Millainen on +50 vuotiaan elämänasenne?

tankavaara

Vai voiko sanoa, että....

35

1494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meriläinen

marraskuun viimenen päivä. Silloin olen jo muutaman päivän ollut 50.
      Nyt se ainakin on positiivinen, siis tällä hetkellä

• tankavaara

tuo rajahan tietysti on vain "henkinen" ja sitä kysyinkin. Eli uskotko, että.....

• Meriläinen
        tankavaara kirjoitti:

tuo rajahan tietysti on vain "henkinen" ja sitä kysyinkin. Eli uskotko, että.....

että,,, uskon ja toivon. Ja tiedän että se mihin uskoo toteutuu. On jonkinlaista kokemusta, vaikka vielä on -50

• tankavaara
        Meriläinen kirjoitti:

että,,, uskon ja toivon. Ja tiedän että se mihin uskoo toteutuu. On jonkinlaista kokemusta, vaikka vielä on -50

olen 7.v:stä asti loppui usko tähän "moraali"jumalaan, kun sanoin ääneen (ja tarkoitin sitä): Jos olet olemassa niin tapa minut tähän paikkaan!

Muut pojat pelästyivät kauhesti "uhoani"... ehkä oli syytäkin?

Elämäni ei ole ollut helppoa, mutta se on ollut hienoa (poislukien 20v "tajuttomuutta") ja aion vielä hetken .

Miksi kerron itsestäni?

Siksi, että olen kirjoittaja ja jokainen joka kirjoittaa jotain... lukee myös jotain.

• Meriläinen
        tankavaara kirjoitti:

olen 7.v:stä asti loppui usko tähän "moraali"jumalaan, kun sanoin ääneen (ja tarkoitin sitä): Jos olet olemassa niin tapa minut tähän paikkaan!

Muut pojat pelästyivät kauhesti "uhoani"... ehkä oli syytäkin?

Elämäni ei ole ollut helppoa, mutta se on ollut hienoa (poislukien 20v "tajuttomuutta") ja aion vielä hetken .

Miksi kerron itsestäni?

Siksi, että olen kirjoittaja ja jokainen joka kirjoittaa jotain... lukee myös jotain.

on aivn eri asioita. Mulla oli lapsena Jumala jonka kanssa keskustelin. Sitten oli aika jolloin pelkäsin, koska elin väärin ja ne kokemukset oli helv,,,. Itseasiassa en tiedä pelkäsinkö Jumalaa vai sisäistä minuutta, jokin puhui ja viimein sitä kuuntelin. 19 vuotta olen saanut olla ilman päihteitä ja tänäpäivänä taas keskustelen Jumalani kanssa. Parhaiten hänet tapaan luonnossa ja myös kanssakulkijoissa jopa näillä sivuilla.
        Ja huom. En ole uskovainen, mikä vainen olenkaan kulkevainen ja olevainen vaan

• tankavaara
        Meriläinen kirjoitti:

on aivn eri asioita. Mulla oli lapsena Jumala jonka kanssa keskustelin. Sitten oli aika jolloin pelkäsin, koska elin väärin ja ne kokemukset oli helv,,,. Itseasiassa en tiedä pelkäsinkö Jumalaa vai sisäistä minuutta, jokin puhui ja viimein sitä kuuntelin. 19 vuotta olen saanut olla ilman päihteitä ja tänäpäivänä taas keskustelen Jumalani kanssa. Parhaiten hänet tapaan luonnossa ja myös kanssakulkijoissa jopa näillä sivuilla.
        Ja huom. En ole uskovainen, mikä vainen olenkaan kulkevainen ja olevainen vaan

taatusti on Jumala ja sen lähde:)

PS. "Pilkkaan" tällä kaikkea, mutta onko sille syytä? Mielestäni ei... ainakaan tässä iässä?

• Meriläinen
        tankavaara kirjoitti:

taatusti on Jumala ja sen lähde:)

PS. "Pilkkaan" tällä kaikkea, mutta onko sille syytä? Mielestäni ei... ainakaan tässä iässä?

pilkkaat. En usko, etkä varmaan usko itsekään.

• Eläkkeelle pantu

Olo on niin raihnainen, että ei oikein viitsisi lähteä interreilaamaankaan.

• tankavaara

saattaa olla puolensa. Jos kysyn, että mitä puolia rahnaisuudessa voisi olla, jos raihnaisuudessa voisi
        olla positiivista... niin mitä se silloin olisi?

Olisiko se...?

• papusoppa

Täytän pian 54 ja en ole huomannu asenteessani mitään muutoksia. Arkea ja kalastusta, molemat tärkeitä. No mukulat pärjää omillaan ja pikkumukulatkin kasvaa siinä omien vanhempiensa suojissa.

No... jos ny jotain uutta asennetta, niin ehkä rauhallisempi fiilis. Ei oo suorituspaineita ja hymy irtoaa useammin:) On aikaa itselle. Voi uistella ilman että kukaan oottaa. Eli upeaa aikaa, en muuta voi sanoa:)

• tankavaara

nimmarisi: "papusoppa", sillä keitin itselleni edellispäivänä rokkaa. Rakastan liuotetuista herneistä tehtyä sitä, mutta 50v vatsani on "eri" mieltä... ei aiemmin ollut, mutta nyt on 2v. ollut.

No savukala ja Karjalanpaisti ja "äidin" (=Ei ikinä tehnyt) lihapullat ja paistettu sipuli "riistan" kanssa... kyllä vain...

• w-g

uteliaana
      uutta huomista päin ja
      onnellisena
      että on saanut elää
      näinkin pitkän elämän

• tankavaara

aiempaakin taas
        ehkäpä vielä uusin
        voi aiempaakin kohdata
        toistaa ei enää yhtään
        tätäkään enää voi

PS. Tämä todennäköiseti on huonoin koskaan tekemäni... mutta rehellisyys ennekaikkea.

• w-g
        tankavaara kirjoitti:

aiempaakin taas
        ehkäpä vielä uusin
        voi aiempaakin kohdata
        toistaa ei enää yhtään
        tätäkään enää voi

PS. Tämä todennäköiseti on huonoin koskaan tekemäni... mutta rehellisyys ennekaikkea.

mitä tarkoitit:

haltioimani
        kauden tankat vain ovat
        erillisessä
        muistissani ja niistä
        helmiä poimiskelen

Kiitos ideasta, olet aarre, olet tehnyt meistä monista "pienen tankaajan"!

• Wenla-G
        tankavaara kirjoitti:

aiempaakin taas
        ehkäpä vielä uusin
        voi aiempaakin kohdata
        toistaa ei enää yhtään
        tätäkään enää voi

mitä tarkoitat viestilläsi?

• -tiina

pysyä työelämässä parikyt vuotta ainakin toisenlaista kuitenkin kun ei oo niitä lapsenlapsia ne kun tuntuu tässä iässä olevan melkein elämää tärkeimpiä niin mummuille kun vaareillekkin ei oo kulkenu elämä ohi ei eteenpäin mennään täydellä teholla.

• tankavaara

lapsia ja lastenlapsia. Minulla ei.

Miksei?

Rehelliseti sanottuna; olin nuorena niin "radigaali" ja silloiset tyttöystäväni ehkä minuakin "rajumpia"...

Sanoin silloin ja sanon nytkin: " Kun äänestät käytät demokratian keinoja, jos jätät äänestämättä hylkäät ne. Jos sinulla on rahaa, voit ohittaa "demokratian" ihan sujuvasti ja kukaan "demokraatti" ei pidä sitä pahana, vaan täysin "demokratiaan" kuuluvana.

PS. Minä äänestän:)

• -tiina
        tankavaara kirjoitti:

lapsia ja lastenlapsia. Minulla ei.

Miksei?

Rehelliseti sanottuna; olin nuorena niin "radigaali" ja silloiset tyttöystäväni ehkä minuakin "rajumpia"...

Sanoin silloin ja sanon nytkin: " Kun äänestät käytät demokratian keinoja, jos jätät äänestämättä hylkäät ne. Jos sinulla on rahaa, voit ohittaa "demokratian" ihan sujuvasti ja kukaan "demokraatti" ei pidä sitä pahana, vaan täysin "demokratiaan" kuuluvana.

PS. Minä äänestän:)

minä en usko että ne on ne jotka elämän elämisenarvoiseksi tekee mää oon sitä mieltä että on kiva kun voi tässä iässä jo elää itselleen ja itsenäisesti.

• tankavaara
        -tiina kirjoitti:

minä en usko että ne on ne jotka elämän elämisenarvoiseksi tekee mää oon sitä mieltä että on kiva kun voi tässä iässä jo elää itselleen ja itsenäisesti.

hyvä, että ajattelet noin. Kaunista.

• hyvin pyyhkii, - kun sain tän koneeni ohjelmat taas toimimaan - mitäs sitä meikäläinen muuta.

:)

• tankavaara

... niin jossain (mielen kirkkaassa)vaiheessa havaitsin, että sinähän olet minua vanhempi! Sinunhan piti olla minua 4v nuorempi! :)))

tyhmä kysymys: käytkö vielä saunasta uimassa?

• Pirre*
        tankavaara kirjoitti:

... niin jossain (mielen kirkkaassa)vaiheessa havaitsin, että sinähän olet minua vanhempi! Sinunhan piti olla minua 4v nuorempi! :)))

tyhmä kysymys: käytkö vielä saunasta uimassa?

enpä ole tainnut kovin innokkaasti mainostaa ikääni :)) :/

Uimaan en enää uskalla mennä, tässä meidän kodin ja järven välissä on mennerta n. 150 m ja se on liikaa, kerkiää jäähtyä ennenkuin pääsee löylyistä järveen..hurrrrrrr

• Nuorekazzz

Olen 50 mutta sydämessäni tunnen olevani kolmikymppinen, olen kiinnostunu niiden asioiden lisäks jotka on tullu vuosien varrella myös niistä asioista joista olin kiinnostunu kolmi-ja neli-ja kakskymppisenä.
      En koe että nyt viidelläkymmenellä ikävuodella pitäis sielussaan ja mielessään jättää hyvästit nuoruudelle. Kaikki se mitä on ollu, ja myös nuoruus, on minussa.

Nykyään sitä on vaan viisaampi ja - valitettavasti - raihnasempi. Enkä panis vastaan jos joku haltija pystyis muuttamaan mut kolmikymppiseks, ainakin haluaisin sen aikusen ulkonäköni takaisin.

Tietty itsevarmuus on kuitenkin lisääntyny huomattavasti, ei kuitenkaan omahyväisyys. Mutta kyllä sitä epävarmuuttakin on vielä jäljellä.
      Vasta nelikymppisenä minusta alkoi tulla taiteilija, sitä ennen olin niin paljon pintapuolisempi.

Mutta ollakseni rehellinen, ei se hirveästi ilahduta että on jo näinkin vanha. Toisaalta joskus hyväksyys itsestään ajatuksen jo mummelina, ja lapsuus, se tulee vuosi vuodelta yhä lähemmäs, yhä rakkaammaks, tuntuu yhä viisaammalta ajalta.
      Kolmikymppisen itsekkyys tuntuu nyt naurettavalta.

Sillon ku oli pari vuotta aikasemmin täyttäny 40, se oli hurjaa aikaa, sillon persoonallisuus muuttui, nelikymppisenähän ihminen elää sitä varsinaista murrosikäänsä. Se aikasempi murrosiäks kutsuttu aika eli puberteetti ei oo ihmisen henkinen murrosikä vaan kasvuvaihetta, biologiaa. Nelikymppisenä, jotkut vasta viiskymppisenä, ihminen "murtuu" positiivisessä mielessä, tulee särmikkäämmäks ja vivahteikkaammaks, vähemmän muoviseks.

• tankavaara

kiitos.

• eletään eikä

esiinnytä. Eikös tuollaiset asennejutut ole paremminkin showpuoleen ja performansseihin liittyviä.

• tankavaara

sanottu.

• ja rohkeasti aina vain eteenpäin.

Entäs itse?

• Eteenpäin, päivä kerallaan, vaikka nyt on
      vastoinkäymisten vuoro. Rohkeutta elämässä
      enemmän kuin nuorempana. Vaihtoehtojakin tuntuu
      olevan paljon runsaammin ja sen myötä
      vapautta ja oman elämän hallinnan tunnetta.

(oman elämän hallinnan tunne ??? )

• RosaLiiin

...asennevammainen, monessa asiassa.

Tietämättömyyden ja ennakkoluulojen vanki,
      vaikka joskus kuvitteleekin tietävänsä ja osaavansa kaiken.

Toivottavasti uteliaisuus ja lapsellinen elämänasenne säilyisi.

• pitää olla

Ei elämä ole eletty vielä,uskon ja toivon että 55v jälkeenkin on unelmia,haaveitakin elämälle.
      Minä ainakin unelmoin vielä siitäkin että näiden yksinäisten vuosien jälkeenkin voisi löytyä ihminen vierelle,ihminen jota voisi odottaa saapuvaksi..löytää tasapainoinen aikuisten ihmisten suhde.
      Tässä iässä se on niin erilainen kuin nuorena,silloin siinä oli niin paljon suoritteita mistä piti selvitä,lapset,asunnot,velat,työ jne..
      Nämä yksinäiset vuodet ovat opettaneet paljon,on opittu taitoja selvitä yksin ja elää silloinkin hyvää elämää.
      Parasta elämässäni ovat kuitenkin lapset ja lapsenlapsi,he ovat kuitenkin se jokin,mikä joskus vaikeana hetkenä antaa voimia jaksamiseen.
      Mutta unelmoin siitä ihmisestä joka joskus saapuisi ja ottaisi lämpimään avaraan syliin.

• että muillakin

vielä unelmia tässä iässä.
        On joitakin päiviä että ne unelmat kantavat mutta toisinaan ne unelmat vain lannistavat.
        Surullinen olen että melkein kaikki kaunis jäänyt taakse, ei ole paljon toivoa paremmasta huomisesta.
        Minäkään en jaksaisi muuten ellei olisi läheisiä joitten vuoksi "pakottaa" itseni jaksamaan, tällä hetkellä ottaa lujille.
        Toivottavasti ainakin sinun unelmasi toteutuu.
        Omani ovat jo jyrkänteen reunalla.

• RosaLiiin
        että muillakin kirjoitti:

On joitakin päiviä että ne unelmat kantavat mutta toisinaan ne unelmat vain lannistavat.
        Surullinen olen että melkein kaikki kaunis jäänyt taakse, ei ole paljon toivoa paremmasta huomisesta.
        Minäkään en jaksaisi muuten ellei olisi läheisiä joitten vuoksi "pakottaa" itseni jaksamaan, tällä hetkellä ottaa lujille.

...paljon voimia ja jaksamista.

Jyrkänteen reunalla voi kääntää katseensa edessä olevasta kuilusta kauemmaksi ja nähdä eteenpäin, kauemmaksi.
        Unelmoida uudet unelmat, vaikka joka päivä.

• siipeni
        RosaLiiin kirjoitti:

...paljon voimia ja jaksamista.

Jyrkänteen reunalla voi kääntää katseensa edessä olevasta kuilusta kauemmaksi ja nähdä eteenpäin, kauemmaksi.
        Unelmoida uudet unelmat, vaikka joka päivä.

ovat käyneet raskaaksi samaten unelmani.
        Joka kerta kun luulee saavuttaneensa jotain parempaa, vedetään matto alta pois.
        Ilmeisesti vain "pahat" voimat ovat puolellani.

• unelma
        että muillakin kirjoitti:

Toivon sydämmestäni että saat voimia silti unelmoida vaikka tulee toivoton hetki.
        Itselläni elämä pysähtyi muutama vuosi sitten,ajattelin iloitsenko koskaan mistään,oli vain tunneli missä olin.
        Silloin menetin yllättäen liikenteen uhrina lapseni,tuska oli hirveä,mutta silti jokin kantoi kuitenkin,uuteen aamuun.
        Nämä läheiset ihmiset kantavat,antavat tarkoituksen uuteen päivään.
        Toivon myös että voisin kokea onnea ja rakkautta,samaa toivon sinulle,huomenna voi olla jo helpompaa..
        Oletko voinut keskustella,jakaa taakkaasi jonkun kanssa,sekin vähän auttaa.
        Itselläni oli suuri apu siinä,että näin jonkun selvinneen lapsen kuolemasta ja elämä jatkui hänellä,sama varmaan pätee muissakin vaikeissa asioissa,luulisin näin.Aurinkoista syksyä sinulle toivon ja olisin kyllä halukas keskustelemaan enempikin kanssasi jos ajattelet että siitä olisi jotain apua.Terveisin Riitta

• sanoistasi
        unelma kirjoitti:

Toivon sydämmestäni että saat voimia silti unelmoida vaikka tulee toivoton hetki.
        Itselläni elämä pysähtyi muutama vuosi sitten,ajattelin iloitsenko koskaan mistään,oli vain tunneli missä olin.
        Silloin menetin yllättäen liikenteen uhrina lapseni,tuska oli hirveä,mutta silti jokin kantoi kuitenkin,uuteen aamuun.
        Nämä läheiset ihmiset kantavat,antavat tarkoituksen uuteen päivään.
        Toivon myös että voisin kokea onnea ja rakkautta,samaa toivon sinulle,huomenna voi olla jo helpompaa..
        Oletko voinut keskustella,jakaa taakkaasi jonkun kanssa,sekin vähän auttaa.
        Itselläni oli suuri apu siinä,että näin jonkun selvinneen lapsen kuolemasta ja elämä jatkui hänellä,sama varmaan pätee muissakin vaikeissa asioissa,luulisin näin.Aurinkoista syksyä sinulle toivon ja olisin kyllä halukas keskustelemaan enempikin kanssasi jos ajattelet että siitä olisi jotain apua.Terveisin Riitta

sillä olen niin voimaton tällä hetkellä kaiken edessä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2738
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1074
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      210
      1043
    6. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      937
    9. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72