akne ja elämä

yksinäinen...

Mulla alko akne monta vuotta sitten joskus yläasteen alussa ja siitä lähtien oon sulkenut itteni muista ulkopuolelle. mua vituttaa ihan sairaasti että näin on käynyt, koska oon tilanteessa, jossa oon 22 vuotias nuori nainen, enkä oo ees koskaan seurustellu :(

mä haluisin tehdä asialle jotain, mut sitä on tullut niin itsetietoseks omasta ihosta ja tuntuu ettei itte pysty ajattelee muuta tai että muut ihmiset näkee sussa vaan sun ihon ja sen kunnon. aina kun mä katon peiliin niin sitä masentuu ihan sairaasti kun huomaa ettei iho oo niin täydellinen ku se tuntuu kaikilla muilla olevan.

oonko mä ainoa, joka on huomannu ettei oo uskaltanu elää muiden ihmisten rinnalla sen takia että mulla on akne? että akne on syöny kaiken itsetunnon? tuntuu et oon yksin täs maailmas tän ongelman kanssa :(

15

2401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ooooooooooiiiiiiiiiiiiiiii

Moro!

Et todellakaan ole yksin. Itsellänikin oli sama tilanne vielä vuosi sitten, kunnes rohkenin aloittaa roa-kuurin. Nyt ei onneksi ole enää finnejä!

Itsekin olen nyt 22-vuotias, enkä ole vielä seurustellut. Tuohon vaikuttaa se, että oli akne ja ei vain ole huvittanut käydä ihmisten ilmoilla missään bileissä jne.

Joka ikinen aamu kun heräsin, oli naamassa uusia finnejä. Se kyllä hajoitti tosi pahasti, monesti teki vaan mieli napauttaa kuula kalloon.

Argh.. Ymmärrän sua tosi hyvin. On tuo akne yksi maanpäällinen helvetti :(. Toivottavasti Basiron tai Roa auttaa sinua.

• saman kokenut

olen ollut samassa tilanteessa kuin sinä(nyt olen 26-v)...
        finnejä minulle tuli jo 8vuotiaana ensin otsaan kunnolla jonka jälkeen levisivät selkään ja kasvoille.
        tuntui ettei kukaan tykännyt minusta ja pojat katsoi kieroon et saakelin finninaama..no mutta..
        sitten sain ihotauti lääkäriltä reseptin roaccutan kuuriin kun olin 15-v(kesti 4kk)se auttoi sekä nyt olen syönyt 10vuotta diane nova e-pillereitä jotka pitävät ihoni kunnossa.. aina kuukautisten aikaan tulee muutama mollukka naamaan ja selkään..mutta se ei ole mitään verrattuna siihen mitä se oli aikaisemmin.
        ..itsetuntosi paranee varmasti kunhan pääset aloittaa kuurin...jos lääkärit yrittää tarjota sulle jotain muuta niin sano että haluat nyt kunnon lääkkeet akneesi jotta saisit ihosi kuntoon=)
        4kk menee nopeasti...muista samalla syödä terveellisesti niin tulos on parempi=)

• 2773737
        saman kokenut kirjoitti:

finnejä minulle tuli jo 8vuotiaana ensin otsaan kunnolla jonka jälkeen levisivät selkään ja kasvoille.
        tuntui ettei kukaan tykännyt minusta ja pojat katsoi kieroon et saakelin finninaama..no mutta..
        sitten sain ihotauti lääkäriltä reseptin roaccutan kuuriin kun olin 15-v(kesti 4kk)se auttoi sekä nyt olen syönyt 10vuotta diane nova e-pillereitä jotka pitävät ihoni kunnossa.. aina kuukautisten aikaan tulee muutama mollukka naamaan ja selkään..mutta se ei ole mitään verrattuna siihen mitä se oli aikaisemmin.
        ..itsetuntosi paranee varmasti kunhan pääset aloittaa kuurin...jos lääkärit yrittää tarjota sulle jotain muuta niin sano että haluat nyt kunnon lääkkeet akneesi jotta saisit ihosi kuntoon=)
        4kk menee nopeasti...muista samalla syödä terveellisesti niin tulos on parempi=)

Lähteeko komedot pois?

• Hapseli
        saman kokenut kirjoitti:

Ymmärrän sua tosi hyvin! Itse olen täyttämässä piakkoin 18v ja akne on mun elämää rajottanut tosi paljon! Olen pitänyt itseäni rumana ihmisenä ja huonompana kuin muut akneni takia. Kaikilla muilla oli kaunis melko virheetön iho, paitsi mulla; kauheesti finnejä, tosi kipeitä ja punottavia.
        Kunnes rohkaistuin ja allergia testien yhteydessä pyysin että lääkäri kirjottaisi jonkun reseptin kun ei "vapaa käsikauppa" apteekin tuotteet riittäneet.
        Ja yhtään omatuntoa ei kohottanut se että siskot haukkui "pitsa naamaksi". Joka oli todella masentavaa!! Nyt olen syönyt antibiotti kuuria n. 2viikkoa ja alkaa jo huomaamaan että punotus on vähentynyt samoin finnit. Ja minä käsitys lähtee tästä toivottavasti vähän kohentumaan. :)
        Zemppiä sulle! Lääkäriin vaan rohkeesti pyytämään apua!

• samaa vaivaa

18v. poika olen, ja olen näiden pirujen kanssa tapellut jo viitisen vuotta. Kyllähän siinä ajassa ehtii tulla tietoiseksi oman ihon kunnosta, kun se on mikä on. Opiskeijabudjetilla on paha alkaa ostamaan mitään kalliita lääkkeitä, ja olenkin käytellyt lähinnä jotain tavallisia nivean sun muiden tuotteita, mutta eihän tuollaiset litkut tepsi näihin. En ole silti varma, onko minulla aknea vaiko vain kovin finnikäs iho. Oikeastaan nykyään minua vaivaa enemmänkin nämä finniarvet. Silloin alkuvaiheessa kun en hoksinut edes pestä käsiä kunnolla ja silti menin koskettelemaan ihoani ja puristelemaan näppyjä. No, kokemus opettaa tässäkin asiassa ja nyt ainakin alkeet on kunnossa. Silti puskee finniä kokoajan. Vanhojen arpien päälle kun pukkaa pari uutta näppyä, koko naama näyttää pitsalta, vaikka todellisuudessa näppyjä onkin vain se pari kappaletta.
      Ärsyttävää olla niin tietoinen omasta ihosta. Vaikka poika olenkin ja poikien kuuluisi olla mitä ovat, niin tämä todellakin syö itsetuntoa, ja usein olen jättänyt jopa koulupäivän väliin pahan finnin takia. Niin huono itsetuntoni on tällä hetkellä. Joskus olisi kyllä kiva kokea, miltä tuntuu sileä, tasaisen värinen ja ennen kaikkea terveen näköinen iho. Taitaa mennä vielä muutama vuosi :(

• toinen arpinaama

Mulla on otsassa aika paljon finniarpia, muttei varsinaisia finnejä enää. Noh, sitten kun otsaan erehtyy yksikin finni tulemaan, niin koko otsa näyttää rumalta ja finniseltä, vaikkei tosiaan olisikaan kuin se yksi kpl finnejä.. ärsyttää! Ja olen siis 19v tyttö. Nyt on sitten otsan sijaan leuka aika finninen ja ihonalaisia finnejä on myös tullut "kiitettävästi"... :S

• J123

Aina ennen kattelin kauhuissani kun näin jonkun jolla oli akne että "toivottavasti mulle ei tule aknea ikinä".
      Sitten vuonna 2007 juuri kun pääsin intistä heinäkuussa mulla alkoi tulla poskiin vähän finnejä ajattelin että kai ne lähtee sitte pois, mutta ei lähtenyt.
      No aloitin tetralysal kuurin marraskuussa 2007 ja lopetin sen 2008 toukokuussa ja täytyy sanoa että kyllä se auttoi hieman eli punoitusta enää ollut niin paljon ja finnit melkein hävisivät...
      mutta nyt iho on taas aika kraaterin jäljiltä:(

Mutta hei yksinäinen olen ite 20v ja en ole itekkään seurustellut ikinä, mutta olisin halunnut mutta ujous esti sen ja kun itseluottamus on nollassa niin ei se helppoa ole...

• Effy

voih! näin ei kyllä saisi sanoa, mutta ihanaa kun on olemassa muitakin samassa tilanteessa.

Yläasteella alkoi tulla enemmän finnejä, lukiossa puhkesi kunnon akneksi. Tällä hetkellä (kohta 20 vee) jo vähän parempi tilanne, naama vieläkin erittäin arpinen, mutta finnejä harvemmassa ja nekin alkaa pikkuhiljaa olemaan sitä normaalia sorttia. (Ei enää poskia täyteen kipeitä paiseita, kiitos!) Iho edelleen huono ja epätasainen (kuoppa-arvet ei taida ikinä häipyä kotikonstein :( ). Ja ai niin, selän melkein unohdin...

Ei sitä voi kyllä ymmärtää muu kuin toinen aknenaama, kuinka tämä sairaus syökin itsetuntoa :s Mutta missä te kaikki ootte? Tuntuu ettei missään näe muita samasta tilanteesta kärsiviä...
      Tutustuminen uusiin ihmisiin, sosiaaliset tilanteet, uimahallikäynnit, yökyläily/leirit/muut matkat, siinä ainakin muutamia jotka jääneet vähemmälle tämän sairauden takia tai ainakin ovat aiheuttaneet suhteettoman paljon stressiä ja etukäteissuunnittelua. Ja kyllä, se seurustelu on täälläkin edelleen kokematta :s

Eikä meille aknenaamoille ole todellakaan olemassa mitään omaa kunnollista foorumia, jossa voisi keskustella kaikenlaisesta muustakin? Itse en ole ainakaan löytänyt...

• J123

joo foorumi olis ok

oletko mies vai nainen effy?

• dontworrybehappybuthow?

"Eikä meille aknenaamoille ole todellakaan olemassa mitään omaa kunnollista foorumia, jossa voisi keskustella kaikenlaisesta muustakin? Itse en ole ainakaan löytänyt..."

eikös joku meistä voisi perustaa semmoisen? siitä olen samaa mieltä että omaa tilannetta voi ymmärtää täysin vain toinen samasta kärsivä,,omat samanikäiset siloposket ei edes ymmärrä,,luulee et jotkut clearasilit auttais,,,,mä voisin ainaski liittyä johonki foorumii,,,,olis ees jotain vertaistukee,,,

mulla alko murruikäsenä akne,se on aina lääkärin mukaan muka ollut lievää,mutta itsestäni paha,ja häirinnyt,rajoittanut ym ,elämää todella paljon,,nyt olen onneksi päässyt eroon selän ja rintakehän näpyistä,ja iho alkaa näyttää normaalilta,mutta kasvoihin tulee aina etenkin menkkojen aikaan näppyjä,ei tosin yhtä häiritsevästi kuin ennen,suurin haittani onkin arvet tällä hetkellä,haalistuvathan ne,mutta ei vaan jaksais odottaa,,,,,,

• dontworrybehappybuthow?
        dontworrybehappybuthow? kirjoitti:

"Eikä meille aknenaamoille ole todellakaan olemassa mitään omaa kunnollista foorumia, jossa voisi keskustella kaikenlaisesta muustakin? Itse en ole ainakaan löytänyt..."

eikös joku meistä voisi perustaa semmoisen? siitä olen samaa mieltä että omaa tilannetta voi ymmärtää täysin vain toinen samasta kärsivä,,omat samanikäiset siloposket ei edes ymmärrä,,luulee et jotkut clearasilit auttais,,,,mä voisin ainaski liittyä johonki foorumii,,,,olis ees jotain vertaistukee,,,

mulla alko murruikäsenä akne,se on aina lääkärin mukaan muka ollut lievää,mutta itsestäni paha,ja häirinnyt,rajoittanut ym ,elämää todella paljon,,nyt olen onneksi päässyt eroon selän ja rintakehän näpyistä,ja iho alkaa näyttää normaalilta,mutta kasvoihin tulee aina etenkin menkkojen aikaan näppyjä,ei tosin yhtä häiritsevästi kuin ennen,suurin haittani onkin arvet tällä hetkellä,haalistuvathan ne,mutta ei vaan jaksais odottaa,,,,,,

mut jos kukaan ei mitää foorumii perusta mulle kelpais kyl ihan vaa joku mailikaveri,jonka kaa vois vaihtaa ajatuksii,,,,,

• Effy
        J123 kirjoitti:

joo foorumi olis ok

oletko mies vai nainen effy?

"oletko mies vai nainen effy? "

nainen, tai siis tyttö :D Toistaiseksi vielä vierastan jotenkin hirveästi tuota nais-sanaa (ehkä oon vaan sitte liian nuori vielä) :D

Tosta foorumista:

Ite en ainakaan usko osaavani tuollaista perustaa saati sitten ylläpitää. Tai en tiedä, ehkä osaisinkin jos haluaisin, en nyt kuitenkaan kovin tumpelo ole koneiden kanssa... mutta siis.
        Jos joku halukas perustaja löytyy, niin täältä ainakin vois löytyä yksi (aktiivi)kirjoittelija :)

Toisekseen: Onko meitä oikeasti tarpeeksi aktiivisen keskustelun ylläpitämiseen ihan ikiomalla foorumilla? Jos siitä tulis vaan joku puolikuollut kämäinen nettisivu, niin... Voisiko olla "turvallisempaa" aloittaa keskustelu jossain valmiilla yleisellä foorumilla, kuitenkin sellaisella joka olisi ainakin vähän käyttäjäystävällisempi, nopeampi käyttää ja koko keskustelu samalla sivulla toisin kuin täällä suomi24:ssa... ? Kattois sitten kuinka aktiivista juttua alkaa syntyä ja miettis sitten foorumia uudestaan...

Ehdotuksia sopivista keskustelusivustoista? Itsellä ollu viime aikojen aktiivisemmassa selailussa ei-mihinkään-spesiaaliin keskittyvistä sivuista ainoastaan demi.fi (lähes lapsellisen noloa, tiedän), muuten kyllä ihan kiva ja toimiva sivusto mutta ehkäpä saattaisi karkottaa miespuoliset osallistujat (?) ja vetää ikärakennetta turhaan alaspäin...

Nää nyt oli vaan jotain ajatuksia...

• dontworrybehappybuthow
        dontworrybehappybuthow? kirjoitti:

mut jos kukaan ei mitää foorumii perusta mulle kelpais kyl ihan vaa joku mailikaveri,jonka kaa vois vaihtaa ajatuksii,,,,,

elikä täs mun maili,,
        [email protected]

ja effy,en mäkään osais rakentaa tai ylläpitää foorumii,ei taidot riitä,mutta jos löydät jonkun keskustelufoorumin pistä linkkii,,

• .............
        dontworrybehappybuthow kirjoitti:

elikä täs mun maili,,
        [email protected]

ja effy,en mäkään osais rakentaa tai ylläpitää foorumii,ei taidot riitä,mutta jos löydät jonkun keskustelufoorumin pistä linkkii,,

Siis jos englannin kieli sujuu, yllä olevasta sivustosta löytyy kaikki aknesta. Rekisteröityneitä on ympäri maailmaa. Löytyy kaikki mahdollinen aknen hoitamisesta sekä sen jättämien arpien.

• hahahaahfghf
        ............. kirjoitti:

Siis jos englannin kieli sujuu, yllä olevasta sivustosta löytyy kaikki aknesta. Rekisteröityneitä on ympäri maailmaa. Löytyy kaikki mahdollinen aknen hoitamisesta sekä sen jättämien arpien.

aknenaamat onko hauskaa viettää yksin pe-ilta? :D ite meen baariin moro

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3065
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1580
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1332
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1294
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1196
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1158
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      989
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe