Super-aktiivinen 9 kk vauva

muilla samanlainen?

Minun melkein 9 kk vanha vauvani on fyysisesti erittäin aktiivinen. Hän ei pysy minuuttiakaan paikallaan, vaan koko ajan pitää liikkua (kontata, kiivetä tai hyppiä). Siis todella tarkoitan että poika ei ole hetkeäkään paikoillaan. Syödessäänkin hän nousee samanaikaisesti seisomaan ja huitomaan, ja vaipanvaihto on joka kerta pelkkää taistelua kun poika yrittää liikkua, ja alkaa huutamaan / itkemään kun ei aikeissaan onnistu.
Onko muita samanlaisia lapsia? Vauvani on ollut kova liikkumaan siitä asti kun on liikkua osannut, ja alan jo epäillä jonkinnäköistä ylivilkkautta tms.

7

3889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

Kuulostaa vähän samalta kun mun 10kk. Aina menossa eikä meinaa saada nukkumaan kun ei rauhoitu millään nukahtakseen. Vaippoina käytän housumallia, saa vauhdissakin puettua, jos on putsattavaa niin kaikki peliin että pysyy edes hetken aloillaan. Vaatteet puetaan istuen,seisten jne...

• minäävaa

iha samaa täällä poika nyt jo yli 1 wee mutta 10.5kk iässä lähti kävelee ja kaikkia teki,,iha just kaikkia noita ed mainittuja..ja nyt viel vilkkaampi,,

• kuulostaa

tutulta.
      Meillä kanssa poika melkeen 9kk ja kokoajan pitää mennä.
      Sylissä on vain jos itsekkin liikun mutta sohvalla ei viihdy sylissä yhtään..
      Syöttötuolissa noustaan seisomaan tai jos pysyy istumassa niin ainakin jalat on ihan miten sattuu.
      Nukkumaan mennään kyllä ihan nätisti (luojan kiitos)
      Ja maito juodaan tuttipullosta myös nätisti sylissä ollessa.

• Äiskä07

Kuulostaa aika samanlaiselta kuin meidän 9,5kk. Ei pysy myöskään yhtään paikallaan, jos koittaa rauhoittaa lapsen hetkeksi paikalleen, niin poru tulee. Vaipat vaihdetaan ja puetaan ym. sitten usein vauhdissa. Meillä myös käytössä housuvaipat, kun teippivaipan laitosta ei tullut mitään, eikä se kyllä enää oikein pissaa pitänytkään, kun tyttö koko ajan vauhdissa ja vaipat vinossa.Nukkuessaankin meillä noustaan usein istumaan ja yritetään päästä liikkeelle ja sitten törmäillään unenpöpperössä pinniksen laitoihin.

Luulisin, että tämä aktiivisuus on tähän ikään liittyvää,kun vauva on oppinut liikkumaan, niin ei malta paikallaan pysyä. Vähän hirvittää, miten hurjaa meno on sitten, kun neiti lähtee kävelemään:)

• vauhtia...

Juu, myös meillä ollaan melkoisen vauhdikkaita. Neitonen lähti kävelemään 8 kk iässä ja nyt on vauhtikin jo kohdallaan (11 kk). Niin paljon on kaikkea uutta ja mielenkiintoista tutkittavaa, ettei malta kyllä hetkeäkään olla paikoillaan. Nukkumaan käyminen on aivan oma kuvionsa... Turha kuvitellakaan, että jättäisi yksin sänkyyn nukahtamaan, sillä pienoinen ei yksinkertaisesti malta rauhoittua unten maille. Käytännössä minun on nukutettava alkuun sylissä ja siirrettävä sitten unenpöpperössä omaan sänkyyn. Neiti osaa kyllä nukahtaa itsekseen, mutta ei vain malttaisi millään käydä nukkumaan... No, eiköhän tämä meno jossain vaiheessa muutu pikkasen rauhallisemmaksi kun ikää tulee lisää ;)

• Mir69

Juu, täällä on myös yksi duracell-tyllerö (nyt 9kk), joka jo kohdussa paineli menemään, niin että maha poukkoili! Perässä ei meinaa pysyä, vaikka vasta konttailee ja liikkuu seisaallaan sivuttain tuen kanssa -kauhulla odotetaan kävelyaikaa... :)

Nukkumaan menosta sanoisen sen verran, että meillä ei ns. "pakkonukuttaminen" aiheuttanut muuta kuin hälytyssireenin tasoista huutoa, mutta kun keksittiin iltamaidon jälkeen antaa rauhassa peuhata hetken matkasängyssään (otettiin käyttöön, kun tyttö potki jalkansa mustelmille pinniksen puihin), niin n. 5 min. jälkeen alkaa jo itse käydä makuulle, ja vasta sitten aloitetaan silittelyt sun muut unitoimet.

On itse asiassa aika suloista, kun tyllerö tekee joka ilta samat rutiinit: kiertää sänkynsä kolmeen-neljään kertaan, käy joka kierroksella antamassa halipusun reunalla odottavalle äidille/isille, kokeilee makuuasentoa, nousee vielä kerran ylös, viimeinen pusu, makuuasento, unilelun heittelyä hetki, äidin sormien pureskelua hetki ja sitten alkaa äitin silittelyn saattelema pilkkiminen.

Hyvänä ohjenuorana tuon "ylivilkkauden" tarkkailuun sanoisin sen, että jos lapsi pystyy keskittymään edes johonkin kiinnostavaan asiaan (kirjaan, uuteen leluun tai vaikka ulkona käydessä nahtäviin eläimiin tms.)ja vaikkapa vain puoli minuuttia kerrallaan, on kyseessä mitä todennäköisemmin vain vilkkaalla temperamentilla varustettu pienokainen, josta riittää vanhemmilleen paitsi huolta ja ruhjeiden puhaltelua, myös loputtomiin hauskoja hetkiä ja hiukan vanhempana myös iloista touhuseuraa!

• Mir69
        Mir69 kirjoitti:

Juu, täällä on myös yksi duracell-tyllerö (nyt 9kk), joka jo kohdussa paineli menemään, niin että maha poukkoili! Perässä ei meinaa pysyä, vaikka vasta konttailee ja liikkuu seisaallaan sivuttain tuen kanssa -kauhulla odotetaan kävelyaikaa... :)

Nukkumaan menosta sanoisen sen verran, että meillä ei ns. "pakkonukuttaminen" aiheuttanut muuta kuin hälytyssireenin tasoista huutoa, mutta kun keksittiin iltamaidon jälkeen antaa rauhassa peuhata hetken matkasängyssään (otettiin käyttöön, kun tyttö potki jalkansa mustelmille pinniksen puihin), niin n. 5 min. jälkeen alkaa jo itse käydä makuulle, ja vasta sitten aloitetaan silittelyt sun muut unitoimet.

On itse asiassa aika suloista, kun tyllerö tekee joka ilta samat rutiinit: kiertää sänkynsä kolmeen-neljään kertaan, käy joka kierroksella antamassa halipusun reunalla odottavalle äidille/isille, kokeilee makuuasentoa, nousee vielä kerran ylös, viimeinen pusu, makuuasento, unilelun heittelyä hetki, äidin sormien pureskelua hetki ja sitten alkaa äitin silittelyn saattelema pilkkiminen.

Hyvänä ohjenuorana tuon "ylivilkkauden" tarkkailuun sanoisin sen, että jos lapsi pystyy keskittymään edes johonkin kiinnostavaan asiaan (kirjaan, uuteen leluun tai vaikka ulkona käydessä nahtäviin eläimiin tms.)ja vaikkapa vain puoli minuuttia kerrallaan, on kyseessä mitä todennäköisemmin vain vilkkaalla temperamentilla varustettu pienokainen, josta riittää vanhemmilleen paitsi huolta ja ruhjeiden puhaltelua, myös loputtomiin hauskoja hetkiä ja hiukan vanhempana myös iloista touhuseuraa!

... ja sen verran vielä piti sanoa vaipanvaihdosta, että kestovaippoja (kolme erillistä osaa) vasta hauskaa onkin vaihtaa tytölle, jolle makuulla oleminen on yhtä kuin nukkuminen, eikä sitä taas tehdä, kuin sängyssä! :)

En sentään ole alkanut hänen vuoteessaan vaippoja vaihtaa, mutta hyvä konsti on keksiä joku hauska ja mielenkiintoinen leikki vaihdon ajaksi (vatsaan puhaltelu, piiloleikki, hassut äänet, sängyn "pomputtaminen" taaperon alla jne.), tai antaa jokin hiukan kielletty esine (esim. kaukosäädin) siksi aikaa käteen. Näin meillä ainakin tyttö unohtaa hetkeksi, mitä oikeasti ollan tekemässä. Mutta nopea ja tehokas saa silti olla, kauaa ei neitiä konsteilla hämätä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe