Uusi Kouvola

puutarhakaupunki

Pääkaupunkiseudulla on käyty keskustelua kaupunkirakenteesta. Helsingin herrat pitävät kiinni kannastaan, että nykyistä kaupunkikeskusta eli Helsinkiä on tiivistettävä sekä asumisen että työpaikkojen osalta. Pääministeri Vanhanen on kertomansa mukaan jo vuosia visioinut puutarhakaupunkien verkostosta, joka alkaa kehä kolmosen ulkolaidalta. Taloustutkimuksen mukaan kansalaisten enemmistö unelmoi vastaavaa.

Millainen tulee olemaan uuden Kouvolan kaupunkirakenne? Muodostuuko tänne pelkästään tiivis ydinkeskusta kaupungin virkamiesten ja gryndereiden yhteistyöllä? Vai aletaanko kehittää myös Kuusankosken, Anjalankosken, Valkealan ja Elimäen luontaisia kasvualueita? Tämä on ilmeisesti pitkälti poliittinen kysymys, joka on kiinni vanhan Kouvolan ympäristökuntien poliittisista päättäjistä uudessa Kouvolassa. Tietenkin virkakoneistollakin, joka ei ole pelkästään vanhan Kouvolan perua, on oma ratkaiseva merkityksensä kaupunkirakenteen luomisessa.

On etsittävä uusia luontaisia asuin- ja yritysalueita sekä edelleen kehitettävä nykyisiä vetovoimaisia alueita. Helsingin herrojen opit eivät välttämättä päde Pohjois-Kymenlaaksossa. Samoja virheitä ei täällä kannata tehdä. On luotava uusi kansalaisia kiinnostava kaupunkirakenne Uuden Kouvolan alueelle, jossa tonttimaasta ei todella ole pulaa. Tässä yhteydessä on ehkä syytä muistuttaa, että isommilla ja pienemmillä metropoleilla on tapana laajentua reunoille. Uudesta Kouvolasta on mahdollisuus muodostaa puutarhakaupunki ydinkestustoineen. Tähän kaupunkiin voidaan sitten tulla tutustumaan ja vaikkapa asumaan sekä luomaan uusia yrityksiä pääkaupunkiseudulta.

4

606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikku kaupungin sälli

      "Futuristisille ratavisioille ei nähdä Kouvolassa perusteita" tuollainen otsikko pisti silmään tämän aamun kouvolan sanomassa. Taitaa radat mennä jostain muuta kautta jos tuollainen meininki jatkuu.

      Jos vaikka joukkoliikenteestä puhutaan niin viimeiset 50 vuotta on joukkoliikenteen kehitys kulkenut taaksepäin. 60-luvulla meni lättähattujuna Kouvolasta Kuusankoskelle ja tehtaalle pystyi menemään ilmeisesti tuolla töihin. Nykyiset päättäjät on osanneet junailla asiat niin että tehtaiden yllä leijuu lakkautusuhka. Vanhanen kannattaa rautateiden vapauttamista kilpailulle, vaikka Iso-Britanniassa vastaava homma johti totaaliseen katastrofiin.

      20 vuotta sitten asuin Valkealan kirkonkylässä ja aamukahdeksaksi ehti hyvin Kotkaan linja-autolla ja junalla. Sen jälkeen poliitikot rassasi aikatauluja niin ettei tuo onnistunut ja kova ihmettely oli julkisuudessa että ei ole käyttäjiä julkisille kulkuneuvoille, ja henkilöliikenne pitää säästösyistä lopettaa Kouvola-Kotka välillä.

      Veikkaan että vaalien jälkeen saattaapi iskeä lama ja taas pitää "säästää". Kannattaa käydä jossain ulkomailla katsomassa miten homma toimii.

    • Uuden Kouvolan rakenne "kaupunkina" on huomattavan hyvä. Kokonaisuuteen kuuluu useita monipuolisesti toimivia taajamia, joissa on asuntoja, työpaikkoja ja palveluja. Nämä monipuolisesti toimivat taajamat ovat parempia elämisen ja asumisen paikkoja kuin nukkumalähiöt, joita niitäkin on Kouvolassa pari malliesimerkkiä, Eskolanmäki ja Lehtomäki.

      En aivan tarkkaan tiedä, mitä Matti Vanhanen täsmällisesti tarkoittaa "puutarhakaupunki"-käsitteellä. Laajasti ymmärrettynä Valkealan kirkonkylä, Jaalan kirkonkylä, Koria, Elimäen kirkonkylä, kaikki ne voisivat mahtua puutarhakaupungin määritelmän piiriin. Jos savupiipputeollisuuskin hyväksytään määritelmään, mukaan tulevat vielä Kuusankoski, Myllykoski ja Inkeroinen.

      Aikoinaan nelisenkymmentä vuotta sitten yhdyskuntasuunnittelijat, jotka olivat yliopistoväkeä, he kaavailivat Helsingin seudun kasvun ohjaamista monipuolisiin "itsenäisiin" tytärkaupunkeihin, jotka yhdistettäisiin toisiinsa ja Helsingin keskustaan sujuvan liikenteen verkostolla. Noitakin tytärkaupunkeja taidettiin nimittää puutarhakaupungeiksi. Niitten väliin oli tarkoitus jättää vihervyöhykkeitä.

      Käytännössä kuitenkin suurrakentajat, grynderit ajoivat Helsingin seudulla läpi oman mallinsa, jossa nostokurjet pystytettiin mäen päälle ja siihen ymrille tehtiin elementtitaloja. Seuraavaksi nosturi siirtyi viereisen mäen päälle, jne. Siitä syntyi "asemakaava", jonka kaupunkien päättäjät siunata rapsauttivat viralliseksi kaavaksi. Sillä menetelmällä Helsingin, Espoon ja Vantaan rakentaminen tapahtui kuin haulikolla roiskaisemalla pitkin mäkiä. Vaihtoehtona olisi ollut tytärkaupunkien rykelmä, mutta sitä ei haluttu valita alueellisen suunnittelun pohjaksi.

      • Iso-Kouvolan

        Alku hetkeen. Vaikkei mikään muuttuisikaan, mieluummin osoitteena Kouvola kuin joku Anjalankoski.


      • Mylsä
        Iso-Kouvolan kirjoitti:

        Alku hetkeen. Vaikkei mikään muuttuisikaan, mieluummin osoitteena Kouvola kuin joku Anjalankoski.

        Myllykosken postiosoite muuttuu...
        46800 Anjalankoski tulee olemaan 46800 Kouvola.
        Erittäin hyvä uudistus!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe