Jos yhdestä kylvetystä siemenestä kasvaa kolme versoa, ja jokaisessa verson päässä on 80 jyvää, niin kylvös pitäsi tulla takaisin 240 kertaisena. Eli 200 kiloa siementä hehtaarille pitäsi helposti tuottaa 48000 kiloa viljaa. Kuitenkin tyydytään usein 3-5 tn hehtaarisatoihin. Itsellä keskisadot yleensä 30-40 tn/ha, mikä sekin alakanttiin
Satopotentiaali?
30
2750
Vastaukset
- /(/&¤¤
Kyllä onkin alakantissa!!!!
- siis;;;
peunoita.
- kauraa
Ihan kauraa viljelen
- sentänäs
kauraa kirjoitti:
Ihan kauraa viljelen
Vai että 80 jyvää versossa???
- xze
Niin että kauraa suojaviljana ja pari kolme satoa säilörehuksi naudoille vai? Tuolla kaavalla se onnistuisi, mutta jos ihan jyviä kaavit vaikkapa 30 tonnia hehtaarilta Suomessa, joudut kaapimaan monta vuotta, että määrä täyttyy, tai sitten pitää kerätä kiviseltä pellolta kivikasatkin mukaan.
- kumma juttu.
Itse olen suurimmat kilot saanut kaurasta -07 keskisato
9211 kg / ha ja pintaalaa oli 26,6 ha dikitoitu ala
lajike oli
belinda ja on tänä vuonakin ja on vielä puimata laiho ei
näytä niin vankalta kuin viime vuonna
itsellä kauran keskisato on viimeisellä kymmenvuotis
jaksolla n:5800 kg /ha itse pidän sitä hyvänä
ohra jää paljon jälkeen mutta nämä on kaura maita- mitä ne on
Eikö maat ole siis kunnossa?
- mahdotonta
tuohan tarkoittaisi märkäsatona jo 200hl hehtaarilta. Tiedätkö kuinka pieni pläntti on hehtaari? Se on niin pieni että siitä ei 200 hl tule kauraa se on varma se
- jatkuu. kauraa.
mahdotonta kirjoitti:
tuohan tarkoittaisi märkäsatona jo 200hl hehtaarilta. Tiedätkö kuinka pieni pläntti on hehtaari? Se on niin pieni että siitä ei 200 hl tule kauraa se on varma se
Kyllä maat on kunnossa ojitukset ja ph n:7
se vaan on niin että ohra ei jostain syystä
viihdy näissä maissa siihen kun joku osaisi sanoa
oikean vastauksen.
Onhan Käytännön maamiehen sato kilpailuissa kaurasta
saatu myös yli 9 t/ha - mahdotonta?????
mahdotonta kirjoitti:
Miten muka kaurasta ei voi saada 9000kg/ha?? Itselläni on kasvussa myös Belindaa ja odotan siitä ihan mukavaa satoa (7000kg/ha), en yhtään pidä mahdottomana, että kunnossa olevista maista joku saisi tuon 9000kg/ha 14% kosteuteen kuivattuna. Ohralla ei todellakaan saa samanlaisia satoja, mitä kauralla saadaan. Ei kaurakaan kasva missä vain, kyllä viljavuustutkimuksen pitää olla vihreällä.
- per ha
mahdotonta????? kirjoitti:
Miten muka kaurasta ei voi saada 9000kg/ha?? Itselläni on kasvussa myös Belindaa ja odotan siitä ihan mukavaa satoa (7000kg/ha), en yhtään pidä mahdottomana, että kunnossa olevista maista joku saisi tuon 9000kg/ha 14% kosteuteen kuivattuna. Ohralla ei todellakaan saa samanlaisia satoja, mitä kauralla saadaan. Ei kaurakaan kasva missä vain, kyllä viljavuustutkimuksen pitää olla vihreällä.
Tuskin sulla vaakaa on ja muuten arvio voi heittää paljonkin. Kaksi isoa kärryä hehtaarilta on kyl niin paljo viljaa etten usko jos en näe. Ja km -ennätykset voi jättää omaan arvoonsa.
- Mutta mutta.
per ha kirjoitti:
Tuskin sulla vaakaa on ja muuten arvio voi heittää paljonkin. Kaksi isoa kärryä hehtaarilta on kyl niin paljo viljaa etten usko jos en näe. Ja km -ennätykset voi jättää omaan arvoonsa.
Vaakaa itsellä . Mutta kyläseuran kuivurilla kahden
kuivurin alla on vaakat ja joka jyvä tolta 26,6 ha:lta on myyty
ja kuinka ostajien vaakat olis trimmattu yläkanttiin. - nnääsjuu
Mutta mutta. kirjoitti:
ja kuinka ostajien vaakat olis trimmattu yläkanttiin.Kyl kaikki on mahollista. Sopiva sijainti, hyvä paikallisilmasto, ravinteet pilkulleen jne.
Ainut kysymys onkin enään, miten voi lannoittaa riittävästi peltoa kun ymp.tukirajoitukset rajoittavat max satotason 6 tonnii hehtaarilta. Vai harjoitatko ryöstöviljelyä? Enemmän ravinteita pois pellolta kuin sinne on laitettu? - tarkottaa
Mutta mutta. kirjoitti:
ja kuinka ostajien vaakat olis trimmattu yläkanttiin.Tuo sato tarkottaa käytännös että puimurin säiliö tulis täyteen 300 metrin matkalla. En ole ennen kuullut mitään vastaavaa. Onkohan pellon pinta-ala reilusti arvioitu alakanttiin
- kummaa on kun ei..........
tarkottaa kirjoitti:
Tuo sato tarkottaa käytännös että puimurin säiliö tulis täyteen 300 metrin matkalla. En ole ennen kuullut mitään vastaavaa. Onkohan pellon pinta-ala reilusti arvioitu alakanttiin
NH TX 62 on 72hl säiliö n:4,5m pöytä ,sillä päästää
pitemmälti kun 300m säiliöön , rahti kone.
Normaalilla lannoitus tasoilla lietteellä ja salpietarilla .
Ainut poikkeus mitä teen on huomattavan korkea siemen määrä.
Pintaala on niin moneen ketaan todettu että on oikein.
Enkä minäkään saa kaikilta lohkoilta kovia satoja ,
se on monen tekijän summa . - kesälöpö
tarkottaa kirjoitti:
Tuo sato tarkottaa käytännös että puimurin säiliö tulis täyteen 300 metrin matkalla. En ole ennen kuullut mitään vastaavaa. Onkohan pellon pinta-ala reilusti arvioitu alakanttiin
Englannnissa on kaikkien puitujen vehnien keskisato 8-9 tn !! Ja juuri claas rikkoi NH kuukaudenvanhan puintiennätyksen. Siinä oli keskisato 12,1 tn/ha.
Itse uskon että suomessa hyväkuntoisilla pelloilla ja oikealla hoidolla on mahdollista saada vehnästä 7 tn keskisadoksi ja kauralla yli 8. Siksi koska itselläkin toisinan onnistuu näillä panostuksilla joskus saamaan kauraa 7 tn - glyfonova
tarkottaa kirjoitti:
Camoon 300m matkalla olis pikkupuimurilla 900 neljöä. eli 600-800 kg kauraa. Ei kai ny missään ole vain kuution säiliötä. Itsellä on omasta mielestä keskiikäisessä 4,3 kuutiota
- KM-kisaaja
per ha kirjoitti:
Miten niin KM-ennätykset voi jättää omaan arvoonsa??
Kyllä se on melko tarkka, kun ajaa koko ronkkelit vaakalle, ensin tyhjänä ja sitten sama kalusto kuorman kanssa. Vaakan tarkkuus 20kg. Jos on ala mitattu ja siitä puidaan kyseinen vilja, niin mikäs sitten on vielä luotettavampi?? - justjoolol
kesälöpö kirjoitti:
Englannnissa on kaikkien puitujen vehnien keskisato 8-9 tn !! Ja juuri claas rikkoi NH kuukaudenvanhan puintiennätyksen. Siinä oli keskisato 12,1 tn/ha.
Itse uskon että suomessa hyväkuntoisilla pelloilla ja oikealla hoidolla on mahdollista saada vehnästä 7 tn keskisadoksi ja kauralla yli 8. Siksi koska itselläkin toisinan onnistuu näillä panostuksilla joskus saamaan kauraa 7 tnMiksi Englannissa olis paremmat sadot kuin Suomessa kun englantilaiset maajussit on huonompia. Eihän siellä maat ole sentään mustaa multaa tietääkseni.
- pakkaaja
justjoolol kirjoitti:
Miksi Englannissa olis paremmat sadot kuin Suomessa kun englantilaiset maajussit on huonompia. Eihän siellä maat ole sentään mustaa multaa tietääkseni.
Olen itsekin puinnut siellä harjurina tuollasia 9 tn keskiatopeltoja. Puimurin grafiikka näytti parhaissa paikoissa 14 tn satoa
- vähän tarkemmin
pakkaaja kirjoitti:
Olen itsekin puinnut siellä harjurina tuollasia 9 tn keskiatopeltoja. Puimurin grafiikka näytti parhaissa paikoissa 14 tn satoa
Miksi jossain Englannissa saatyaisiin parempia satoja kuin missään muualla vaikka maajussit on siellä keskimäärin tosi junttia ja tyhmää porukkaa, eivät varmaan osaa edes lukea kunnolla. Itse uskon vieläkin että tuo on valetta tai inhimillinen virhe. Voihan satomittari olla tahallaan kalibroitu väärin jotta näyttäis komeelta
- heheh
kesälöpö kirjoitti:
Itse uskon että suomessa hyväkuntoisilla pelloilla ja oikealla hoidolla on mahdollista saada vehnästä 7 tn keskisadoksi ja kauralla yli 8. Siksi koska itselläkin toisinan onnistuu näillä panostuksilla joskus saamaan kauraa 7 tnEnglannin mutavellissä ei 11 tonni satoja saada se on varmaa. Hyvin vaikeaa tuo on missään mutta jossain mustan mullan alueella voisi olla mahdollista
- Opetella teoria
heheh kirjoitti:
Englannin mutavellissä ei 11 tonni satoja saada se on varmaa. Hyvin vaikeaa tuo on missään mutta jossain mustan mullan alueella voisi olla mahdollista
En ole englannissa käynyt enkä siis siellä puinnutkaan. Saksan lössimailla (savi) olen ollu näytöksessä jossa laskettiin syysohraa 9 tn/ha. Ja se oli sen näköistä, sankkaa ja suuria jyviä. Siis multamaata ja savea ei pidä verrata edes satopotentialtaan. Saven kationinvaihtokapasiteetti on monikymmenkertainen multaan verrattuna. Siinä yksi monista määreistä. on mmonia muitakin jotka asioita jotka puoltaa savimaata. Itse uskon noihin englanti satoihin, niin monista kymmenistä lehdistä lukennut.
Nurmi ja peruna ovat ainoita joissa pärjäämme edes mitenkään vertailukelpoisesti englannin satotasoille. Toki siis keskisatojen osalta, tiedän että suomessakin parhaat jää kauas noiden huipuista potussa. Suomessa kaiketi hajonta melko kohtuullista siis. Eikä niitä 70-100 000 kg/ha ottajia ole paljon jotka nostaisi keskisatoa - ei naurata
Opetella teoria kirjoitti:
En ole englannissa käynyt enkä siis siellä puinnutkaan. Saksan lössimailla (savi) olen ollu näytöksessä jossa laskettiin syysohraa 9 tn/ha. Ja se oli sen näköistä, sankkaa ja suuria jyviä. Siis multamaata ja savea ei pidä verrata edes satopotentialtaan. Saven kationinvaihtokapasiteetti on monikymmenkertainen multaan verrattuna. Siinä yksi monista määreistä. on mmonia muitakin jotka asioita jotka puoltaa savimaata. Itse uskon noihin englanti satoihin, niin monista kymmenistä lehdistä lukennut.
Nurmi ja peruna ovat ainoita joissa pärjäämme edes mitenkään vertailukelpoisesti englannin satotasoille. Toki siis keskisatojen osalta, tiedän että suomessakin parhaat jää kauas noiden huipuista potussa. Suomessa kaiketi hajonta melko kohtuullista siis. Eikä niitä 70-100 000 kg/ha ottajia ole paljon jotka nostaisi keskisatoaEnglannin tinasavet on juntattu järjettömillä koneilla tosi huonoon kuntoon. Tänä syksynä viljelijät pelkäsivät sateita enemmän sitä, että maatalousministeriö kieltää sadonkorjuun kokonaan, että edes jotain jäisi maan kasvukunnosta tuleville sukupolville.
Miksi Englantilaiset ajaa maailman isoimmilla koneilla, vaikka kuviot ei lähellekään sitä mitä jossain jenkeeissä tai Itä-Euroopasta? Kertoo ehkä jotain maataloustukien tasosta ja englantilaisen maajussin älynlahjoista. No nyt on pellot pilalla ja keskisadot ehkä jotain 3 tonnia.
- eri maalajien
keskiarvona 11,8 tn/ha vehnää http://www.ausgraintech.com/?vid=22
- eri maalajien
keskiarvona 11,8 tn/ha vehnää http://www.ausgraintech.com/?vid=22
- satopotentiaali
Ausseissa riittää vallan hyvin tuollaiset lajikkeet kun keskisadot jää aina alle tonnin kuivuuden takia
- kaikkialla yms
satopotentiaali kirjoitti:
Ausseissa riittää vallan hyvin tuollaiset lajikkeet kun keskisadot jää aina alle tonnin kuivuuden takia
Samanlaista yleistystä kuin että koko suomessa on savukosken luonnonolosuhteet ;D
- Vehnässä
korjatulta alalta tuli talteen uusi ennätyssato n 8440 kg/ha ja korjaamatta jäi sateiden vuoksi n 7,2%
- samoin
maas tullissa oli juttua ,että mäntsälässä tulee yhtä paljon suorakylväen pitää olla vaan vm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279