot kuivuvat nopeasti jos ei käytetä ?
Jos on oikein kiire niin on auttanut myös kun antaa tipan bensaa suoraan tulpanreistä.
T: Martti
PS: Muuten ollut täysin ongelmaton peli iästä, 25v, ja kilsoista, 140tkm, huolimstta, ainakin tämän ensimmäisen vuoden.
- GPZ KAWASAKI
kyllä.osta kawa.tai jos sulla on vähän enempi täppiä...jos ei tuohon ikään oo tullu niin ei sitä tuukkaan.niin osta möhkö kawa.aattele nyt itekki 6 cylinder..vaikkei sillä ees ajais voishan sitä vain kuunnella.
- s'visor
Moikka!
Ei mielestäni ole niin tärkeää mikä on pyörän koko tai merkki, vaan sopivuus kuljettajalle.
500 - 1000 ccm pyöristä löytyy sopivia kaikille, niin naisille kuin miehille. Korkeuksissa on eroja, mutta niitä on helppo muuttaa istuimilla ja jousituksilla. Kuten joku kirjoitti, ei ole tärkein homma yrittää käyttää kaikkia tehoja ekana päivänä vaan tottua omaan pyörään.
En pidä hyvänä ideana vuokrailla pyöriä, koska sinulla on todennäköiseati aina erilainen pyörä.
Vuokraus voi silti olla hyvä idea, jos haluu hakea sopivaa pyörätyyppiä ( custom / naked / kyykky ) Ajokelejä ainakin kevääksi : S'visor
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279