Rata-auto lukkia suomessa?

PeeVee

Mitä luokkia nyky päivänä enää on hengissä?

6

2803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • weberman

      Jos nyt lähdetään virallisista, SM arvon omaavista liikkeelle:

      Formula Ford, yksityyppi monoposto.

      Formula Renault, sama, kuin ed.

      Formula 3, luokitellut rungot ja moottorit.

      Sitten ns. "koppiautot"

      Super Touring, perustuu tuotantoautoihin, esim BMW 320, Honda Civic, Vw Golf jne.

      GT 3 Nordic, perustana nopeat 2 paikk. matkailuautot, esim Porsche, Ferrari, Lamborchini, Dodge Viper jne.

      Lisäksi ns "täyteluokkina" ajavat Legends-autot. putkirunko, Yamahan 1300ccm moottori ja 30 luvun autoja muistuttava kuitukori. Tässä luokassa osanottajia on niin paljon, että karsintalähtöjä on useita.

      Kansallisina luokkina hengissä ovat edelleen Mini Tonni ja 2 endurance luokkaa, harrasteautojen rataluokka sekä tietenkin Historic luokat. Lisäksi useampi Karting- luokka.
      Joten kyllä radoilla säpinää riittää, siitä vain katsomaan. SM.t ovat jo tältä vuodelta ohi, mutta jospa AKK Sport. nettisivuilta löytyisi vielä jotain kansallista kisaa, niihin on yleensä vapaa pääsy, joten ei kukkaro rasitu, kuin matkakustannuksista ja syödähän yleensä täytyy kuitenkin.:)

      • PeeVee

        Kertoisitko harrasteautojen rataluokasta tarkemmin?


      • weberman
        PeeVee kirjoitti:

        Kertoisitko harrasteautojen rataluokasta tarkemmin?

        Eräs kaverini ajoi pari vuotta takaisin laitteella, jossa oli Ford Cortina vm 64 korikehikko, kuituosin kevennetty, normaali turvavarustus. Moottori oli Volvon B230 lohko 86mm iskulla (Pentan teräsakseli), Arrowin H-kanget,Mahlen B230ET.n takomännät koneistettuna 86 iskulle. Kansi ns. 531 valua, venttiilit 49/39. Polttoainetta syötti 2 WEBER 55DCO kaasutinta ja kaasut poistuivat avaran peltisarjan kautta. Vaihteisto oli Fiatin välitetty suorahampainen ja perä Toyota Hi-Acesta. Luonnollisesti jarrut ja jousitus olivat muunneltuja kilpaosin. Laittella voitettiin useita kilpailuja, nyttemmin pitää sapattia muiden kiireiden vuoksi. Tarkempia tietoja saat AKK. Sport sivuilta, mm säännöt. Heillä pitäisi olla myös omat nettisivut.


      • villeko
        weberman kirjoitti:

        Eräs kaverini ajoi pari vuotta takaisin laitteella, jossa oli Ford Cortina vm 64 korikehikko, kuituosin kevennetty, normaali turvavarustus. Moottori oli Volvon B230 lohko 86mm iskulla (Pentan teräsakseli), Arrowin H-kanget,Mahlen B230ET.n takomännät koneistettuna 86 iskulle. Kansi ns. 531 valua, venttiilit 49/39. Polttoainetta syötti 2 WEBER 55DCO kaasutinta ja kaasut poistuivat avaran peltisarjan kautta. Vaihteisto oli Fiatin välitetty suorahampainen ja perä Toyota Hi-Acesta. Luonnollisesti jarrut ja jousitus olivat muunneltuja kilpaosin. Laittella voitettiin useita kilpailuja, nyttemmin pitää sapattia muiden kiireiden vuoksi. Tarkempia tietoja saat AKK. Sport sivuilta, mm säännöt. Heillä pitäisi olla myös omat nettisivut.

        Tuolta löytyy tietoa http://www.historicrace.fi/ . Itse olen pyörinyt kisoissa varikolla ja pidän sarjaa yhtenä parhaimmista mitä suomessa ajetaan. Sarja on nykyään Roadsport. Harrasteautoluokka vaihtoi nimensä jokin aika sitten tuollaiseksi.


      • R1
        villeko kirjoitti:

        Tuolta löytyy tietoa http://www.historicrace.fi/ . Itse olen pyörinyt kisoissa varikolla ja pidän sarjaa yhtenä parhaimmista mitä suomessa ajetaan. Sarja on nykyään Roadsport. Harrasteautoluokka vaihtoi nimensä jokin aika sitten tuollaiseksi.

        www.locostfinland.com

        Locost luokassa hinta/auton nopeus ylivertainen suomessa.
        Auton voit rakentaa kokonaan tai osittain itse,tekniikaksi voit laittaa esim. moottoripyörän moottorin tai lähes minkä tahansa auton moottorin (4-syl)
        Ajetaan sarjamuodossa Historic Race Finlandin Gulf cuppia.
        Kilpailu kuntoisen ja kykyisten autojen hinnat itse rakennettuna alkaen 3000€


      • legendsfani
        R1 kirjoitti:

        www.locostfinland.com

        Locost luokassa hinta/auton nopeus ylivertainen suomessa.
        Auton voit rakentaa kokonaan tai osittain itse,tekniikaksi voit laittaa esim. moottoripyörän moottorin tai lähes minkä tahansa auton moottorin (4-syl)
        Ajetaan sarjamuodossa Historic Race Finlandin Gulf cuppia.
        Kilpailu kuntoisen ja kykyisten autojen hinnat itse rakennettuna alkaen 3000€

        Kyllä ainakin tänä kesänä katsojan kannalta kiinnostavin rataluokka on legends. Autoja on viivalla paljon (!) ja ovat muotoilultaan sympaattisen näköisiä. Silti vauhtia piisaa. Kulkevat kuulemma parhaimmillaan yli 200km/h ja kiihtyvätkin 0-100 alle 4s.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      353
      4006
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1749
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1268
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe