Muovikassit

Ruuneperi*

Kotiini kerääntyy lähes suunnaton määrä muovikasseja. Monien muiden tavoin tuon kauppatavarat sellaisella.

Olen todennut ajattelun usein hyödylliseksi.

Ajattelun tuloksena päätin ruveta käyttämään kankaista kestokassia.

Yritetäänpä kuvitella miten paljon öljyä kuluu ja ympäristö tärveltyy roskiin menevistä kasseista.

Nyt on tullut nopeasti hajoavia kasseja, joten roskaantuminen vähenee.

Ruvettaisko POIS MUOVIKASVIT-kampanjaan?

24

1091

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isoaiti*

Mina olin kuuntelemassa David Suzukin luentoa
      Melbournessa 1989 ja silloin paatin luopua
      muovikasseista.

Suzuki kertoi hyljanneensa ne ja hanen
      esimerkkinsa tarttui minuunkin.

Ensin tein kankaisia kasseja itselleni ja pian
      muillekin ja siita kehittyi eraanlainen
      liiketoiminta.

Maalasin kankaat kasseihin ja tein niita
      tilauksien mukaan milloin jouluisia tai
      halloweeniin sopivia.

Ilman multilateraalisia sopimuksiakin
      jokainen voi tehda paatoksia maapallomme
      tulevaisuutta ajatellen.

• Katicat2

Ruuneperi, osta sellainen n.45x35 cm:n suuruinen musta vedenpitävä yksinkertainen vetoketjulla varustettu kauppakassi. Se on tyylikäs ja kestää, kestää ja kestää.Mullakin on sellainen ollut jo muutaman vuoden.

• "pelkkää hyvää"

Olen ommellut sateenvarjokankaasta ostoskasseja, ne menevät pieneen tilaan ja niihin mahtuu yhden ihmisen ostokset hyvin.

Nyt on myytävänä jossain eräliikkeessä myös avaimenperään kuuluvia laskuvarjokankaasta tehtyjä kasseja. Ne menevät vieläkin pienempään tilaan. Siinäpä hyvä lahjavinkki ekomieliselle.

Ekoilen kaikissa niissä asioissa, missä keksin ja suionkin voin. Hieno ajatus sinulta, Ruune!

• ruunelta

kai ruune muovikassin, käytetyn osaa taskuun laittaa.
      Tosi hyvä aloitus taasen.

• Muovikassien hinta on jo siinä pisteessä, että päätä huimaa. Viikon-parin kauppareissuilla kulutat hyvän kangaskassin hinnan!
      Minä olen luopunut muovikasseista jo vuosia sitten.

Muutenkin minua harmittaa se muovin määrä, jota joudumme kuljettelemaan paikasta toiseen. Yritän aina ostaa hedelmät ja vihannekset siten, että saan ne yhteen pussiin.
      Tai paiskaan hintalapun suoraan punnittuun tuotteeseen; kurkkuun, banaaneihin, kaaliin.

Jos ostaa lihatiskistä irtomakkaraa tai muuta, on huimaa, miten isoon paperiin ne kääritään. Jos ostaa kallista leikettä, niin kyllä paperistakin joutuu saman tien maksamaan kovan kilohinnan.
      Sitten paketti vielä kääritään toiseen paperiin tai pannaan muovipussiin. Kyllä roskis täyttyy.

Ne nopeasti hajoavat biokassit maksavat maltaita. Katsopas seuraavalla kerralla, mitä kauppiaasi siitä velottaa.

• Hintriika*

Kun käyttää samaa muovikassia jopa useita kuukausia aina uudestaan ja uudestaan ja sitten vielä roskakassina, niin ei se luontoa kovin paljon rokota.

Minulla ainakin muovikassin elinkaari on tosi pitkä. Takin taskussa (ilmat pois litisteltynä ja viikattuna) se vie vähemmän tilaa kuin moni muu taskuihin tungettava tavara. Jos minulta jotakin unohtuu taskusta, niin se on yleensä puhelin, vain aniharvoin muovikassi.

• Ruuneperi*

Tosin se muovikassi lopulta löytyy roskana ehkä sadaksi vuodeksi.

• Hintriika*
        Ruuneperi* kirjoitti:

Tosin se muovikassi lopulta löytyy roskana ehkä sadaksi vuodeksi.

Parempi kuitenkin 1 roska kuin 100 roskaa samalla aikavälillä. Jos kaiken saastuttavan kulutuksen pystyisimme eliminoimaan 99-prsosenttisesti, niin maailma saattaisi pelastua.

Jos oikein ruvetaan saivartelemaan, niin varmaan sen kangaskassin tekoonkin tarvitaan koneita/sähköenergiaa kankaankudonnassa, kassin ompelussa jne. Ellei joku sitten kangaspuilla kudo itse ja ompele käsin kokoon...

No, se on todella saivartelua. Monta pientä tekoa = yksi suuri teko, senhän tiedämme.

• jälkeen

olen oppinut ottamaan kangaskassin mukaan lähtiessäni ostoksille.

• Maalaismies*

Olen pitkään jo käyttänyt kangaskassia. Vaihtoehtona paperikassi joka helpottaa sanomalehtien keräämistä jälkeenpäin. Puutarhajättesitä on hankala selvitä ilman mustaa muovipussia. Kyllä sekin on mahdollista pienellä vaivannäöllä.

• asut

maalla Maalaismies? Mihin ihmeeseen muovipusseja tarvitset puutarhassa?Kompostiin kaikki puutarhajätteet!

Kauhulla katselen järjen köyhyyttä. Perhe asuu omakotitalossa maaseudulla, haravoi kaikki puiden lehdet 200 l muovisäkkeihin, siellä ne 20 mustaa säkkiä seista töröttää ja odottaa jäteauton tuloa.

• asut kirjoitti:

maalla Maalaismies? Mihin ihmeeseen muovipusseja tarvitset puutarhassa?Kompostiin kaikki puutarhajätteet!

Kauhulla katselen järjen köyhyyttä. Perhe asuu omakotitalossa maaseudulla, haravoi kaikki puiden lehdet 200 l muovisäkkeihin, siellä ne 20 mustaa säkkiä seista töröttää ja odottaa jäteauton tuloa.

Mihin pienellä rivitalopalstalla kompostoi? Ei mihinkään.
        Pari isoa koivua syytää lehtiä, ja perennat kasvavat pienelläkin palstalla.
        Jokasyksyinen ongelma, mutta ei auta muut,kuin panna roskat jätelavalle.

Kyllähän jokainen puutarhapalstan pitäjä tietää, että juuri niistä muhisi uutta multaa, jos niille löytyisi paikka. Pieni muovinen biokompostori ei riitä alkuunkaan.

• Maalaismies*
        asut kirjoitti:

Meillä on kaksi isoa lehtikompostoria. Tonttimme on kuin viidakko, täynnä lehti- ja havupuita. Minä olen täysvaltuutettu kompostin hoitaja ja teenkin työn kaikella asiaankuuluvalle taitotiedolla ja hartaudella, mutta suurin osa varsinkin oksista on tavalla tai toisella saatava tontilta pois.

Isommista karsituista oksista sahaan saunapuita, mutta kaikenlaista käpyä ja oksistoa jää. Järjen köyhyyttä minäkin kauhulla katselen (välillä peilistä).

• reissumies

selkään, reissumiestä reppuun ja reuhka päähän,
      niin kaik’ on saman katon alla.

• Muovikassi on kätevä roskapussina. Kaupasta tultua senkun kassin keskivaiheille tekee löysän solmun, menee pieneen tilaan josta on hyvä sitten ottaa roskiksen suojaksi ja käyttöön.

Varalla on tietenkin rulla ostettuja roskapusseja, 5 l 30 l,sekä 100 l säkkejä.

Kauppakori on ihan kätevä autoillessa, kävellessä selkäreppu. Valitaan jokainen itsellemme sopiva jätteiden keräys pussi ja kauppakassi malli, niin hyvin menee.

• Katicat2

Muistan joskus olleen sellaisenkin käytännön, ettei roska-astiaan pantu lainkaan pussia, sanomalehteä jkv. kuivikkeeksi. Jos näin tehtäisi edelleen, eipä tulisi muovia kaatopaikoille noita määriä kuin nykyään. Sitten tietysti kuluisi vettä ämpärin pesuun, että taas se haitta.

• Hintriika*

Muovikassit on melkoinen ympäristömurhe, mutta lasketaanpa kaikki muu ylipakkaaminen siihen lisäksi! Palvelutiskejä ei ole kuin aniharvassa lihalle ja kalalle. Kaikki tavara pitää ostaa valmiiksi pakattuna.

