Voiko masennuslääkkeen jättö tehä humauksia päähän

nina-80

Olen kohta 2,5vuotta syönyt masennuslääkettä, nimeltään SEPRAM.

Kaikki alkoi siitä kun esikoinen oli vähällä kuolla ja menin itse niin huonoon kuntoon, että oli pakko aloittaa lääkitys. Minulla on todettu myös traumaperäinen stressitila ja myös paniikkihäiriö.

Lääkkeen käytön aloittamisesta alkoi myös mieli kohentua, mutta myös se auttoi että esikoinen alkoi toipumaan vakasta keuhkoleikkauksesta. Kuitenkin hän menehtyi vuonna 2006 heinäkuussa, vajaan 7kk ikäisenä kun sydän ei enää jaksanut ja keuhkot eivät toimineet koskaan kunnolla. Aloin sitten taas menemään huonommaksi, mutta en niin huonoksi mitä olin silloin keväällä kun lääke aloitettiin. Aloin silloin syömään 60mg/pv.

Talvella 2006 tulin uudestaan raskaaksi ja 2007 syksyllä lopetin lääkkeen viikkoa ennen lapsen syntymää. Lääkeannos oli silloin 10mg/pv. Mitään oireita minulle ei tullut, kun lopetin lääkkeen. Kun aloin taas masentumaan oli pakko alkaa taas syömään lääkettä 40mg/pv.

Nyt olen yrittänyt lopettaa lääkkeen 10mg/pv, mutta kun olen pari päivää ilman, alkaa tulemaan ihme humauksia päähän...tuntuu kuin aivot heiluisi hieman. Vaikka menisin makuulle, tulevat samat oireet. Heti kun otan lääkkeen, menee pari tuntia ja humaukset loppuvat päässä.

Onko kellään ollut tai onko samoja oireita lääkkeen jätöstä?

Pitäisikö minun kuitenkin syödä lääkettä..minulla on kyllä edelleen masennusta. Johtuu kyllä siitä kun tässä elämässä on tapahtunut kaikenlaista ja kun mies juo kaikki vapaapäivät. Myös anoppini stressaa minua. Jos nään että hän soittaa tai tulee käymään, rupee sydän hakkaamaan 100 ja kädet alkavat täristä.

Olen kyllä kysynyt lääkäriltä tai siis sanonut tästä, mutta ei ole koskaan kuullut että jollekin sellaisia oireita tulisi lääkkeen lopettamisen jälkeen.

Myös jos stressaan, saattavat nämä humaukset alkaa myös.

Kiitos kaikille etukäteen, jotka viitsitte vastata minulle.

13

1167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiaaaa

Noi humahdukset on erittäin yleisiä joidenkin masislääkkeiden lopetuksen yhteydessä, varsinkin Efexor niminen lääke tunnetaan niistä.

>>Olen kyllä kysynyt lääkäriltä tai siis sanonut tästä, mutta ei ole koskaan kuullut että jollekin sellaisia oireita tulisi lääkkeen lopettamisen jälkeen.

Eivät he tietenkään sitä myönnä, vaan aina sama tarina: "En ole aiemmin moisesta kuullut, ehkä se johtuu stressistä/korvatulehduksesta/vaivasenluusta/hammaskeijusta....", mutta vierotusoireita ne on ja niistä kärsii hirvittävän moni. Itselläni ne oli TODELLA pahoja ja kesti jopa 3kk lääkkeen (efexor) lopetuksen jälkeen.

Jos vaan englanti sujuu niin googlesta löytyy 177 000 tulosta haulla "brain shivers"

Jaksamisia, ja toivottavasti nämä humahdukset menevät sinulla nopeesti ohi! ja käske lääkärisikin googlettamaan kyseinen vaiva ettei voi jatkossa esittää tietämätöntä.

• nina-80

Mulla on myös tullut ärsyyntynyt olo ym, mutta niistä lääkäri sanoi että kuuluvat oireisiin. Mun lääkkeessä ei moista ainetta ole, josta puhuit.

Ehkä kuitenkin syön vielä hetken aikaa ja koitan lopettaa myöhemmin uudelleen.

• Tiaaa
        nina-80 kirjoitti:

Mulla on myös tullut ärsyyntynyt olo ym, mutta niistä lääkäri sanoi että kuuluvat oireisiin. Mun lääkkeessä ei moista ainetta ole, josta puhuit.

Ehkä kuitenkin syön vielä hetken aikaa ja koitan lopettaa myöhemmin uudelleen.

Juu, se ärsytys kyllä ainakin kuuluu asiaan.. Itse en voinu viikkoon poistuu kotoa kun olin niin huonolla tuulella koko ajan :D.

Se Efexor oli vain esimerkki lääkkeestä josta näitä oireita tulee, mutta muutamasta muustakin olen kuullut samaa. Kun seuraavan kerran yrität lopettaa, pienenna annosta niin vähitellen kuin vain mahdollista oireiden lievittämiseksi.

• Maanis-depressiivinen

en huomannut mitään eroa entiseen oloon. Muutenkaan käyttämieni masennuslääkkeiden lopettaminen ei ole aiheuttanut mitään oireita. Tosin kyseiset lääkkeet eivät ole auttaneet masennukseeni (siis SSRI, SNRI, MAO-estäjä).

• nomen

Etsi käsiisi kirja: "SSRI - onnenpilleri vai aikapommi?" Siitä saat hyviä vinkkejä mainitsemasi lääkkeen käytöstä (Kuuluu SSRI-lääkkeisiin)

• 0000

toi humaus ja aivojen heilahdus on aika hyvin kuvattu. Mä lopetin efeksorin ottamisen pikkuhiljaa 3.sta kahteen,yhteen ja sit parin päivän välein mutta humauksia tuli silti. todella epämiellyttäviä. välillä tuntu kuin olis mennyt sähköiskuja kieleen. varsinkin jos nostit tai käänsit katseesi..

• sepram

Käytän itse Sepramia 10mg/pv. Olen muutaman kerran koettanut lopettaa ja nuo "humahdukset" ovat siinä yhteydessä tuttuja. Epämiellyttävää kyllä.

• huimaa.......

vaikka yrittäisikin lopettaa lääkityksen pienentämällä annosta säännöllisin välein. Lääkkeiden annostustahan ei itse saisi mennä muuttelemaan ilman lääkärin lupaa.

• se lopetus

Todella oireita voi tulla ja siksi lopetus on tehtävä erittäin varovasti, täytyy murskata niitä pillereitä ja ottaa pari viikkoa 8 ja sitten 6 jne.
      Mutta jotenkin viittaa, että sinulla ei ole pelkästään vieroitusoireita vaan ehkä lievää paniikkia. Se että anopin ilmestyminen saa noin voimakkaita reaktioita, se pistää miettimään. Pelkäätkö, raivostutko vai mitä, kannattaa tehdä itsen ja lapsen kannalta selväksi, mikä mättää.
      Alkoholistin kanssa elämisestä sanoisin, että hän sairastuttaa n. 12 ihmistä lähipiiristä, ensimmäisenä sinut ja lapsen. Voit vielä selittää itsellesi, että eihän se ole alkoholisti, kun käy töissä, mutta suurin osa ei todellakaan elä siltojen alla vaan ovat työelämässä ja sittenkin alkoholisteja, rohkeutta vaatii sanoa, että me tai pään sekoittaminen. Lapselle ei kuitenkaan ole koskaan hyvä elää juopon kanssa vaikka olisi työssäkäyvä kilttikin.

• nina-80

Mä pelkään ja myös raivostun, joten alkaa tulla tärinää käsiin. Mulla on paniikkihäiriö ja traumaperäinen stressireaktio..sanottu että se on mulla jäädäkseen.

Kun lapsellani tuli kuume, eikä suppo auttanut juurikaan tuli seti samat oireet kuin esikoisesta kun tilanne hänellä välillä oli vakavaa.

Anopin kanssa en halua olla väleissä tällä hetkellä ainakaan. Hänelle ei voi puhua mitään eikä kertoa..sitä ei kiinnosta mun asiat koskaan jne. Hän yrittää määräillä meidän elämää, emme saisi elää omaa elämäämme niinkuin haluaisimme. Joka asiasta he näkevät vaivaa ja nostavat ison jutun jostakin pienestä asiasta. Tätä voisi kertoa loputtomiin, mutta menisi monta päivää jos tässä kirjottaisin.

Huomasin yhellä sivulla, josta kerrotaan SEPRA:sta, että on myös näköhäiriöitä...mulla on myös sellaisia nyt tullut ja välillä huonoa oloa. Eli kaikki siis johtuu, kun lopettaa lääkkeen tai yrittää. Olen tässä miettinyt että onko minulla aivokasvain, kun on ihme näköhäiriöitäkin, mutta johtuu siis lääkkeestä.

Pidän miestäni alkoholistina ja myös siitä huomautan joka kerta kun avaa kaljatölkin..viimeks tänää taas. Hän ei myönnä sitä itselleen lainkaan, vaikka sisimmässään varmaa itsekkin tietää asian. Olen sanonut miehelleni, etten kauaa jaksa tälläistä..jos tollanen touhu ei lopu niin ensivuoden alussa rupeen kattomaan omaa asuntoa minulle ja neidille.

Meillä ei muutenkaan miehen kanssa toimi mikään, ei edes seksi...jos ehdotan niin joko hän on väsynyt tai ei kiinnosta. Välillä alkaa tuntumaan, että jos hänellä on toinen. Tiedä sitten.

Kiitoksia että kerroitte minulle vähän lisätietoa ja että jollai muullakin on samanlaisia oireita ollut..luulin jo että olen ainut, kenellä on tällaista.

• härkä

Moi! Olen muutomaan otteeseen kirjoittanut uusien masennuslääkkeiden haittavaikutuksista, joista ollaan tietoiseti vaiettu. Lopettamiseen liittyy joillakin pahoja oireita tai ei välttämättä edes lopettamiseen, vaan niitä käytettäessä. Koukuttavuudesta ei näiden lääkkeiden kohdalla ole puhuttu mitään. Bentsojen vaan.

• kyllä vieroitusoireita tulee

Itse olen joskus käyttänyt Seroxatia n. 1vuoden ajan. Sitten kun aloin lopettamaan sen käytön, vähensin lääkettä pikku hiljaa, lopussa pieniä muruja joka toinen pv. vieroitusoireet kestivät tasan puolitoista kuukautta. Ne olivat kuin sähköiskuja olisi tullut päähän ja lisäksi jnkl pelko tuleeko hengitysoireita vielä.Hyvin olen pärjännyt jo 6 vuotta ilman.

• Itse kokenut

Masennuslääkettä ei kannata jättää ottamatta, jos siihen on todella tarvis. Alussa tulee sivuoireita, mutta ne häviävät kokonaan n. kolmessa vk:ssa.Seroxat on monipuolinen lääke, se auttaa masennukseen,paniikkihäiriöön yms. Lääkettä tulee käyttää vähintään puoli vuotta, mielellään yli vuosi ainakin.Vähentäminen tulee tehdä asteittain ja lopussa vain joka toinen pv pieni muru. Lääkärit eivät tiedosta tätä vieroitusoiretta. Mutta niitä tulee yleensä.Lääkkestä on tärkeää lukea ohje. Esim Seroxatin kanssa ei saa käyttää Iburofeeni-särkylääkettä, koska se voi aiheuttaa verenvuotoa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1448
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      193
      1431
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1135
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      84
      1000
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      995
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      962
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      915
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      857
    Aihe