Onko kenelläkään kokemusta raskaudenaikaisista sappivaivoista? Minkälaisia ne teillä on ollut ja mitä lääkäri on niistä sanonut?
Mulla rv27 menossa ja viikon verran on tuntunut polttavaa kipua tuossa ylävatsan alueella, oikealla puolella kylkikaaren kohdalla. Kipu säteilee myös selkään oikean lavan tienoille. Mistään varsinaisesta sappikohtauksesta ei ole kysymys, vaan lähinnä kiusallisesta polttavasta tunteesta, joka helpottaa makuulle mennessä. Mihinkään ruokaan se ei tunnu olevan yhteydessä. En syö mitenkään erityisen rasvaista ruokaa tms. ja oireet voi alkaa aamulla jo ennen aamiaista. Olen normaalipainoinen, kolesteroliarvo kunnossa, sukurasitetta ei ole, joten ainut, mihin voin sen yhdistää, on tämä raskaus.
Kipu ajoi päivystykseen viikonloppuna, jossa lääkäri epäili nimenomaan sappivaivaa, mutta verikoe ei sitä vahvistanut. Mulla on kontrolli synnärillä tällä viikolla, jossa tätä tietenkin tiedustelen, mutta jos etukäteistietoja löytyisi täältä, niin mikäs sen mukavampaa.
Sappivaivoja?
6
291
Vastaukset
- mami_80
mulla oli rv8 2 samoja vaivoja..sitten sen yöllisen kohtauksen jälkeen seur.päivänä painelin päivystykseen..otettiin kokeita..sitten samaisena perjantai-iltana soitettiin,että mennä uudestaan tutkimuksiin kohonneiden maksa-arvojen takia..minä menin ja selitin vaivani..lääkäri epäili heti sappikiviä ja laitto lähetteen maanantaille ylävatsan ultraan,jossa sitten näky nämä sappikivet.niille ei nyt sit tässä vaiheessa tehdä mitään,koska olen raskaana..sen jälkeen ei ole kohtauksia tullut,mutta kokoajan niitten pelkään tulevan! maksa-arvotkin on nyt kunnossa..jotenkin ne liitty näihin kiviin..tai niin ainakin oletan ja niin mulle sanottiin.ruokavaliolla voi ennaltaehkäistä niitä kohtauksia tulemasta..rasvaset ruuat,kaali,lanttu ja omenaa käskettiin välttää. luulin aina,että sappikivet on ns.vanhusten sairaus,mutta eipä se katsokaan ikää..oon juur täyttäny 28.ja naisilla se on yleisempi..aamutv:ssä tuli näistä sappikivistä..mutta eipä ollu mulle siin mitään uutta tietoo..
- rv 30
Kuvasitpa hyvin tuon vaivan, mikä itselläni on ollut siitä asti kun testi näytti plussaa! Lääkärissäkin kävin ja otettiin jotain maksa-, sappi- yms arvoja, mutta kaikki oli ok. Netistä löysin että joku sanoi sappivaivoiksi, vähän helpotti huolestuneisuuttani. Jotenkin on ollut kauheeta kun tämmösen vaivan pukkas nyt, ikinä ennen ei ole ollut ja mulla sentään jo viides raskaus. Mutta alan uskoa ettei ole vakavaa, vaan sappi. Katsotaan helpottaako kun saa vauvan synnytettyä... Voimia sinullekin!!!
- ap.
Mulla sentään on ollut näitä vaivoja vain viikon ajan.
Itsekin löysin nyt googlettamalla muutamia ketjuja, joissa keskusteltiin samasta vaivasta. Vihoittelevaksi sapeksi sitä taidettiin jossain kutsua. Toivottavasti tämä todellakin liittyy raskauteen ja menee ohi synnytyksen jälkeen. Ja pysyy edes kohtuullisesti kurissa siihen asti. - Nimetön
ap. kirjoitti:
Mulla sentään on ollut näitä vaivoja vain viikon ajan.
Itsekin löysin nyt googlettamalla muutamia ketjuja, joissa keskusteltiin samasta vaivasta. Vihoittelevaksi sapeksi sitä taidettiin jossain kutsua. Toivottavasti tämä todellakin liittyy raskauteen ja menee ohi synnytyksen jälkeen. Ja pysyy edes kohtuullisesti kurissa siihen asti.kuulostaa aika tutuilta sappivaivoilta.
minulla oli todettu sappirakontulehdus ja sappikivet. lääkäri suositteli että en tulisi raskaaksi ennen leikkausta. odotin kuitenkin kaksi vuotta ja lääkärilakko alkoi. silloin päätn että en odotta enää yhtään ja tulin raskaaksi.
raskaus sujui lähes ongelmitta, kunhan vain katsoi mitä söi. sappiruokavalio on erittäin tiukka.
mutta minulla noi kohtaukset ei olleet vain pelkkää pientä polttelua. minulla henkisalpautui kivusta ja hiki valui. makasin lattialla tunteja kouristellen. ainoastaan oksentaminen auttoi. ei edes lääkkeet. kipuja 10 v kärsineenä ja synnytyksestä vuoden päästä pääsin vihdoin leikkaukseen ja kyllä elämä on ihanaa!! - Anonyymi00006
Nimetön kirjoitti:
kuulostaa aika tutuilta sappivaivoilta.
minulla oli todettu sappirakontulehdus ja sappikivet. lääkäri suositteli että en tulisi raskaaksi ennen leikkausta. odotin kuitenkin kaksi vuotta ja lääkärilakko alkoi. silloin päätn että en odotta enää yhtään ja tulin raskaaksi.
raskaus sujui lähes ongelmitta, kunhan vain katsoi mitä söi. sappiruokavalio on erittäin tiukka.
mutta minulla noi kohtaukset ei olleet vain pelkkää pientä polttelua. minulla henkisalpautui kivusta ja hiki valui. makasin lattialla tunteja kouristellen. ainoastaan oksentaminen auttoi. ei edes lääkkeet. kipuja 10 v kärsineenä ja synnytyksestä vuoden päästä pääsin vihdoin leikkaukseen ja kyllä elämä on ihanaa!!Pitkät on teillä jonot. Minä menin kipujen takia 26.12. yöllä päivystykseen. Saman päivän iltapäivänä keskussairaalaan ja 29.12. leikkasivat. Meinasin hitto vie vielä kuollakin leikkauspöydälle kun sappi mokoma poksahti rikki.
- Anonyymi00005
ansiosidonnaisen ehtoihin tuli onneksi muutos,nyt ei mennä makoilemaan liiton rahoilla,10 kk velvoite työ ei kartuta ansiosidonnaista
Sappi kirkniemen rikkaat paperityömiehet kiinnostaa sdp puoluetta
SDP rikkaiden ja äveriäiden puolue
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta
Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark1856219Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin
Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p2394186"Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?
Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?1423505Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin
Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m453333Duunarit hylkäsivät vasemmistoliiton, siitä tuli feministinaisten puolue
Pääluottamusmies Jari Myllykoski liittyi vasemmistoliittoon, koska se oli duunarien puolue. Sitä samaa puoluetta ei enää373170Mies, kerro minulle vielä jotakin aivan uniikkia
ja ainutlaatuista minkä vain me kaksi voisimme ymmärtää jos olemme sen kokeneet ja eläneet, jotta ihan varmasti tietäisi492826Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %
Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.652376Hyviäkin uutisia tulossa, hallinto-oikeus asettaa toimeenpanokieltoon
Hyvinvointitalon työmaa pysähtyy. Rillankivi+energia ja vesi kytkyrahanpesu stoppaa. Tytäryhtiöiden hallitusjäsenet+kon2402330- 242310
Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä?
Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä? Onko se joku suomalainen viihdepläjäys, brittirikossarja, amerikk991905