Ja kaikki muukin kuin ruoka on pakattu moninkertaiseen muoviin ym. Eilen ostin perunankuorimaveitsen. Siinäkin oli paksua, kaksinkertaista muovia oleva lätyskä, jotta sen saisi näyttävästi myymälässä esille!

Pakkausvero saattaa olla hyväkin idea, mutta mieleen hiipii pelko, että se vain lisätään meidän kuluttajien maksettavaksi ja pakkaukset pysyvät entisellään.

Kauanko aikaa veisi, että vero alkaisi todella vähentää ylipakkaamista? Kaikki konstit ovat tarpeen. Siksi jokainen idea on ainakin tutkimisen arvoinen.

• etsivivä-amadeus

olen viimeaikana todennut.Sentähden en enää kirjoitakaan elämää suurenmista asiosta,kassialma asteella en vielä ole amateus,jos tämäkin poistetaan

• voin sanoa, etten satunnaisia tapauksia lukuunottamatta, ole vuosiin käynyt kaupassa ilman kestokassia.

• Maalaismies*

Olin jo 60-luvulla niin edistyksellinen, että myin autoni ja vein perheeni maalle. Pahaksi onnekseni minulle juuri silloin tarjottiin unelmatyötä. Pystyin suurimman osan tekemään etätyönä kotona ( se alkoi tulla muotiin), mutta keskuspaikkani oli Tampere, jonne en millään päässyt käden käänteessä ilman autoa.

Tulin huomaamaan että on olemassa yhdyskuntasuunnittelu asemakaavoineen ja infrastruktuureineen. Niihin on mukauduttava ellei halua olla kuin Pentti Linkola.

Nyt on tulossa elokuvateattereihin dokumenttielokuva "Elämäni ilman öljyä". Siinä ohjaaja (John Webster) ihan oikeasti näyttää kuinka perheelliseltä sujuu elämä ilman muovia ja kaikkinaisia öljytuotteita.

Arvaan teidän arvaavan ettei siitä tule mitään eikä tulekaan!

• Itselläni on olkaveskassani aina mukana olemattoman vähän tilaa vievä itse ompelemani kangaskassi, johon mahtuu hyvin normaalipäivän ostokset. Sen lisäksi on varakassina pieneen kokoon taitettu ja useaan kertaan käytetty muovikassi, johon sullon ne tavarat, jotka kangaskassiin eivät mahdu.

Tulee niitä muovikasseja kuitenkin kaupungilta mukaan, kun näen hyviä tarjouksia ja satun olemaan todellisella shoppaustuulella - kuten eilen: tarjouksesta kahdet trikoopitkikset, öljyvärimaalauspohja, muovinen vesiväripaletti, kovin krantulle ja valikoivalle Her Highness Mademoiselle Kissalleni mieliruokaa koko kassillinen ja kaksi kassillista ruokaa kissan nöyrälle palvelijalle itselleen. Runsaan viikon Lapissa oleskelun jälkeen muonavarastossa kun oli vakavia puutteita. Vaivoin jaksoin kaiken kotiin raahata.
      Mutta taisi livetä jo ihan asian viereen koko selostus. :)

• selässä ja sauvat kädessä,enimmäkseen.

Enempiä ostoksia varten pyöräkärry,johon mahtuu viikon ostokset,kangas kassi apukassina.

Kaatopaikka jätettä ei minulla tule,kuin kerran kuussa pieni pussi.
        Energia jätteisiin menee isoin osa.

Kun sais nämä tänne palaavat muuttajat käsittämään tuon lajittelu.
        Saan niiden takia harmaita hiuksia;))
        Ei mene perille,kun eivät ymmärrä kuin venäjää.

• maisisko

En osta koskaan muovikassia.
      Minulla on aina kori mukana, jos menen autolla ostoksille, jalkaisin kulkiessa reppu selkään ja menoksi.

• Villemina

... tiedetään? Minä kun syön suklaatia ja sitä on kuulemma nyt niissäkin, kun niihin on laitettu melamiinimaitoa.

Mistä tämä melamiini on maitoon sotkeutunut, kuka tietää?

Kauheeta, mitähän muovikasseistakin tarttuu vielä ruokiin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      80
      1562
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      14
      1024
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      95
      922
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      912
    5. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      724
    6. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      141
      689
    7. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      664
    8. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      79
      664
    9. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      48
      651
    10. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      51
      641
    Aihe