dvd.n katselu

mitenkäs

Kertokaas amatöörille miten saan DVD:t näkymään jollain. Koneessa Fedora 9 ja mediaplayer, mutta herjaa, että puuttuu plugin DVD source. Miten päivitys onnistuu? Kone ei ole verkossa, mutta voin siirtää muistitikulla tiedostoja. Mitäs siihen komentoriville kirjoitellaan?

Ei viitsis vaihtaa tota käyttöjärjestelmää kun oli valmiiks koneella. Riittää kun saa noi Dvd:ltä kuvat ja mp3 soimaan.

8

943

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilman nettiä

tuollaiset hommat. Ei auta muu kuin netti piuha koneeseen ja asentaa puuttuvat ohjelmat ja kodekit?

• taikasana ja

se taikasana on libdvdcss, sillä pitäisi aueta. Tai sitten Mencoder jolla pitäisi aueta kaikki, kuin taivas. Itse en ole mencoderia vielä ehtinyt kokeilla mutta mitä mä olen ymmärtänyt niin se toistaa niin dvd:t (myös kaupalliset jotka sisältää suojauksia) kuin mpg4:t, mp3:t ja muunkin

• eikä mencoder ;)
        taikasana ja kirjoitti:

se taikasana on libdvdcss, sillä pitäisi aueta. Tai sitten Mencoder jolla pitäisi aueta kaikki, kuin taivas. Itse en ole mencoderia vielä ehtinyt kokeilla mutta mitä mä olen ymmärtänyt niin se toistaa niin dvd:t (myös kaupalliset jotka sisältää suojauksia) kuin mpg4:t, mp3:t ja muunkin

Mplayerillä tulee itselläkin dvd:t katseltua. libdvdcss2 paketti pitää olla asennettuna, jos haluaa kaikkia levyjä katsella.

• fedoran

Ohjelmien asennus ohjelmaan.
      libdvdcss2, libdvdcontrol9, libdvdnav4, libdvdread3, libdvdread-utils.
      Mencoder ei itsestään tuo näitä kodekkeja, mutta käyttää niitä sitten.

• vaivattominta

Kuten jo kerrottu, on ohjelmien asentaminen manuaalisesti yksittäin varsin työlästä. Mm. multimediaohjelmilla on paljon erilaisia riippuvuuksia, jotka sitten pitäisi erikseen osata noutaa ja asentaa. Mahdotontahan tuo ei tietenkään ole.
      Fedoran asennus/päivitys/poisto -työkalut ovat rpm ja yum.
      Lisärepoilta saa sellaisia ohjelmia, joita ei jakeluun ole voitu lisätä. Tällaisia repoja on mm. Livna. Livna paketit on imuroitavissa erikseen.
      http://livna-dl.reloumirrors.net/fedora/9/i386/
      http://rpm.livna.org/rlowiki/

http://docs.fedoraproject.org/release-notes/f9/fi/sn-Multimedia.html

• avuksi

Kiitoksia, mutta hermot menevät... Täytynee laittaa xp rinnalle.

Mitenkäs tuon fedoran saa lukemaan bootatessa windows xp:n levyn. Mistä löytyy käynnistystiedostot ja mitä pitää muuttaa?

• levyn boottauksen

pistä biosista cd ensimmäiseksi. Yleensä kaikki puskee eka Windowssin ja sitten vasta Linukan, koska se on helpompaa Windowssin takia. En tiedä miksi, koska en harrasta Windowsseja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      30
      3461
    2. Kukka ampu taas Kokkolassa?

T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs
      Kokkola
      8
      1514
    3. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1463
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      1245
    5. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      883
    6. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      242
      883
    7. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      60
      859
    8. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      848
    9. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      66
      844
    10. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      97
      808
    Aihe