Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

miten wlan toimii

ymmällään oleva

muutin pari päivää sitten uuteen asuntoon, jossa ei ole minkäänlaista nettiyhteyttä. kannettava koneeni kuitenkin löytää yhden wlan-yhteyden, ja siten pääsen nettiin. miten se on mahdollista ja voinkohan käyttää tätä yhteyttä? en asu kaupungissakaan joten mikään julkinen verkko se ei voi olla. ja vähän vaikeaa olla menemättä nettiin kun kone ilmoittaa että yhteys löytyy :PPPPPPPP

9

2991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmeisesti käytät jonkun naapurin suojaamatonta yhteyttä. Se on rikollista, joten omatuntosi mukaan toimit sitten jatkossa. ;)

      Windowsin ja Linuxien omat WLAN-sovellukset eivät muuten yhdistä automaattisesti tuntemattomiin verkkoihin, mutta monet etenkin läppäreiden valmistajakohtaiset apuohjelmat kyllä. Nämä aggressiivisesti verkkoja etsivät sovellukset tekevät rikoksen omistajansa puolesta. Voikohan sitä käyttää puolustuksena käräjillä?

      • itseasiassa..

        Itseasiassa suomessa on täysin laillista käyttää avointa wlan verkkoa mikäli ei ole murtanu salasanoja. mutta mikäli pidät avointa wifiä niin se on suurinpiirtein sama kuin julkinen verkko


    • ei pakollinen

      Niin, kuten sanottu, jostain naapuristahan sen täytyy tulla. Onko siellä taloja muutaman kymmenen metrin säteellä?

      Voit sitten tietysti ajankuluksi käydä sivulla
      http://whatismyip.com/ ja saat selville IP-osoitteesi
      sekä
      http://samspade.org/ josta saat äskeisellä IP-osoitteella selville laajakaistaoperaattorin.

      Sitten voit tietysti katsoa, onko modeemi siltaavassa vai reitittävässä tilassa. (onko koneesi IP-osoite muotoa 192.168..., selvittäminen harjoitustehtävä, ei selviä whatismyip.com:lla)
      Ja voit sen jälkeen kokeilla, pääsetkö sen modeemin tai tukiaseman konfigurointiohjelmaan, joka voi onnistua, kun arvaat oikein, mikä modeemi on kyseessä eikä sen oletussalasanaa ole vaihdettu.

      • tästä...

        Jospa joku tätä ketjua vielä lukee. Sori mä oon hieman doope tietokoneiden kans, mut en ymmärrä mitä hyötyä tuosta ip-osoitteen selvittämisestä ym voisi olla. Kuitenkin huomasin että kyseessä on julkinen verkko ja sen nimi on default. Onko silloinkin kyseessä varmasti yksityishenkilön wlan? Vai voisiko julkinen verkko kuitenkin jotenki yltää tänne asti, joka on siis olemassa noin 25 km päässä.


      • sähkäri12
        tästä... kirjoitti:

        Jospa joku tätä ketjua vielä lukee. Sori mä oon hieman doope tietokoneiden kans, mut en ymmärrä mitä hyötyä tuosta ip-osoitteen selvittämisestä ym voisi olla. Kuitenkin huomasin että kyseessä on julkinen verkko ja sen nimi on default. Onko silloinkin kyseessä varmasti yksityishenkilön wlan? Vai voisiko julkinen verkko kuitenkin jotenki yltää tänne asti, joka on siis olemassa noin 25 km päässä.

        Jos se nimi on "default" varmasti on jonkun yksityisen verkko joka on vaan laittanut piuhat kiinni salaamatta verkkoa kun on kerta toiminut.

        Käytä vaan sitä verkkoa mutta älä käytä rikollisuuksiin. Verkon käyttäjä ei sitä huomaa mistään kun ei kerta osaa verkkoa salatakaan.


      • naapurin netti
        tästä... kirjoitti:

        Jospa joku tätä ketjua vielä lukee. Sori mä oon hieman doope tietokoneiden kans, mut en ymmärrä mitä hyötyä tuosta ip-osoitteen selvittämisestä ym voisi olla. Kuitenkin huomasin että kyseessä on julkinen verkko ja sen nimi on default. Onko silloinkin kyseessä varmasti yksityishenkilön wlan? Vai voisiko julkinen verkko kuitenkin jotenki yltää tänne asti, joka on siis olemassa noin 25 km päässä.

        > Vai voisiko julkinen verkko kuitenkin jotenki yltää tänne asti, joka on siis olemassa noin 25 km päässä

        Jostain lähitalostahan sen pitäisi tulla. Onko sinulla naapureita muutaman kymmenen metrin sisällä?


    • Auttakaa!

      Miten wlan toimii? koska poikani haluaisi pelata peliä netissä mutta se ei toimi niin hän sanoi että hankkikaa wlan ja emme ymmärrä sitä?

    • Maya

      Mitä tarkoittaa "ei toimi"?? Oletan että teillä on jonkilainen nettiyhteys. Jos poikanne haluaa pelata netissä peliä niin kiinteä laajakaista on siihen kaikken paras. Ei mitään langattomia virityksiä siihen ellei täysin välttämätön ole. Langatomuus lisää viivettä ja laskee huonosti asennettuna netin nopeutta joskus jopa huomattavasti. Jos pelit ei kaikesta huolimatta toimi niin syy pelikoneessa.

      Ja itse kysymykseen google olisi paras ratkaisu. Mutta yksinkertaisuudessaan wlan:n luomiseen tarvitaan wlan tukiasema sekä vastaanottimia (uusissa laitteissa valmiina, vanhempiin saa ostettua erillisenä "palikkana"). Tukiasema tökätään joko modeemin jatkeeksi tai sen tilalle (jos reitittävä). Miten ikinä haluaakin.

    • Jalaa1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe