Asunnon hinnan arviointi

unelmista totta

Olen ostamassa asuntoa yksityiseltä myyjältä, en siis välitysfirman kautta. Itse en ymmärrä mitään asuntojen arvoista, ja mietin, miten välttyisin siltä, että maksan ihan hirveästi liikaa. Olisiko kenelläkään heittää suuntaa, mitä maksaisit seuraavanlaisesta talosta?
- Asuinpinta-ala 85 m2
- Vanha rintamamiestalo, tarkkaa rakennusvuotta en tiedä, olisiko 70-luku aika lähelle
- Maalla, ei pääkaupunkiseudulla (keskisuomessa)
- Tontti n. 4 000 m2, ulkosauna ja varastot
- Kunto kohtalainen, pintaremonttia voisi tehdä mutta ei mitenkään vielä pakollinen.

Tarkoitus on tietysti pyytää vielä kuntotarkastukset ja muut, mutta kun alamme neuvotella alustavasti hinnasta, niin olisi kiva tietää etten nyt tarjoa ihan liikaa.

10

3315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unelmista totta

      Ai niin ja sitten piti vielä kysyä, että mitä kaikkea pitäisi muistaa/ottaa huomioon kun alkaa kauppoja tehdä. Kuntotarkastus tietysti, mutta mitä muuta?

      • Mä vaan

        Nyt ei kannata missään nimessä edes harkita ostohommia. Kannattaa katsoa, mitä tuleman pitää.

        Jos oikeasti olet ostamassa, ks. igglon hintatiedot myydyistä asunnoista, siinä vähän pohjaa.

        Kuntotarkastukseenkaan en luottaisi, joku aika sitten tuli homekoti-ohjelma, jossa kuntotarkastus oli tehty ja kaikki pielessä.
        Varsinkin ne talot, jotka rempattu 60-70 luvulla, ovat homeisia. Homekoiran ottaisin, jos pitäisi johonkin luottaa.

        Maltti on valttia näissä asioissa.

        Jokaisella on unelmia, mutta tällä hetkellä unelmia ei kannata toteuttaa, vaikka kuinka mieli tekisi.


      • unelmista totta
        Mä vaan kirjoitti:

        Nyt ei kannata missään nimessä edes harkita ostohommia. Kannattaa katsoa, mitä tuleman pitää.

        Jos oikeasti olet ostamassa, ks. igglon hintatiedot myydyistä asunnoista, siinä vähän pohjaa.

        Kuntotarkastukseenkaan en luottaisi, joku aika sitten tuli homekoti-ohjelma, jossa kuntotarkastus oli tehty ja kaikki pielessä.
        Varsinkin ne talot, jotka rempattu 60-70 luvulla, ovat homeisia. Homekoiran ottaisin, jos pitäisi johonkin luottaa.

        Maltti on valttia näissä asioissa.

        Jokaisella on unelmia, mutta tällä hetkellä unelmia ei kannata toteuttaa, vaikka kuinka mieli tekisi.

        Miksi antaisin hyvän paikan mennä muille. Vastaavaa en kovin helpolla löydä täältäpäin. Lisäksi myyjä on tuttu ja itseltä on menossa kämppä alta.
        Kerrostaloelämää en kestä enää pätkääkään.
        Ja miksi maksaisin vuodesta toiseen vuokranantajan pussiin...


      • haskop
        Mä vaan kirjoitti:

        Nyt ei kannata missään nimessä edes harkita ostohommia. Kannattaa katsoa, mitä tuleman pitää.

        Jos oikeasti olet ostamassa, ks. igglon hintatiedot myydyistä asunnoista, siinä vähän pohjaa.

        Kuntotarkastukseenkaan en luottaisi, joku aika sitten tuli homekoti-ohjelma, jossa kuntotarkastus oli tehty ja kaikki pielessä.
        Varsinkin ne talot, jotka rempattu 60-70 luvulla, ovat homeisia. Homekoiran ottaisin, jos pitäisi johonkin luottaa.

        Maltti on valttia näissä asioissa.

        Jokaisella on unelmia, mutta tällä hetkellä unelmia ei kannata toteuttaa, vaikka kuinka mieli tekisi.

        Tänään tiedämme, että olit oikeassa, ja kyltymättömästi ahneet ja itsekkäät "minä, minä, minulle kaikki nyt heti" - ihmiset ovat saamassa palkkansa.


    • 50-luvulla

      Rintamamiestalot vamistuivat 50-luvulla. 70-luvulta ei ole yksikään rintamamiestalo.

      Maaseudulla rintamamiestalojen hinnat puolen hehtaarin tontilla on väliltä 28000...95000 euroa.

      • unelmista totta

        Siis ei kai se olekaan aito rintamamiestalo vaan saman tapainen. Alakerrassa pääsee ympäri juoksemaan. Meillä päin sanotaan tän tyyppisiä rintamamiestaloiksi. En sitten tiedä millainen se aito sellainen on.


      • maalla ollaan
        unelmista totta kirjoitti:

        Siis ei kai se olekaan aito rintamamiestalo vaan saman tapainen. Alakerrassa pääsee ympäri juoksemaan. Meillä päin sanotaan tän tyyppisiä rintamamiestaloiksi. En sitten tiedä millainen se aito sellainen on.

        meillä rintamamiestalo maalta(12km taajamaan)itä-suomesta.Alhaalla noin90m2, saunaosasto ja alakerta rempattu -96, yläkertaa eristetään / rakennetaan lämpöiseksi tällä hetkellä itse..tontti 0,3ha ja hintsua oli viime keväänä ostettaessa 47000euroa..Alakerta siis asumiskunnossa,mutta tietysti maalarina olen tehnyt joitakin pintajuttuja itse oman mielen mukaiseksi. Yläkerran remppaan on varattu noin15000euroa, jännää on että riittääkö..mutta toisaalta kaikki ylhäällä menee uusiksi ikkunoita ja eristeitä myöten, myös portaat pitäisi värkätä jossain vaiheessa.. Näin meillä, noin niinkuin suuntaa antavana, jos vaan oli mitään apua.


      • unelmista totta
        maalla ollaan kirjoitti:

        meillä rintamamiestalo maalta(12km taajamaan)itä-suomesta.Alhaalla noin90m2, saunaosasto ja alakerta rempattu -96, yläkertaa eristetään / rakennetaan lämpöiseksi tällä hetkellä itse..tontti 0,3ha ja hintsua oli viime keväänä ostettaessa 47000euroa..Alakerta siis asumiskunnossa,mutta tietysti maalarina olen tehnyt joitakin pintajuttuja itse oman mielen mukaiseksi. Yläkerran remppaan on varattu noin15000euroa, jännää on että riittääkö..mutta toisaalta kaikki ylhäällä menee uusiksi ikkunoita ja eristeitä myöten, myös portaat pitäisi värkätä jossain vaiheessa.. Näin meillä, noin niinkuin suuntaa antavana, jos vaan oli mitään apua.

        Vastauksista. Samanlaista hintaluokkaa olin ajatellut (siis tuo hinta remppa teillä) joten ihan metsään ei kai mennä.

        Toisaalta hankalaa tutun kanssa tehdä kauppoja, helpompaa olisi kun myyjä olisi vieras ja välissä joku välittäjä tai muu taho.

        Pankossa tosiaan kysyivät valokuvia kohteesta kun lainaa kyselin, mutta eivät kai sen tarkempaa hinta-arviointia tee?


    • ncc

      Niin jos et tienny niin myyjä maksaa kaikki nuo kunto tarkistus hommat. Kannattaa ottaa semmonen täydellinen kosteus ja home tarkastus. jokutuossa kommentoi ettei kannata ostaa taloa. No mitä järkeä maksaa toiselle vuokraa ku voi lyhentää lainaa.
      ei ne pankitkaan myönnä yli suurta lainaa taloon joka ei todella ole sen arvoinen. Jos talo on takuuna lainassa, kyllä pankit johtajat haluaa nähdä
      ite talon myös, ainakin täällä päin.

      • maalla ollaan..

        Itse asiassa ei se pankinjohtaja meillä ainakaan tullut katsomaan, kiinnityspuolen kyllä hoitivat ja kaikki paperit kuntoon. Kuntotarkastuksen voi laittaa kaupan toteutumisen ehdoksi tarjousta tehdessä ja yleensä jos myyjä todella haluaa myydä ja hinta osuu edes lähelle toivottua niin on neuvottelukysymys että maksaako sen myyjä.Itse vaatisin myyjän maksettavaksi kyllä. Hintaa kuntotarkastuksille tulee reilu tonnin verran, edellyttäen, että esim kosteusmittauksissa ei mennä rakenteiden sisälle esim. poraamalla(ottavat pintamittauksina siis..) Eri asia on sitten se, että kuinka luotettavia nämä pintamittaukset ovat, niitä kun on melko helppo manipuloida..
        Neuvoksi antaisin aloittajalle, että käy katsastamassa vertailun vuoksi samalta seudulta useampi vastaavan ikäinen, kokoinen ja kuntoinen kohde, niin pääset ehkä paremmin hajulle oman alueesi hintatasosta ja sen pohjalta on sitten helpompi miettiä tarjousta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      204
      8284
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4678
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2250
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1835
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1746
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe