Lyhytkarvainen kääpiökoira?

toista hauvaa haaveileva

Heippa! Olen ajatellut joskus tulevaisuudessa hankkia toisen koiran, tosin rodusta en ole varma. Nykyinen koirani on perhoskoira ja on minusta aivan valloittavan ihana ja voisin kyllä kuvitella ottavani toisenkin perhosen. Nyt vaan kuitenkin olen jostain syystä saanut päähäni tahtoa lyhytkarvaisen koiran. Eli keksittekö lyhytkarvaisia koirarotuja, jotka olisivat suurinpiirtein samankokoisia kuin perhoskoira (n. 4 kiloa).

Chihuahua on minusta oikein soma, mutta ehkä liian pieni. Terriereistä en ole kauheasti koskaan välittänyt (saa silti ehdottaa) ja kääpiöpinseriäkin olen miettinyt. Myös naku kiinanharjakoira on ihana, mutta en ehkä ihan karvatonta koiraa tahdo kuitenkaan. Tuleeko kenelläkään jotain muuta mieleen? ;)

14

1420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elysiah

      Hei!
      Mieleeni tuli pieni portugalinpodengo, pentuja syntyy aika vähän, eli voi joutua aika kauankin odottamaan, mutta rotuna aivan mielettömän valloittava.
      http://www.podengo.net/index.html

      • jotai rotui

        mopsi, griffoni, kääpiömäyräkoira, tai jokin sekoitus kenties?? :)


      • toista hauvaa haaveileva

        Kiitos tästä ideasta, aika hyvältä vaihtoehdolta tosiaan vaikuttaa tuollainen pieni portugalin podengo! Minulle ihan uusi rotu, en ollut ennen kuullutkaan. Ehdottomasti tutkin tätä vaihtoehtoa vielä tarkemmin.


    • Nimetön

      Mitä vikaa olisi pienessä suloisessa kääpiöpinserissä? Lyhyt turkki, helppohoitoinen muutenkin, ei tarvitse juurikaan pestä, melko terve rotu, todella oppivainen ja aivan ihana! Painavat n. 4-5 kg, mutta omani tosin painaaa melkein 8kg ja on 43 cm korkea. (Onkin kyllä ihan liian iso rotunsa edustaja). Käypä katsomassa koirani kotisivuja, niin ehkä ihastut...

      osoite: http://bombasticfuturo.nettilemmikki.fi

      Yksi rotu, joka voisi tulla mieleen kuvailujesi perusteella on kaniini-, tai kääpiömäyräkoira (kummassakin 3 eri karvanlaatumuunnosta: pitkä, karkea, lyhyt) Toivottavasti sait tästä ajatuksia :)

    • tai toyterrieri

      ..ainakin tulee mieleen. Eli vaikket terrieriä aatellut kuten sanoit niin oli pakko ehdottaa. Ihania hauskoja koiria siinä missä kääpiöpinserikin..ehkä kuitenkin hivenen rauhallisempia ja vähemmän tempperamentikkaita (mututuntuma)

      linkit on
      toyterrieri
      http://www.cubegroup.fi/sivut/pikkumies/site/toyterrierit.htm

      Englanninkääpiöterrieri
      http://www.pikiruusun.suntuubi.com/

      ja sitten hiukan harvinainen
      amerikan kääpöterrieri
      http://www.dunkeldunkel.com/toyfoxkennels/images/TFTNEWS24.pdf

      http://www.toyfoxkennels.com/

      • Kaksi griffonia omistava..

        Griffoneita on karkeakarvaisia(parrallisia),sekä
        sileäkarvaisia(mopsinoloisia)... Ihania.. Käy yhdistyksen sivuilla....


    • Löwchen

      Moi. Löwchen on mukava seurakoira ja sylikoira. Koirassa on etupää pitkäkarvainen ja takapää lyhytkarvainen.

      • toista hauvaa haaveileva

        Ihan hyviä ehdotuksia on tullut, lisääkin saa ehdottaa jos tulee vielä jotain mieleen :) Eikös Löwcheniltä vain ajella se takapää, muuten ihan pitkäkarvainen? Minä kuitenkin ihan täysin lyhytkarvaista olin ajatellut...
        Griffon ja mopsi ovat ihan hauskannäköisiä nekin, mutta eivät lyttykuonoineen ihan minun koiria ;) Ei sillä että niitä rumana pitäisin, ovat ihan söpöjä, mutta ei "mun oloisia". Mäyräkoirakaan ei rakenteeltaan miellytä niin silmää.
        Terriereissä ja siinä kääpiöpinserissä mietityttää tuo koulutettavuus, olen siinä käsityksessä että eivät ole helpoimmasta päästä sen suhteen (?)


      • Löwchen
        toista hauvaa haaveileva kirjoitti:

        Ihan hyviä ehdotuksia on tullut, lisääkin saa ehdottaa jos tulee vielä jotain mieleen :) Eikös Löwcheniltä vain ajella se takapää, muuten ihan pitkäkarvainen? Minä kuitenkin ihan täysin lyhytkarvaista olin ajatellut...
        Griffon ja mopsi ovat ihan hauskannäköisiä nekin, mutta eivät lyttykuonoineen ihan minun koiria ;) Ei sillä että niitä rumana pitäisin, ovat ihan söpöjä, mutta ei "mun oloisia". Mäyräkoirakaan ei rakenteeltaan miellytä niin silmää.
        Terriereissä ja siinä kääpiöpinserissä mietityttää tuo koulutettavuus, olen siinä käsityksessä että eivät ole helpoimmasta päästä sen suhteen (?)

        juu näin on.


      • ja kääpiöpinserin
        toista hauvaa haaveileva kirjoitti:

        Ihan hyviä ehdotuksia on tullut, lisääkin saa ehdottaa jos tulee vielä jotain mieleen :) Eikös Löwcheniltä vain ajella se takapää, muuten ihan pitkäkarvainen? Minä kuitenkin ihan täysin lyhytkarvaista olin ajatellut...
        Griffon ja mopsi ovat ihan hauskannäköisiä nekin, mutta eivät lyttykuonoineen ihan minun koiria ;) Ei sillä että niitä rumana pitäisin, ovat ihan söpöjä, mutta ei "mun oloisia". Mäyräkoirakaan ei rakenteeltaan miellytä niin silmää.
        Terriereissä ja siinä kääpiöpinserissä mietityttää tuo koulutettavuus, olen siinä käsityksessä että eivät ole helpoimmasta päästä sen suhteen (?)

        koulutettavuus on mielestäni hyvä..ne on rotuina aktiivisia ja viettisiä (mikä on suotavaa myös pkroduille) ja siten helppoja motivoida.

        Ongelmia kouluttamiseen tuo niiden valtava uteliaisuus sekä keskittymisen puute eli ei pidä jatkuvasta toistoista(kuten pkrodut) vaan ne vaatii monipuolisen ja nopeatempoisen sekä lyhyen jakson koulutuksia. Yksi hyvä(koulutusta aatellen) piirre näissä roduissa on myös ne kaipaavat haasteita eli tylsistyy jos sitä ei suoda ja odotetaan niiden olevan sohvaperunoita. Eli koulutus toko tai muu harrastus tuo hyvää haastetta näille roduille ja itsekään ei varmasti tylsisty näiden ilopillereiden kanssa. :)


      • ja tuli vielä pari
        ja kääpiöpinserin kirjoitti:

        koulutettavuus on mielestäni hyvä..ne on rotuina aktiivisia ja viettisiä (mikä on suotavaa myös pkroduille) ja siten helppoja motivoida.

        Ongelmia kouluttamiseen tuo niiden valtava uteliaisuus sekä keskittymisen puute eli ei pidä jatkuvasta toistoista(kuten pkrodut) vaan ne vaatii monipuolisen ja nopeatempoisen sekä lyhyen jakson koulutuksia. Yksi hyvä(koulutusta aatellen) piirre näissä roduissa on myös ne kaipaavat haasteita eli tylsistyy jos sitä ei suoda ja odotetaan niiden olevan sohvaperunoita. Eli koulutus toko tai muu harrastus tuo hyvää haastetta näille roduille ja itsekään ei varmasti tylsisty näiden ilopillereiden kanssa. :)

        hyvää rotua mieleen brasilian terrieri ja tanskalaisruotsalainen pihakoira. :)


    • hjk1

      on mahtava pieni suuri koira!!!

    • kääkät on prO

      kääpiöpinserit ovat kyllä aivan ihania! omisistan kaksi sellaista. turkki on helppohoitoinen ja koulutus onnistuu ahneuden ohella helposti :D lapsiystävallisiä osaavat myös olla, mutta suojeluvaisto on tallella. Yksi minua kiehtovarotu on parsonrussellinterrieri, mikä on pieni ja lyhytkarvainen vaikkakin terrieri =)

    • Italianvinttikoira

      italianvinttikoira

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe