Osmankäämi

Käämi, osman

Haluaisin 4x10 metriseen pihalammikkooni osmankäämejä. Tiedän maantienojan jossa niitä kasvaa. En tohdi juurakkoja mennä kaivelemaan, joten kysyisinkin lähteekö kasvi patukasta jos sen hautaa rantaveteen? Vai miten tulisi menetellä? Onko juurakko ainoa toivo.

10

8372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Innostunut sonni

      Ei ole kokemusta osmankäämien istuttamisesta, mutta hävittämisestä kylläkin (kesämökin laiturin vierustoja perkaan). Varresta ylöspäin vetämällä lähtee iso juurakko ja paljon hiusjuuria mukana. Ei siis tarvitse kaivella.

    • että osmankäämi leviää tosi nopeasti? Meillä istutettiin sitä mökillä lohialtaasta lähtevään ojaan, muka koristeeksi. Mutta parissa vuodessa se täytti koko ojan. Mutta sitten kerran onneksi karhu kävi kaverina. Se oli kiskonut kasvit juurineen ylös monen metrin matkalta. Syönyt siitä juuresta sen pehmeän osan, ja heitellyt loput varret pitkin pihaa.Kyllä siinä ensin katseltiin silmät pyöreänä, että mitä ihmettä täällä on tapahtunut, ennenkuin nähtiin jäljet siellä mutaojassa, ja hampaiden purentajäljet niissä varsissa. No osmankäämin kasvustot on selvästi rauhoittuneet.

      • Hei hei

        Osmankäämi kelpaa myös ihmisravinnoksi. On kuulemma hyvääkin =)


      • Ruokaa vuoden ympäri

    • kokemus osmankäämistä

      En suosittele.Minulla on pieni lampi enkä itse siihen istuttanut mutta arvelen että tuli lintujen mukana.En tajunnut ensimmäisten osmankäämien ilmestyttyä että se leviää pakteeriakin nopeammin.Nyt on rannat täynnä ja kuolevat kasvit peittää rantahiekan.

      • Osmankäämin Ihailija

        En tiedä miten viisasta on istuttaa Osmankäämiä,mutta olen lukenut sen veden puhdistus kyvystä johon se sopii erinomaisesti,ei mitään niin pahaa jottei jotain hyvääkin.


      • koitas
        Osmankäämin Ihailija kirjoitti:

        En tiedä miten viisasta on istuttaa Osmankäämiä,mutta olen lukenut sen veden puhdistus kyvystä johon se sopii erinomaisesti,ei mitään niin pahaa jottei jotain hyvääkin.

        laita vaan : ) voithan sitä harventaa jos se liikaa kasvaa! ja varmasti myös puhdistaa vettä"" siis kun kasvaa niin rehevästi niin käyttää ravinteita jne pois... joskus voi olla aika kaivaminen saviojissa et saa juurakon, mutta jo pini pala juurta riittää matalaan rantaan istutettuna, niin jo kasvaa! ja kai sen voi yrittää tappaakkin leikkaamalla toistuvasti (3-5kertaa kesässä ne kaikki vihreät osat esm viitakkeella poikki, näin ei kasvi pääse yhteyttämään ja kuolee ehkä pois, jos kasvaa väärässä paikassa tai liian innokkaasti..


      • kielillä käämi

        http://www.liberherbarum.com/Pn4715.HTM

        Sisar Bingen osasi jo 1100 luvulla hyödyntää
        De dudelkolbe= rohrkolben = typha augustifolia
        Juurakot voidaan keittää ja syödä kuin perunat. Täällä hehtaarilta voidaan korjata kymmenkertainen määrä juurakoita, vastaava peruna (noin 350 tonnia tuoretta juurakot) kasvaa.Juurakot tuottaa jauhoja, joka toimii hyvin leivonnassa​​. Kuivatut juurakot = 46% tärkkelystä ja sokeria, ja vähintään 20% kuituja. Cattail jauho sisältää enemmän rasvaa kuin maissi, riisi, vehnä-ja perunajauhot. Se sisältää enemmän mineraaleja ja hiilihydraatteja perunajauhot ja enemmän proteiinia kuin maissi ja riisi. Lisäksi nuoret versot, kukat ja siitepöly ovat syötäviä


    • Puhtaus on 1/2ruokaa

      Osmankäämi kerää myös tehokkaasti vesistöjen lääkejäämiä ja raskasmetalleja, joita sinne lasketaan, joten onko pitoisuuksia mitattu, ennen kuin aletaan syömään, että todella puhtaalta paikalta sitten vaan ruoaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe