Meillä oli nyt sellainen ongelma että kesällä talo JÄÄHDYTETTIIN 20 asteeseen tai jopa alle koska oli niin KUUMA!
Sitten tuli talvi ja oli pakko lämmittäämään 26 ASTEESEEN koska oli niin KYLMÄ!
Öljyä paloi kuin ruutia sodassa ja sähkölasku oli tähtitieteellinen. Kovilla pakkasilla kun meinasi tal jäähtyä niin kävi käsky että SHUNTTI AUKI! Sitten pattereissa pyöri kattilalämpöinen vesi (90astetta) ja mittari kipusi lähes 27 asteeseen.
No nyt ostettiin sitten automaattinen lämmönsäätöjärjestelmä huoneanturilla ja lämpötilaksi 21.5 astetta. Sama myös kylmäkoneisiin. Eli nyt talon lämpötila on vakio ympäri vuoden ja tein selväksi että asia ei sitä mihinkään muutu.
Mikä ihme ihmisillä on että kesällä pitää olla jääkapissa ja talvella saunassa...
Talon lämpötila vakiona!!!
5
498
Vastaukset
- Pihalämpö
Eihän sisälämpötilaa yleensä anturilla mitata vain ukolämpötilaa eikö teillä ole ollu automaattista säätöä tätä ennen.
- siihen asti sietää
21-22 on ihan hyvä lämmityksen asetus. Mutta kyllä minä jäähdytyksen laittaisin vähän ylemmäs, ehkä 24-26 asteeseen.
- Joku...
Jäähdytyksestä olen jo pitkään ihmetellyt mihin sitä niinkin monet oikeastaan luulevat tarvitsevansa?
Toki kesähelteet voivat olla tukalia, mutta itse ainakin olen ollut täysin tyytyväinen kattotuulettimeen. Pienimmällä mahdollisella puhalluksella tuskin huomaa ilman liikkuvan, mutta tämä lähes huomaamaton ilmavirta kuitenkin puhaltaa iholta kosteutta sen verran että helteilläkin on ihan hyvä olla. Eli vaikutus on jotakuinkin sama kuin ilmastoinnillakin, mutta sähköä menee kilowattien sijasta varmaan kymmeniä watteja, jos sitäkään.
Mutta jos nyt sitten todella haluaa ilmastointia, niin suosittelen sittenkin säätämään ylemmäs, ilmastoidut tilat kuitenkin tuntuvat viileämmiltä, koska sitä lämpötilaa kuitenkin vertaa ulkolämpötilaan. Ja toinen puoli tässä on kosteus, ihmisen omat lämmönsäätömekanismit perustuvat veden haihtumiseen, eli hikoiluun, kosteassa ilmassa tulee helpommin kuuma koska hiki ei haihdu iholta tarpeeksi nopeasti, ja ilmastointiin tällä on se vaikutus, että ilmastointi kuivattaa ilmaa, jolloin kosteusprosentit jäävät pienemmiksi, mistä seuraa se että omat lämmönsäätelymekanismit toimivat tehokkaammin, ja vähempikin viilennys riittää. Samalla säästyy iso kasa euroja, ja luontokin kiittää. - näin..
Joku... kirjoitti:
Jäähdytyksestä olen jo pitkään ihmetellyt mihin sitä niinkin monet oikeastaan luulevat tarvitsevansa?
Toki kesähelteet voivat olla tukalia, mutta itse ainakin olen ollut täysin tyytyväinen kattotuulettimeen. Pienimmällä mahdollisella puhalluksella tuskin huomaa ilman liikkuvan, mutta tämä lähes huomaamaton ilmavirta kuitenkin puhaltaa iholta kosteutta sen verran että helteilläkin on ihan hyvä olla. Eli vaikutus on jotakuinkin sama kuin ilmastoinnillakin, mutta sähköä menee kilowattien sijasta varmaan kymmeniä watteja, jos sitäkään.
Mutta jos nyt sitten todella haluaa ilmastointia, niin suosittelen sittenkin säätämään ylemmäs, ilmastoidut tilat kuitenkin tuntuvat viileämmiltä, koska sitä lämpötilaa kuitenkin vertaa ulkolämpötilaan. Ja toinen puoli tässä on kosteus, ihmisen omat lämmönsäätömekanismit perustuvat veden haihtumiseen, eli hikoiluun, kosteassa ilmassa tulee helpommin kuuma koska hiki ei haihdu iholta tarpeeksi nopeasti, ja ilmastointiin tällä on se vaikutus, että ilmastointi kuivattaa ilmaa, jolloin kosteusprosentit jäävät pienemmiksi, mistä seuraa se että omat lämmönsäätelymekanismit toimivat tehokkaammin, ja vähempikin viilennys riittää. Samalla säästyy iso kasa euroja, ja luontokin kiittää.Mitä kuumempi sitä enemmän ilmastoinnin tehtävänä on poistaa kosteutta ei viilentää!
- Anonyymi
Automaattinen lämmönsäätö tuhoaa talon kuim talon. Mittaa vain lämpötilan, ei mittaa kosteutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379