Saako opettaja huomauttaa oppilaan painosta?

ath

Saako opettaja mielestänne puuttua oppilaan painoon? Kerran minun luokassa terveystiedon tunnilla opettaja sanoi minulle, että minusta näkee heti, että olen viihtynyt ruokapöydässä. Olin aika yllättynyt. Yleensä opettajat eivät puutu oppilaan ulkonäköön. Ihan oikeassa hän kyllä oli. Toisaalta tiesin asian kyllä ennestäänkin, joten ei sitä olisi tarvinnut erikseen mainita. Oliko tämä teidän mielestä asiallinen kommentti? Mitä mieltä yleisesti ottaen olette oppilaan painoon puuttumisesta?

21

1761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ällistynyt

      Tuohan on törkeää! Kaikkien oppilaiden läsnäollessako se sanoi tuollaista? Todella epäasiallista käytöstä, kenenkään ei tarvitse joutua kuuntelemaan tuollaista!

      Minä menisin kertomaan rehtorille.

    • Kasvatustehtävä

      Totta kai opettaja voi kiinnittää oppilaan huomion ilmeisiin epäkohtiin ystävälliseen sävyyn, myös ylipainoon. Ihan samalla tavalla kuin vaikkapa sanoa, että "Sinä näytät kalpealta. Oletko huonovointinen?" Tai "Ryhtisi on huono. Istu suorassa!" jne.

      Joskus vasta ulkopuolisen huomio saa ylipainoisen havahtumaan todellisuuteen. Varsinkin jos ympärillä on vain "hyvää tarkoittavia hienotunteisia" henkilöitä, voi lihavalle jäädä vääristynyt kuva omasta itsestään. Toinen hyvin tehokas tapa on nähdä itsestä otettuja videokuvia. Todellisuuden tiedostaminen on ensimmäinen askel parannukseen elämäntavoissa.

      • nöyryytystä vaan

        ne opettaa sen varmaan jo opettajakorkeassa, että paras tapa on nöyryyttää julkisesti. Onneksi vielä on ihmisiä joilla maalaisjärki pelaa!


      • ihminen!

        Jos haluaa "kasvattaa" tuollaisessa asiassa, niin kyllä se parasta tehdä yksityisesti, ilman yleisöä. Asia usein herkkä, joten hienotunteisuutta tarvitaan. Tuo sinun pitäisi tietää, jos olet opettaja itse?

        Terv. itsekin opettaja - ja ylipainoinen


      • Anonyymi

        Ei Ole opettajan asia kommentoida painosta edes ystävälliseen säven, sillä muut oppilaita voivat alata kiusaamaan asiasta koska pipeline siitä mainitsee
        Voinolla että se jolla on ylipainoa on itsekkin huolissaan painostaan ja ehkä negatiivisia tunteita itsestään .
        Siis painosta keskustellaan terkkarin kanssa ei opettajan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Ole opettajan asia kommentoida painosta edes ystävälliseen säven, sillä muut oppilaita voivat alata kiusaamaan asiasta koska pipeline siitä mainitsee
        Voinolla että se jolla on ylipainoa on itsekkin huolissaan painostaan ja ehkä negatiivisia tunteita itsestään .
        Siis painosta keskustellaan terkkarin kanssa ei opettajan

        Olisi vanhempien asia huolehtia lapsensa painosta! Mutta jos vanhemmat eivät sitä tee, siihen täytyy puuttua muiden, joilla on jotain vastuuta lapsesta.

        Opettajalta odottaisi asiallisempaa puuttumista asiaan, jos lihavuus on todella huomattavaa, kuin vain huomautus viihtymisestä ruokapöydässä.

        Koulutoverit nimittelevät joka tapauksessa hyvinkin ikävästi.


    • tosi ääliö

      opettaja.Muistuttaa jotenki meidän koulunopettajaa,oiskohan sama:D

    • Edelleen hoikka

      Jaa. No minulle sanottiin aikoinaan että voisin lihoa huoleti 5-6 kg. Koittaisivat nyt päättää, mikä on hyvä. Olin ja olen normaalipainoinen.
      Tökeröähän tuollainen käytös on, varsinkin jos tapahtuu koko luokan edessä. Häntä pystyyn, meitä on moneksi!

    • tietääkseni..

      Tietääkseni oppilaan painoon puuttuu terveydenhoitaja ja koululääkäri. Opettajalle se ei kuulu. Terveydenhuollon ammattilaisille kylläkin.

      Oppilas ja opettaja eivät ole tasa-arvoisessa asemassa luokassa. Jos opettajan on pakko vinoilla, niin vinoilkoon opettajahuoneessa kollegoilleen. Oppilashan ei voi "antaa takaisin", joten kyseessä on todellakin aika ajattelematon juttu. Lisäksi kasvuikäiset nuoret ovat herkässä iässä - kyllä kyseiseltä ihmiseltä puuttuu psykologista silmää!

      Tietysti voit halutessasi ottaa pari todistajaa mukaan ja selvittää asian esim. rehtorin kanssa. Uskoisin opettajan saavan huomautuksen. Terveystieto aineenakaan ei oikeuta yksilökohtaista puuttumista jonkun elämäntapoihin, vaan siinä on tarkoitus YLEISELLÄ TIEDOLLISELLA TASOLLA lisätä oppilaiden tietoisuutta terveistä elämäntavoista.

      • kuuluu myös

        opettajalle. Varsinkin, jos kyseessä on alaikäinen lapsi tai nuori.

        Missään tapauksessa ei kuitenkaan ole hyväksyttävää ottaa painoasiaa puheeksi ivalliseen sävyyn (olet viihtynyt ruokapöydässä). Asiasta tulee keskustella oppilaan kanssa kahden kesken asiallisesti ja ystävällisesti.

        Lähipiirissäni on sattunut tällainen tapaus, jossa oppilaan kotioloista löytyi insestiä ja päihdeongelmaa, kun oppilas pystyi luottamuksellisesti kertomaan opettajalle huolensa, saatiin muutos parempaan.

        Oppilaalle ivailu ei kuulu opettajan työhön.


    • kuulu

      ..opettajalle tuo asia! Painoon voi puuttua terveysalan ammattilainen, ei mikään opettaja, oli asia totta tai ei. Mitä jos hänelle sanoisi noin tai loukkaisi muulla tavalla häntä tai jotain hänen läheistään? Ei varmasti jäisi asia tuohon!

      Tee valitus opettajan esimiehelle äläkä anna periksi, vaikka siellä vähäteltäisiin asiaa.

      • nimim.

        Tietenkin ylipainoon pitää opettajan puuttua, ja tässähän oli kyseessä terveystiedon opettaja. Ylipaino on ihan yhtä tärkeä asia ottaa tunnilla esille kuin mikä tahansa muu epäterveellinen tai vaarallinen asia jolla ihmiset typeryyksissään itseään tuhoavat, kuten tupakka, alkoholi ja muut huumeet.

        Mutta mutta, voihan sen ylipainoasian ottaa puheeksi ihan kahden kesken, ja ainakin on opettajien velvollisuus kertoa mistä saa apua lihavuusongelmaan.


      • se homma etenee
        nimim. kirjoitti:

        Tietenkin ylipainoon pitää opettajan puuttua, ja tässähän oli kyseessä terveystiedon opettaja. Ylipaino on ihan yhtä tärkeä asia ottaa tunnilla esille kuin mikä tahansa muu epäterveellinen tai vaarallinen asia jolla ihmiset typeryyksissään itseään tuhoavat, kuten tupakka, alkoholi ja muut huumeet.

        Mutta mutta, voihan sen ylipainoasian ottaa puheeksi ihan kahden kesken, ja ainakin on opettajien velvollisuus kertoa mistä saa apua lihavuusongelmaan.

        tai sitten ei.

        Terveystiedon ope voisi puuttua tupakointiin, oletettuun tai todelliseen alkoholin / huumeiden käyttöön, apeaan mielialaan... Mutta ei painoon. Läski on pyhää.


      • Anonyymi
        nimim. kirjoitti:

        Tietenkin ylipainoon pitää opettajan puuttua, ja tässähän oli kyseessä terveystiedon opettaja. Ylipaino on ihan yhtä tärkeä asia ottaa tunnilla esille kuin mikä tahansa muu epäterveellinen tai vaarallinen asia jolla ihmiset typeryyksissään itseään tuhoavat, kuten tupakka, alkoholi ja muut huumeet.

        Mutta mutta, voihan sen ylipainoasian ottaa puheeksi ihan kahden kesken, ja ainakin on opettajien velvollisuus kertoa mistä saa apua lihavuusongelmaan.

        Ei kaikkien kuullen oteta puheeksi jonkun oppilaan ylipainoa. Erään tutun tyttö lopetti syömästä kun koulussa oli puhuttu hänen painostaan josta hän jo oli käynyt dietistillä miner kerrat, mutta oppilaita kiusasivat ja tyttö meni kurjaan kuntoon ja joutui sairaalaan ja itki ettei jaksa elää jos ei äkkiä laihdu.
        Joten lasten ja nuorten paino ongelmista huolehtivat heidän vanhempansa ja käyttävät lapsiaan lääkärissä siinä ei tartte luokassa edessä möläytellä asioita , koska syy voi ihan vaan olla muu kun että viihtyy ruokapöydässä , siksi tärkeää etei möläytellä toisten kaikkien kuullen


      • Anonyymi
        nimim. kirjoitti:

        Tietenkin ylipainoon pitää opettajan puuttua, ja tässähän oli kyseessä terveystiedon opettaja. Ylipaino on ihan yhtä tärkeä asia ottaa tunnilla esille kuin mikä tahansa muu epäterveellinen tai vaarallinen asia jolla ihmiset typeryyksissään itseään tuhoavat, kuten tupakka, alkoholi ja muut huumeet.

        Mutta mutta, voihan sen ylipainoasian ottaa puheeksi ihan kahden kesken, ja ainakin on opettajien velvollisuus kertoa mistä saa apua lihavuusongelmaan.

        Ihminen päättää itse kenen kanssa puhuu painostaan . Ei Ole oikein opera tehdä kenestäkään silmätikkua


    • Anonyymi

      Meil oli tänään matikan koe ja siis ope käski laittaa siihen oman painon ja pituuden. Meijän luokkalainen alko itkee ku sitä ahdisti niin paljon. Onkohan opettajilla edes tohon oikeutta?

      • Anonyymi

        En tiedä opettajan oikeuksista, mutta koululaisella on matikan tehtävässä oikeus laittaa omaksi painokseen ja pituudekseen mitä haluaa.


    • Anonyymi

      Ei opettajan tarvitse ajatella lapsen parasta vaan opettaa.

    • Anonyymi

      Ei kuulu opettajan kommentoida kenenkään painoista hänen tulee ainostaan opettaa, ei muuta.
      Siksi toiseksi sekin on väärin sanottu, mini tyttäreni on Aina syönyt paljon mutta on silti hoikka, joten typerä opettaja sinänsä tarttis muistutuksen

    • Anonyymi

      "Niin Jeesus taas sanoi heille: "Minä menen pois, ja te etsitte minua, ja te kuolette syntiinne. Mihin minä menen, sinne te ette voi tulla." 22Niin juutalaiset sanoivat: "Ei kai hän aikone tappaa itseänsä, koska sanoo: 'Mihin minä menen, sinne te ette voi tulla'?" 23Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. 24Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne." 25Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille. 26Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän, joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla." 27Mutta he eivät ymmärtäneet, että hän puhui heille Isästä.

      28Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut. 29Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksinäni, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista." 30Kun hän näin puhui, uskoivat monet häneen.

      31Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; 32ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi". 33He vastasivat hänelle: "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi'?" 34Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. 35Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti. 36Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi." Joh. 8:21-36

    • Anonyymi

      Jos opettaja huomaa lapsessa jotain terveyshuolia niin hän voi keskustella niistä lapsen huoltajien kanssa.

      Vain pelkuri nöyryyttää lasta, joka on itseen nähden monilla tavoin alisteisessa asemassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3065
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      106
      2411
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2197
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      156
      1982
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1827
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1257
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe