Pyörän paino

Tyhmä

Kertokaa viisaammat tyhmälle mikä merkitys käytännössä on polkupyörän painolla - sen säästäminen kun tuntuu olevan keskustelupalstojen viisaille pyöräilijöille prioriteetti numero yksi josta ollaan valmiita maksamaan eurotolkulla grammaa kohti! Ymmärrän toki että vierintävastus kasvaa (hiukan) painon kasvaessa, ja että isomman painon roudaaminen mäen päälle vaatii sen painoeron verran enemmän työtä. Mutta mikä merkitys on käytännössä sillä, fillaroiko 90-kiloinen karju 7,5 vai 15 kg painavalla mankelilla? Roope, joka postasit tänne ansiokkaan katsauksen rungon koon valinnasta, osaatko auttaa miestä mäessä ja selittää perustellusti mikä on gramman merkitys Kustin polkemiseen?

29

12519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha Lehtinen

      Minulla oli edellinen maantipyörä n.12kg painava ja nykyinen maantiefilari painaa n.8,5kg ja seuraaviin asioihin olen kiinnittänyt huomiota painon kevennettyä.Saan kiihdytettyä fillarin nopeamin kovempaan vauhtiin ja ylämäkeen kiipeäminen tapahtuu ketterämmin ja yleensä fillarin käsiteltävyys on kevyempää.Kevyemmät osat saattavat olla myös laadukkaampia mutta toisaalta myös kalliimpia.Mitä kevyemmäksi esim.maantiefillari menee sitä enemmän näkyy myös hiilikuituosien käyttö.Itse olen huomannut hiilikuituosien olevan laadukkaita ja kestäviä ainakin niitten osien kohdalla joita minulla on.Kun mennään kevytrakenteisiin fillareihin niin ainakin jossain vanteissa saattaa tulla painoraja vastaan kuinka painavan fillaristin vanne kannattaa joten 90kiloiselle tulee kyllä jossain vaiheessa raja vastaan.

      • Anonyymi

        Asia on juurikin näin. Kiitos kun avasit totuuden .. Nyt vain pipo päähän jokaiselle, mitä haluat, on avain juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on juurikin näin. Kiitos kun avasit totuuden .. Nyt vain pipo päähän jokaiselle, mitä haluat, on avain juttu.

        Asia ei ole juurikaan näin. Painan sata kiloa, hommasin yhdeksän kiloa painavan alumiinifillarin. Olen sotkenut sillä nyt yli neljätuhattakilometriä. Välillä on ollut takatarakalla yli kymmenen kiloa tavaraa. Polkupyörässä ei ole ollut mitään vikaa koko aikana. Edes pinnoja ole tarvinnut rihdata kertaakaan. Nykyaikana ostataan tehdä kevyttä ja kestävää, joka tosin näkyy tuotteen hinnoittelussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia ei ole juurikaan näin. Painan sata kiloa, hommasin yhdeksän kiloa painavan alumiinifillarin. Olen sotkenut sillä nyt yli neljätuhattakilometriä. Välillä on ollut takatarakalla yli kymmenen kiloa tavaraa. Polkupyörässä ei ole ollut mitään vikaa koko aikana. Edes pinnoja ole tarvinnut rihdata kertaakaan. Nykyaikana ostataan tehdä kevyttä ja kestävää, joka tosin näkyy tuotteen hinnoittelussa.

        Kyllä pyörissä on painoraja usein ilmoitettu. Eri asia noudattaako niitä tai piittaako niistä millään tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pyörissä on painoraja usein ilmoitettu. Eri asia noudattaako niitä tai piittaako niistä millään tavalla.

        Niin on. Minun polkupyörässäni se on 120 kiloa, joten alle sen olen pysytellyt. Ihmettelen muuten eräitten jahkaamista sen ympärillä onko kevyt fillari lainkaan kestävä. Mene ja totea. Takaan että kolmella tuhannella eurolla saa kevyen kestävän hyvin rullaavan polkupyörän jolla on ilo polkea. Se täytyy kokea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia ei ole juurikaan näin. Painan sata kiloa, hommasin yhdeksän kiloa painavan alumiinifillarin. Olen sotkenut sillä nyt yli neljätuhattakilometriä. Välillä on ollut takatarakalla yli kymmenen kiloa tavaraa. Polkupyörässä ei ole ollut mitään vikaa koko aikana. Edes pinnoja ole tarvinnut rihdata kertaakaan. Nykyaikana ostataan tehdä kevyttä ja kestävää, joka tosin näkyy tuotteen hinnoittelussa.

        Mulla on kiekot, joilla olen ajanut viimeksi kymmenen kiloa sitten. En myy niitä, koska vastaavia ei saa enää mistään, mutta en myöskään aja niillä tämän painoisena.

        Kehät noissa kiekoissa ovat Campan Barcelonat. Todennäköisesti hienoin alumiinikehä mitä on koskaan tehty. Ainakin ovat todella kauniit kiekot.

        https://www.bricklanebikes.co.uk/campagnolo-barcelona92-rim-silver


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on kiekot, joilla olen ajanut viimeksi kymmenen kiloa sitten. En myy niitä, koska vastaavia ei saa enää mistään, mutta en myöskään aja niillä tämän painoisena.

        Kehät noissa kiekoissa ovat Campan Barcelonat. Todennäköisesti hienoin alumiinikehä mitä on koskaan tehty. Ainakin ovat todella kauniit kiekot.

        https://www.bricklanebikes.co.uk/campagnolo-barcelona92-rim-silver

        En minäkään noilla ajelisi. Kyllä kiekkosetin pitää maksaa viidensadan paikkeilla vähintään että kestää lihavaa kuskia.


    • roope

      Kimurantin kysymyksen asetit, enkä siihen yksiselitteistä vastausta osaa antaa, mutta tässä joitain mietteitä asiasta.

      Ensiksi pitää selvittä itselle se, että minkä lajin kuski olen.
      Jos olen kuntopyöräilijä, joka ajelee ylläpitääkseen ja kohentaakseen ruumiinkuntoa, niin pyörän painolla ei ole periaatteessa mitään merkitystä. Painavampi pyörä voi olla vain eduksi kunnon kohottajana. Tosin vaakakupin toisella puolella on ajamisesta saatava mielihyvän tunne, joka kärsii, jos kalusto on kovin painavaa. Normaaliajossa 1..2..3 kg:n painoeroa pyörässä ei huomaa ollenkaan. Lisäksi pitää muistaa, että minkä ylämäessä painavammalla häviää, sen alamäessä voittaa takaisin.

      Kilpapyöräilijät ovat kautta aikojen ihannoineet kevyttä kalustoa ja tehneet pyöriinsä mitä kummallisempia "viilauksia" saadakseen muutaman gramman painosta pois. Tällaisen keveyttä ihannoivan toiminnan hyöty on puhtaasti psykologinen, - vaikutus tuntuu vasemman ja oikean korvan välissä.
      Yhteislähtökilpailuissa ajaja hyötyy pyörän keveydestä lähinnä pitkissä ylämäissä ja äkillisissä kiihdytyksissä. 1..2 kg:n painoeron pyörän suhteen voi helpolla kompensoida pudottamalla omaa rasvaprosenttia.:-)
      Ammattilaisten suhteen asia on siten, että kaluston tulee ensisijaisesti olla luotettavaa ja kestää kilpailun rasitus. Toisella sijalla tulee keveys. Mm. Biacnhi ilmoittaa kevyimmistä Al-rungoistaan, että ne eivät sovellu (kestä) yli 75 kg painoiselle ajajalle. Lisäksi osavalmistajien takuu kattaa vain ajot kestopäällysteisellä tiellä.

      Ja sitten se varsinainen kysymys. Mutta ehkä on parempi, että muutetaan gramma kg:ksi ja tehdään olettamus: pyöräilijän massa 90 kg ja pyörän 7,5 kg tai 15 kg. Sitten tutkiskellaan tilannetta ottamalla matematiikka avuksi:

      -kilpapyöräilijän ajoasento (ilmanvastuksen muotokerroin c=0,92)
      -pyörä 7,5 kg
      -ajaja 90 kg (tuulipinta 0,4 m^2)
      -ajomatka 25 km
      -ajoaika 60 min (nopeus 25 km/h)
      -korkeusero 0 m
      -kestopäällyste -> renkaan vierintävastus w=0,15 N/kg
      -vasta/myötätuulen vaikutusta ei ole
      (ilmanvastuksen nopeuspaine - q (N/m^2) - lasketaan likiarvona kaavalla q=v^2/1,6, jossa nopeus v pitää olla m/s.)

      Tulokseksi saadaan:
      -tehontarve 179 W
      -vierintävastus 102 W
      -ilmanvastus 77 W

      Kun samalle ajajalle valitaan ajokiksi 15-kiloinen ja muut ehdot ovat samoja, saadaan:
      -kokonaisteho 186 W
      -vierintävastus 109 W
      -ilmanvastus 77 W

      Ts. tehonkulutus lisääntyi 7,5 kg painavammalla pyörällä n.7 W.
      Kun asetetaan kysymys siten, että paljonko nopeammin painavamman pyörän ajoteholla (186 W) ajaisi 7,5-kiloisella ajokilla 25 km, niin laskenta antaa seuraavaa:
      -kokonaismassa 97,5 kg
      -ajonopeus 25,554 km/h
      -ajoaika 58 min 42 s
      -kokonaisteho 186 W
      -vierintävastus 104 W
      -ilmanvastus 82 W

      Kevyemmällä aikaa "säästyy" 1 min 18 s. Kuntoilija, miten aiot näin säästyvän ajan käyttää? :-) Kilpa-ajajasta arvelen, että kevyemmällä ajokilla hän nousisi tulosluettelossa lähemmäksi kärkeä.

      Edellä esitetyssä esimerkissä on käsitelty vain massojen siirtämistä. Ajajan omien elintoimintojen kulutuslukema on käytännössä lisättävä laskelmiin energian kokonaiskulutusta määriteltäessä. Sen asian käsittely on jo toinen tarina, joka kertoisi sykemittarin käytöstä energiankulutuksen ja suoritustehon määrittelyssä kotikonstein. Grammojen painoeroilla on kuitenkin turha kuvitella saavansa eroja tuloksiin, mutta muutama kilo saattaa näkyä huolella tehdyissä testeissä.

      Tässä jotain aiheesta ja aiheen vierestä. Anteeksi vaan hiilikuidun ystävät, mutta keskustelu siitä, mikä on paras runkomateriaali kuntopyöräilijän ajokkiin, on täysin absurdi. Pääasia on, että kalusto on mukavasti ajettava, miellyttää käyttäjää, kestää ajon rasitukset vuosikausia ja ennen kaikkea - ei maksa maltaita.

    • Tyhmä

      Kiitoksia vastanneille asiallisista & asiantuntevista kommenteista - hauskaa että tälläkin palstalla sellaisia esiintyy.

      Noinhan minäkin sen maalaisjärjellä olin järkeillyt. Oma pyöräilyni on jokseenkin ympärivuotista hyötypyöräilyä (työmatkat jne.), kesäisin teen lisäksi kokopäivän retkiä tai useamman päivän mittaisia pikku vaelluksia. Vaelteluvarustuksessa pyöräilijä-ajopeliyhdistelmäni kokonaispaino on luokkaa 85 15 20 = 120 kg (ajaja pyörä romppeet). Eipä siinä pienellä painonsäästöllä todellakaan suurta prosentuaalista merkitystä ole. Luotettavuus on ainakin minulle huomattavasti tärkeämpi asia.

      Pyöräilystä pyrin saamaan myös kuntoiluhyötyä, ja siinä mielessäkään fillarin suorituskyvyn optimointi ei tuo mitään lisäarvoa (jotkut polkevat olohuoneessaan kuntopyörää, tai hienoa kilpapyöräänsä rullilla autotallissa...!). "Nippelihulluus" voi tietenkin olla ihan kivaa, mutta minusta se onkin jo ihan oma harrastuksensa. Ei sillä taida olla paljoakaan tekemistä itse pyöräilyn kanssa. Sama ilmiöhän esiintyy melkein kaikissa harrastuksissa, itse olen törmännyt siihen aivan koomisessa määrin esim. valokuvauksen yhteydessä.

      Kiitos vielä kerran vastanneille!

      • YoHannes

        Painon pudotus onnistuu edullisimmin todennäköisesti ruokavaliota keventämällä!
        :-)
        Esim. maastopyörän alurungossa 100g kevyempi runko saattaa kustantaa 100-200€ enemmän kuin painavampi malli, joten kyllä kai tuolle kilon pudotukselle jenkkakahvoista tulee aika paljon hintaa.
        Vrt. mäkinousukahvat vs. jenkkakahvat !
        :-)

        Eihän tätä nyt ihan suoraan näin voi ajatella, mutta kuitenkin.


      • Anonyymi
        YoHannes kirjoitti:

        Painon pudotus onnistuu edullisimmin todennäköisesti ruokavaliota keventämällä!
        :-)
        Esim. maastopyörän alurungossa 100g kevyempi runko saattaa kustantaa 100-200€ enemmän kuin painavampi malli, joten kyllä kai tuolle kilon pudotukselle jenkkakahvoista tulee aika paljon hintaa.
        Vrt. mäkinousukahvat vs. jenkkakahvat !
        :-)

        Eihän tätä nyt ihan suoraan näin voi ajatella, mutta kuitenkin.

        Terveellisesti syöminen pitkäaikaisesti on huomattavasti kalliimpaa kuin hyvän pyörän osto, mistä päästään siihen että viimesin kommentti nyt oli vain huonoa pään aukomista. Halvin tapa on jättää herkut ostamatta ja ostaa se pyörä mukisematta, hyviä kommentteja kahdelta edelliseltä kiitos.


    • Anonyymi

      Pyörivän tai muulla tavoin liikkuvan massan painon merkitys on suurempi kuin staattisen massan paino. Pyörän runko ja muut "liikkumattomat" osat ovat staattista massaa. Vanteiden, renkaiden, napojen.. ym. samalla lailla liikkeessä olevien osien painon merkitys on noin kaksinkertainen staattisiin osiin verrattuna.

    • Anonyymi

      Pyöräilijät tavoittelevat usein mahdolisimman kevyttä pyörää, ajattelematta että mitä kevyemmäksi pyörä tehdään sitä hauraampi pyörästä tulee.
      Hiilikuituosat pettävät usein vakavin seurauksin. Kyseisiä vikoja on vaikea nähdä päällepäin. Voi vaan kuvitella millaiset seuraukset vauhdissa katkenneesta satulatolpasta tai keulasta syntyy.

      • Anonyymi

        Omakohtaisella kokemuksella. Laatumerkin kun ostaa niin tuollainen äärimmäisen kevyt hiilari kestänee kyllä. Itsellä kestänyt kovassa ajossa jo reippaasti yli vuosikymmenen ja vieläpä huonokuntoisilla suomen teillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omakohtaisella kokemuksella. Laatumerkin kun ostaa niin tuollainen äärimmäisen kevyt hiilari kestänee kyllä. Itsellä kestänyt kovassa ajossa jo reippaasti yli vuosikymmenen ja vieläpä huonokuntoisilla suomen teillä.

        Hiilari varmaan kestää, kun ei ole loppukäyttäjä ;) Varmaan tossa 10 vuoden kohdalla kovassa käytössä pitäisi olla jo tarkkana!

        Itse olen mukavuuspyöräilijä. Oli muuten tosi hieno laskelma tuolla alussa, jossa laskettiin, että 25 km matkalla 7.5 kiloa säästää minuutin.

        Itse pyrin pyöräilemään taas mukavasti. Ajattelen, että mukavasti pyöräiltynä tulee ajettua enempi ja kunto kasvaa : )

        Toisaalta kiinnitän huomiota tälläisenä rohjona vierintävastukseen. Siis laakerit ja renkaat pitää olla kunnossa. Oikein raskaskulkuisella pyörällä tulee mentyä kovin hiljaa ja se harmittaa.

        Jos pitäisi valita niin: Mieluummin 15 kg painava mukava kulkine kuin 7.5 kg täristin.


      • Anonyymi

        Kertoisitko jonkun esimerkin "usein pettävistä "hiilikuituosista vai onko kyseessä vain omat kuvitelmasi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko jonkun esimerkin "usein pettävistä "hiilikuituosista vai onko kyseessä vain omat kuvitelmasi?

        Mikä tahansa polkupyörän osa voi hajota on se mistä materiaalista tahansa.

        Tuo Hiilikuitu on siitä mielenkiintoinen tuote, että itse hiilikuitumatto ei ole mitään erityisen kallista (ei nyt tietysti aivan ilmaistakaan), mutta siitä lopputuotteen tekeminen on sekä aikaavievää, ammattitaitoa sekä hyvää konekantaa (kun tehdään teollisessa mittakavassa) vaativaa valmistusta, mikä tahansa jos näistä osatekijöistä valmistajalta puuttuu, niin riski huonolaatuiseen tuotteeseen kasvaa.
        Hiilikuituosat ovatkin tuote jossa loppupään laadunvalvonta onkin erittäin tärkeää että mahdollisesti vialliset osat voidaan poimia pois joukosta.
        Etenkin ns."halpis osissa" jotka ovat hiilikuitua on iso vaara saada epäkelpo tuote joka saattaa hajota ajossa.

        Yleisimmät hajoavat hiilikuituosat ovat ohjaustanko ja satulatolppa (jota ovat suhteellisen helpohkon valmistuksen takia suosittuja halpis valmistajien tuotteita.

        Myös kiekkojen osalta sattuu hajoamisiä, mutta koska niiden suhteen halpis tarjonta ei ole ihan niin suurta, niin myöskään viallisten tuotteiden määrä ei ole ihan niin suuri.

        Itse juuri tilasin mielenkiinnosta Crankbrothersin Cobalt 11 huippuluokan hiilikuituisen satulatolpan (kun edullisesti sai, kun uusi malli tullut tilalle) erääseen pyöristäni, saa nähdä miten kestää, vai kestääkö.
        Pyörän nykyinen Box Onen hyvätasoinen alumiini tolppakaan ei ole kuin noin 300gr. painoinen, mutta tuo Crankbrothersin hiilikuituinen on lähemmäs 40%:a vielä kevyempi ja reilusti alle 200gr. (joka maastopyörän 400mm satulaputkeksi on jo suhteellisen kevyt, vaikka maantiepyörissä löytyy reilusti alla 150gr. tolppia, mutta niissä rasitukset ovat pienemmät kuin maastoajossa).
        Tuo tolppa menee siis sähköavusteiseen pyörään joka tuli rakenneltua tuossa viime talven aikana ja tavoite oli päästä alle 20,00kg painoon (ihan vain tavoite jonka halusin saavutta), mutta jäi ikävästi sen 440gr. tuon tavoitteen päälle
        https://aijaa.com/c4eeJF
        Tolpan vaihdon jälkeen pitäisi keksiä vielä sellainen 300gr. "laihdutusta" pyörään, mutta haastavaa alkaa olemaan, ohjaustangonkaan vaihto hiilikuituiseenkaan ei tosi kuin alle 100gr. lisää kevennystä, kun tuo NewMen:in nykyinen alumiinitanko ei myöskään ole mikään kauhean painava.
        Mutta harrastustahan tuollainen grammojen viilaus on, etenkin kun puhutaan sähköpyörästä joka muutenkin sen 20kg luokkaa.
        Noin 2kg on "vakiosta" on paino pudonnut nykymuodossa (mutta kun tavoitteen laittoi alle 20kg:n niin kivahan siihen olisi päästä)


    • Anonyymi

      Riippuu pyöräilijästä. Minulle sillä ei ole väliä, ekö pyörä mikään kevyt ole, teräsrunkoinen Pelago kaikilla painoa lisäävillä teräsvarusteilla. En pidä kuitenkaan raskaana polkea ja kunnon kohottaminen on pääasia mutta ei kelloa vastaan ajaminen joten ihan sama. Joka päivä pyrin 20-40 kilometrin lenkin tekemään.

      Jos pidempiä lenkkejä tekisi ehkä miettisi jo toisenlaista pyörää.

    • Anonyymi

      Kokonaispaino ( pyörä kuski ) ratkaisee ja silläkin on konkreettista merkitystä vain nousuissa. Kaikki muu onkin sitten aerodynamiikasta kiinni.
      Kannattaa siis laihduttaa sitä kroppaa se on ilmaista.

      • Anonyymi

        Mieluummin hankin herkästi rullaavat kiekot polkupyörän alle. Näyttää tosiaan siltä että hyvin rullaavilla kiekoilla ja rengastuksella saavutetaan merkittävä etu myös alamäjissä.


    • Anonyymi

      Jokainen kilo jota "raahaa" mukanansa, vaikuttaa. Voi miettiä selässä olevaa rinkkaa/reppua. On ihan eri asia, painaako rinkka useamman kilon enemmän kuin että se on kevyempi.

      Sama homma kevyen ja raskaan pyörän välinen ero. Niitä kiloja joko raahaa mukanansa raskaan pyörän muodossa tai ei raahaa kevyemmän pyörän osalta. Vaikutus tosin on vähäisempi, jos lyhyttä matkaa pyöräilee ja vain joskus ja jouluna.

    • Anonyymi

      Tasaisella painon merkitys on olematon, alamäessä hyötyy ja ylämäessä tulee tappiota.

      • Anonyymi

        Ylämäki ja ylimääräinen paino on se juttu.

        Esimerkki elävästä elämästä: pyörä painaa 10 kg ylimääräistä, kessissä on 15 kg ylimääräistä ja vaihteita on yksi - talutan pyörän ylämäkeen kun ajaminen ei onnistu.

        Alamäkeen tää ylivoimainen ylipaino kulkee hyvin :)


    • Anonyymi

      Oikeassa maailmassa painolla ei ole mitenkään ratkaisevaa merkitydtä. Pontsojen kannattaisi mieluummin laihduttaa kuin märehtiä asiaa.

      • Anonyymi

        Minun pyöräni painaa noin 11kg. Mitä sitten jos olisi 4kg kevyempi pyörä? Ratkaiseeko 4kg kuntolenkin mielekkyyden? Kulkee kovempaa ylämäkeen juu, mutta toisaalta hitaammin alamäkeen.


    • Anonyymi

      Pyörän painolla ei juuri ole enään merkitystä jos ajaa sähköpyörällä

    • Anonyymi

      Spandex hihhulit ja hifistelijät ne niitä osia punnitsee keittiövaaoillaa,turhaa touhua

    • Anonyymi

      Vanha avaus ja oikea vastauskin on jo annettu.

      Paino - mikä tahansa paino - ylämäkeen hilattuna tarvitsee lisää tehoja, watteja, jos nopeus halutaan pitää samana. Ylämäessä tapahtuu kääntäen.

      Pieni paino kiihtyy nopeammin.

      Yhteenvetona pientä painoa on energiaystävällisempää liikuttaa, eikä alamäessä saatu hyöty korvaudu ylämäessä. Tämä kilpailumielessä.

      Kuntoilumielessä raskas pyörä syö enemmän energiaa, mutta saattaa syödä pyöräilyn mielekkyyttä mukavuusmielessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2498
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1709
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      37
      1449
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      122
      1318
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      164
      1272
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1240
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      151
      1209
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1178
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1103
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      47
      995
    Aihe