Oulujärven ylitystie?

Miksi?

Miksi edelleen jauhetaan Oulujärven ylitystiestä?
Tuota tiehanketta perusteltiin jossain vaiheessa sillä, että Kajaanin paperitehtaat tarvitsisivat sitä, tulisi säästöä kuljetuskustannuksissa. Mikä lienee tien tarpeellisuuden funktio tällä erää?

19

1322

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hannes T.

      Ylitystie olisi esim matkailua varten tosi kova sana. samoin voisi harkita töissä käyntiä Oulussa, jos tiet ja matka olisi kohtuulliset, siis yhteensuuntaan alle 1,5h

      • tehdä

        Oulujärven ylitysrata. Kannattaa suosia joukkoliikennettä, yksityisautoilu aika tehoton matkustusmuoto.


      • Junayhteys lyhenisi
        tehdä kirjoitti:

        Oulujärven ylitysrata. Kannattaa suosia joukkoliikennettä, yksityisautoilu aika tehoton matkustusmuoto.

        Kajaanin ja Oulun välillä huomattavasti. Ja kun rata toteutettaisiin matkailua tukevana maisemaratana niin Oulujärven matkailu hyötyisi tästä samalla. Tämä uusi rataosuus voisi toimia esim. kesäaikaan myös paikallisen matkailuliikenteen käytössä. Oulujärven juna, jotain huippumodernia vai historiallistako, kuitenkin näkemisen ja kokemisen arvoista?

        Ympäristöväkikin voisi olla paremmin tällaisen joukkoliikennehankkeen takana. Varsinkin kun rakentaminen ei tulisi olemaan ympäristön kannalta yhtä rajua kuin maantien rakentamisessa.

        Ja ratahan on jo Tihisenniemelle asti valmiina.
        Vanha rataosuus väliltä Kontiomäki-Paltamon Kivesjärven seutu joutaisi rullata pois. Valtiovaltakin voisi olla nyt paperitehtaan lakkautuksen myötä valmis tukemaan tälläista ratahanketta jossa saataisiin osa tehtaan infrasta uusiokäyttöön ja samallahan olisi kyse rataverkon tehostamisesta. Olisipa kaunis näky kun pendolino kiitää pitkin Oulujärven selkää.


      • vvv
        Junayhteys lyhenisi kirjoitti:

        Kajaanin ja Oulun välillä huomattavasti. Ja kun rata toteutettaisiin matkailua tukevana maisemaratana niin Oulujärven matkailu hyötyisi tästä samalla. Tämä uusi rataosuus voisi toimia esim. kesäaikaan myös paikallisen matkailuliikenteen käytössä. Oulujärven juna, jotain huippumodernia vai historiallistako, kuitenkin näkemisen ja kokemisen arvoista?

        Ympäristöväkikin voisi olla paremmin tällaisen joukkoliikennehankkeen takana. Varsinkin kun rakentaminen ei tulisi olemaan ympäristön kannalta yhtä rajua kuin maantien rakentamisessa.

        Ja ratahan on jo Tihisenniemelle asti valmiina.
        Vanha rataosuus väliltä Kontiomäki-Paltamon Kivesjärven seutu joutaisi rullata pois. Valtiovaltakin voisi olla nyt paperitehtaan lakkautuksen myötä valmis tukemaan tälläista ratahanketta jossa saataisiin osa tehtaan infrasta uusiokäyttöön ja samallahan olisi kyse rataverkon tehostamisesta. Olisipa kaunis näky kun pendolino kiitää pitkin Oulujärven selkää.

        Vai maisemarata voi helvetti sentään!!

        Justhan perusparansivat radan Ouluun ja sähköistivätkin vielä! Niin luuletko toope että ne kääris sen rulalle??Idiootti sanon minä ja sitä paitsi jos yhtään tunnet suomen rataverkkoa niin sieltä Kontiomäen kautta kulkee rata Kostamuksesta ..vai vielä rullalle..hah hah!

        Mutta UPM:n kiinnimenon johdosta tais olla tietyllä tapaa hukkainvestointi toi sähköistäminen..Matkustajajunat kulkee toki sähkövedolla mutta kuinka kauan Pendot kulkee? Se onkin arvoitus. Ketä sitäpaitsi hyödyttäisi joku maisemarata?? Ei ketään.. Junan matkustajathan menisivät ohitse..Sekö on mielestäsi matkailua?

        Tiedätkö edes paljonko rautatien rakentaminen nykyisin maksaa? TODELLA paljon..Ne ei investoi kuin vilkkaille rataosuuksille enää ja muualla korkeintaan perusradan pidolla pysyy..Kannatasko vähän seurata asioita ympärillään kuitenkin edes vähän..

        Entäs tämä halpislentojen haaveilu jonnekin Kajaanin kentälle HAhaaa haahhh hahh ahhaaa!!

        Ainoat lentoasemat suomessa jotka kannattavat: Hki-Vantaa, Oulu, Kuopio, Vaasa, Tampere ja Rovaniemi..


      • se rata tekee
        vvv kirjoitti:

        Vai maisemarata voi helvetti sentään!!

        Justhan perusparansivat radan Ouluun ja sähköistivätkin vielä! Niin luuletko toope että ne kääris sen rulalle??Idiootti sanon minä ja sitä paitsi jos yhtään tunnet suomen rataverkkoa niin sieltä Kontiomäen kautta kulkee rata Kostamuksesta ..vai vielä rullalle..hah hah!

        Mutta UPM:n kiinnimenon johdosta tais olla tietyllä tapaa hukkainvestointi toi sähköistäminen..Matkustajajunat kulkee toki sähkövedolla mutta kuinka kauan Pendot kulkee? Se onkin arvoitus. Ketä sitäpaitsi hyödyttäisi joku maisemarata?? Ei ketään.. Junan matkustajathan menisivät ohitse..Sekö on mielestäsi matkailua?

        Tiedätkö edes paljonko rautatien rakentaminen nykyisin maksaa? TODELLA paljon..Ne ei investoi kuin vilkkaille rataosuuksille enää ja muualla korkeintaan perusradan pidolla pysyy..Kannatasko vähän seurata asioita ympärillään kuitenkin edes vähän..

        Entäs tämä halpislentojen haaveilu jonnekin Kajaanin kentälle HAhaaa haahhh hahh ahhaaa!!

        Ainoat lentoasemat suomessa jotka kannattavat: Hki-Vantaa, Oulu, Kuopio, Vaasa, Tampere ja Rovaniemi..

        kun kiertää Paltamon kautta, Paltamolle pitäisi riittää kun asema kerran on Kontiomäessä. Montako ihmistä nousee päivittäin junaan Paltamon kirkolta, häh???. Niin, että mitä se rata siellä tekee? Ei muuta kuin järven yli vaan suora nopea yhteys. Eikä sitä Kostamuksen rataa tarvitse sulkea jos sen Paltamon turhan lenkin ottaa pois.


    • se eteläsuomen

      koneurakoitsijoita kuten talkoovaara. Kainuulaisilla ei ole resursseja niin isoon urakkaan.

      • naureskellen

        odotettu ylitystiefanaatikoilta.
        Työllisyyden kannalta sillä olisi sama vaikutus kuin housuunsa paskantamisella, lämmittäisi vä.....

        Tehtiinhän kyllä ennenkin tiet perukkalaisille, että pääsivät muuttamaan kamppeineen töihin Ruotsiin.


    • tietämättäsi

      suuren totuuden; jos ylitystie olisi tehty ajoissa, Kajaanin tehdas olisikin kukaties pelastettu. Yksi ja ratkaiseva syyhän lakkauttamiseen on etäisyys satamasta. Mauby, perhaps,cisas

      • Pertti K

        Rautatiekuljetuksessa ei muutaman kymmenen kilometrin erolla matkassa ole juuri mitään vaikutusta kuljetushintaan.
        Tehtaita on pysäytetty ja tullaan pysäyttämään parempienkin kuljetusyhteyksien päästä ( Kotka, Kouvola, Varkaus.... ).
        Muuallakin matkailleet voivat vakuuttaa, että ei se Oulujärven maisema niin ainutlaatuinen ole ( vaikkakin mahtava ).
        Rakentamisen työllisyysvaikutus Kainuulle olisi minimaalinen, rahat kulkeutuisivat etelän urakoitsijoiden mukana sinne mistä ne tulisivatkin, etelästä.


    • etelämpänä

      Täällä etelämpänä on tehokkain ja halvin tavaroitten ja raaka-aineitten kuljetusmuoto laivakuljetukset. Miksikähän oulujoen vesireitille ei ole rakennettu kanavasulkuja? Paperitkin laivattuna suoraan kajaanin paperitehtailta olisi ollut edullinen kuljetusmuoto tonnia kohti. laivathan seilaa Iisalmeen ja Nurmekseen asti, Saimaankanavan kautta. Miksei myos Oulujokea pitkin Kajaaniin, Sotkamoon ja jopa Kuhmoonkin asti. Kysyn vaan?

      • pökiöt

        möivät koskiosuutensa ukko kerrallaan Kekkoselle.
        Kekkonen rahasti surutta ja kenkkäsi osuudet IVO:lle (?) ilman mitään vaatimuksia. Jaa, tulihan rakentajalle tietenkin kalanistutusvelvoitteet, joilla pökiöt saatiin tyytyväisiksi. Nyt noita velvoitteita on ajeltu alas eri kepulikonsteilla.

        Ja puutavarayhtiöt hiljennettiin uittolaitteilla (on jo purettu pois).

