Piirtopöydällä ammattimaista jälkeä?

Tintti Tietämätön

Tekeekö ammattitaitoiset graafikot esimerkiksi logoja piirtopöydällä? Koska esimerkiksi jokaisen firman logohan on aivan omannäköisensä, joten ei sitä voi tehdä vaan millään Photoshopin valmiilla ympyrätoiminnolla. Eli käyttävätkö graafikot paljonkin piirtopöytää apunaan?

Minä olen vuosien ajan itse oppineena tehnyt nettisivuja ja nyt on alkanut tuo piirtopöydän hankkiminen kiinnostaa. Sinänsä en tiedä, mitä sillä voisi tehdä, mutta ajattelin, että ehkä sillä voisi saada aikaan jotain omannäköisiä logoja nettisivulle tai jonkun oman piirroksen, hiirellä kun on hivenen hankalaa mitään hienoa tehdä. Sopiiko piirtopöytä tällaiseen käyttöön siis? Kannattaisiko minun ostaa sellainen?

Sitten vielä se, että minkälainen piirtopöytä minulle kävisi. Olen netistä katsonut ja monet ovat jotenkin älyttömän pieniä ja paksuja. Eikös sellaiselle ohuelle olisi helpompaa piirtääkin, kuten ohuelle paperillekin? Ja kuinka isoja nämä piirtopöydät yleensä ovat? Jotain puolikkaita A4:sia? Sellainen sen mielestäni pitäisi vähintään olla. Ei siitä pienempi ainakaan.

Löytyykö piirtopöytiä ollenkaan perustekniikkakaupoista vai kannattaako vain tilata netistä? Mistäköhän nettikaupasta löytyisi hyvä valikoima tai vähintään minulle sopiva piirtopöytä? Linkkejä olisi mukava saada.

Kiitos jos jaksoitte lukea ja vastata tälläiselle tietämättömälle.

14

1682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tintti Tietämätön

      Löysin Reaxon.fi-sivuilta kaksi mielestäni hyvää vaihtoehtoa minulle:

      http://www.reaxon.fi/lisatiedot.php?pageid=49&sid=98&ik=1 (89 e)

      Mielestäni tässä on hyvä koko, A4, sen suurempaa en oikeastaan edes tarvitsisi. Lisäksi tämä on tuota toista vaihtoehtoa halvempi. Miinuksena se ettei tule mitään kuvanmuokkausohjelmaa kuten alemmassa Photoshop Elements. Toimiiko tämä ohjelma siis ollenkaan jossain Corel Paint Shop Prossa tai Photoshopissa?

      http://www.reaxon.fi/lisatiedot.php?pageid=49&sid=124&ik=1 (125 e)

      Tässä on mielestäni hyvää sen suuri koko, mutta toisaalta A4 riittäisi minulle ihan hyvin. Lisäksi sen mukana tulisi tuo Photoshop Elements, mutta toimiiko tämä myös vaikkapa Corel Paint Shop Prossa tai Photoshopissa?

      Onko nämä kaksi teistä yhtään hyviä? Itse kääntyisin hinnan ja koon puolesta tuon ensimmäisen puoleen, mutta toisaalta alempi saattaisi olla parempi vaikkakin kalliimpi ja siinä tosiaan tulee tuo kuvanmuokkausohjelma. Kumman valitsisin vai löytyykö parempiakin vaihtoehtoja?

      • http://www.reaxon.fi/lisati...

        Toimiiko nuo mahdollisesti missä tietokoneissa? Tämän hetkinen on Windows XP, mutta hankin hieman yli puolen vuoden päästä uuden koneen. Windows se tulee varmastikin olemaan, mutta luultavastikin sen ajan uusin versio sitten. Toimiiko hankkimani piirtopöytä sitten siinä laisinkaan?


      • vastausta
        http://www.reaxon.fi/lisati... kirjoitti:

        Toimiiko nuo mahdollisesti missä tietokoneissa? Tämän hetkinen on Windows XP, mutta hankin hieman yli puolen vuoden päästä uuden koneen. Windows se tulee varmastikin olemaan, mutta luultavastikin sen ajan uusin versio sitten. Toimiiko hankkimani piirtopöytä sitten siinä laisinkaan?

        Se ensimmäinen linkki minkä laitoit ei ole piirtopöytä vaan joku digitaalinen muistiosysteemi. Eli sitä ei voi käyttää ohjaimena missään graffaohjelmassa (illu, indesign, photoshop).

        Alempi linkki on täysin tuntematon tekele, mutta piirtopöytä vissiin kuitenkin. Ammattitason piirtopöytää et saa tohon rahaan. Wacomin Intuos on tällä hetkellä parhaasta päästä kuluttajahintaisia piirtopöytiä, hintoja tuolla http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/28691 Wacomin tuotteita olen itse kokeillut ja ne on ok, muista merkeistä en osaa juuri sanoa. Tietokoneliikkeissähän noita pääsee testaamaan, riippuen tietty valikoimasta.

        Mutta kannattanee kuitenkin ostaa edullisempi alkuun, jos siihen ei vaikka sitten tykästykään. Itse en ole varsinaisesti piirtopöydän makuun ikinä päässyt, vaan teen kaikki hommat hiirellä.

        Kyllä monet ammattilaiset kuitenkin käyttää piirtopöytää, mutta yhtä monet eivät. Se on pääasiassa makuasia - ja varsinkaan logojen teossa nyt harvemmin paineentunnistuksella mitään tekeekään, kun vektoreitahan siinä nysvätään. Kuvitushommassa ja kuvankäsittelyssä se on pikemminkin omiaan.

        Kyllä noihin kaikkiin jo löytyy sekä vista että xp ajurit, mutta kannattaa kuitenkin tarkistaa ostovaiheessa varmuuden vuoksi.


      • Tintti Tietämätön
        vastausta kirjoitti:

        Se ensimmäinen linkki minkä laitoit ei ole piirtopöytä vaan joku digitaalinen muistiosysteemi. Eli sitä ei voi käyttää ohjaimena missään graffaohjelmassa (illu, indesign, photoshop).

        Alempi linkki on täysin tuntematon tekele, mutta piirtopöytä vissiin kuitenkin. Ammattitason piirtopöytää et saa tohon rahaan. Wacomin Intuos on tällä hetkellä parhaasta päästä kuluttajahintaisia piirtopöytiä, hintoja tuolla http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/28691 Wacomin tuotteita olen itse kokeillut ja ne on ok, muista merkeistä en osaa juuri sanoa. Tietokoneliikkeissähän noita pääsee testaamaan, riippuen tietty valikoimasta.

        Mutta kannattanee kuitenkin ostaa edullisempi alkuun, jos siihen ei vaikka sitten tykästykään. Itse en ole varsinaisesti piirtopöydän makuun ikinä päässyt, vaan teen kaikki hommat hiirellä.

        Kyllä monet ammattilaiset kuitenkin käyttää piirtopöytää, mutta yhtä monet eivät. Se on pääasiassa makuasia - ja varsinkaan logojen teossa nyt harvemmin paineentunnistuksella mitään tekeekään, kun vektoreitahan siinä nysvätään. Kuvitushommassa ja kuvankäsittelyssä se on pikemminkin omiaan.

        Kyllä noihin kaikkiin jo löytyy sekä vista että xp ajurit, mutta kannattaa kuitenkin tarkistaa ostovaiheessa varmuuden vuoksi.

        Juu, tuossa tutkiessani noita piirtopöytiä, niin tajusin, että se halvempi oli hieman eri käyttöön tarkoitettu.

        Näin alkuun kelpaisi joku suhtkoht toimiva, ei tarvitse ammattitasoa olla, kun ei tosiaan voi tietää, innostuuko koko hommasta sitten loppuen lopuksi.

        Käyn katselemassa tuon linkin takaa noita.


    • Tintti Tietämätön
    • .Pro.

      Olen käyttänyt piirtopöytää toistakymmentä vuotta.

      Kotibyroossa on nyt halpanen Aiptek A4. Käytän sitä päivittäin. Lähinnä syväyksiin ja hiiren korvaajana.Nyt tosin kissa on kätkenyt kynän jonnekin, pitää ostaa uusi, ei maksa paljoa.

      Hinta oli köyhälle tarpeeksi halpa, laatu riittää perusduuneihin. Piirrän ranteella, en sormilla kun on tuo etusormivamma. Olen kokeillut pienempiä, eivät soveltuneet minulle. A3 oli liian iso, olisi pitänyt opetella piirtämään kyynärvarrenmitalla.

      Merkkejä on monia, Wacom tunnetuin, mutta paljon muita myös, myös ammattivehkeitä. Halvemmillakin pärjää nykyään.

      LOGOJA EI TEHDÄ PIKSELIGRAFIIKALLA, VAAN JOLLAIN VEKTORIGRAFFALLA.

      Koittakaa nyt viimein saada tuo asia päähänne.

      • Tintti Tietämätön

        Itse en ole koskaan kuullutkaan vektorigrafiikasta ja tuskin sellaista jaksan opetellakaan, kun en mikään ammatti-ihminen ole. Ihan huvikseen vaan olisi mukava piirrellä koneelle ja osaltaan myös hyödyntää tätä taitoja omia kotisivuja tehdessä.

        Aion tehdä logoja piirtopöydällä, mikäli se jotenkin onnistuu. Eihän niiden logojen sentään mitään ammattitasoa tarvitse olla, kun harrastusmielessä näitä harrastelen ja tietämätön monen asian suhteen olen.


      • .Pro.
        Tintti Tietämätön kirjoitti:

        Itse en ole koskaan kuullutkaan vektorigrafiikasta ja tuskin sellaista jaksan opetellakaan, kun en mikään ammatti-ihminen ole. Ihan huvikseen vaan olisi mukava piirrellä koneelle ja osaltaan myös hyödyntää tätä taitoja omia kotisivuja tehdessä.

        Aion tehdä logoja piirtopöydällä, mikäli se jotenkin onnistuu. Eihän niiden logojen sentään mitään ammattitasoa tarvitse olla, kun harrastusmielessä näitä harrastelen ja tietämätön monen asian suhteen olen.

        Asia on ihan perusteita. Logo tai liikemerki on oltava skaaalattavissa.

        Pitää pystyä painamaan vaikka solmioneulaa, tai ajamaan leikkuupuimurilla viljapeltoon. Siitä pitää pystyä tekemään kirjelomakkeet, kirjekuoret. valomainos hallin seinään, esite, messuosaston tunnus jne,jne...

        Tajuatko yhtään?

        Jos suttaat logon kuvankäsittelyohjelmalla jollekin www-saitille, sen joutuu joskus joku ammattilainen piirtämään uudestaan vektoriksi.

        Pikseli ei veny.

        Kyseessä on erittäin tärkeä markkinointiviestinän alue, tärkeimmästä päästä minkä tahansa yrityksen viestintää.

        Lopeta kuule toi "huviksesi" tekeminen, jos et tajua kerrassaan mitään mitä teet. Ette te amatöörit paljon mua haittaa, mutta turhaa työtä teidän takia mulle tulee koko ajan. noh, mä laskutan 70 ekee tunti tollasesta puhtaaksipiirtämisestä.

        Logon suunnittelussa puhutaan jo tonneista.... Siihen liittyy paljon enemmän muuta kuin piirtelyä, piirtäminen on vain toteuttamista, mekaanista toteuttamista. Miettiminen, tutkiminen, markkinointi tutkimukset...kaikki muu vie enemmän aikaa ja voimia.

        Tää on mun elinkeino. Mua ei haittaa kun amatöörit sählää, sotkujen siivoaminen tuo mulle meetwurstia rieskan päälle. Mutta jos teet jotain, tee se kunnolla. Helpottaa mun eloa, eikä pilaa sun mainetta.


      • hah..
        .Pro. kirjoitti:

        Asia on ihan perusteita. Logo tai liikemerki on oltava skaaalattavissa.

        Pitää pystyä painamaan vaikka solmioneulaa, tai ajamaan leikkuupuimurilla viljapeltoon. Siitä pitää pystyä tekemään kirjelomakkeet, kirjekuoret. valomainos hallin seinään, esite, messuosaston tunnus jne,jne...

        Tajuatko yhtään?

        Jos suttaat logon kuvankäsittelyohjelmalla jollekin www-saitille, sen joutuu joskus joku ammattilainen piirtämään uudestaan vektoriksi.

        Pikseli ei veny.

        Kyseessä on erittäin tärkeä markkinointiviestinän alue, tärkeimmästä päästä minkä tahansa yrityksen viestintää.

        Lopeta kuule toi "huviksesi" tekeminen, jos et tajua kerrassaan mitään mitä teet. Ette te amatöörit paljon mua haittaa, mutta turhaa työtä teidän takia mulle tulee koko ajan. noh, mä laskutan 70 ekee tunti tollasesta puhtaaksipiirtämisestä.

        Logon suunnittelussa puhutaan jo tonneista.... Siihen liittyy paljon enemmän muuta kuin piirtelyä, piirtäminen on vain toteuttamista, mekaanista toteuttamista. Miettiminen, tutkiminen, markkinointi tutkimukset...kaikki muu vie enemmän aikaa ja voimia.

        Tää on mun elinkeino. Mua ei haittaa kun amatöörit sählää, sotkujen siivoaminen tuo mulle meetwurstia rieskan päälle. Mutta jos teet jotain, tee se kunnolla. Helpottaa mun eloa, eikä pilaa sun mainetta.

        Mitäs se seripainaja taas täällä pätee..=)

        Kiukuttaako resoluutio viestisi dissaaminen..?


      • Tintti Tietämätön
        .Pro. kirjoitti:

        Asia on ihan perusteita. Logo tai liikemerki on oltava skaaalattavissa.

        Pitää pystyä painamaan vaikka solmioneulaa, tai ajamaan leikkuupuimurilla viljapeltoon. Siitä pitää pystyä tekemään kirjelomakkeet, kirjekuoret. valomainos hallin seinään, esite, messuosaston tunnus jne,jne...

        Tajuatko yhtään?

        Jos suttaat logon kuvankäsittelyohjelmalla jollekin www-saitille, sen joutuu joskus joku ammattilainen piirtämään uudestaan vektoriksi.

        Pikseli ei veny.

        Kyseessä on erittäin tärkeä markkinointiviestinän alue, tärkeimmästä päästä minkä tahansa yrityksen viestintää.

        Lopeta kuule toi "huviksesi" tekeminen, jos et tajua kerrassaan mitään mitä teet. Ette te amatöörit paljon mua haittaa, mutta turhaa työtä teidän takia mulle tulee koko ajan. noh, mä laskutan 70 ekee tunti tollasesta puhtaaksipiirtämisestä.

        Logon suunnittelussa puhutaan jo tonneista.... Siihen liittyy paljon enemmän muuta kuin piirtelyä, piirtäminen on vain toteuttamista, mekaanista toteuttamista. Miettiminen, tutkiminen, markkinointi tutkimukset...kaikki muu vie enemmän aikaa ja voimia.

        Tää on mun elinkeino. Mua ei haittaa kun amatöörit sählää, sotkujen siivoaminen tuo mulle meetwurstia rieskan päälle. Mutta jos teet jotain, tee se kunnolla. Helpottaa mun eloa, eikä pilaa sun mainetta.

        Omille pienille nettisivuille vaan huvikseni kaikkea teen. Joku kiva kuvanmuokkausohjelmalla tehty logo olisi mukava. Ei tarkoituksena olekaan tehdä mitään sen suurempaa. Ei minulla mitään firmaa ole, jonka vuoksi kunnon logoa tarvitsisin, joten älä pelkää. Et joudu korvaamaan työni jälkiä.

        Harrastuksena kuin kuvia muokkailen, nettisivuja teen sun muuta niin ei se minua haittaa, että asiat ei näytä ammattilaisen tekemiltä. Omaksi huvikseni teen. Kukaan ei joudu korjaamaan jälkiäni.


      • näin..
        Tintti Tietämätön kirjoitti:

        Omille pienille nettisivuille vaan huvikseni kaikkea teen. Joku kiva kuvanmuokkausohjelmalla tehty logo olisi mukava. Ei tarkoituksena olekaan tehdä mitään sen suurempaa. Ei minulla mitään firmaa ole, jonka vuoksi kunnon logoa tarvitsisin, joten älä pelkää. Et joudu korvaamaan työni jälkiä.

        Harrastuksena kuin kuvia muokkailen, nettisivuja teen sun muuta niin ei se minua haittaa, että asiat ei näytä ammattilaisen tekemiltä. Omaksi huvikseni teen. Kukaan ei joudu korjaamaan jälkiäni.

        innostunut ja kiinnostunut eri aloista ja toimintatavoista pitää olla, antaa noiden pro:n sanoa mitä haluaa..=)

        Piirtopöytä on ihan ok noihinkin hommiin, osta joku halvempi malli ja kokeile, sillä sen tietää, hiirtä parempi se piirtämisessä on kuitenkin..!!

        Voi sen logon piirtää isompanakin tiedostona ja pienentää sopivaksi vaikka sinne nettisivuille, ei sen välttämättä tarvitse olla vektorina tehty..!!


      • jammu-k45
        .Pro. kirjoitti:

        Asia on ihan perusteita. Logo tai liikemerki on oltava skaaalattavissa.

        Pitää pystyä painamaan vaikka solmioneulaa, tai ajamaan leikkuupuimurilla viljapeltoon. Siitä pitää pystyä tekemään kirjelomakkeet, kirjekuoret. valomainos hallin seinään, esite, messuosaston tunnus jne,jne...

        Tajuatko yhtään?

        Jos suttaat logon kuvankäsittelyohjelmalla jollekin www-saitille, sen joutuu joskus joku ammattilainen piirtämään uudestaan vektoriksi.

        Pikseli ei veny.

        Kyseessä on erittäin tärkeä markkinointiviestinän alue, tärkeimmästä päästä minkä tahansa yrityksen viestintää.

        Lopeta kuule toi "huviksesi" tekeminen, jos et tajua kerrassaan mitään mitä teet. Ette te amatöörit paljon mua haittaa, mutta turhaa työtä teidän takia mulle tulee koko ajan. noh, mä laskutan 70 ekee tunti tollasesta puhtaaksipiirtämisestä.

        Logon suunnittelussa puhutaan jo tonneista.... Siihen liittyy paljon enemmän muuta kuin piirtelyä, piirtäminen on vain toteuttamista, mekaanista toteuttamista. Miettiminen, tutkiminen, markkinointi tutkimukset...kaikki muu vie enemmän aikaa ja voimia.

        Tää on mun elinkeino. Mua ei haittaa kun amatöörit sählää, sotkujen siivoaminen tuo mulle meetwurstia rieskan päälle. Mutta jos teet jotain, tee se kunnolla. Helpottaa mun eloa, eikä pilaa sun mainetta.

        Joojoo, ei tää tyyppi oo koskaan tehnyt päivääkään oikeeta suunnittelijan hommaa. Oikeasti kuka ammattilainen käy päälle kuin yleinen syyttäjä? Tää kaveri heittää varmaan samaa kommenttia asiakkaalle??? "Vittu, pidä se pääs kiinni, kun et tiedä edes mikä logo on. Mää teen sulle logon vektoreina, et muuten sitä ei voi sanoo logoks, hei"...


        Kerää ittes ja mee vaikka oikeisiin töihin kynäniska...


      • .Pro.
        .Pro. kirjoitti:

        Asia on ihan perusteita. Logo tai liikemerki on oltava skaaalattavissa.

        Pitää pystyä painamaan vaikka solmioneulaa, tai ajamaan leikkuupuimurilla viljapeltoon. Siitä pitää pystyä tekemään kirjelomakkeet, kirjekuoret. valomainos hallin seinään, esite, messuosaston tunnus jne,jne...

        Tajuatko yhtään?

        Jos suttaat logon kuvankäsittelyohjelmalla jollekin www-saitille, sen joutuu joskus joku ammattilainen piirtämään uudestaan vektoriksi.

        Pikseli ei veny.

        Kyseessä on erittäin tärkeä markkinointiviestinän alue, tärkeimmästä päästä minkä tahansa yrityksen viestintää.

        Lopeta kuule toi "huviksesi" tekeminen, jos et tajua kerrassaan mitään mitä teet. Ette te amatöörit paljon mua haittaa, mutta turhaa työtä teidän takia mulle tulee koko ajan. noh, mä laskutan 70 ekee tunti tollasesta puhtaaksipiirtämisestä.

        Logon suunnittelussa puhutaan jo tonneista.... Siihen liittyy paljon enemmän muuta kuin piirtelyä, piirtäminen on vain toteuttamista, mekaanista toteuttamista. Miettiminen, tutkiminen, markkinointi tutkimukset...kaikki muu vie enemmän aikaa ja voimia.

        Tää on mun elinkeino. Mua ei haittaa kun amatöörit sählää, sotkujen siivoaminen tuo mulle meetwurstia rieskan päälle. Mutta jos teet jotain, tee se kunnolla. Helpottaa mun eloa, eikä pilaa sun mainetta.

        Ihmiset, jotka eivät osaa edes alkeita, räkyttävät, vaikka koittaa vaan neuvoa asioita, mitkä opetetaan ensimmäisellä koulutunnilla.

        Kuten sanottua, minua ei haittaa jos joku tekee tahallaan sutta ja sekundaa. Siitä voi poikia minulle joskus laskutettavaakin.

        Näin ohimennen mainittuna. Monikohan oli vääntämässä Merita-pankin logoa tässä taannoin? Näppärä juttu tehdä pankille kyniä tampolla. Se oli suurella rahalla briteissä suunniteltu, brandbookit jne. Käytännössä mahdoton toteuttaa teknisesti. Noh, kyllä siihenkin konstit keksittiin, siitä ei vaan ollut suunnitteluvaiheessa ollut mitään hajua, mitä nyt logolla pitää pystyä tekemään.

        Noh, pitää mainita toinenkin juttu. En luultavimmin jaksa enää amatöörien kanssa tapella tulevaisuudessa.

        Kotimainen suuryritys tilasi parikymmentä vuotta sitten linja-autoihin kylkimainokset. Tutkailin brändbookin. Oho. Soitin pääkonttoriin ja kerroin, että sillä mainoslauselitanialla tekstin korkeudeksi tulee 6 senttimetriä. Sieltä markkinointiossalta Osram kysyi "eikö tekstiä voi suurentaa?" Oli pakko sanoa, että voi, jos hitsataan kaksi linja-autoa peräkkäin, sitten saadaan 12 senttimetriä korkeat tekstit ........Nojaa, sitten tehtiin 6 senttiset tekstit. Olihan se tavallaan "jännän" näköinen.

        Logo on aina oltava vektorina, pikseli ei veny.Kuvankäsittelyllä käsitellään kuvia.

        Ai niin, alkuperäiselle: Jos teet kuvankäsittelyllä logon tms. Se menee käytännössä aina vähintään neliväripainotyöksi. Jos teet sen vektorina hyvin mietittynä, painokertojen määrä laskee helposti puoleen. Se näkyy suoraan kustannuksissa.

        Kammottavin on asiakas, joka ilmoittaa logon löytyvän webbisaitilta. Jooo, 100x100 pikseliä. Ala nyt siin muun kiireen keskellä piirtelemään sitä puhtaaksi.

        Typeröikää amatöörit rauhassa, minä alan juomaan olutta. Ai niin, töitä tekemällä rahalla ostettua. Jaajaa, ei parane ottaa kovin monta, huomenna pitää saada suunnitelluksi pari lomaketta. Asia ei ole kovin suuri, mutta kiireellinen. Ilman laskulomaketta firman toiminta häiriintyy.

        Noi graafisen suunnittelun oppikirjat eivät ole kovin kalliita, saa niitä kirjastostakin lainaksi. Suosittelen iltalukemiseksi. Kaikille.


    • sdasdasdasdasdgasfgawf

      itseltäni löytyy wacomin piirtopöytä johon olen tosi tyytyväinen. tähän saa kaikenlaista lisäosaa ja muuta jännää :D mutta ehkä hieman "hyvä" minulle mutta ei ole ainakaan valittamista.
      Ja tämä on siis Wacom Intuos3 A3 Wide.
      suosittelen jos ei ole rahasta kiinni
      (itse sain firman kautta) :p

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe