Missä

Laestadius sanoo näin?

>>LLL. elämänkerta teoksessa .
Myös Julkaisukokoelmassa -1972 , siitä on maininta sivulla 22. Lapin Maria on opettanut hänelle suuremman viisauden kuin kuin hän oli mailman kouluissa oppinut.>>>

Epäilen, ettei sano LLL tämmöttiä missään.

48

1840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teutatess

      Se henkilö joka epäilee. Ei tarvitse nimiä vielä mutta, kohta ellei epäilykset lopu .

      • teutatess

        Muistelmat Laestadiuksesta, Usein hän on itse liikutetulla mielellä muistellut, kuinka lapin Maria on opettanut hänelle suuremman viisauden kuin hän oli maailman kouluissa oppinut. Maria oli LLL. kertonut oman kristityksi tulemisensa ja kuinka hän oli paljon kulkenut ja etsinyt taivaan tietä, kuinka hän oli Jumalan johdatuksesta saanut matkoillaan kuulla erään papin, Brandellin saarnan ja käsittänyt siitä armon . Marian näitä kokemuksiasa muistellessa LLL. Oli evankeliumin valo päässyt paistamaan LLL. n. sydämeen .


      • teutatess
        teutatess kirjoitti:

        Muistelmat Laestadiuksesta, Usein hän on itse liikutetulla mielellä muistellut, kuinka lapin Maria on opettanut hänelle suuremman viisauden kuin hän oli maailman kouluissa oppinut. Maria oli LLL. kertonut oman kristityksi tulemisensa ja kuinka hän oli paljon kulkenut ja etsinyt taivaan tietä, kuinka hän oli Jumalan johdatuksesta saanut matkoillaan kuulla erään papin, Brandellin saarnan ja käsittänyt siitä armon . Marian näitä kokemuksiasa muistellessa LLL. Oli evankeliumin valo päässyt paistamaan LLL. n. sydämeen .

        Joka näitä muisteluita on kertonut, sanoo viimeisen kerran nähneensä Rovastin silloin, kun LLL. oli jo kuolinvuoteellaan makaamassa Köngäsen kappelissa. LLL. oli tavannut olla tavallisesti vilkkaammalla mielellä osoittaen suurta huolta kristillisyydestä. Mutta kun hän vihdoin kysyi marialta kristittyin ja eritoten opettavaisten miesten ulkonaisesta elämän vanhurskaudesta, kun kuuli ettei kaikki ollut niinkuin olisi pitänyt oleman, tuli hän murheelliseksi.

        Silloin kysyi Maria häneltä; on tainnut vihollinen päästä Teitäkin kiusaamaan, ettei oppinne ole oikea, kun kristityissä löytyy vielä semmoista viallisuutta . Tähän vastasi LLL.näillä sanpoilla, on kyllä vihollinen joskus ennen sillä kiusannut, mutta olen muistanut opetuksissani etten ole saarnannut ainoastaan katumusta ja parannusta ja armon tuntemista, mutta myöskin elämän pyhityksestä .


    • teutatess

      Koko julkaisu kokoelmaa .
      Puhumattakaan LLL. elämän kerta teosta. Sen on kirjoittanut LLL.n. tyttären poika .

    • parempaa vastausta

      paljo kirjotat, mutta asiaa et kirjottanut yhtään.
      Missä Laestadius tommottia sanoo.

      • teutatess

        Selviä, ota vaan itse selvää, siinä on kirjat mainittu, lue .


      • ei löydy
        teutatess kirjoitti:

        Selviä, ota vaan itse selvää, siinä on kirjat mainittu, lue .

        Näkeehän sen jo, ettei tämä onnistu. Monet muutkin puhuvat Laestadiuksesta sellaista, missä ei ole mitään perää.
        Jätetään nyt tähän, ettei tule hautarauha enempää rikottua.


      • Ahtunkki
        ei löydy kirjoitti:

        Näkeehän sen jo, ettei tämä onnistu. Monet muutkin puhuvat Laestadiuksesta sellaista, missä ei ole mitään perää.
        Jätetään nyt tähän, ettei tule hautarauha enempää rikottua.

        Lestadiuksesta on monia muitakin myyttejä, joissa ei ole totta siteeksikään. "Ensimmäinen ja paras työntekijä Herran viinamäessä", on yksi tällainen. "Elävä usko tuli seurakunnalliseen muotoon, Lestadiuksen aikana", oltuaan vuosisatoja vain muutamien harvavojen elävää uskoa kantaneiden ihmisen "hallussa" vuosisatoja.

        Tämän ymmärtää siltä pohjalta että rahvaan kansan lukutaito on yllättävän nuori asia.


      • Tex viller
        Ahtunkki kirjoitti:

        Lestadiuksesta on monia muitakin myyttejä, joissa ei ole totta siteeksikään. "Ensimmäinen ja paras työntekijä Herran viinamäessä", on yksi tällainen. "Elävä usko tuli seurakunnalliseen muotoon, Lestadiuksen aikana", oltuaan vuosisatoja vain muutamien harvavojen elävää uskoa kantaneiden ihmisen "hallussa" vuosisatoja.

        Tämän ymmärtää siltä pohjalta että rahvaan kansan lukutaito on yllättävän nuori asia.

        Ensimmäinen ja parastyöntekijä oli kyllä Jeesus Kristus, tässä aikojen saatossa, on meidän ja kaikkien kristittyjen muistettava, että siltä saakka on katkeamaton (yläsalista) kulku tänne asti .


      • satuijo paljo
        Tex viller kirjoitti:

        Ensimmäinen ja parastyöntekijä oli kyllä Jeesus Kristus, tässä aikojen saatossa, on meidän ja kaikkien kristittyjen muistettava, että siltä saakka on katkeamaton (yläsalista) kulku tänne asti .

        oon huamannu, että nykysessä opetuksess o seurakunta korvannu Kristukse.
        nys seurataan kristillisyyttä, nouratettaa kristillisyyre neuvoja, sitte henki ja elämä o saatu kristillisyydestä. voidaa 1.5 tuntia saarnata nii, ettei Kristukse sovintoarmosta uskoville saarnata tavuakaa, eikä uskosta puhuta sanaakaa muutako töitte palkkana. jumalan vihasta voidaa puhua pitkääki. ja sitte pelotellaa jumala vihalla ja neuvotaa heti panemaa pois ja korjaamaa, eittei helveti häkki heilahda. kaikk pittää tarkast puhumal korjat, ettei jää veräjäpuit kualema hetkell. muute o kuuma piljetti ylösnousemukses.
        hätäsemmä juaksevaki sitt jo parkue ja pelloll armoistuime ettee korjaamaa. miss raamatus tollast oppii o neuvottu muutako Kaifakse porukoiss?
        jumalal lapseudest ei puhuta mittää muutako voudin äänell ja vaatimuste lista kans.
        mikkää ei tapahru uskosta. tätä kansa kuuntelee silmät tapilla ja kehhuu: olipa kallis puhe ja suurta evankeliumia!!
        sokea kansa, vaikk on vastauurestas pantu niihi heikkoihi säätyihi, mistä eivä mittää hyätynee ne ko niissä vaelsiva!
        sovintoverestä kyl puhutaa pari lausetta, mutt se maksaa, ilmaseks sitä ei saa.

        lukekaas iha huvikses kalattalaiskirjee selityksest kohta 3:10. sii lutteri puhhuu antikristukse henkest. justiinsa tähä antikristuksen henkee on homma monen kautt menny, eikä kukkaa hualestu.
        turhaa ne siält pohjosest papei neuvvoo ko oma opetus o iha mitä sattuu


      • Ahtunkki
        satuijo paljo kirjoitti:

        oon huamannu, että nykysessä opetuksess o seurakunta korvannu Kristukse.
        nys seurataan kristillisyyttä, nouratettaa kristillisyyre neuvoja, sitte henki ja elämä o saatu kristillisyydestä. voidaa 1.5 tuntia saarnata nii, ettei Kristukse sovintoarmosta uskoville saarnata tavuakaa, eikä uskosta puhuta sanaakaa muutako töitte palkkana. jumalan vihasta voidaa puhua pitkääki. ja sitte pelotellaa jumala vihalla ja neuvotaa heti panemaa pois ja korjaamaa, eittei helveti häkki heilahda. kaikk pittää tarkast puhumal korjat, ettei jää veräjäpuit kualema hetkell. muute o kuuma piljetti ylösnousemukses.
        hätäsemmä juaksevaki sitt jo parkue ja pelloll armoistuime ettee korjaamaa. miss raamatus tollast oppii o neuvottu muutako Kaifakse porukoiss?
        jumalal lapseudest ei puhuta mittää muutako voudin äänell ja vaatimuste lista kans.
        mikkää ei tapahru uskosta. tätä kansa kuuntelee silmät tapilla ja kehhuu: olipa kallis puhe ja suurta evankeliumia!!
        sokea kansa, vaikk on vastauurestas pantu niihi heikkoihi säätyihi, mistä eivä mittää hyätynee ne ko niissä vaelsiva!
        sovintoverestä kyl puhutaa pari lausetta, mutt se maksaa, ilmaseks sitä ei saa.

        lukekaas iha huvikses kalattalaiskirjee selityksest kohta 3:10. sii lutteri puhhuu antikristukse henkest. justiinsa tähä antikristuksen henkee on homma monen kautt menny, eikä kukkaa hualestu.
        turhaa ne siält pohjosest papei neuvvoo ko oma opetus o iha mitä sattuu

        Jotenniin se autuus voan pittee ite tehhä itelle, vaik se Raamatu mukkaan on jo iha valmiiks tehty. Kuha ottaa lahjan vastaa.


      • paras työntekijä
        Ahtunkki kirjoitti:

        Lestadiuksesta on monia muitakin myyttejä, joissa ei ole totta siteeksikään. "Ensimmäinen ja paras työntekijä Herran viinamäessä", on yksi tällainen. "Elävä usko tuli seurakunnalliseen muotoon, Lestadiuksen aikana", oltuaan vuosisatoja vain muutamien harvavojen elävää uskoa kantaneiden ihmisen "hallussa" vuosisatoja.

        Tämän ymmärtää siltä pohjalta että rahvaan kansan lukutaito on yllättävän nuori asia.

        .....

        Ette ottaneet koko lainausta käyttöön!


      • olemassakaan
        paras työntekijä kirjoitti:

        .....

        Ette ottaneet koko lainausta käyttöön!

        Jeesus Kristus eivätkä apostolit opeta mitään etsikkoajoista.

        Jos ne valdolaiset, böömiläiset, luterilaiset, lukijat ja heränneet, joihin tässä yhteydessä vedotaan - jos he tulisivat joulukokouksiin, ei heitä pidettäisi edes kristittynä.


      • Ahtunkki
        olemassakaan kirjoitti:

        Jeesus Kristus eivätkä apostolit opeta mitään etsikkoajoista.

        Jos ne valdolaiset, böömiläiset, luterilaiset, lukijat ja heränneet, joihin tässä yhteydessä vedotaan - jos he tulisivat joulukokouksiin, ei heitä pidettäisi edes kristittynä.

        Luuk. 19:39   Ja muutamat fariseukset kansanjoukosta sanoivat hänelle:

        "Opettaja, nuhtele opetuslapsiasi."

        Luuk. 19:40   Mutta hän vastasi ja sanoi:

        "Minä sanon teille: jos nämä olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat."

        Luuk. 19:41   Ja kun hän tuli lähemmäksi ja näki kaupungin, itki hän sitä
        Luuk. 19:42   ja sanoi:

        "Jospa tietäisit sinäkin tänä päivänä, mikä rauhaasi sopii! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu.
        Luuk. 19:43   Sillä sinulle tulevat ne päivät, jolloin sinun vihollisesi sinut vallilla saartavat ja piirittävät sinut ja ahdistavat sinua joka puolelta;
        Luuk. 19:44   ja he kukistavat sinut maan tasalle ja surmaavat lapsesi, jotka sinussa ovat, eivätkä jätä sinuun kiveä kiven päälle,...

        ...sentähden ettet etsikkoaikaasi tuntenut."

        Luuk. 19:45   Ja hän meni pyhäkköön ja rupesi ajamaan myyjiä ulos
        Luuk. 19:46   ja sanoi heille: "Kirjoitettu on: 'Minun huoneeni on oleva rukoushuone', mutta te olette tehneet siitä ryövärien luolan."

        Luuk. 19:47   Ja hän opetti joka päivä pyhäkössä. Mutta ylipapit ja kirjanoppineet sekä kansan ensimmäiset miettivät, miten saisivat hänet surmatuksi;
        Luuk. 19:48   mutta he eivät keksineet, mitä tekisivät, sillä kaikki kansa riippui hänessä ja kuunteli häntä.


      • teutatess
        olemassakaan kirjoitti:

        Jeesus Kristus eivätkä apostolit opeta mitään etsikkoajoista.

        Jos ne valdolaiset, böömiläiset, luterilaiset, lukijat ja heränneet, joihin tässä yhteydessä vedotaan - jos he tulisivat joulukokouksiin, ei heitä pidettäisi edes kristittynä.

        Kun raamatussa sanotaan 7 etsikkoaikaa, vai mitä ne nyt oli, kuitenkin niin että VT. aikana oli 3 aikaa Ja UT. aikana 4 aikaa, vai oliko toisin päin. Mutta kuitenkin, kysyn Sakarilta, sillä hän on ne selittänyt minulle, jo aikoja sitten, ennen kun hän tuli saarnamieheksi .


      • teutatess
        Ahtunkki kirjoitti:

        Jotenniin se autuus voan pittee ite tehhä itelle, vaik se Raamatu mukkaan on jo iha valmiiks tehty. Kuha ottaa lahjan vastaa.

        Kon ihmisen täytyy itse tehdä jotain, kelvatakseen Jumalalle ! Ja ei mitään voi tehdä, joka Jumalalle kelpaisi . Armosta on kaikki otettava vastaan ja lahjaksi .


      • ?????
        teutatess kirjoitti:

        Kon ihmisen täytyy itse tehdä jotain, kelvatakseen Jumalalle ! Ja ei mitään voi tehdä, joka Jumalalle kelpaisi . Armosta on kaikki otettava vastaan ja lahjaksi .

        Aamen!

        Kaikki kiitos kunnia ja ylistys Jeesukselle!


      • teutatess
        ei löydy kirjoitti:

        Näkeehän sen jo, ettei tämä onnistu. Monet muutkin puhuvat Laestadiuksesta sellaista, missä ei ole mitään perää.
        Jätetään nyt tähän, ettei tule hautarauha enempää rikottua.

        kirjoitan ylös etti unohdu, on vielä paljon asiaa jota ei ole käsitelty täällä .


    • postillaversion alussa on LLL:n hautaustilaisuudessa pidetty puhe, nimeä ei ollut,kuka pitänyt.

      Siinä puhutaan jotain tuosta kohtaamisesta. Lukekoon jokainen itse.

      • sanottu asia

        Laestadius ei itse pitänyt tätä hautajaispuhetta itselleen, joten se ei kerro muuta kuin puhujan mielipiteen.


      • sanottu asia kirjoitti:

        Laestadius ei itse pitänyt tätä hautajaispuhetta itselleen, joten se ei kerro muuta kuin puhujan mielipiteen.

        Tuolla kirjoituksella, johon viittasin, ei juridisesti ole paljon arvoa. Ehkä aihetodisteitten sekalaiseen joukkoon sopisi.

        Se on siis nimetön kertomus kuulopuheesta.

        Jokainen arvottakoon miten haluaa, mutta jos teologiaa tehdään tuontapaisten juttujen pohjalta, perusta on hutera.


      • miel samaa mielt
        vihne kirjoitti:

        Tuolla kirjoituksella, johon viittasin, ei juridisesti ole paljon arvoa. Ehkä aihetodisteitten sekalaiseen joukkoon sopisi.

        Se on siis nimetön kertomus kuulopuheesta.

        Jokainen arvottakoon miten haluaa, mutta jos teologiaa tehdään tuontapaisten juttujen pohjalta, perusta on hutera.

        Hyvä Vihne!
        Tuollaisilla tarinoilla lampaita nykyään ruokitaan! Ne ovat Raamattuakin arvokkaampia.


      • teutatess
        miel samaa mielt kirjoitti:

        Hyvä Vihne!
        Tuollaisilla tarinoilla lampaita nykyään ruokitaan! Ne ovat Raamattuakin arvokkaampia.

        Mutta olen tätä mieltä . LLL. pitämä hautauspuhe .
        Johan Erik ladiuksen lapsen, ja Anna Greeta Iisakintyttären poismenon johdosta, jotka hukkuivat, PAJALAN JOKEEN 1856,PYHÄN HANNUN PÄIVÄNÄ .

        Daavid sanoo: Vanhurskas temmataan pois onnettomuudesta . Sillä ei ole Kristityillä mitään hauskaa tässä maailmassa, jonka tähden heidän täytyisi elää täällä. Sillä vaivat ja vastukset kohtaavat täällä, ei ainoastaan ne jokapäiväiset kiusaukset elämän tiellä joita kristitty ei voi välttää, enempää kuin epäilyksiäkään .

        Mutta erikoisesti hengelliset joista seuraa hengellinen murhe ja tuska, sekä sen lisäki vielä se katkera sappi jonka maailma okesentaa kristityn päälle; viha, pilkka ja häväistys. Kaikki nämä asiat vaikuttavat niin paljon ettei kristitty löydä mkitään iloa tässä mailmassa. Sen tähden voimme todella uskoa, että vanhurskaat otetaan pois onnettomuudesta, kun he nuorena kuolevat .

        Tämä suuri onni on kohdannut kahta kristillisyyden etsijää viime tiistai-iltana, kun Herra viisaudessaan on nähnyt hyväksi pois ottaa onnettomuudessa lapsen joka juuri oli kastettu ja Anna Greeta Iisakintyttöären, joka oli aikuinen. Ensin mainittu lapsi oli niin nuori ettei hän tiennyt mitään tämän maailman vaivoista. Jos jotkut epäilisivät kastamattomien lasten autuudesta, niin muutukoon nyt heidän epäuskonsa uskoksi, sillä tämä lapsi on otettu pois onnettomuudesta, koska hän tuli kastetuksi maanantaina, ja kuoli seuraavana päivänä, tiistaina, joka oli pyhän Hannun päivä.

        Sellaisia lapsia kantavat myöskin kaikki enkelit. Eikö tässä ole aihetta iloon rakkaat vanhemmat, kun näette lapsenne istuvan Jeesuksen sylissä? katsokaa nyt edelleen rakkaat vanhemmat, kuinka Jeesus laskee kätensä hänen ympärilleen. Hän on päässyt parenpaan - Isän luo. Hän on saanut sen uuden taivaan ja uuden maan, jossa vanhurskaus asuu. Jospa myöskin surevat vanhemmat voisivat taistella niin, että hekin pääsisivät siihen autuaalliseen paikkaan jossa heidän lapsensa nyt on.

        Silloin he vasta oikein voisivat kiittää Taivaallista Isää, joka on pelastanut heidät onnettomuudesta. Sen tähden taistelkaa, te vanhemmat, että saavutte siihen maahan, missä lapsenne jo nyt on.

        Tähän on paljon vielä jakoa
        Huom. pitänyt n. 5 vuotta ennen kuolemaansa.


      • teutatess
        teutatess kirjoitti:

        Mutta olen tätä mieltä . LLL. pitämä hautauspuhe .
        Johan Erik ladiuksen lapsen, ja Anna Greeta Iisakintyttären poismenon johdosta, jotka hukkuivat, PAJALAN JOKEEN 1856,PYHÄN HANNUN PÄIVÄNÄ .

        Daavid sanoo: Vanhurskas temmataan pois onnettomuudesta . Sillä ei ole Kristityillä mitään hauskaa tässä maailmassa, jonka tähden heidän täytyisi elää täällä. Sillä vaivat ja vastukset kohtaavat täällä, ei ainoastaan ne jokapäiväiset kiusaukset elämän tiellä joita kristitty ei voi välttää, enempää kuin epäilyksiäkään .

        Mutta erikoisesti hengelliset joista seuraa hengellinen murhe ja tuska, sekä sen lisäki vielä se katkera sappi jonka maailma okesentaa kristityn päälle; viha, pilkka ja häväistys. Kaikki nämä asiat vaikuttavat niin paljon ettei kristitty löydä mkitään iloa tässä mailmassa. Sen tähden voimme todella uskoa, että vanhurskaat otetaan pois onnettomuudesta, kun he nuorena kuolevat .

        Tämä suuri onni on kohdannut kahta kristillisyyden etsijää viime tiistai-iltana, kun Herra viisaudessaan on nähnyt hyväksi pois ottaa onnettomuudessa lapsen joka juuri oli kastettu ja Anna Greeta Iisakintyttöären, joka oli aikuinen. Ensin mainittu lapsi oli niin nuori ettei hän tiennyt mitään tämän maailman vaivoista. Jos jotkut epäilisivät kastamattomien lasten autuudesta, niin muutukoon nyt heidän epäuskonsa uskoksi, sillä tämä lapsi on otettu pois onnettomuudesta, koska hän tuli kastetuksi maanantaina, ja kuoli seuraavana päivänä, tiistaina, joka oli pyhän Hannun päivä.

        Sellaisia lapsia kantavat myöskin kaikki enkelit. Eikö tässä ole aihetta iloon rakkaat vanhemmat, kun näette lapsenne istuvan Jeesuksen sylissä? katsokaa nyt edelleen rakkaat vanhemmat, kuinka Jeesus laskee kätensä hänen ympärilleen. Hän on päässyt parenpaan - Isän luo. Hän on saanut sen uuden taivaan ja uuden maan, jossa vanhurskaus asuu. Jospa myöskin surevat vanhemmat voisivat taistella niin, että hekin pääsisivät siihen autuaalliseen paikkaan jossa heidän lapsensa nyt on.

        Silloin he vasta oikein voisivat kiittää Taivaallista Isää, joka on pelastanut heidät onnettomuudesta. Sen tähden taistelkaa, te vanhemmat, että saavutte siihen maahan, missä lapsenne jo nyt on.

        Tähän on paljon vielä jakoa
        Huom. pitänyt n. 5 vuotta ennen kuolemaansa.

        joka tuli myöskin äkillisen kuoleman kautta pois temmatuksi onnettonmuudesta samalla hetkellä kun tämä lapsi. Hän jätti jälkeensä vanhemmat, veljiä ja sisaria, siirtyi pois siinä nuoruuden iässä, jolloin kaikki ihmiset tahtoisivat elää maailmassa ja olla onnellisia.

        Pitääkö meidän nyt murehtia vai iloita hänen kuolemaansa? Jos me tarkastelemme yksinomaan luonnon vaikutuksia niin on meillä kyllä aihetta surra kristillisyytemme sisaren poismenoa, joka niin varhain ja luonnonvastaisesti tuli erotetuksi seurastamme.

        Meidän mielestämme olisi ihana ollut kuulla hänen laulavan Herran esikartanoissa, niin kuin hän lauloi Pyhän Hannun päivänä, polvistuen Herran Pyhälle Ehtoolliselle ja vastaanottaessaan Herran ruumiin ja veren viimeisen kerran tämän maan päällä, sillä hän ei elänyt monta tunyia sen jälkeen.

        Vanhemmat, veljet ja sisaret, jos katsotte vain luonnon vaikutuksia, niin te itkette ja valitatte. Niin tekevät myös ne, joilla ei toivoa ole. He surevat kuolleita niin kuin Jerusalemin tyttäret itkivät Kristusta, eivätkä ymmärtäneet itkeä itseänsä.

        Mutta kun kristityt katsovat hengen vaikutuksien jälkeen, niin meillä on syytä iloita, sillä meidän kristillisyytemme sisar on nyt Siionin vuorella veisaamassa iankaikkista voiton virttä, eikä enää kaipaa vanhempia, veljiä ja sisaria, jotka jäivät tänne .

        Vaan odottaa heitä, että myöskin he saavat muuttaa uuteen Jerusalemiin, jossa kaikki Kristuksen uskovat kohtaavat toisensa - kaikki ne, jotka taistelevat kalliissa uskossa loppuun asti .Me uskomme totuudessa , että tämä sisar on otettu pois onnettomuudesta, mutta me olemme suuremmassa vaarassa täällä, sillä emme tiedä mitä meille voi tapahtua tulevaisuudessa .

        Katsokaa hyvät ystävät, kuinka monta sielua on joutunut turmioon, kun ei kuolon enkeli tullut pian noutamaan heitä, silloin kun he pääsivät avoioliittoon Vapahtajamme kanssa. Jos he olisivat kuolleet nuorena, ei olisi tapahtunut heille sellaista onnettomuutta, joka nyt on tullut niiden osaksi, jotka ovat armosta pois lagenneet .

        Vielä jakuu


      • teutatess
        teutatess kirjoitti:

        joka tuli myöskin äkillisen kuoleman kautta pois temmatuksi onnettonmuudesta samalla hetkellä kun tämä lapsi. Hän jätti jälkeensä vanhemmat, veljiä ja sisaria, siirtyi pois siinä nuoruuden iässä, jolloin kaikki ihmiset tahtoisivat elää maailmassa ja olla onnellisia.

        Pitääkö meidän nyt murehtia vai iloita hänen kuolemaansa? Jos me tarkastelemme yksinomaan luonnon vaikutuksia niin on meillä kyllä aihetta surra kristillisyytemme sisaren poismenoa, joka niin varhain ja luonnonvastaisesti tuli erotetuksi seurastamme.

        Meidän mielestämme olisi ihana ollut kuulla hänen laulavan Herran esikartanoissa, niin kuin hän lauloi Pyhän Hannun päivänä, polvistuen Herran Pyhälle Ehtoolliselle ja vastaanottaessaan Herran ruumiin ja veren viimeisen kerran tämän maan päällä, sillä hän ei elänyt monta tunyia sen jälkeen.

        Vanhemmat, veljet ja sisaret, jos katsotte vain luonnon vaikutuksia, niin te itkette ja valitatte. Niin tekevät myös ne, joilla ei toivoa ole. He surevat kuolleita niin kuin Jerusalemin tyttäret itkivät Kristusta, eivätkä ymmärtäneet itkeä itseänsä.

        Mutta kun kristityt katsovat hengen vaikutuksien jälkeen, niin meillä on syytä iloita, sillä meidän kristillisyytemme sisar on nyt Siionin vuorella veisaamassa iankaikkista voiton virttä, eikä enää kaipaa vanhempia, veljiä ja sisaria, jotka jäivät tänne .

        Vaan odottaa heitä, että myöskin he saavat muuttaa uuteen Jerusalemiin, jossa kaikki Kristuksen uskovat kohtaavat toisensa - kaikki ne, jotka taistelevat kalliissa uskossa loppuun asti .Me uskomme totuudessa , että tämä sisar on otettu pois onnettomuudesta, mutta me olemme suuremmassa vaarassa täällä, sillä emme tiedä mitä meille voi tapahtua tulevaisuudessa .

        Katsokaa hyvät ystävät, kuinka monta sielua on joutunut turmioon, kun ei kuolon enkeli tullut pian noutamaan heitä, silloin kun he pääsivät avoioliittoon Vapahtajamme kanssa. Jos he olisivat kuolleet nuorena, ei olisi tapahtunut heille sellaista onnettomuutta, joka nyt on tullut niiden osaksi, jotka ovat armosta pois lagenneet .

        Vielä jakuu

        Veljet ja sisaret. Älkää itkekö hänen ylitsensä, vaan itkekää itsenne ja lapsianne, sillä ne päivät pitää tuleman jolloin sanotaan: Autuaat ovat ne kohdut, jotka eivät synnyttäneet ja ne nisät jotka eivät imettäneet. Sillä jos tämä tapahtuu vihreässä puussa, mitä sitten on tapahtuva kuivassa ?

        Kuulkaa tätä myös maailman joukko, jotka olette tulleet katsomaan kuinka kuolema on temmannut kristityn pois onnettomuudesta. Vai mitä tulitte tarkastamaan, ruokoako, jota tuuli heiluttaa sinne ja tänne, tai mitä te olette tulleet katsomaan?

        Jos hän oli ruoko niin hän oli sellainen ruoko, jota Herra ei ole luvannut rikki murtaa. Jos hän oli kukka niin hän oli sellainen kukka josta Daavid on veisannut.


      • teutatess
        teutatess kirjoitti:

        Veljet ja sisaret. Älkää itkekö hänen ylitsensä, vaan itkekää itsenne ja lapsianne, sillä ne päivät pitää tuleman jolloin sanotaan: Autuaat ovat ne kohdut, jotka eivät synnyttäneet ja ne nisät jotka eivät imettäneet. Sillä jos tämä tapahtuu vihreässä puussa, mitä sitten on tapahtuva kuivassa ?

        Kuulkaa tätä myös maailman joukko, jotka olette tulleet katsomaan kuinka kuolema on temmannut kristityn pois onnettomuudesta. Vai mitä tulitte tarkastamaan, ruokoako, jota tuuli heiluttaa sinne ja tänne, tai mitä te olette tulleet katsomaan?

        Jos hän oli ruoko niin hän oli sellainen ruoko, jota Herra ei ole luvannut rikki murtaa. Jos hän oli kukka niin hän oli sellainen kukka josta Daavid on veisannut.

        Niin on hän vahvistettu Hengen voimalla korkeudesta. Vihollinen ei voi iloita hänestä, vaan enempi surra. Jos joku ymmärtäisi nyt uskolla katsoa hautaan, hän näkisi jonkin kukkasen kasvavan hänen hautansa päällä. Jospa kaikki kauniit neitoset jotka kantavat kaupungin koreita, kurkistaisivat hautaan, josko siinä löytyisi koreutta ja loistoa.

        Nuku nyt rauhassa, sinä silun leivonen. Nuku siinä toivossa, että Herra herättää sinut, kun hän tulee korkealla pasuunan äänellä soittamaan kokoon kaikki vanhemmat, veljet ja sisaret, kelvolliset ja kelvottomat. Nyt saatte kostuttaa hänen multaansa sydämen rakkauden ja ilon kyynelillä, sillä hän odottaa teitä. Hän nojaa päätänsä Jeesuksen rintää vasten ja syleilee Hänen jalkojaan.

        Hänen sielunsa on ollut minulle rakas hänen eläessään, sillä hän on laulanut kuin lintu elämänpuun oksalla, ja nyt saa laulaa korkeudessa, niin kuin lauloi Pyhän Hannun päivänä. Se laulu oli hänelle ylhäältä suotu kuolinpäivänä.

        Vaikka ei tämä laulu miellyttänyt tämän maailman ihmisiä niin on meidän toivomme kuitenkin, että tämä kristillisyytemme sisar, veisaa nyt uutta virttä Siionin vuorella, valittuin joukossa, iankaikkisuudessa . Aamen.

        Tässä oli mallia LLL. hautajais puheesta .


      • Ahdas portti
        teutatess kirjoitti:

        Niin on hän vahvistettu Hengen voimalla korkeudesta. Vihollinen ei voi iloita hänestä, vaan enempi surra. Jos joku ymmärtäisi nyt uskolla katsoa hautaan, hän näkisi jonkin kukkasen kasvavan hänen hautansa päällä. Jospa kaikki kauniit neitoset jotka kantavat kaupungin koreita, kurkistaisivat hautaan, josko siinä löytyisi koreutta ja loistoa.

        Nuku nyt rauhassa, sinä silun leivonen. Nuku siinä toivossa, että Herra herättää sinut, kun hän tulee korkealla pasuunan äänellä soittamaan kokoon kaikki vanhemmat, veljet ja sisaret, kelvolliset ja kelvottomat. Nyt saatte kostuttaa hänen multaansa sydämen rakkauden ja ilon kyynelillä, sillä hän odottaa teitä. Hän nojaa päätänsä Jeesuksen rintää vasten ja syleilee Hänen jalkojaan.

        Hänen sielunsa on ollut minulle rakas hänen eläessään, sillä hän on laulanut kuin lintu elämänpuun oksalla, ja nyt saa laulaa korkeudessa, niin kuin lauloi Pyhän Hannun päivänä. Se laulu oli hänelle ylhäältä suotu kuolinpäivänä.

        Vaikka ei tämä laulu miellyttänyt tämän maailman ihmisiä niin on meidän toivomme kuitenkin, että tämä kristillisyytemme sisar, veisaa nyt uutta virttä Siionin vuorella, valittuin joukossa, iankaikkisuudessa . Aamen.

        Tässä oli mallia LLL. hautajais puheesta .

        Me kristityt olemme ylösnousemukseen uskovia, olemme ylösnousemususkossa, yhdistyneinä Pyhän Kasteen kautta Jeesuksen Kristuksen kärsimiseen kuolemaan ja kuolleista ylösnousemiseen.

        Lestadius, rakas edesmennyt veljemme Herrassa, katsoo mielestäni aivan liian usein maahan päin ja sydämensä mustiin seiniin. Uuslukijaisuudessa ja pietismissä on tämä ongelma, se on kristuskeskeisyyden sijaan hyvin syntikeskeinen, ja katsoo maasta ylennetyn sijaan liian usein kohti maata. Ihmisen heikkoutta kaikki tämä.

        Mutta ei edesmennyt veljemme Lestadius kehoittanutkaan seuraamaan häntä itseään vaan Jeesusta Kristusta.

        Harhaopit hänestä pystytetyillä "patsaillaan ja hautakivillään", ovat syntyneet hajaannukseen johtaneen rakkaudettomuuden ja omavanhurskauden seurauksena meidän myöhemmin nousevien sukupolvien rasitukseksi.

        Lestadiolaisuuden nimeä kantava liike (18 joukkoa), ei ole nöyrtynyt parannukseen 1800 luvun loppupuolen rakkauden rikoksista ja niinpä tämän ylpeyden synnin seuraukset kantaa tulevat sukupolvet, kunnes tämä parannus tapahtuu, tai Lestadiuksen nimi häipyy historian hämärään, jos maailma vielä kauankin seisoo.

        JMumala ei sanaansa muuta lestadiolaistenkaan vuoksi, - tämä on varma asia!!!

        1. Joh. 3:10   Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia.

        Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta.

        1. Joh. 3:11   Sillä tämä on se sanoma, jonka te olette alusta asti kuulleet, että meidän tulee rakastaa toinen toistamme
        1. Joh. 3:12   eikä olla Kainin kaltaisia, joka oli pahasta ja tappoi veljensä. Ja minkätähden hän tappoi hänet? Sentähden, että hänen tekonsa olivat pahat, mutta hänen veljensä teot vanhurskaat.

        1. Joh. 3:13   Älkää ihmetelkö, veljeni, jos maailma teitä vihaa.
        1. Joh. 3:14   Me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, sillä me rakastamme veljiä.

        _________
        *) Joka ei rakasta, pysyy kuolemassa.


      • teutatess
        Ahdas portti kirjoitti:

        Me kristityt olemme ylösnousemukseen uskovia, olemme ylösnousemususkossa, yhdistyneinä Pyhän Kasteen kautta Jeesuksen Kristuksen kärsimiseen kuolemaan ja kuolleista ylösnousemiseen.

        Lestadius, rakas edesmennyt veljemme Herrassa, katsoo mielestäni aivan liian usein maahan päin ja sydämensä mustiin seiniin. Uuslukijaisuudessa ja pietismissä on tämä ongelma, se on kristuskeskeisyyden sijaan hyvin syntikeskeinen, ja katsoo maasta ylennetyn sijaan liian usein kohti maata. Ihmisen heikkoutta kaikki tämä.

        Mutta ei edesmennyt veljemme Lestadius kehoittanutkaan seuraamaan häntä itseään vaan Jeesusta Kristusta.

        Harhaopit hänestä pystytetyillä "patsaillaan ja hautakivillään", ovat syntyneet hajaannukseen johtaneen rakkaudettomuuden ja omavanhurskauden seurauksena meidän myöhemmin nousevien sukupolvien rasitukseksi.

        Lestadiolaisuuden nimeä kantava liike (18 joukkoa), ei ole nöyrtynyt parannukseen 1800 luvun loppupuolen rakkauden rikoksista ja niinpä tämän ylpeyden synnin seuraukset kantaa tulevat sukupolvet, kunnes tämä parannus tapahtuu, tai Lestadiuksen nimi häipyy historian hämärään, jos maailma vielä kauankin seisoo.

        JMumala ei sanaansa muuta lestadiolaistenkaan vuoksi, - tämä on varma asia!!!

        1. Joh. 3:10   Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia.

        Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta.

        1. Joh. 3:11   Sillä tämä on se sanoma, jonka te olette alusta asti kuulleet, että meidän tulee rakastaa toinen toistamme
        1. Joh. 3:12   eikä olla Kainin kaltaisia, joka oli pahasta ja tappoi veljensä. Ja minkätähden hän tappoi hänet? Sentähden, että hänen tekonsa olivat pahat, mutta hänen veljensä teot vanhurskaat.

        1. Joh. 3:13   Älkää ihmetelkö, veljeni, jos maailma teitä vihaa.
        1. Joh. 3:14   Me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, sillä me rakastamme veljiä.

        _________
        *) Joka ei rakasta, pysyy kuolemassa.

        Ei itseensä käskenyt seurata, vaan Jeesusta Kristusta, Vapahtajaamme !


    • Ens Ropandes Röst

      LL Laestadius: "Talvella 1844 saavuin Åselen Lappiin tarkastajan ominaisuudessa. Täällä tapasin joitakin maltillisemman suunnan lukijaisia. Heidän joukossaan oli eräs lappalaistyttö nimeltään Maria, joka avasi minulle koko sydämensä kuultuaan alttaripuheen. Tällä yksinkertaisella tytöllä oli sellaisia kokemuksia armonjärjestyksestä, joita EN OLLUT KOSKAAN ENNEN KUULLUT. Hän oli valetanut pitkiä matkoja etsiessään valkeutta pimeydessä. Vaeltaessaan hän oli lopulta tullut Noraan pastori Brandellin luo ja kun tyttö avasi hänelle sydämensä, niin Brandell päästi hänet epäilyksistä. Maria tuli hänen kauttaan elävään uskoon. Ja minä ajattelin: tässä on nyt yksi Maria, joka istuu Jeesuksen jalkojen juuressa.
      Ja nyt vasta, ajattelin minä, näen tien, joka vie elämään."

      Jos Laestadius sanoo talvella 1844, että
      - tällaisia kokemuksia armonjärjestyksestä en ole KOSKAAN ENNEN kuullut
      - NYT VASTA näen tien , joka vie elämään
      ja jos "maailman koulut" oli käyty jo 20-luvun alussa, niin eikö asia ole aivan selvä?

      Jos lisäksi aikalaiset hänen lähipiiristään kertovat Laestadiuksen muisteluja ajalta, niin me uskomme, että asia on juuri niin.

      Vääristelijöiden ja eriseuraisten kohdalle voimme vain valittaen todeta, että 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'

      • sivujuonne.

        Todellisuudessa LLL oli hyvin perillä armonjärjestyksestä.
        Lapin Maria ripittäytyi Laestadiukselle, eikä päinvastoin.
        Ikuiseksi salaisuudeksi jää, mikä tytön kertomuksessa oli sellaista, mikä puri Laestadiukseen.
        Tapaaminen on vahvistanut hänen uskoaan siitä, että hän on toimimassa oikein.


      • teutatess

        Ei tarvitse kuin sanoa aamenta.


      • Ens Ropandes Röst
        sivujuonne. kirjoitti:

        Todellisuudessa LLL oli hyvin perillä armonjärjestyksestä.
        Lapin Maria ripittäytyi Laestadiukselle, eikä päinvastoin.
        Ikuiseksi salaisuudeksi jää, mikä tytön kertomuksessa oli sellaista, mikä puri Laestadiukseen.
        Tapaaminen on vahvistanut hänen uskoaan siitä, että hän on toimimassa oikein.

        Mistä sinulla on tieto, että Maria ripittäytyi Laestadiukselle??? Ja kuka on väittänyt, että Laestadius olisi ripittäytynyt Marialle???
        Miten voit sanoa, että LLL oli "hyvin perillä" armonjärjestyksestä, jos Laestadius ITSE sanoo, että "Marialla oli kokemuksia armonjärjestyksestä, joita EN KOSKAAN ENNEN ollut kuullut" ja hieman myöhemmin hän sanoo: "Ja nyt vasta näen tien, joka vie elämään. Se oli ollut kätkössä, kunnes sain puhua Marian kanssa" Tiedätkö sinä arvoisa nimim. sivujuonne. paremmin kuin Laestadius itse?
        Kyllä minusta silläkin on merkitystä, mitä Laestadius on kertonut läheisimmälle työtoverilleen Raattamaalle - ja myös muille - siitä, mitä Maria oli hänelle sanonut. Miksi he olisivat halunneet valehdella siitä, ei kai siihen ollut mitään syytä???


      • sivujuonne
        Ens Ropandes Röst kirjoitti:

        Mistä sinulla on tieto, että Maria ripittäytyi Laestadiukselle??? Ja kuka on väittänyt, että Laestadius olisi ripittäytynyt Marialle???
        Miten voit sanoa, että LLL oli "hyvin perillä" armonjärjestyksestä, jos Laestadius ITSE sanoo, että "Marialla oli kokemuksia armonjärjestyksestä, joita EN KOSKAAN ENNEN ollut kuullut" ja hieman myöhemmin hän sanoo: "Ja nyt vasta näen tien, joka vie elämään. Se oli ollut kätkössä, kunnes sain puhua Marian kanssa" Tiedätkö sinä arvoisa nimim. sivujuonne. paremmin kuin Laestadius itse?
        Kyllä minusta silläkin on merkitystä, mitä Laestadius on kertonut läheisimmälle työtoverilleen Raattamaalle - ja myös muille - siitä, mitä Maria oli hänelle sanonut. Miksi he olisivat halunneet valehdella siitä, ei kai siihen ollut mitään syytä???

        Laestadius itse kertoo, että Maria "avasi sydämensä".
        Siitä, miten hyvin hän oli perillä asioista, näkee hänen kirjoituksistaan.
        Ulkopuolisen on mahdotonta sanoa, mitä Laest tarkoittaa. Aivan varmasti hän on tiennyt, miten ihminen pelastuu. Sen hän sai tietää jo lapsuuden kodissaan. Kysymys on varmaankin ollut kokemuksesta, ehkä armonmerkistä. Niistä hän puhuu paljon Hulluinhuonelaisessa. Armonmerkin saatuaa ihminen sai tuntea taivaallisen ilon esimakua, josta Laestadius juuri puhuu.

        Kukaan ei tiedä, mitä Laestadius työtoverilleen on kertonut.


      • Ens Ropandes Röst
        sivujuonne kirjoitti:

        Laestadius itse kertoo, että Maria "avasi sydämensä".
        Siitä, miten hyvin hän oli perillä asioista, näkee hänen kirjoituksistaan.
        Ulkopuolisen on mahdotonta sanoa, mitä Laest tarkoittaa. Aivan varmasti hän on tiennyt, miten ihminen pelastuu. Sen hän sai tietää jo lapsuuden kodissaan. Kysymys on varmaankin ollut kokemuksesta, ehkä armonmerkistä. Niistä hän puhuu paljon Hulluinhuonelaisessa. Armonmerkin saatuaa ihminen sai tuntea taivaallisen ilon esimakua, josta Laestadius juuri puhuu.

        Kukaan ei tiedä, mitä Laestadius työtoverilleen on kertonut.

        Mutta ei pitäisi olla mitään arvailemista, kun LLL itse selittää, mitä tarkoitti se, että Maria "avasi sydämensä": Hän sanoo, että Maria kertoi kokemuksiaan armonjärjestyksestä, ja kokemukset olivat sellaisia, joita hän - siis LLL - "ei ollut koskaan ennen kuullut" ja myöhemmin toteaa, että "nyt vasta näen tien, joka vie elämään". Miksei hänen omien sanojensa anneta olla sellaisenaan kun ovat.

        Mitä tulee Laestadiuksen kertomisista työtovereilleen, voidaan niistä tietää sen verran kun nämä työtoverit niistä ovat kertoneet. Ei siinä ole sen kummempaa. Jos Raattamaa kertoo, että "Lapin tytär Maria sanoi hänelle, että hänen tulee uskoa syntinsä anteeksi sellaisena kuin hän nyt on. Silloin hän käsitti rauhan uskon kautta Jeesukseen ja alkoi saarnata Hengen voimalla..." niin kysyn vaan, että mikä syy hänellä olisi ollut vääristellä LLL:n kertomusta???
        Kyllä minä sen ymmärrän, että kuolleen uskon teologeille tämä on kova paikka, kun Laestadiuksen kokemusket tulevat järjen opetusta vastaan, mutta eihän meidän heidän kelkkaansa tarvitse lähteä.


      • sivujuoni
        Ens Ropandes Röst kirjoitti:

        Mutta ei pitäisi olla mitään arvailemista, kun LLL itse selittää, mitä tarkoitti se, että Maria "avasi sydämensä": Hän sanoo, että Maria kertoi kokemuksiaan armonjärjestyksestä, ja kokemukset olivat sellaisia, joita hän - siis LLL - "ei ollut koskaan ennen kuullut" ja myöhemmin toteaa, että "nyt vasta näen tien, joka vie elämään". Miksei hänen omien sanojensa anneta olla sellaisenaan kun ovat.

        Mitä tulee Laestadiuksen kertomisista työtovereilleen, voidaan niistä tietää sen verran kun nämä työtoverit niistä ovat kertoneet. Ei siinä ole sen kummempaa. Jos Raattamaa kertoo, että "Lapin tytär Maria sanoi hänelle, että hänen tulee uskoa syntinsä anteeksi sellaisena kuin hän nyt on. Silloin hän käsitti rauhan uskon kautta Jeesukseen ja alkoi saarnata Hengen voimalla..." niin kysyn vaan, että mikä syy hänellä olisi ollut vääristellä LLL:n kertomusta???
        Kyllä minä sen ymmärrän, että kuolleen uskon teologeille tämä on kova paikka, kun Laestadiuksen kokemusket tulevat järjen opetusta vastaan, mutta eihän meidän heidän kelkkaansa tarvitse lähteä.

        Mitähän se tarkoittaa, ettei ollut ennen kuullut?
        Olisi kiva saada hänet nyt tähän kertomaan, mitä se oli.
        Armonjärjestys on hyvin selvä kokonaisuus ja sen L. näkyy hyvin tunteneen jo ennen tapaamista.
        Ilmeisesti kysymys on jostakin tytön henkkoht. kokemuksesta, mitä ei L. ollut kuullut. Mitä se sitten vaikutti, on ilmeisesti se taivaallisen ilon esimaku. Olisiko siinä ollut kysymys armonmerkistä, sovitetuksi tulemisen kokemuksesta, mistä L. hullujenhuonelaisessa puhuu? Puheet synninpäästöstä tms. ovat myöhempää tarinaa.
        Vääristely on voimakas sana. Yleensä muistelmilla ei ole kovin suurta todistusarvoa. Raattamaan sanoista saa sen kuvan, että äkisti tapahtui suuri muutos, mutta saarnoista sellainen ei oikein näy. Luin just eräästä kirjasta, kuinka L. oli aika ymmällä vielä Kaaresuvantoon tultuaan siltä matkaltaan. Ei L. itsekään muuten muista asioita niin kuin ne menivät. Hän muistaa päivämäärät ja paikkakunnankin väärin.

        Mitä ovat kuolleen uskon teologit? PH ei ole kenenkään ihmisen peukalon alla, vaan tuuli liikkuu missä se tahtoo.
        Yleensäkin kannattaisi saarnata itselleen ja liikkeen sisälle, niin vältytään kuolemiselta, niin muuten vihjaa Laestadiuskin.
        Kun fariseukset ja kuollut usko rupee kerääntymään vain naapuriin, ollaan jo menty vuorille. Ilmeisesti aika yleinen ilmiö, kun samasta nuhdellaan jo Laodikean seurakuntaa.


      • mikä tässä on niin
        sivujuoni kirjoitti:

        Mitähän se tarkoittaa, ettei ollut ennen kuullut?
        Olisi kiva saada hänet nyt tähän kertomaan, mitä se oli.
        Armonjärjestys on hyvin selvä kokonaisuus ja sen L. näkyy hyvin tunteneen jo ennen tapaamista.
        Ilmeisesti kysymys on jostakin tytön henkkoht. kokemuksesta, mitä ei L. ollut kuullut. Mitä se sitten vaikutti, on ilmeisesti se taivaallisen ilon esimaku. Olisiko siinä ollut kysymys armonmerkistä, sovitetuksi tulemisen kokemuksesta, mistä L. hullujenhuonelaisessa puhuu? Puheet synninpäästöstä tms. ovat myöhempää tarinaa.
        Vääristely on voimakas sana. Yleensä muistelmilla ei ole kovin suurta todistusarvoa. Raattamaan sanoista saa sen kuvan, että äkisti tapahtui suuri muutos, mutta saarnoista sellainen ei oikein näy. Luin just eräästä kirjasta, kuinka L. oli aika ymmällä vielä Kaaresuvantoon tultuaan siltä matkaltaan. Ei L. itsekään muuten muista asioita niin kuin ne menivät. Hän muistaa päivämäärät ja paikkakunnankin väärin.

        Mitä ovat kuolleen uskon teologit? PH ei ole kenenkään ihmisen peukalon alla, vaan tuuli liikkuu missä se tahtoo.
        Yleensäkin kannattaisi saarnata itselleen ja liikkeen sisälle, niin vältytään kuolemiselta, niin muuten vihjaa Laestadiuskin.
        Kun fariseukset ja kuollut usko rupee kerääntymään vain naapuriin, ollaan jo menty vuorille. Ilmeisesti aika yleinen ilmiö, kun samasta nuhdellaan jo Laodikean seurakuntaa.

        vaikeaa!

        Miksei se asia, että oppii uskomaan juuri sellaisena kuin on olisi aivan ihmeellinen kokemus? Minulle se on ainakin ollut. Ja eikö "sydämen avaamista" ole yksinkertaisesti se, että keskustellaan uskosta vilpittömästi ja jaetaan kokemuksia ja ajatuksia?

        Eikä kai ihminen muutu miksikään välttämättä (ainakaan heti), vaikka hän sisäisesti tuntee kokeneensa jotain ihmeellistä?

        Kysymyshän voi olla vuosien prosessista! Jumalan sanaa tutkien kaikki voi kirkastua vähitellen myös, vaikka siellä voi joku kirkkaampi hetkikin mukana olla.


      • ?????
        mikä tässä on niin kirjoitti:

        vaikeaa!

        Miksei se asia, että oppii uskomaan juuri sellaisena kuin on olisi aivan ihmeellinen kokemus? Minulle se on ainakin ollut. Ja eikö "sydämen avaamista" ole yksinkertaisesti se, että keskustellaan uskosta vilpittömästi ja jaetaan kokemuksia ja ajatuksia?

        Eikä kai ihminen muutu miksikään välttämättä (ainakaan heti), vaikka hän sisäisesti tuntee kokeneensa jotain ihmeellistä?

        Kysymyshän voi olla vuosien prosessista! Jumalan sanaa tutkien kaikki voi kirkastua vähitellen myös, vaikka siellä voi joku kirkkaampi hetkikin mukana olla.

        Olen odotellut jo pitkään keskustelua henkilökohtaisesta uskosta. Keskustelua siitä mitä Jeesus merkitsee minulle tänään.

        Tässä mielessä viestisi on tervetullut avaus tähän lähes 200 vuotta vanhoista asioista väittelevään keskusteluun. VAIN Lestadius itse on pelastunut uskollaan Kristukseen. Kukaan muu ei pelastu Lestadiuksen uskolla.

        Lestadiuksen saarnoja paljon lukeneena tiedän 100% varmuudella sen ettei Lestadius ole pitänyt yhtäkään saarnaa, jossa olisi tarjonnut itseään kenenkään vapahtajaksi.


      • sivujuonne
        ????? kirjoitti:

        Olen odotellut jo pitkään keskustelua henkilökohtaisesta uskosta. Keskustelua siitä mitä Jeesus merkitsee minulle tänään.

        Tässä mielessä viestisi on tervetullut avaus tähän lähes 200 vuotta vanhoista asioista väittelevään keskusteluun. VAIN Lestadius itse on pelastunut uskollaan Kristukseen. Kukaan muu ei pelastu Lestadiuksen uskolla.

        Lestadiuksen saarnoja paljon lukeneena tiedän 100% varmuudella sen ettei Lestadius ole pitänyt yhtäkään saarnaa, jossa olisi tarjonnut itseään kenenkään vapahtajaksi.

        Turhaan täällä purnaat!
        Voit vapaasti vaikka seur 24 h kertoa omasta uskostasi. Senkun alat kirjoittaa!

        Jos joku haluaa keskustella Laestadiuksesta, ei se varmaankaan vie sinun uskoasi tai sinun puheenvuoroasi - vai viekö se?


      • ?????
        sivujuonne kirjoitti:

        Turhaan täällä purnaat!
        Voit vapaasti vaikka seur 24 h kertoa omasta uskostasi. Senkun alat kirjoittaa!

        Jos joku haluaa keskustella Laestadiuksesta, ei se varmaankaan vie sinun uskoasi tai sinun puheenvuoroasi - vai viekö se?

        En nytkään saanut kirjoittaa yhtä pientä viestiä, sinun puuttumatta negatiivisella tavalla siihen.

        Älä puhu vapaasta kirjoittelusta, koska sellaista vapautta ei ole.

        Miksi kiistellä asoista joista ei kenelläkään ole varmaa eksaktia tietoa, ja jotka eivät millään tavalla vaikuta siihen pääseekö ihminen taivaaseen, vai ei?

        Seuraavaksi nousee kysymys, miksi Lestadiuksen elämästä on muodostunut myytti?

        Miksi Lestadiuksen sanotaan tehneen niin ja niin, sanoneen niin ja niin?

        Harva kertoo TOSIASIAA, että Lestadiuksen avovaimo oli paksuna, kun he tulivat häpeän vuoksi vihityttämään itsensä avioliittoon Suomen puolelle. Lestadius oli siis aivan tavallinen ihminen. Ei suinkaan mikään jumaloitava yli-ihminen, jollaista hänestä yritetään tehdä näiden pyhimy-myyttien avulla.

        Lestadius ei ole mikään uuden etsikkoajan alkuhenkilö, vaan silloisiin uuslukijaisiin lukeutuva pietistinen pappi.

        Jeesus aloitti uuden liiton etsikkoajan noin 2000 vuotta sitten, ja se on iankaikkinen.

        Herätysliikkeitä tulee ja menee niin kauan kun maailma seisoo, ihmisiä korotetaan ja toisia poljetaan maahan ja häväistään.

        Olisi jo aika pikkuhiljaa käsittää miten suurta vahinkoa Kristus- uskolle ja ihmisten väliselle TODELLISELLE rakkaudelle nämä kaikki ihmispalvonnat ja ihmisopit ovat tehneet, riippumatta siitä miten paljon ne ovat kannattajiaan tukeneet ja pönkittäneet sosiaalisesti, tarkoilla yhdenmukaisilla rajoillaan ja ihmiskäskyillään.

        Kristityt on lähetetty KAIKKEEN MAAILMAAN, viemään pelastuksen sanomaa Jeesuksesta.
        On käynyt niin että kristityt ovatkin sen sijaan perustaneet turvareservaatteja, joissa kilpaillaan vain siitä kuka on kuuliaisin johdon määräyksille ja niin muodoin paras kristitty.


      • sivujuonne
        ????? kirjoitti:

        En nytkään saanut kirjoittaa yhtä pientä viestiä, sinun puuttumatta negatiivisella tavalla siihen.

        Älä puhu vapaasta kirjoittelusta, koska sellaista vapautta ei ole.

        Miksi kiistellä asoista joista ei kenelläkään ole varmaa eksaktia tietoa, ja jotka eivät millään tavalla vaikuta siihen pääseekö ihminen taivaaseen, vai ei?

        Seuraavaksi nousee kysymys, miksi Lestadiuksen elämästä on muodostunut myytti?

        Miksi Lestadiuksen sanotaan tehneen niin ja niin, sanoneen niin ja niin?

        Harva kertoo TOSIASIAA, että Lestadiuksen avovaimo oli paksuna, kun he tulivat häpeän vuoksi vihityttämään itsensä avioliittoon Suomen puolelle. Lestadius oli siis aivan tavallinen ihminen. Ei suinkaan mikään jumaloitava yli-ihminen, jollaista hänestä yritetään tehdä näiden pyhimy-myyttien avulla.

        Lestadius ei ole mikään uuden etsikkoajan alkuhenkilö, vaan silloisiin uuslukijaisiin lukeutuva pietistinen pappi.

        Jeesus aloitti uuden liiton etsikkoajan noin 2000 vuotta sitten, ja se on iankaikkinen.

        Herätysliikkeitä tulee ja menee niin kauan kun maailma seisoo, ihmisiä korotetaan ja toisia poljetaan maahan ja häväistään.

        Olisi jo aika pikkuhiljaa käsittää miten suurta vahinkoa Kristus- uskolle ja ihmisten väliselle TODELLISELLE rakkaudelle nämä kaikki ihmispalvonnat ja ihmisopit ovat tehneet, riippumatta siitä miten paljon ne ovat kannattajiaan tukeneet ja pönkittäneet sosiaalisesti, tarkoilla yhdenmukaisilla rajoillaan ja ihmiskäskyillään.

        Kristityt on lähetetty KAIKKEEN MAAILMAAN, viemään pelastuksen sanomaa Jeesuksesta.
        On käynyt niin että kristityt ovatkin sen sijaan perustaneet turvareservaatteja, joissa kilpaillaan vain siitä kuka on kuuliaisin johdon määräyksille ja niin muodoin paras kristitty.

        Taisit itse kirjoittaa negatiivisen viestin, joka arvosteli muiden vapautta kirjoittaa Laestadiuksesta.
        Voit kaikin mokomin kirjoittaa omasta uskostasi silloinkin kun kymmenen muuta kirjoittaa Laestadiuksesta.
        En näe täällä tarinaa yli-ihmisestä, mutta saahan siitäkin joku kirjoittaa, jos tuntee sen tärkeäksi.


      • ?????
        sivujuonne kirjoitti:

        Taisit itse kirjoittaa negatiivisen viestin, joka arvosteli muiden vapautta kirjoittaa Laestadiuksesta.
        Voit kaikin mokomin kirjoittaa omasta uskostasi silloinkin kun kymmenen muuta kirjoittaa Laestadiuksesta.
        En näe täällä tarinaa yli-ihmisestä, mutta saahan siitäkin joku kirjoittaa, jos tuntee sen tärkeäksi.

        Ja nimenomaan kinata hänestä rakennetuista myyteistä, niin silloin homma on mennyt putkeen.

        Jos viestini oli mielestäsi negatiivinen, niin on syytä tutkia sitä, minkä vuoksi.

        Lestadiuksesta on asiallistakin tietoa saatavana.
        Ehdotan käyttämään sellaista tietoa jos on kiinnostunut lestadiuksesta.


      • sivujuonne
        ????? kirjoitti:

        Ja nimenomaan kinata hänestä rakennetuista myyteistä, niin silloin homma on mennyt putkeen.

        Jos viestini oli mielestäsi negatiivinen, niin on syytä tutkia sitä, minkä vuoksi.

        Lestadiuksesta on asiallistakin tietoa saatavana.
        Ehdotan käyttämään sellaista tietoa jos on kiinnostunut lestadiuksesta.

        Mikähän se sinun päämääräsi on? Kinaaminen kaikkien kanssa kaikesta?

        Jos sinulla on asiallista tietoa Laestadiuksesta, mene jo ihmeessä asiaan!


      • ?????
        sivujuonne kirjoitti:

        Mikähän se sinun päämääräsi on? Kinaaminen kaikkien kanssa kaikesta?

        Jos sinulla on asiallista tietoa Laestadiuksesta, mene jo ihmeessä asiaan!

        Tavallinen pietistipappi ruotsinlapista. Ihminen niin kuin me muutkin. Häneen ei myöskään liity mitään etsikkoaikoihin liittyvää, eikä mystiikkaa.


      • Sofianlehto
        ????? kirjoitti:

        Tavallinen pietistipappi ruotsinlapista. Ihminen niin kuin me muutkin. Häneen ei myöskään liity mitään etsikkoaikoihin liittyvää, eikä mystiikkaa.

        Harvemmin puhutaan Laestadiuksen seurakuntaopillisesta käsityksestä.
        Omana aikanaan L. näki heränneitä kristittyjä monin paikoin eri puolella Ruotsia toimivissa herätysliikkeissä, samoin Suomessa. Nämä kaikki eivät olleen ns. Norrlannin lukijoita. Babtisteissakin hän näki pahana vain näiden kirkonvastaisuuden. Sen vuoksi hän piti Göteborgissa toimivaa tuomiorovasti P. Wieselgreniä kristittynä veljenään. W. oli muuten erikoinen kaveri siitä, että alkoi jo pikkupoikana saarnaamaan. Sitten W. perusti raittiusliikkeen.
        Tämmöistä kerroin teille rakkaasta rovastistamme.


      • teutatess
        teutatess kirjoitti:

        Ei tarvitse kuin sanoa aamenta.

        Viestissä En ole samaa mielta ja neljässä seuraavassa viestissä, se oli tosi pitkä , mutta selvisin siitä kuitenkin . lue siitä .


      • teutatess
        Sofianlehto kirjoitti:

        Harvemmin puhutaan Laestadiuksen seurakuntaopillisesta käsityksestä.
        Omana aikanaan L. näki heränneitä kristittyjä monin paikoin eri puolella Ruotsia toimivissa herätysliikkeissä, samoin Suomessa. Nämä kaikki eivät olleen ns. Norrlannin lukijoita. Babtisteissakin hän näki pahana vain näiden kirkonvastaisuuden. Sen vuoksi hän piti Göteborgissa toimivaa tuomiorovasti P. Wieselgreniä kristittynä veljenään. W. oli muuten erikoinen kaveri siitä, että alkoi jo pikkupoikana saarnaamaan. Sitten W. perusti raittiusliikkeen.
        Tämmöistä kerroin teille rakkaasta rovastistamme.

        Haluan kirjoittaa teille, "Hänen kirjeensä sisarelleen Lotta Jokelalle Ameriikkaan ".

        Rakas sisareni, Jumalan rauha olkoon kanssasi. Tällä toivotuksella alotan tämän kirjeeni sinulle, joka olet siellä vieraalla maalla ruumiin puolesta kauaksi erotettuna meistä.

        Usein olen sinua muistanut, vaikka ei ole tullut sinne kirjoitettuksi. Erittäinkin on ollut mielessä antaa sinulle tietoja rakastetun papan iloisesta pois pääsemisestä tästä maailmasta, jota minä uskon sinun haluavan tietää.

        Koko menneen syksyn ja syystalven (1860) oli hän huonosti voipa eikä saattanut syödä, jos hän jotakin söi niin hän kohta sen ylenantoi tästä hän päätteli etti ole kuolema kaukana. Kun hän kinkeriä piti, vakuutti hän julistamansa opin Jumalan sanan kanssa yhtäpitäväksi ja oikeaksi, sanoen sen puolesta elävänsä ja kuolevansa, sekä että hänen kuulijansa saavat syyttää itseänsä jos he luopuvat siitä.

        Ensimmäisenä sunnuntaina Advetista saarnasi hän kirkossa viimeisen kerran. Moni penkeissä istuvista oli suuren surun ja äänkkään itkun valtaamana ajatellessa, että se mahdollisesti oli viimeinen kerta kun he saavat kuulla hänen puhuvan saarnatuolista.

        jakan myöhemmin


      • jokanen lukea kirjastakin
        teutatess kirjoitti:

        Haluan kirjoittaa teille, "Hänen kirjeensä sisarelleen Lotta Jokelalle Ameriikkaan ".

        Rakas sisareni, Jumalan rauha olkoon kanssasi. Tällä toivotuksella alotan tämän kirjeeni sinulle, joka olet siellä vieraalla maalla ruumiin puolesta kauaksi erotettuna meistä.

        Usein olen sinua muistanut, vaikka ei ole tullut sinne kirjoitettuksi. Erittäinkin on ollut mielessä antaa sinulle tietoja rakastetun papan iloisesta pois pääsemisestä tästä maailmasta, jota minä uskon sinun haluavan tietää.

        Koko menneen syksyn ja syystalven (1860) oli hän huonosti voipa eikä saattanut syödä, jos hän jotakin söi niin hän kohta sen ylenantoi tästä hän päätteli etti ole kuolema kaukana. Kun hän kinkeriä piti, vakuutti hän julistamansa opin Jumalan sanan kanssa yhtäpitäväksi ja oikeaksi, sanoen sen puolesta elävänsä ja kuolevansa, sekä että hänen kuulijansa saavat syyttää itseänsä jos he luopuvat siitä.

        Ensimmäisenä sunnuntaina Advetista saarnasi hän kirkossa viimeisen kerran. Moni penkeissä istuvista oli suuren surun ja äänkkään itkun valtaamana ajatellessa, että se mahdollisesti oli viimeinen kerta kun he saavat kuulla hänen puhuvan saarnatuolista.

        jakan myöhemmin

        Ongelma on siinä, että Lotta Jokela ei ollut Amerikassa tuohon aikaan. Kirje on todennäköisesti Matilda Fogmannille tms.


      • teutatess
        jokanen lukea kirjastakin kirjoitti:

        Ongelma on siinä, että Lotta Jokela ei ollut Amerikassa tuohon aikaan. Kirje on todennäköisesti Matilda Fogmannille tms.

        Minä uskon asian niinkuin se on kirjoitettu, ja siksitoiseksi niille joilla ei ole kirjaa, heille sinä et voi lakoonisesti sanoa, jokainen voi lukea ? Tiedänhän minä ettei se kirja ole harvinaisuus, muuta silti on monuia jotka ei ole sitä aikanaan ostaut .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      102
      2277
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1087
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1044
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      981
    5. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      945
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      874
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      841
    8. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      59
      833
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      759
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      739
    Aihe