407 jakohihnan vaihto?

tarviiko

minulla on 407 1.8 litran koneella. Autolla on ajettu 71 tkm. Keväällä olisi huolto tulossa, ja jakohihna suositellaan vaihdettavaksi siinä huollossa koska 4 vuotta tulee täyteen. Kilometrimäärä suositus on kuitenkin 120 tkm. Tarviiko sitä siis välttämättä vielä vaihtaa, eli onko iso riski että hihna voi mennä poikki? Ja jos menee, hajoaako koko kone?

14

3943

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uhkarohkeako?

Minulla on ollut 2-litrainen 12 vuotta ja kilometrejä on tullut vain 125.000. Suositusten mukaan hihna pitäisi vaihtaa käyttöiän perusteella nyt jo kolmannen kerran, vaikka kilometrien mukaan ensimmäinen vaihto olisi pitänyt tehdä vasta hetki sitten.

Olen vaihdattanut hihnan kahdesti, 5 vuoden ja 10 vuoden iässä. Turhaa varovaisuutta minun kilometreilläni, sanoisin. Noilla suosituksilla koetetaan vain saada töitä korjaamoille ja varaosamyyntiin.

Sinänsä hihnan katkeaminen on toki vakava juttu. Venttiilikoneisto on suunniteltu toimimaan vain tahdistettuna ja hihnan katketessa jokin paikka saa kipeätä!

Olen joskus vuosia sitten kiskonut 405:llä tienposkesta korjaamolle 305:n, josta hihna oli katkennut (vaihto oli laiminlyöty liian pitkään). Jonkinmoinen remonttihan siihen tuli.

• Suosittelen kovin

Itse tein juuri 406:seen remontin kun nokkahihna oli katkennut.

Osien hinta 550 euroa ja itse tein työt, eli... kallistahan tuo on.

Hihnalla oli ajettu 117tkm, vaihtovälin ollessa 120tkm. Hihnalla oli ikää 7 vuotta kun 4 vuotta olisi ajassa maksimi.

Suosittelisin vaihtamaan siis ajallaan.

• rellun kasiventtiilinen
        Suosittelen kovin kirjoitti:

Itse tein juuri 406:seen remontin kun nokkahihna oli katkennut.

Osien hinta 550 euroa ja itse tein työt, eli... kallistahan tuo on.

Hihnalla oli ajettu 117tkm, vaihtovälin ollessa 120tkm. Hihnalla oli ikää 7 vuotta kun 4 vuotta olisi ajassa maksimi.

Suosittelisin vaihtamaan siis ajallaan.

Hihna kuluu kahdella tavalla. Ensinnäkin sillä että se pyörii koneen mukana ja tämän takia hihnanvaihdolle on kilometriraja kuten 120tkm jonka päätyttyä hihna kuuleman mukaan napsahtaa muutamissa merkeissä poikki ällistyttävän nopeasti. Tarkkaan mitoitettu siis.

Toinen syy hihnan kulumiseen on iän mukana tapahtuva haurastuminen jota pahentavat toistuvat kylmäkäynnistykset. Tästä syystä monissa autoissa on Suomen markkinoilla aivan naurettavan lyhet vaihtovälit joissa kilometrit tulevat täyteen vain taksikuskeilla.

Ja tietenkin siitä syystä että merkkiliike voi rahastaa tonnin hihnanvaihdosta aina säännöllisin välein vaikkei autolla olisi ajettu kuin lähikauppaan.

Itse jouduin tekemään rellun 8v 1,7l koneeseen kansiremontin hihnan katkettua ajossa. Tein työt itse ja ostin vain koneistuksen (neljä ohjuria ja kaksi venttiiliä sekä kannen oikaisu) ulkoa. Koko projektille tuli uusine osineen hintaa vajaat 300€.

Mutta viepä kilahtanut 16v nykymoottori huoltoliikkeeseen niin tonnilla sanovat vasta käsipäivää.

• XUD9TE
        rellun kasiventtiilinen kirjoitti:

Hihna kuluu kahdella tavalla. Ensinnäkin sillä että se pyörii koneen mukana ja tämän takia hihnanvaihdolle on kilometriraja kuten 120tkm jonka päätyttyä hihna kuuleman mukaan napsahtaa muutamissa merkeissä poikki ällistyttävän nopeasti. Tarkkaan mitoitettu siis.

Toinen syy hihnan kulumiseen on iän mukana tapahtuva haurastuminen jota pahentavat toistuvat kylmäkäynnistykset. Tästä syystä monissa autoissa on Suomen markkinoilla aivan naurettavan lyhet vaihtovälit joissa kilometrit tulevat täyteen vain taksikuskeilla.

Ja tietenkin siitä syystä että merkkiliike voi rahastaa tonnin hihnanvaihdosta aina säännöllisin välein vaikkei autolla olisi ajettu kuin lähikauppaan.

Itse jouduin tekemään rellun 8v 1,7l koneeseen kansiremontin hihnan katkettua ajossa. Tein työt itse ja ostin vain koneistuksen (neljä ohjuria ja kaksi venttiiliä sekä kannen oikaisu) ulkoa. Koko projektille tuli uusine osineen hintaa vajaat 300€.

Mutta viepä kilahtanut 16v nykymoottori huoltoliikkeeseen niin tonnilla sanovat vasta käsipäivää.

Tehdas on asettanut vaihtoväliksi 120.000 km/4 v kumpi ensiksi täyttyy. Se ei ole suositus. Näitä rajoituksia on hyvä noudattaa. Vastuu siirtyy täysin laiminlyöjälle.
        Vaikka vaihdettu hihna näyttääkin hyvältä. Ei se meinaa sitä, että vaihtoväli olisi voinut olla pitempi. Jos hihna olisi ollut kulunut ja rispaantunut, vaihtoväli olisi liian pitkä.
        Hihnan valmistaja kyllä tietää kestoiän ja osaa laittaa tietyt rajoitukset.
        Kun vaihdatat hihnasarjan, kannattee vaihtaa samalla vesipumppu ja korjata mahdolliset öljyvuodot.
        Säännöllinen huolto tulee loppupelissä edullisemmaksi.

• pösösti
        XUD9TE kirjoitti:

Tehdas on asettanut vaihtoväliksi 120.000 km/4 v kumpi ensiksi täyttyy. Se ei ole suositus. Näitä rajoituksia on hyvä noudattaa. Vastuu siirtyy täysin laiminlyöjälle.
        Vaikka vaihdettu hihna näyttääkin hyvältä. Ei se meinaa sitä, että vaihtoväli olisi voinut olla pitempi. Jos hihna olisi ollut kulunut ja rispaantunut, vaihtoväli olisi liian pitkä.
        Hihnan valmistaja kyllä tietää kestoiän ja osaa laittaa tietyt rajoitukset.
        Kun vaihdatat hihnasarjan, kannattee vaihtaa samalla vesipumppu ja korjata mahdolliset öljyvuodot.
        Säännöllinen huolto tulee loppupelissä edullisemmaksi.

Mitenkäs tälläsessä tapauksessa kun huoltokirjassa ei mainita muuta vaihtovälistä kuin 12000 km, vuosirajasta ei ole mitään mainintaa. Autoni on ST 2.0 vm. 2001 ?

• pösösti
        pösösti kirjoitti:

Mitenkäs tälläsessä tapauksessa kun huoltokirjassa ei mainita muuta vaihtovälistä kuin 12000 km, vuosirajasta ei ole mitään mainintaa. Autoni on ST 2.0 vm. 2001 ?

Siis tietenki 120 000 km, eikä 12 000 km.

• Että vaihtoon
        pösösti kirjoitti:

120.000 km / 4 vuotta veikkaisin suositukseksi, tekstistä huolimatta.

Voihan sitä kokeilla venyttää sitä vaihtoväliä mutta kallis se remontti on jos napsahtaa.

• XUD9TE
        pösösti kirjoitti:

Vaihtoväli on todella 120.000 km / 4 vuotta. Vanhemmissa pösöissä, joissa huoltoväli 10.000 km, 80.000 km / 3 vuotta.

• 200 Euroa
        XUD9TE kirjoitti:

Vaihtoväli on todella 120.000 km / 4 vuotta. Vanhemmissa pösöissä, joissa huoltoväli 10.000 km, 80.000 km / 3 vuotta.

Jakohihnan ja vesipumpun vaihto . Peugeutin ostaja pomokairan takaa.(lappi)

• samassa

koneessa muistaakseni vaihtoväli 8v/120tkm.
      Kannattaa tosin tarkistaa...

• C4?

Onko kyseessä uusi C4 vai mikä?

• asdass

Mun 407:lla on ajettu 56000 ja -06. Peugeot suosittelee jakohihnan vaihtamista, mutta ihmeellistä, että muiden autokorjaamojen ohjeiden mukaan vaihtoväli olisi 10 vuotta.

• tiedosta kiitollinen

ostin 406 -99 pösön jossa jakopään hihna vaihdettu noin 80.000km sitten onko jo kiire vaihtaa?

• lksjdnflskfnsdfs

Vaikea vastata kun ei tiedä koska hihna on vaihdettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5792
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4364
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2951
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1549
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      62
      1276
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe