Meillä oli nyt sellainen ongelma että kesällä talo JÄÄHDYTETTIIN 20 asteeseen tai jopa alle koska oli niin KUUMA!
Sitten tuli talvi ja oli pakko lämmittäämään 26 ASTEESEEN koska oli niin KYLMÄ!
Öljyä paloi kuin ruutia sodassa ja sähkölasku oli tähtitieteellinen. Kovilla pakkasilla kun meinasi tal jäähtyä niin kävi käsky että SHUNTTI AUKI! Sitten pattereissa pyöri kattilalämpöinen vesi (90astetta) ja mittari kipusi lähes 27 asteeseen.
No nyt ostettiin sitten automaattinen lämmönsäätöjärjestelmä huoneanturilla ja lämpötilaksi 21.5 astetta. Sama myös kylmäkoneisiin. Eli nyt talon lämpötila on vakio ympäri vuoden ja tein selväksi että asia ei sitä mihinkään muutu.
Mikä ihme ihmisillä on että kesällä pitää olla jääkapissa ja talvella saunassa...
Talon lämpötila vakiona!!!
5
502
Vastaukset
- Pihalämpö
Eihän sisälämpötilaa yleensä anturilla mitata vain ukolämpötilaa eikö teillä ole ollu automaattista säätöä tätä ennen.
- siihen asti sietää
21-22 on ihan hyvä lämmityksen asetus. Mutta kyllä minä jäähdytyksen laittaisin vähän ylemmäs, ehkä 24-26 asteeseen.
- Joku...
Jäähdytyksestä olen jo pitkään ihmetellyt mihin sitä niinkin monet oikeastaan luulevat tarvitsevansa?
Toki kesähelteet voivat olla tukalia, mutta itse ainakin olen ollut täysin tyytyväinen kattotuulettimeen. Pienimmällä mahdollisella puhalluksella tuskin huomaa ilman liikkuvan, mutta tämä lähes huomaamaton ilmavirta kuitenkin puhaltaa iholta kosteutta sen verran että helteilläkin on ihan hyvä olla. Eli vaikutus on jotakuinkin sama kuin ilmastoinnillakin, mutta sähköä menee kilowattien sijasta varmaan kymmeniä watteja, jos sitäkään.
Mutta jos nyt sitten todella haluaa ilmastointia, niin suosittelen sittenkin säätämään ylemmäs, ilmastoidut tilat kuitenkin tuntuvat viileämmiltä, koska sitä lämpötilaa kuitenkin vertaa ulkolämpötilaan. Ja toinen puoli tässä on kosteus, ihmisen omat lämmönsäätömekanismit perustuvat veden haihtumiseen, eli hikoiluun, kosteassa ilmassa tulee helpommin kuuma koska hiki ei haihdu iholta tarpeeksi nopeasti, ja ilmastointiin tällä on se vaikutus, että ilmastointi kuivattaa ilmaa, jolloin kosteusprosentit jäävät pienemmiksi, mistä seuraa se että omat lämmönsäätelymekanismit toimivat tehokkaammin, ja vähempikin viilennys riittää. Samalla säästyy iso kasa euroja, ja luontokin kiittää. - näin..
Joku... kirjoitti:
Jäähdytyksestä olen jo pitkään ihmetellyt mihin sitä niinkin monet oikeastaan luulevat tarvitsevansa?
Toki kesähelteet voivat olla tukalia, mutta itse ainakin olen ollut täysin tyytyväinen kattotuulettimeen. Pienimmällä mahdollisella puhalluksella tuskin huomaa ilman liikkuvan, mutta tämä lähes huomaamaton ilmavirta kuitenkin puhaltaa iholta kosteutta sen verran että helteilläkin on ihan hyvä olla. Eli vaikutus on jotakuinkin sama kuin ilmastoinnillakin, mutta sähköä menee kilowattien sijasta varmaan kymmeniä watteja, jos sitäkään.
Mutta jos nyt sitten todella haluaa ilmastointia, niin suosittelen sittenkin säätämään ylemmäs, ilmastoidut tilat kuitenkin tuntuvat viileämmiltä, koska sitä lämpötilaa kuitenkin vertaa ulkolämpötilaan. Ja toinen puoli tässä on kosteus, ihmisen omat lämmönsäätömekanismit perustuvat veden haihtumiseen, eli hikoiluun, kosteassa ilmassa tulee helpommin kuuma koska hiki ei haihdu iholta tarpeeksi nopeasti, ja ilmastointiin tällä on se vaikutus, että ilmastointi kuivattaa ilmaa, jolloin kosteusprosentit jäävät pienemmiksi, mistä seuraa se että omat lämmönsäätelymekanismit toimivat tehokkaammin, ja vähempikin viilennys riittää. Samalla säästyy iso kasa euroja, ja luontokin kiittää.Mitä kuumempi sitä enemmän ilmastoinnin tehtävänä on poistaa kosteutta ei viilentää!
- Anonyymi
Automaattinen lämmönsäätö tuhoaa talon kuim talon. Mittaa vain lämpötilan, ei mittaa kosteutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83336MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411556Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin771169Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61972Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758