Sie?

Emma-täti

Wie ist es heute mit Siezen in Deutschland? Wann muss man siezen und wann kann man schon duzen?

8

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Du**

      Lieber erst Sie sagen! Die Leute werden dir dann im Dialog Bescheid geben, ob duzen mit Ihnen geht. Wenn du mit Sie anfängst, und sie mit Du antworten, dann hast du es ja schon. Manche können duzen beleidigend finden, besonders ältere Leute, und sie musst du bis ende des Lebens siezen. Mit jungen Leuten und teilweise in Österreich, dutzt man sich fast überall (Laden, Bank usw), weil ich selber nicht über 30 bin. Mit jüngeren Kollegen haben wir immer Du gesagt, aber das geht natürlich mit der Leitung nicht.

      • Itävallassa

        Kyllä täällä teititellään siinä kuin luullakseni Saksassakin, ts. ei todellakaan vähemmän. Teitittelyllä ei myöskään välttämättä ole iän kanssa mitään tekemistä, myös nuoret ja toisille vieraat ihmiset teitittelee toisiaan. Esim. 25 vuotias menee kampaajalle ja saman ikäinen kampaaja teitittelee asiakasta.


    • pantolella

      Hei Emma-täti!
      Saksassa teititellään edelleen kaikkia. Työkavereita ja muita ystäviä sinutellaan, esimiehiä lukuunottamatta. "Vanhempana" osapuolena voin tehdä sinunkaupat jos haluan. Täällä saksassa teitittelyllä osoitetaan kunnioitusta toista osapuolta kohtaan tai halutaan saada kunnioitusta. Mikäli menet vento vierasta ihmistä heti sinuttelemaan, olet heille todella tyhmä ulkomaalainen joka ei osaa käyttäytyä ja arvostaa. Palvelu voi muuttua tylyksi ja/tai sinulta kysytään että mistä lähtien me olemme olleet per du?
      Itse olen asunut saksassa jo melkein 14 vuotta ja tottunut teitittelemään. Oikein säpsähdän kun ventovieras ihminen sinuttelee minua esim. töissä ja mietin heti että seit wann sind wir per du?
      Jos olet epävarma, niin paras on aina teititellä. Silloin et tee minkäänlaista virhettä tai "loukkaa" toista osapuolta.
      Viel spaß beim Siezen!!

      Gruß Mirjam

      • vaan...

        Kiinnostaisi ihan tietää, miten aikanaan päädyit Saksaan: lähditkö työn vai miehen perään? Itsekin haaveilen joskus Saksaan muuttamisesta, mutta se on tosi iso päätös. Saksalainen mieskään kun ei ole siellä odottamassa niin yksin pitäisi matkaan lähteä :)


      • Nimetön

        Hei,Olen yli 30 vuotta vuokrannut saksalaisille mökkejä ja luulen ,että edelleenkin on viisainta teititellä .Mutta sinunkauppojakin on tehty heidän ehdottamana tietenkin ja vähän juhlittukin päälle.Muuten saksalaiset ovat ihania ja uskollisia asiakkaita.Herzlich Willkommen wieder!


      • pantolella
        vaan... kirjoitti:

        Kiinnostaisi ihan tietää, miten aikanaan päädyit Saksaan: lähditkö työn vai miehen perään? Itsekin haaveilen joskus Saksaan muuttamisesta, mutta se on tosi iso päätös. Saksalainen mieskään kun ei ole siellä odottamassa niin yksin pitäisi matkaan lähteä :)

        Kiitos kysymästä. Me likkakaverini ja lapsuudenystäväni(Lissu) kanssa silloin vuosia sitten istuttiin kesäterassilla, kumpikin oman silloisen kultansa kanssa kylmää siideriä naukkaillen. Lissulle tuli moinen idea lähteä saksaan työkokemusta hakemaan, puoleksi vuodeksi tai korkeintaan vuodeksi... Ja siitä se sitten lähti. Täällä olen edelleen.
        Lissu on palannut jo takaisiin armaaseen kotimaahan; mennyt naimisiin, rakentanut talon ja saanut kolme lasta.
        Itse olen onnellisesti eronnut (avioero 5v. sitten) sinkku ilman lapsia. Elämä täällä on hieman erilaisempaa kuin suomesssa ja kulttuuri. Ns. nopeatempoisempaa ja välillä erittäin stressaavaa. Varsinkin suuressa miljoonakaupungissa. Mutta kaikkeen tottuu ja/tai on totuttava.
        Hyvää syksyn jatkoa sinne armaaseen kotomaahan!


    • viinan määrästä

      Olin -89 Mindenissä Strassenfestissä ainoana ulkopuolisen, kaikki muut asuivat tällä kadulla. Alkuillasta lähes kaikki teitittelivät toisiaan ja minua, mutta puolenyön kieppeilla kaikki sinuttelivat myös minua. Paikalla oli noin 30 - 40 henkeä, viinaa meni 10 litraa ja olutta 100 litraa

      • hiustenhalkoja

        Saman ammattikunnan ihmiset yleensä sinuttelevat toisiaan sitä erikseen kysymättä, esimerkkinä kirvesmiehet. Minä olen konsulttina ollut hassussa välikädessä, sillä usein saksalainen ei tiedä pitäisikö sinutella vai teititellä juuri tästä syystä.

        Muutin nyt kesällä 34 vuoden jälkeen Saksasta Suomeen ja totean, että ei minua täällä kukaan teitittele, vaikka olenkin jo "vanhempaa" sukupolvea. Mutta käytännössä koko asiaa ei edes huomaa kummassakaan maassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      283
      2968
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1562
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1330
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1011
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe