Lämmitys ilman sähköä?

Mahdollista?

Muutan paikkaan jossa joudun jättämään auton aina kauemmas, eli sähkötolppaa tai pistoketta ei ole tarjolla. Onkohan mitenkään mahdollista lämmittää autoa ennen lähtöä talvella? Onko olemassa esim. akulla tai pattereilla toimivia sisätilanlämppäreitä, tms?

28

15453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hok

      Esim. Webasto tai Eberi kellolla varustettuna.
      Tosin pitää ajaa käynnistyksen jälkeen n. 20-30km että akku latautuu, no sehän riippuu tietysti lämmitysajan pituudesta.
      Aika kallis ratkaisu ainakin vanhempaan autoon.

    • vaihtoehtoja.

      esim webasto tai eberi, käytännössä sama asia vain eri nimi ja joitain pikkueroja. käyttää lämmittämiseen auton polttoainetta ja ottaa virran auton akusta.

    • jatkojohtoa

      ja vedä sillä sähköt :]

      • _*tai*_

        25 km, riippuen tilanteesta.


      • sähköt ?

        Miten pelkällä johdolla saa sähköä, kun pistoketta ei ole tarjolla ?


      • Mahdollista?
        sähköt ? kirjoitti:

        Miten pelkällä johdolla saa sähköä, kun pistoketta ei ole tarjolla ?

        Hyvä huomio...

        Taitaa webasto tms. olla kallis ja ehkä huonokin noin vanhaan autoon, ei tiedä kestäisikö akku. Pitää miettiä vielä.


      • näin on
        Mahdollista? kirjoitti:

        Hyvä huomio...

        Taitaa webasto tms. olla kallis ja ehkä huonokin noin vanhaan autoon, ei tiedä kestäisikö akku. Pitää miettiä vielä.

        osta moottorikelkka jos noin korvessa elät.


    • en ymmärrä

      kun ainakaan 2 talveen ei ole ollut edes tarvetta moiseen? Ja uskompa ettei edes tule niin pakkasta että pitäisi lämmittää.

    • Mahdollista?

      Lähinnä ajattelin, onko olemassa jotain ihan tavallista lämpöpuhallinta, joka toimii pattereilla tms? Jos on, eikö sellaisen uskaltaisi autoon laittaa hetkeksi aikaa aamuisin?

      • Gulf

        Jos tuo Webasto on niin kallis ettei se hinta sovi sinulle niin etsi halpa agregaatti virtaa tuomaan :)

        Luuletko oikeasti, että pattereilla saisi niin paljon lämpöä auton sisälle, että sillä olisi mitään merkitystä :)


    • ainut vaihto ehto on toi

      polttoainelämmitin jos ei ole agrigattia vieressä...

    • Lumiukko.

      En ole patteripatteriin (siis pattereilla toimivaan lämpöpatteriin) törmännyt, mutta voisiko joku muu patterikäyttöinen laite toimia lämmittimenä? Ja miten sen saisi päälle vasta aamusta, ettei turhaan koko yötä lämmittele? Paras tapa olisi värkätä jonkinlainen ajastin, joka aamusta lyö koko pariston oikosulkuun, jolloin se käyttää koko tehonsa lämpiämiseen. Pariston kokoa voisi sitten säädellä oman tarpeensa ja auton mukaan. VTT:llä saattaisi olla Vaisalan antureita, jolla lämpiämisen voisi todetakin.

      • ovat pikaasen

        eri asioita.

        Patterilla toimiva patteri on jo aikas iso.

        Jätä avoin kaasupullo autoos yöks ja ajasta sytytin patterilla niin kuin myytin murtajissa, toimii ja lämpee...


      • Lumiukko.
        ovat pikaasen kirjoitti:

        eri asioita.

        Patterilla toimiva patteri on jo aikas iso.

        Jätä avoin kaasupullo autoos yöks ja ajasta sytytin patterilla niin kuin myytin murtajissa, toimii ja lämpee...

        Niii, siksi kirjoitinkin, että patteripatteri. Siinä kun on kaksi asiaa, (lämpö)patteri ja (paristo)patteri. Et ymmärtänyt?

        Ei sen tarvitse olla iso. (Paristo)pattereita on aika pieniäkin, toiset mahtuvat jopa rannekelloon. Mielestäni sellaisesta tehty (lämpö)patteri olisi aika pieni.

        Teho ja käytännön hyöty ovat toki täysin eri juttu. Sitä ei alunperin kyseltykään. Siksi viittasinkin mittauksiin tarvittavan tarkempia laitteita kuin tavallinen lämpömittari. Mutta et tajunnut sitäkään?

        Kuinka lämmin se myytinmurtajien auto sitten oli aamulla?


      • tai sitten aukkoja
        Lumiukko. kirjoitti:

        Niii, siksi kirjoitinkin, että patteripatteri. Siinä kun on kaksi asiaa, (lämpö)patteri ja (paristo)patteri. Et ymmärtänyt?

        Ei sen tarvitse olla iso. (Paristo)pattereita on aika pieniäkin, toiset mahtuvat jopa rannekelloon. Mielestäni sellaisesta tehty (lämpö)patteri olisi aika pieni.

        Teho ja käytännön hyöty ovat toki täysin eri juttu. Sitä ei alunperin kyseltykään. Siksi viittasinkin mittauksiin tarvittavan tarkempia laitteita kuin tavallinen lämpömittari. Mutta et tajunnut sitäkään?

        Kuinka lämmin se myytinmurtajien auto sitten oli aamulla?

        tiedoissa...

        Myytin murtajissa sytyttivät sytkärinliekin kauko-ohjatusti jollain PARISTO vempeleellä. Sellainen sopisi tuohon kaasulämmitykseen. Tee Sinä kenttäkokeet auton lämmöstä aamulla ko laitteella.

        Jos tekis patteripatterin tollasista vesikiertopattereista mitä tossa seinässä on niin aika julmetus iso tulis... Suosittaisinkin paristopatteria, sellaisestahan ei vielä ole ollutkaan puhe...

        Sen tiedän että mittaat millä vaan mittarilla, niin iso virtalähde pitää olla että on tuota käytännön hyötyä. Vähän epäilyttää oman akun kesto Webaston kaverina vaikka lämpö tuleekin polttoaineesta. No jos virta loppuu, niin Sinulta kai saan patterin lainaan?


      • laturi.
        tai sitten aukkoja kirjoitti:

        tiedoissa...

        Myytin murtajissa sytyttivät sytkärinliekin kauko-ohjatusti jollain PARISTO vempeleellä. Sellainen sopisi tuohon kaasulämmitykseen. Tee Sinä kenttäkokeet auton lämmöstä aamulla ko laitteella.

        Jos tekis patteripatterin tollasista vesikiertopattereista mitä tossa seinässä on niin aika julmetus iso tulis... Suosittaisinkin paristopatteria, sellaisestahan ei vielä ole ollutkaan puhe...

        Sen tiedän että mittaat millä vaan mittarilla, niin iso virtalähde pitää olla että on tuota käytännön hyötyä. Vähän epäilyttää oman akun kesto Webaston kaverina vaikka lämpö tuleekin polttoaineesta. No jos virta loppuu, niin Sinulta kai saan patterin lainaan?

        Yleiskielessä paristo=patteri


    • Ei ole !

      Yksiselitteinen vastaus on siis, että ei ole olemassa mitään halpaa ja helppoa keinoa lämmittää autoa korvessa ilman verkkosähköä.

      Tuo vastaus Eberi tai Webasto on ainut tapa lämmittää, mutta joudut silloin lataamaan auton akkua usein jostakin tolpasta tai ajamaan autolla aina tuon 25-100 km, jotta lataus pysyy akussa.

      Älä hermostu vaikka nuo "älyreinot" piruileekin tietäväisesti. Eihän kaikki osaa esim. neuloa lapasia, kuluttaa kyllä !

    • Nimetön

      Muistan tuolta nuoruudestani kuinka isä lämmitti talvella autoa pienen valopetroolikamiinan kanssa. En tiedä onko noita vielä saatavilla, jos on niin jossain retkeilyliikkeessä ehkä. En myöskään osaa sanoa paloturvallisuudesta muuta kuin, ettei isä aikoinaan sanut autoaan palamaan.

      • 70-luvulla

        Kyllä oli meilläkin aikoinaan kultaisella 70-luvulla petrolilämmitin kuplavolkkarin sisällä. Siinähän ei ollut oikeen muunlaista lämmitystä ollenkaan. Mukavasti taittui 30 km työmatka välillä yli 30 asteen pakkasessakin, ja lämmintä oli. Paloturvallisuuden kanssa oli tietysti vähän niin ja näin. Moottorikin hyrähti käyntiin ilman mootorinlämmitintä, kun sen peitteli karhunvillalla tai sopivalla vanhalla peitolla. Tosin siinäkin oli oma hommansa...


    • itse koettu

      ....ongelma ratkeaa kun saat akun lämpimäksi(akkukauppiaat tietää), silloin lisälämmitin hyvä ratkaisu!

      • pipo korvlle

        Hanki pressu talli.Et tarvii mitään muuta kun reipasta mieltä kun hyppäät aamulla autoon.Ei tarviiraapia laseja.Ja näinä vuosina autot kyllä lähtee lämmittämättä mikäli on kunnon öljyt ja akku.Jos todella haluat autosi lämmittää hanki webasto tai eperi toummoset patteri yms on ihan leikkimistä.


    • akku...........

      ja invertteri sit lohkoo........

    • Akkuvirralla

    • Kehitysmaan_ongelmat

      Asun alle kolmen kilometrin päässä Jyväskylän keskustasta, mutta eipä vaan irtoa sähköä autoon. Onneksi ei ole töitä eikä elämää, niin ei kovasti haittaa, jos ei pääse vaikkapa kuukauteen liikkumaan autolla.

    • tyhjäkäynnillälämpiää

      minulla sama tilanne mutta onneksi ainakin tuo minun auto lämpenee hämmästyttävän nopeasti myös tyhjäkäynnillä. -97 volvo 850 2.4 litraisella bensamoottorilla.

      tänäänkin kävin laittamassa käyntiin vartiksi ennen ajoon lähtöä niin oikein hämmästyin että lämpömittarikin jo oli hieman kohonnut ja puhalsi selvästi lämmintä.

      tosin kolikolla on myös kääntöpuolensa, polttoaine mittari laskeutuu hämmästyttävän nopeasti. jotenkin tuntuu että käy muutamana päivänä vähän jossain niin menee parikymmentä litraa tuosta vaan vaikkei kilometrejä tulisikaan kuin joitain kymmeniä.

    • lämmittä

      Takakonttiin 1kW:n etäkäynnistettävä (tai ajastimella toimiva) agrikaatti, joka käyttää sitten lokilämmitintä. Hyvällä tuurilla jaksaa pyörittää pientä sisätilanlämppäriäkin. Tai sitten laittaa akkulaturin, niin akkukin on virkeämpi. Agrikaatin pakokaasut kannattaa ohjata letkulla ulos.

    • Yksinkertainen_konsti

      Yksinkertainen ja turvallinenkin tapa, on ostaa moottoritilaan mahtuva myrskylyhty. Maalaat tästä lasin mustaksi, niin valo ei loimua raoista ulkopuolisen nähtäväksi. Moottorin, etugrillin ja kenties tuulilasinkin peittävä peitto päälle. Jäähdyttäjän eteen tietenkin pahvi tai jalostuneempi viimasuoja.

      Akku ja moottori pysyvät viileän lämpimänä ja kokemuksena toimi hyvin 70-luvulla autossa, joka piti saada joka päivä ajoon. Jos ei yksi lyhty riitä, laita kaksi. Patteriviritelmät ovat tuhoon tuomittuja kovassa pakkasessa.

      Joku sanoo lyhdyn polttavan auton. Kuitenkin lyhtyjä käytettiin ennen sisällä valaisemiseen lämpimässä. Eivät ne tuolloinkaan taloja polttaneet, eikä petrolia tahdo saada millään tuleen. Koettakaapa tulitikulla suoraan. Mopon tankkikaan ei syttynyt tuleen kun täyteen tankkiin heitti palavan tulitikun kylmänä talvi-iltana.

      • sldnvfo23

        "Mopon tankkikaan ei syttynyt tuleen kun täyteen tankkiin heitti palavan tulitikun kylmänä talvi-iltana."

        Eipä se auton bensatankkikaan räjähdä, vaikka sinne heittäisi palavan stiden. Syy on siinä, että bensiini höyrystyy niin voimakkaasti, ettei tankissa ole palamiseen tarvittavaa happea.

        Etanoli on vaarallinen neste, koska se ei höyrysty tarpeeksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6938
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2046
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1248
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1108
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1074
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      1006
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      253
      961
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      939
    Aihe