        Nyt näky lisäksi olevan lehti-ilmoitus, missä ilmoitettiin hakemuksesta kumota nykyiset säännöstelyrajat Kiannan vesistössä. Arvannet mitä on tulossa tilalle?
        Tulee talvihukkumistilastoihin pientä nousua parin vuoden päästä, sano.


      • Justin Case
        pökiöt kirjoitti:

        möivät koskiosuutensa ukko kerrallaan Kekkoselle.
        Kekkonen rahasti surutta ja kenkkäsi osuudet IVO:lle (?) ilman mitään vaatimuksia. Jaa, tulihan rakentajalle tietenkin kalanistutusvelvoitteet, joilla pökiöt saatiin tyytyväisiksi. Nyt noita velvoitteita on ajeltu alas eri kepulikonsteilla.

        Ja puutavarayhtiöt hiljennettiin uittolaitteilla (on jo purettu pois).

        Nyt näky lisäksi olevan lehti-ilmoitus, missä ilmoitettiin hakemuksesta kumota nykyiset säännöstelyrajat Kiannan vesistössä. Arvannet mitä on tulossa tilalle?
        Tulee talvihukkumistilastoihin pientä nousua parin vuoden päästä, sano.

        Oulujärven kaunis maisematie on ehdottomasti kannatettava hanke. Mikäpä olisi sen mukavampaa kuin kajauttaa Rangella Ouluun kauniissa maisemissa alle 1,5 tunnin!
        Toukansaaren sudulle tie toisi valtavan matkailijavirran. Sekin hyöty olisi kajaanilaisten ulottuvilla.

        Maisematietä voisi tehdä myös perinteisinä työttömyysötinä. Kajaanin työttömyys lähenee puolen vuoden kuluttua 15%, joten työstä alkaa olla huutava pula.

        Maisematietyömaalla olisi paljon rapsehtimista, ja pitkäksi aikaa monelle.


      • Maisemarata ja -tie
        Justin Case kirjoitti:

        Oulujärven kaunis maisematie on ehdottomasti kannatettava hanke. Mikäpä olisi sen mukavampaa kuin kajauttaa Rangella Ouluun kauniissa maisemissa alle 1,5 tunnin!
        Toukansaaren sudulle tie toisi valtavan matkailijavirran. Sekin hyöty olisi kajaanilaisten ulottuvilla.

        Maisematietä voisi tehdä myös perinteisinä työttömyysötinä. Kajaanin työttömyys lähenee puolen vuoden kuluttua 15%, joten työstä alkaa olla huutava pula.

        Maisematietyömaalla olisi paljon rapsehtimista, ja pitkäksi aikaa monelle.

        Molemmat samaan nippuun, syntyisi merkittäviä kustannussäästöjä. Ratalenkki Paltamossa on täysin turha.


      • kohtapuoliin avataan...
        Maisemarata ja -tie kirjoitti:

        Molemmat samaan nippuun, syntyisi merkittäviä kustannussäästöjä. Ratalenkki Paltamossa on täysin turha.

        Mallia voitte käydä katsomassa vaikka Kuopiossa, miten kaunis maisematie tehdään vesistön yli. Löytyy nimikkeellä Saaristokatu. Sitten vain Oulujärven ylitystietä rakentamaan.


      • tässäkin esimerkki
        pökiöt kirjoitti:

        möivät koskiosuutensa ukko kerrallaan Kekkoselle.
        Kekkonen rahasti surutta ja kenkkäsi osuudet IVO:lle (?) ilman mitään vaatimuksia. Jaa, tulihan rakentajalle tietenkin kalanistutusvelvoitteet, joilla pökiöt saatiin tyytyväisiksi. Nyt noita velvoitteita on ajeltu alas eri kepulikonsteilla.

        Ja puutavarayhtiöt hiljennettiin uittolaitteilla (on jo purettu pois).

        Nyt näky lisäksi olevan lehti-ilmoitus, missä ilmoitettiin hakemuksesta kumota nykyiset säännöstelyrajat Kiannan vesistössä. Arvannet mitä on tulossa tilalle?
        Tulee talvihukkumistilastoihin pientä nousua parin vuoden päästä, sano.

        Luin juuri uutisen ja heti muistin kertomasi viestin tällä palstalla. http://www.kainuunsanomat.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=KSA_newssite/AMLayout&cid=1194604406719&p=1192553151517&pagename=KSAWrapper Kyllä on ollut törkeys huipussaan! 80 miljoonaa euroa!?????


      • Paperi on paskaa!
        tässäkin esimerkki kirjoitti:

        Luin juuri uutisen ja heti muistin kertomasi viestin tällä palstalla. http://www.kainuunsanomat.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=KSA_newssite/AMLayout&cid=1194604406719&p=1192553151517&pagename=KSAWrapper Kyllä on ollut törkeys huipussaan! 80 miljoonaa euroa!?????

        Kun paperin tuotannon kannattavuus laskee, turhahan sitä on tuottaa! Kappas vaan! Tuotantoon käytetty energiahan tuottaakin paremmin! Kajaanijoessa virtaava vesi. Eipäs tarvitakkaan paljoa kallista työvoimaa, yksi mies vuorossaan, korkeintaan riittää ja tuotto on 80 miljoonaa euroa/ vuosi. Sen energianhan UPM siirtää tietenki muille toimiville tehtailleen, pelkällä siirtomaksulla, jos silläkään? Myy kallilla kainuulaisille talouksille ja "ostaa" toimivan tehtaan lähistöltä, kaikkine alennuksineen, kilpailutettuilla hinnoilla tarvitsemansa sähkön edulliseen hintaan... Kerokaa jos olen väärässä? Mitä kajaanilainen tai muut kainuulaiset tästä hyötyvät? Katselevat linnanraunioilla vedenvirtausta ja miettivät, kenenkähän kukkaroon siinäkin eurot mennä vilistävät?


      • tien käyttäjä
        Paperi on paskaa! kirjoitti:

        Kun paperin tuotannon kannattavuus laskee, turhahan sitä on tuottaa! Kappas vaan! Tuotantoon käytetty energiahan tuottaakin paremmin! Kajaanijoessa virtaava vesi. Eipäs tarvitakkaan paljoa kallista työvoimaa, yksi mies vuorossaan, korkeintaan riittää ja tuotto on 80 miljoonaa euroa/ vuosi. Sen energianhan UPM siirtää tietenki muille toimiville tehtailleen, pelkällä siirtomaksulla, jos silläkään? Myy kallilla kainuulaisille talouksille ja "ostaa" toimivan tehtaan lähistöltä, kaikkine alennuksineen, kilpailutettuilla hinnoilla tarvitsemansa sähkön edulliseen hintaan... Kerokaa jos olen väärässä? Mitä kajaanilainen tai muut kainuulaiset tästä hyötyvät? Katselevat linnanraunioilla vedenvirtausta ja miettivät, kenenkähän kukkaroon siinäkin eurot mennä vilistävät?

        Joo, mutta onhan talvi-aikana pidetty talkoovoimin jäätietä paltaniemi-variskylä väliä jo auki, kun kelit ovat sallineet vaan ja liikennettä on mukavasti. Todellisuudessa olisi erikohdassa tosiaan toukansalmen kautta vieläkin suoremmin ja raskasliikenne voisi myös käyttää tätä reittiä kun oikeata tietä renkaan alla!! ja onhan nämä vanhat kylätiet todella mutkaisia ja hitaita kulkea.. mutta lähinnä mökkiläiset käyttävät ja tosiaaankin ne jotka haluavat ihalla järvimaisemia jäältä käsin..Jäätie auki vielä pari viikkoa luulisin jos kelit sallivat sen..ps. lyhentää toiselta puolen järveä noin 70km matkaa kajaaniin


      • tietääpä vain
        tien käyttäjä kirjoitti:

        Joo, mutta onhan talvi-aikana pidetty talkoovoimin jäätietä paltaniemi-variskylä väliä jo auki, kun kelit ovat sallineet vaan ja liikennettä on mukavasti. Todellisuudessa olisi erikohdassa tosiaan toukansalmen kautta vieläkin suoremmin ja raskasliikenne voisi myös käyttää tätä reittiä kun oikeata tietä renkaan alla!! ja onhan nämä vanhat kylätiet todella mutkaisia ja hitaita kulkea.. mutta lähinnä mökkiläiset käyttävät ja tosiaaankin ne jotka haluavat ihalla järvimaisemia jäältä käsin..Jäätie auki vielä pari viikkoa luulisin jos kelit sallivat sen..ps. lyhentää toiselta puolen järveä noin 70km matkaa kajaaniin

        Koska liito-oravien pesimäalueet ovat juuri tien paikalla. Ehdonton rakennuskielto josta ei poikkeuksia sallita. Valitan!


      • pimeät päätökset ja
        tietääpä vain kirjoitti:

        Koska liito-oravien pesimäalueet ovat juuri tien paikalla. Ehdonton rakennuskielto josta ei poikkeuksia sallita. Valitan!

        Oulujärvi eristää sen muusta maailmasta.
        Onko ennen kuultu, että erämaa-alue pitää olla keskellä valtakuntaa sekä pohjois-etelä-, että itä-länsisuunnassa?
        Nämä ylitystien vastustajat ja valittjat ovat vastuussa koko Kainuun kuihtumisesta. Osaisivat edes pitää suunsa kiinni, kun ovat jo niin hirveän vahingon aiheuttaneet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe