OK. Aiemmin en oo tarpeeksi ajatellut tuota että jos hiilihydraatteja saa paljon niin sit sitä rasvaa kertyy helpommin eli varastoituu elimistöön. Mut jos nyt on semmonen perusruokavalio niin mää käsitän että vaikka ruisleipä tai täysjyväleivät on parempia kun vaaleet niin niitä ois silti hyvä välttää. Yllättävän monessa lähteessä ylistetään ruisleipää ja sen tarpeellisuutta. On kuituja ja vaikka mitä ! Mut niin on paljon hedelmissäkin ym:lla joten mun mielestä ruisleipää ei kannata vedellä, vaikka suomalaisia ollaankin ja ruisleipä meille rakas :) Pidin tosin hyvä ruokavaliota aiemmin mut ruisleipää mussutin varmaan 10 palaa päivässä ja ei paino pudonnu. No nyt on lähes 4 kiloo menny alas, kun leipää syön vaan 2-4 palaa päivässä. Nyt tajuan paremmin tonkin että se suuri hiilarimäärä siinä tökkii. Mitään rasvasta en sen päälle oo koskaan laittanu: korkeintaan vähärasvaisia kinkkuja joskus ja yleensä ohut kerros Polar-levitettä jossa on vaan 15 % rasvaa.
Mun mielestä pähkinät on huono valinta. No ok, jos ei hiilareita ei sais paljoa päivittäin niin niitä vois vetää naamaansa kun ei sitä hiilari- ja rasvamäärää siitä varastoitus. Mut mun mielestä hiilareita tulee ihan älyttömästi melkein mistä tahansa mitä syö ! Joten sen takia pähkinöistä voi helposti tulla ylipainoa. En ymmärrä miks niitä jopa suositellaan. En mä ainakaan mielelläni enää syö jotain missä on s**tanasti rasvaa ja kaloreita !
Itse syön melko paljon kasviksia ja hedelmiä, niistä niitä hiilareita ja niitä pitääkin syödä. Miks muuten toitotetaan välillä että hedelmissä on hiilareita ja sokereita paljon ? Ei kai kukaan oikeesti väitä että hedelmien hiilarit estäis laihdutusta jos vetää vaikka 3 banskua ja 2 omppua ja vielä salaattia paljon päivittäin ? Sehän on just terveellisintä mitä voi olla !! Sit koitetaan ohjata ruokavaliota proteiinipitoisempaan, mut en mä ainakaan lihaa lähtis syömään tosi paljon laihtuakseni. Laihtuuko tolla oikeesti ja pysyvästi jos vetää jotain pihviä aamusta iltaan ? :) Please, älkää ottako kaikkee sanatarkasti....
Mä ainakin oon syöny paljon kasvikia ja hedelmiä ja LAIHTUNU sillä muutaman kilon.
Hiilarit sekä pähkinät ja leipä
16
1062
Vastaukset
- *BlackMagic*
Ruisleipä on ihan terveellistä jos vatsa kestää. Mutta onhan se aika painavaa, eli 10 palaa vaikkapa Vaasan Ruispalaa taitaa tehdä nopean laskelman mukaan jo 600 kaloria! Ja päällykset siihen vielä...
Voisi ajatella näin että on ravintoa, joka on laadultaan hyvää, mutta energiapitoista - sitä pitää syödä, muttei liikaa.
Samoin pähkinät, eivät sisällä paljon hiilihydraatteja kylläkään mutta kaloreita ja rasvaa sitäkin enemmän. Mutta hyvälaatuista rasvaa ja muita aineita. Joten pähkinää kannatta syödä, mutta kerran päivässä enintään ja annos max. 10 grammaa.
Nämä pastat yms. kuuluvat samaan sarjaan. Ihan terveellistä varsinkin täysjyväpasta, mutta pastaruoka tarjoillaan usein niin, että pastaa on lähes 100 grammaa lautasella, joten siitä tulee jo yli 300 kaloria. Harva ottaa vain kourallisen pastaa.
Hedelmien määrää tai varsinkin painoa kannattaa seurata. esim. banaani on tiukkaa tavaraa ja siinä on paljon kaloreita myös. Viinirypäleissä on kaloreita vain 72 per sata grammaa mutta oletko huomannut, että niitä myydään 500 gramman pakkauksessa eli yhteensä 360 kaloria???
Kalorien laskeminen kannattaa siis...- Hiilari-Heikki
"Hedelmien määrää tai varsinkin painoa kannattaa seurata. esim. banaani on tiukkaa tavaraa ja siinä on paljon kaloreita myös. Viinirypäleissä on kaloreita vain 72 per sata grammaa mutta oletko huomannut, että niitä myydään 500 gramman pakkauksessa eli yhteensä 360 kaloria??? "
Eihän sillä mun mielestä oo väliä mikä kalorimäärä on jos proteiini-hiilari-rasva -suhde on sopiva eli kunhan ei ainakaan sitä rasvaa ole paljoa. Mitä enemmän on kaloreita niin sitä vähemmän tarttee sitä syödä jotne mikä ongelma on siinä jos jossakin on kaloreita paljon ? Jos ei lasketa sitä asiaa mukaan että suurikalorisessa ruuassa on monesti rasvaa liikaa. Yks asia on mun mielestä vain se että jos syö suurikalorista syötävää niin ei tule sitä kylläisyydentunnetta niin äkkiä, vaikka pienikin annos riittäis ja riski on että ihminen syö liikaa.
Huhhuh, banaanit tiukkaa tavaraa ja paljon kaloreita ?!! Banaanissa on jotain 80 kcal / 100 grammaa ja se on mun mielestä aika hemmetin vähän ! Mistä juuri ees löytyy paljoa vähemmän ? Ehkä vedestä :) Vertaa vaikka johonkin suklaaseen tai sipseihin niin tiedätkö paljon niissä on kaloreita ? Muistaakseni suklaassa on jotain 500 kcal ! Että aika suuri ero. Ja normaalissa lämpimässä ateriassakin on helposti n. 200 kcal / 100 g.
Mä ainakin syöb banaaneja ha hedelmiä yhteensä päivittäin jotain 3-5 eikä se todellakaan oo liikaa. Päinvastoin, niin pitääkin syödä.
Ja viinirypäleistä...vaikka hedelmiä suosinkin niin uskon että viinirypäleet eivät ole kovin kannattavia popsia, näin mulle on neuvottu ja olen sen tajunnut. EI tosiaan pelkästään kaloreitten takia. Jos yleisesti vältät syömästä jotakin jossa on 80 kcal / 100 g niin et oikeesti voi syödä juuri mitään muuta kun juoda vettä ja siitä olikin jo kerrottu tuo dramaattinen esimerkki 41 päivän vesipaastosta :) Rypäleet huonoja koska niissä paljon sokereita ja ne kun on nopeasti imeytyviä niin lisäävät rasvan varastoitumista kehoon ja tämä taas tuskin on hyvä asia.
Kalorien laskeminen on just se puuduttavin asia jos koittaa laihduttaa. On mun mielestä laihduttamisen kannalta vaarallista koko ajan tarkistella kalorimäärää, aluksi se voi olla hyvä suuntaa antava keino. Laskemisen sijaan korostaisin muita seikkoja:
-Ateriat ja välipalat sopivan suuria ja 4-5 kertaa päivässä
-Ainesosat kohdillaan: ei rasvaa tai hiilareita liikaa
-Illalla ei kannata syödä paljoa. Itse oon huomannu että jos 19-20 popsin muutaman porkkanan tai jonkin hedelmän niin en tarvitse juuri muuta 24:00 aikaan mennessäni nukkumaan
->iltasyöminen ja syöminen leffaa katsellessa on vaarallista - *BlackMagic*
Hiilari-Heikki kirjoitti:
"Hedelmien määrää tai varsinkin painoa kannattaa seurata. esim. banaani on tiukkaa tavaraa ja siinä on paljon kaloreita myös. Viinirypäleissä on kaloreita vain 72 per sata grammaa mutta oletko huomannut, että niitä myydään 500 gramman pakkauksessa eli yhteensä 360 kaloria??? "
Eihän sillä mun mielestä oo väliä mikä kalorimäärä on jos proteiini-hiilari-rasva -suhde on sopiva eli kunhan ei ainakaan sitä rasvaa ole paljoa. Mitä enemmän on kaloreita niin sitä vähemmän tarttee sitä syödä jotne mikä ongelma on siinä jos jossakin on kaloreita paljon ? Jos ei lasketa sitä asiaa mukaan että suurikalorisessa ruuassa on monesti rasvaa liikaa. Yks asia on mun mielestä vain se että jos syö suurikalorista syötävää niin ei tule sitä kylläisyydentunnetta niin äkkiä, vaikka pienikin annos riittäis ja riski on että ihminen syö liikaa.
Huhhuh, banaanit tiukkaa tavaraa ja paljon kaloreita ?!! Banaanissa on jotain 80 kcal / 100 grammaa ja se on mun mielestä aika hemmetin vähän ! Mistä juuri ees löytyy paljoa vähemmän ? Ehkä vedestä :) Vertaa vaikka johonkin suklaaseen tai sipseihin niin tiedätkö paljon niissä on kaloreita ? Muistaakseni suklaassa on jotain 500 kcal ! Että aika suuri ero. Ja normaalissa lämpimässä ateriassakin on helposti n. 200 kcal / 100 g.
Mä ainakin syöb banaaneja ha hedelmiä yhteensä päivittäin jotain 3-5 eikä se todellakaan oo liikaa. Päinvastoin, niin pitääkin syödä.
Ja viinirypäleistä...vaikka hedelmiä suosinkin niin uskon että viinirypäleet eivät ole kovin kannattavia popsia, näin mulle on neuvottu ja olen sen tajunnut. EI tosiaan pelkästään kaloreitten takia. Jos yleisesti vältät syömästä jotakin jossa on 80 kcal / 100 g niin et oikeesti voi syödä juuri mitään muuta kun juoda vettä ja siitä olikin jo kerrottu tuo dramaattinen esimerkki 41 päivän vesipaastosta :) Rypäleet huonoja koska niissä paljon sokereita ja ne kun on nopeasti imeytyviä niin lisäävät rasvan varastoitumista kehoon ja tämä taas tuskin on hyvä asia.
Kalorien laskeminen on just se puuduttavin asia jos koittaa laihduttaa. On mun mielestä laihduttamisen kannalta vaarallista koko ajan tarkistella kalorimäärää, aluksi se voi olla hyvä suuntaa antava keino. Laskemisen sijaan korostaisin muita seikkoja:
-Illalla ei kannata syödä paljoa. Itse oon huomannu että jos 19-20 popsin muutaman porkkanan tai jonkin hedelmän niin en tarvitse juuri muuta 24:00 aikaan mennessäni nukkumaan
->iltasyöminen ja syöminen leffaa katsellessa on vaarallistaEt ymmärtänyt mitä tarkoitin: viittasin kysymykseesi miksi jotkut puhuvat hedelmien hiilareista/sokereista - siksi otin esimerkiksi banaanin, jossa on enemmän kaloreita kuin monissa muissa hedelmissä (esim. marjoissa) ja baanani kun on pakattu siihen tietyn kokoiseen pakettiin, harva syö vain puolikkaan. Toiseksi esimerkiksi otin viinirypäleet, joissa on paljon sokeria ja kaloreita jos ahmii sen koko puolen kilon paketin. Siis rautalangasta vääntäen: ei hedelmien hiilihydraatit ja sokerit ole huonoja vaan niistäkin voi saada liikaa kaloreita (Sipsit ja suklaat ei käsittääkseni ole hedelmiä....)
Väitit otsikossasi itse että pähkinät ja leipä ovat "pahoja" - koitin selvittää sinulle että ne ovat ihan hyvää ruokaa laadullisesti mutta pitää myös seurata määriä.
Kalorinlaskenta on painonhallinnassa tärkeää juuri tuosta syystä, ettei lähde heittämään jotain "pähkinät on pahoja" linjaa, vaan ymmärtää että kyse on ruoan laadusta, proteiinin/rasvan/hiilarien suhteesta mutta myös määrästä (kalorit/paino). Kun laskee niitä ruoan kaloreita (yms.) pystyy vertailemaan eri ruokia ja tekemään parempia valintoja.
Jos ei laske omaa päivittäistä kulutustaan ja syömäänsä kalorimäärää, on aika vaikea puhua järkevästä painonhallinnasta. Mutta tämä on vain minun kokemukseni keskitiestä ja asioiden suhteellisuudesta. - oli oikeassa
->iltasyöminen ja syöminen leffaa katsellessa on vaarallista>
Onko tällainen peruna tuttu aine ? Siitä löytyy keitettynä 63 kcal/100 g. Banaani tosiaan on huonoa ruokaa: se sisältää melkein pelkästään hiilihydraattia (joten edes Sinun "Eihän sillä mun mielestä oo väliä mikä kalorimäärä on jos proteiini-hiilari-rasva -suhde on sopiva" ei toteudu). Tietysti banaanin puolesta pitää sanoa, että sen hiilihydraatit on kohtuullisen pitkiä (käsittääkseni) ja siitä saa joitakin vitamiineja.
Kaiken kaikkiaan niin, ei ole mitenkään päivänselvää, että hedelmä on aina hyvästä laihduttajalle. Monet hedelmät sisältävät suoraan sokeria (ja vieläpä fruktoosia), joka kohottaa nopeasti verensokerin mutta tekee nälän nopeasti. Kehotan siis Sinuakin jättämään banaanit vähemmälle kuten teit leivän kanssa. Saat varmasti riittävästi hiilihydraattia ilman banaaniakin.
Vihannekset on paljon "turvallisempia" vitamiinin lähteitä painontarkkailijoille ilman kovia kaloreita. - Hiilari-Heikki
*BlackMagic* kirjoitti:
Et ymmärtänyt mitä tarkoitin: viittasin kysymykseesi miksi jotkut puhuvat hedelmien hiilareista/sokereista - siksi otin esimerkiksi banaanin, jossa on enemmän kaloreita kuin monissa muissa hedelmissä (esim. marjoissa) ja baanani kun on pakattu siihen tietyn kokoiseen pakettiin, harva syö vain puolikkaan. Toiseksi esimerkiksi otin viinirypäleet, joissa on paljon sokeria ja kaloreita jos ahmii sen koko puolen kilon paketin. Siis rautalangasta vääntäen: ei hedelmien hiilihydraatit ja sokerit ole huonoja vaan niistäkin voi saada liikaa kaloreita (Sipsit ja suklaat ei käsittääkseni ole hedelmiä....)
Väitit otsikossasi itse että pähkinät ja leipä ovat "pahoja" - koitin selvittää sinulle että ne ovat ihan hyvää ruokaa laadullisesti mutta pitää myös seurata määriä.
Kalorinlaskenta on painonhallinnassa tärkeää juuri tuosta syystä, ettei lähde heittämään jotain "pähkinät on pahoja" linjaa, vaan ymmärtää että kyse on ruoan laadusta, proteiinin/rasvan/hiilarien suhteesta mutta myös määrästä (kalorit/paino). Kun laskee niitä ruoan kaloreita (yms.) pystyy vertailemaan eri ruokia ja tekemään parempia valintoja.
Jos ei laske omaa päivittäistä kulutustaan ja syömäänsä kalorimäärää, on aika vaikea puhua järkevästä painonhallinnasta. Mutta tämä on vain minun kokemukseni keskitiestä ja asioiden suhteellisuudesta."Kalorinlaskenta on painonhallinnassa tärkeää juuri tuosta syystä, ettei lähde heittämään jotain "pähkinät on pahoja" linjaa, vaan ymmärtää että kyse on ruoan laadusta, proteiinin/rasvan/hiilarien suhteesta mutta myös määrästä (kalorit/paino). Kun laskee niitä ruoan kaloreita (yms.) pystyy vertailemaan eri ruokia ja tekemään parempia valintoja.
Jos ei laske omaa päivittäistä kulutustaan ja syömäänsä kalorimäärää, on aika vaikea puhua järkevästä painonhallinnasta. Mutta tämä on vain minun kokemukseni keskitiestä ja asioiden suhteellisuudesta. "
No ok, ehkä sit tiedät asioista enemmän. Mut en vaan ymmärrä että mitä helvettiä voi sit enää ees syödä ? :) Pitäiskö kantaa jotain kylmälaukkua joka puolelle jossa ois sit niitä marjoja, kun ei ees hedelmiäkään sais syödä kuin tosi vähän. Vaikuttaa siltä että jokin pienikin miinuspuoli missä tahansa ravinnossa saa aina naputusta osakseen ja tästä on se johtopäätös että mitään ei oikeestaan sais syödä laihtuakseen ja sit jos ei syö mitään vaan on vesikuurilla niin SEKIN ON HUONO eikä vie laihdutusta eteenpäin :)
Eli tuon nyt tätä käytännön puolta tältä osin mukaan. Mun mielestä on ihan turhaa ylistää noita pähkinöitä hyvänä ravintona että kunhan niitä nakertaa vaan sen 10 g kun se on suositus ja että niitä TULISI syödä vähän. Vaikuttaa aika typerältä kun ottaa huomioon että kuka nyt syö jotain tarkasti laskien vaikka 23 pähkinää ( jos se nyt ois se 10 g ) tai vaikka 5 pähkinää per päivä. Kyllä ihmiset kuitenkin varmaan kun havaitsevat jonkin ravinnon hyväksi syö sitä jonkin verran enemmän. Aika turhauttavaa vaan kun tosta vois tehdä sellaisen johtopäätöksen että voin syödä vaikka 1,5 banaania päivässä kun se on suositusten mukaista, mut jos menee 2 banaanin puolelle niin aijjai, kyl laihdutus kärsii ! :) Ymmärrät varmaan pointin: ei kukaan käytännössä jaksa moista pilkunviilausta omassa elämässään.
En tiedä sit mitä ymmärsit sillä että samoin syöväni hedelmiä kohtalaisen paljon tjn. Syön muutaman päivässä mikä luultavasti on enemmän kun moni muu.
Kiitos informaatiosta ja siitä että et provosoitunu liikaa noista mun ilmaisuistani :)
Niin ja kummasti oon kuitenkin käytännössä laihtunu syömällä niitä hedelmiä muutamia päivässä ja pitämällä tällaista ruokavalio mikä mulla on ollu ( ja täällä tuonu esille ). Kummasti on vaan toiminu, vaikka söisinkin muka liikaa hedelmiä.
Mun mielestä toi alituinen laskemisen hyöty on ihan täyttä roskaa ja näissä asioissa pitää ajatella myös miten paljon tää koko tietty ruokavalio hyvänä- elämäntapa stressaa ja rasittaa mieltä. Asioiden kuten tässä tapauksessa ruokaostokset ja syöminen pitää automatisoitua, se on normaalimpaa eikä se että koko maailma pyörii liikaa yhden asian eli ravinnon ympärillä. Jos pyörii nii se on just omiaan aiheuttamaan sitä retkahtamista kun menee hermot. Mun oma asennoituminen onkin ollut just mun vahvuus että oon pystyny onnistuun. Et sinä eikä kukaan pärjää millään "by the book" asenteella käytännön elämässä vaan pitää ymmärtää että kaikkea ei pidä ottaa kirjaimellisesti vaan pitää luottaa tuntumaan. Laskemisen suhteenkin oon TÄYSIN VARMA että joka päivä niitä kaloreita ei tartte laskee. Aluksi niitä voi laskea mutta sitten yleensä ihmisille muodostuu jokin tuntuma mikä on liikaa ravintoa päivälle ja mikä sopiva. Ja myöskin tärkee asia mun mielestäni: voi myös KUUNNELLA OMAA KEHOAAN, joka kertoo paljonko ravintoa tarvitsee ja koska. Tämä siis sen jälkeen tietenkin kun ruokavalio on muokattu tarpeeksi terveeksi. Mä esim. syön illalla vähän ja mun mielestä se toimii melko hyvin. Miks tarttis laskee kun illalla voi tasata sen ravinnonsaannin, jos on aiemmin päivällä sattunu syömään liikaa niin illemmalla ei niin oo nälkä.
"Et ymmärtänyt mitä tarkoitin: viittasin kysymykseesi miksi jotkut puhuvat hedelmien hiilareista/sokereista - siksi otin esimerkiksi banaanin, jossa on enemmän kaloreita kuin monissa muissa hedelmissä (esim. marjoissa) ja baanani kun on pakattu siihen tietyn kokoiseen pakettiin, harva syö vain puolikkaan. Toiseksi esimerkiksi otin viinirypäleet, joissa on paljon sokeria ja kaloreita jos ahmii sen koko puolen kilon paketin. Siis rautalangasta vääntäen: ei hedelmien hiilihydraatit ja sokerit ole huonoja vaan niistäkin voi saada liikaa kaloreita (Sipsit ja suklaat ei käsittääkseni ole hedelmiä....) "
No voi jestas kun pitäs banaaneitakin vielä alkaa puolittamaan ! ;) Ootko varma ettei kirjassa lue että pitäs tarkalleen syödä 3/4 banaania eikä just sitä puolikasta ? :D
Herja herjana...voit olla tosiaan viisaampi näissä asioissa mut vähän kummastuttaa kun jotenkin vaikutat tuovan tollaista kirjaviisautta liikaa esille jättäen kokonaan pois sen että käytäntö on melkein se tärkeempi asia, tälläkin palstalla on monesti käytännön elämästä kyse. Monella ihmisellä voi sitä tietoo olla, mut toteutus just kusee.
Siis hetkonen, mitä väliä sillä kcal/paino -suhteella oikeestaan on, jos ottaa huomioon kuitenkin ton proteeni-hiilari-rasva suhteen ?
Ja tottakai mitä tahansa jos syö liikaa niin lihoo, kai jokainen sen ymmärtää ? Ja mäkin ymmärrän sen. Tässä kohdin ehkä teit mun kommentin liian yksinkertaiseksi. Varmasti on käynyt myös päinvastoinkin. Enhän mä missään vaiheessa tarkoittanu että jos normaalin aterian lisäksi vetelis vielä 2000 kcalin edestä hedelmiä niin hedelmiä niin ei lihois. Tarkoitin lähinnä jotain että päivässä
-Lämmin ateria kasviksia vaikka 500 kcalin edestä hedelmiä ja jotain lisää jos tarttee, niin että ei tuu hankittua enemmän kaloreita kuin mitä tarttis.
Mun mielestä joku 2 banskua välipalana ei oo ollenkaan liikaa kalorimäärän perusteella. Onhan myös sanottu että hyvä idea vois olla myös syödä lämmin ateria 3 kertaa vuorokaudessa eikä sekään oo liikaa. Kyllä mun kokoinen iso mies tarttee kyllä kuule vähän enemmän välipalakseen kun jonkin puolikkaan banaanin, huhhuh :) Mä ehkä selviän tunnin jos sitäkään sillä puolikkaalla. Niin en tiedä sit minkä kokoinen ihminen siellä päin on, onko n. 50 kiloinen hento naisihminen joka ehkä vois kauhistua siitä että välipalaksi syö joku jopa 2 KOKONAISTA BANAANIA, jossa on ÄLYTTÖMÄSTI KALOREITA :) - Hiilari-Heikki
oli oikeassa kirjoitti:
>
Onko tällainen peruna tuttu aine ? Siitä löytyy keitettynä 63 kcal/100 g. Banaani tosiaan on huonoa ruokaa: se sisältää melkein pelkästään hiilihydraattia (joten edes Sinun "Eihän sillä mun mielestä oo väliä mikä kalorimäärä on jos proteiini-hiilari-rasva -suhde on sopiva" ei toteudu). Tietysti banaanin puolesta pitää sanoa, että sen hiilihydraatit on kohtuullisen pitkiä (käsittääkseni) ja siitä saa joitakin vitamiineja.
Kaiken kaikkiaan niin, ei ole mitenkään päivänselvää, että hedelmä on aina hyvästä laihduttajalle. Monet hedelmät sisältävät suoraan sokeria (ja vieläpä fruktoosia), joka kohottaa nopeasti verensokerin mutta tekee nälän nopeasti. Kehotan siis Sinuakin jättämään banaanit vähemmälle kuten teit leivän kanssa. Saat varmasti riittävästi hiilihydraattia ilman banaaniakin.
Vihannekset on paljon "turvallisempia" vitamiinin lähteitä painontarkkailijoille ilman kovia kaloreita.Voi jestas teitä, väität oikeesti että joku banaani muka on huonoa ? Ettet vaan olis niitä joka naputtaa jokaisesta ravinnosta jotain. Totuus on se että kaikissa ravinnossa on jotain huonoja ja huonoja puolia, joten turha naputtaa jostakin yhdestä huonosta seikasta. Pelkkä hiilari ei tee banaanista huonoa. Etsi mikä tahansa muu ravinto nii varmasti siitäkin löytyy jotain huonoa. Hedelmissä on noita vitamiineja ja muita terveellisiä ainesosia.
Voi perkele mitä naputusta jostain hiilareista. Jos kerran tiedät asiat paremmin niin perustelisit asiat paremmin. Mun mielestä pitää nähdä kokonaisuus eikä kiinnittää huomiota vaan yhteen asiaan joka on huono ja sivuuttaa kaikki positiiviset ( esim. ne vitamiinit ).
Kerropas sitten mitä OIKEESTI voi syödä kun tiedät kaikesta niin hyvin. Löydätkö jotain täysin terveellistä tästä maailmasta ? :) Vaikuttaa tavallaan nihilismiltä sellainen asennoituminen että aina sanoo että kukin ravinto on huonoa koska "siinä on sitä" ja "tossa taas on jotain muuta", eikä ota kantaa siihen miten käytännössä sitten pitäs päivittäinen ruokavalio muodostaa.
Eli molemmille: miten sitten muodostaisitte päivittäisen ruokavalion, kun kerran "kaikessa on kaikkee" kun ette mun käsittääkseni voi syödä juuri mitään tai sit tosi kapea-alaisesti jotakin ainesta. - mutta myös hakotiellä
"Kalorinlaskenta on painonhallinnassa tärkeää juuri tuosta syystä, ettei lähde heittämään jotain "pähkinät on pahoja" linjaa, vaan ymmärtää että kyse on ruoan laadusta, proteiinin/rasvan/hiilarien suhteesta mutta myös määrästä (kalorit/paino). Kun laskee niitä ruoan kaloreita (yms.) pystyy vertailemaan eri ruokia ja tekemään parempia valintoja.
Jos ei laske omaa päivittäistä kulutustaan ja syömäänsä kalorimäärää, on aika vaikea puhua järkevästä painonhallinnasta. Mutta tämä on vain minun kokemukseni keskitiestä ja asioiden suhteellisuudesta. "
No ok, ehkä sit tiedät asioista enemmän. Mut en vaan ymmärrä että mitä helvettiä voi sit enää ees syödä ? :) Pitäiskö kantaa jotain kylmälaukkua joka puolelle jossa ois sit niitä marjoja, kun ei ees hedelmiäkään sais syödä kuin tosi vähän. Vaikuttaa siltä että jokin pienikin miinuspuoli missä tahansa ravinnossa saa aina naputusta osakseen ja tästä on se johtopäätös että mitään ei oikeestaan sais syödä laihtuakseen ja sit jos ei syö mitään vaan on vesikuurilla niin SEKIN ON HUONO eikä vie laihdutusta eteenpäin :)
Eli tuon nyt tätä käytännön puolta tältä osin mukaan. Mun mielestä on ihan turhaa ylistää noita pähkinöitä hyvänä ravintona että kunhan niitä nakertaa vaan sen 10 g kun se on suositus ja että niitä TULISI syödä vähän. Vaikuttaa aika typerältä kun ottaa huomioon että kuka nyt syö jotain tarkasti laskien vaikka 23 pähkinää ( jos se nyt ois se 10 g ) tai vaikka 5 pähkinää per päivä. Kyllä ihmiset kuitenkin varmaan kun havaitsevat jonkin ravinnon hyväksi syö sitä jonkin verran enemmän. Aika turhauttavaa vaan kun tosta vois tehdä sellaisen johtopäätöksen että voin syödä vaikka 1,5 banaania päivässä kun se on suositusten mukaista, mut jos menee 2 banaanin puolelle niin aijjai, kyl laihdutus kärsii ! :) Ymmärrät varmaan pointin: ei kukaan käytännössä jaksa moista pilkunviilausta omassa elämässään.
En tiedä sit mitä ymmärsit sillä että samoin syöväni hedelmiä kohtalaisen paljon tjn. Syön muutaman päivässä mikä luultavasti on enemmän kun moni muu.
Kiitos informaatiosta ja siitä että et provosoitunu liikaa noista mun ilmaisuistani :)
Niin ja kummasti oon kuitenkin käytännössä laihtunu syömällä niitä hedelmiä muutamia päivässä ja pitämällä tällaista ruokavalio mikä mulla on ollu ( ja täällä tuonu esille ). Kummasti on vaan toiminu, vaikka söisinkin muka liikaa hedelmiä.
Mun mielestä toi alituinen laskemisen hyöty on ihan täyttä roskaa ja näissä asioissa pitää ajatella myös miten paljon tää koko tietty ruokavalio hyvänä- elämäntapa stressaa ja rasittaa mieltä. Asioiden kuten tässä tapauksessa ruokaostokset ja syöminen pitää automatisoitua, se on normaalimpaa eikä se että koko maailma pyörii liikaa yhden asian eli ravinnon ympärillä. Jos pyörii nii se on just omiaan aiheuttamaan sitä retkahtamista kun menee hermot. Mun oma asennoituminen onkin ollut just mun vahvuus että oon pystyny onnistuun. Et sinä eikä kukaan pärjää millään "by the book" asenteella käytännön elämässä vaan pitää ymmärtää että kaikkea ei pidä ottaa kirjaimellisesti vaan pitää luottaa tuntumaan. Laskemisen suhteenkin oon TÄYSIN VARMA että joka päivä niitä kaloreita ei tartte laskee. Aluksi niitä voi laskea mutta sitten yleensä ihmisille muodostuu jokin tuntuma mikä on liikaa ravintoa päivälle ja mikä sopiva. Ja myöskin tärkee asia mun mielestäni: voi myös KUUNNELLA OMAA KEHOAAN, joka kertoo paljonko ravintoa tarvitsee ja koska. Tämä siis sen jälkeen tietenkin kun ruokavalio on muokattu tarpeeksi terveeksi. Mä esim. syön illalla vähän ja mun mielestä se toimii melko hyvin. Miks tarttis laskee kun illalla voi tasata sen ravinnonsaannin, jos on aiemmin päivällä sattunu syömään liikaa niin illemmalla ei niin oo nälkä.
"Et ymmärtänyt mitä tarkoitin: viittasin kysymykseesi miksi jotkut puhuvat hedelmien hiilareista/sokereista - siksi otin esimerkiksi banaanin, jossa on enemmän kaloreita kuin monissa muissa hedelmissä (esim. marjoissa) ja baanani kun on pakattu siihen tietyn kokoiseen pakettiin, harva syö vain puolikkaan. Toiseksi esimerkiksi otin viinirypäleet, joissa on paljon sokeria ja kaloreita jos ahmii sen koko puolen kilon paketin. Siis rautalangasta vääntäen: ei hedelmien hiilihydraatit ja sokerit ole huonoja vaan niistäkin voi saada liikaa kaloreita (Sipsit ja suklaat ei käsittääkseni ole hedelmiä....) "
No voi jestas kun pitäs banaaneitakin vielä alkaa puolittamaan ! ;) Ootko varma ettei kirjassa lue että pitäs tarkalleen syödä 3/4 banaania eikä just sitä puolikasta ? :D
Herja herjana...voit olla tosiaan viisaampi näissä asioissa mut vähän kummastuttaa kun jotenkin vaikutat tuovan tollaista kirjaviisautta liikaa esille jättäen kokonaan pois sen että käytäntö on melkein se tärkeempi asia, tälläkin palstalla on monesti käytännön elämästä kyse. Monella ihmisellä voi sitä tietoo olla, mut toteutus just kusee.
Siis hetkonen, mitä väliä sillä kcal/paino -suhteella oikeestaan on, jos ottaa huomioon kuitenkin ton proteeni-hiilari-rasva suhteen ?
Ja tottakai mitä tahansa jos syö liikaa niin lihoo, kai jokainen sen ymmärtää ? Ja mäkin ymmärrän sen. Tässä kohdin ehkä teit mun kommentin liian yksinkertaiseksi. Varmasti on käynyt myös päinvastoinkin. Enhän mä missään vaiheessa tarkoittanu että jos normaalin aterian lisäksi vetelis vielä 2000 kcalin edestä hedelmiä niin hedelmiä niin ei lihois. Tarkoitin lähinnä jotain että päivässä
-Lämmin ateria kasviksia vaikka 500 kcalin edestä hedelmiä ja jotain lisää jos tarttee, niin että ei tuu hankittua enemmän kaloreita kuin mitä tarttis.
Mun mielestä joku 2 banskua välipalana ei oo ollenkaan liikaa kalorimäärän perusteella. Onhan myös sanottu että hyvä idea vois olla myös syödä lämmin ateria 3 kertaa vuorokaudessa eikä sekään oo liikaa. Kyllä mun kokoinen iso mies tarttee kyllä kuule vähän enemmän välipalakseen kun jonkin puolikkaan banaanin, huhhuh :) Mä ehkä selviän tunnin jos sitäkään sillä puolikkaalla. Niin en tiedä sit minkä kokoinen ihminen siellä päin on, onko n. 50 kiloinen hento naisihminen joka ehkä vois kauhistua siitä että välipalaksi syö joku jopa 2 KOKONAISTA BANAANIA, jossa on ÄLYTTÖMÄSTI KALOREITA :)Tosiaankaan ei kannata liiaksi tuijottaa kaikkea, mitä syö tai käy juuri kuten sanoit: elämä pyörii pelkän ruuan ympärillä. Kuitenkin pitää muistaa, että juuri motollasi: "voi myös KUUNNELLA OMAA KEHOAAN, joka kertoo paljonko ravintoa tarvitsee ja koska" olet päätynyt liian painavaksi. Siis ihan pelkkä oman kehon kuuleminen ilman ajattelua ei ole oikea vaihtoehto.
Varmasti kulutuksesi kestää sen, että syöt pari banaania päivässä, mutta mistä se itse asiassa on pois ? Banaani on pelkkää hiilihydraattia eli ei todellakaan sopiva hh-p-r-suhteeltaan. Mikä on peruste sille, että syöt moisen hh-paukun ? Pidät banaanin mausta ? Jep, se on hyvä peruste, mutta pitää muistaa, että minäkin pidän suklaan mausta, mutta ei se silti ole kovin hyvä välipala. Itse asiassa jokin proteiinipitoinen, saman kalorimäärän omaava välipala voisi olla parempi: se pitäisi nälän pois paljon pitempään kuin banaani. Proteiinipatukka ? Jokin vähärasvainen lihavalmiste ? Rahka ? Raejuusto ?
Itse asiassa kun mietin kirjoittamaasi, niin paljonko syöt hiilihydraatteja päivässä ? Jos puhuit leivän vähentämisestä yli puolella ja nyt vielä puhut, että syöt lisää hiilihydraattia banaanin ja muiden hedelmien muodossa, niin mikä olisi se prosenttiosuus, jonka energiastasi saat hiilihydraatista ? Pitää kuitenkin muistaa, että laihduttajan ruokavalion pitäisi koostua suurelta osin proteiinista. Hiilihydraatista voi tinkiä - kuten tietysti rasvasta, mutta proteiinia ei kannata ainakaan vähentää. Olisiko niin, että ruokavaliosi koostuu aivan liikaa hiilihydraatista ja Sinun pitäisi opetella syömään proteiinipitoisia välipaloja ? - aika huonoa
Voi jestas teitä, väität oikeesti että joku banaani muka on huonoa ? Ettet vaan olis niitä joka naputtaa jokaisesta ravinnosta jotain. Totuus on se että kaikissa ravinnossa on jotain huonoja ja huonoja puolia, joten turha naputtaa jostakin yhdestä huonosta seikasta. Pelkkä hiilari ei tee banaanista huonoa. Etsi mikä tahansa muu ravinto nii varmasti siitäkin löytyy jotain huonoa. Hedelmissä on noita vitamiineja ja muita terveellisiä ainesosia.
Voi perkele mitä naputusta jostain hiilareista. Jos kerran tiedät asiat paremmin niin perustelisit asiat paremmin. Mun mielestä pitää nähdä kokonaisuus eikä kiinnittää huomiota vaan yhteen asiaan joka on huono ja sivuuttaa kaikki positiiviset ( esim. ne vitamiinit ).
Kerropas sitten mitä OIKEESTI voi syödä kun tiedät kaikesta niin hyvin. Löydätkö jotain täysin terveellistä tästä maailmasta ? :) Vaikuttaa tavallaan nihilismiltä sellainen asennoituminen että aina sanoo että kukin ravinto on huonoa koska "siinä on sitä" ja "tossa taas on jotain muuta", eikä ota kantaa siihen miten käytännössä sitten pitäs päivittäinen ruokavalio muodostaa.
Eli molemmille: miten sitten muodostaisitte päivittäisen ruokavalion, kun kerran "kaikessa on kaikkee" kun ette mun käsittääkseni voi syödä juuri mitään tai sit tosi kapea-alaisesti jotakin ainesta.Siis laihduttajan ruokavalioon ei kuulu kovin paljon hiilihydraattia: ei pastaa, ei perunaa, ei riisiä, ei banaania - siis kovin paljon. Vähän voi syödä tietenkin, mutta tuota puhdasta energiaa ilman sen kummallisempaa hyötyä (= hiilihydraattia) kannattaa välttää.
>
Banaanissa vitamiineja on kuitenkin vähän verrattuna sen kaloreihin.
>
No, tuskin minä nyt guru olen, mutta eräällä tavalla minulla on aika pitkä kokemus (ja miksei myös kirjallisuuteen pohjautuva tietämys) aiheesta.
Mikset vaihtaisi banaania vaikka tomaattiin (vihannekseen) ? Siinä on enemmän vitamiineja ja paljon muita hyödyllisiä aineita, mutta vain neljäsosa kaloreita. Samoin kaikki rahkat (tai ylipäätään vähärasvaiset maitotuotteet), vähärasvaiset lihat ym. on laihduttajalle erinomaista ruokaa. Paljon proteiinia, vähän nälkää lienee parempi motto kuin "kuuntele kehoa".
>
Jättäisin kaiken turhan hiilihydraatin pois ja käyttäisin vain vähärasvaisia tuotteita. Tosiaan kaikesta voi löytää negatiivisen pointin, mutta joitakin pääsääntöjä on olemassa, miten kannattaa syödä, jos haluaa "liiasta lihasta" eroon. Syö niin vähän leipää kuin mahdollista. Syö niin vähän banaania kuin mahdollista ettei elämänlaatusi kärsi niin paljon, että koet laihduttamisesti kitukuuriksi. Syö pastaa/riisiä/perunaa niin vähän kuin mahdollista (ilman kärsimistunnetta). Valitse aina vähärasvaiset tuotteet, mikäli sellainen on saatavilla ja mikäli pidät siitä tai pystyt tottumaan sen makuun. Tässä on minun opastukseni. Mitään ei tarvitse jättää pois, mutta kannattaa ajatella, mitä oikeasti tarvitset. Myöskään ei kannata ajautua niuhottamisen puolelle: mielitekoja voi olla, mutta ne voi hallita/sivuuttaa, mutta jos elämänlaatu tosiaan muuttuu enemmänkin via dolorosaksi, otat homman liian tosissaan. - Hiilari-Heikki
mutta myös hakotiellä kirjoitti:
Tosiaankaan ei kannata liiaksi tuijottaa kaikkea, mitä syö tai käy juuri kuten sanoit: elämä pyörii pelkän ruuan ympärillä. Kuitenkin pitää muistaa, että juuri motollasi: "voi myös KUUNNELLA OMAA KEHOAAN, joka kertoo paljonko ravintoa tarvitsee ja koska" olet päätynyt liian painavaksi. Siis ihan pelkkä oman kehon kuuleminen ilman ajattelua ei ole oikea vaihtoehto.
Varmasti kulutuksesi kestää sen, että syöt pari banaania päivässä, mutta mistä se itse asiassa on pois ? Banaani on pelkkää hiilihydraattia eli ei todellakaan sopiva hh-p-r-suhteeltaan. Mikä on peruste sille, että syöt moisen hh-paukun ? Pidät banaanin mausta ? Jep, se on hyvä peruste, mutta pitää muistaa, että minäkin pidän suklaan mausta, mutta ei se silti ole kovin hyvä välipala. Itse asiassa jokin proteiinipitoinen, saman kalorimäärän omaava välipala voisi olla parempi: se pitäisi nälän pois paljon pitempään kuin banaani. Proteiinipatukka ? Jokin vähärasvainen lihavalmiste ? Rahka ? Raejuusto ?
Itse asiassa kun mietin kirjoittamaasi, niin paljonko syöt hiilihydraatteja päivässä ? Jos puhuit leivän vähentämisestä yli puolella ja nyt vielä puhut, että syöt lisää hiilihydraattia banaanin ja muiden hedelmien muodossa, niin mikä olisi se prosenttiosuus, jonka energiastasi saat hiilihydraatista ? Pitää kuitenkin muistaa, että laihduttajan ruokavalion pitäisi koostua suurelta osin proteiinista. Hiilihydraatista voi tinkiä - kuten tietysti rasvasta, mutta proteiinia ei kannata ainakaan vähentää. Olisiko niin, että ruokavaliosi koostuu aivan liikaa hiilihydraatista ja Sinun pitäisi opetella syömään proteiinipitoisia välipaloja ?"Tosiaankaan ei kannata liiaksi tuijottaa kaikkea, mitä syö tai käy juuri kuten sanoit: elämä pyörii pelkän ruuan ympärillä. Kuitenkin pitää muistaa, että juuri motollasi: "voi myös KUUNNELLA OMAA KEHOAAN, joka kertoo paljonko ravintoa tarvitsee ja koska" olet päätynyt liian painavaksi. Siis ihan pelkkä oman kehon kuuleminen ilman ajattelua ei ole oikea vaihtoehto. "
Tohon voisin kyllä jo sanoa että haista nyt kuule jo p.... :) Mistä sää tiedät että a) olen enää edes lihava ja b) että lihavuus olisi tullut juuri tuolla tavalla ? Nykyisin oon suurinpirtein sopivissa mitoissa, jos se nyt jotakin kiinnostaa :) Liika olettaminen näkyy toisinaan typeryytenä.
Enköhän osaa ajatella vaikka en oliskaan täysin samaa mieltä kuin sinä.
"Varmasti kulutuksesi kestää sen, että syöt pari banaania päivässä, mutta mistä se itse asiassa on pois ? Banaani on pelkkää hiilihydraattia eli ei todellakaan sopiva hh-p-r-suhteeltaan. Mikä on peruste sille, että syöt moisen hh-paukun ? Pidät banaanin mausta ? Jep, se on hyvä peruste, mutta pitää muistaa, että minäkin pidän suklaan mausta, mutta ei se silti ole kovin hyvä välipala. Itse asiassa jokin proteiinipitoinen, saman kalorimäärän omaava välipala voisi olla parempi: se pitäisi nälän pois paljon pitempään kuin banaani. Proteiinipatukka ? Jokin vähärasvainen lihavalmiste ? Rahka ? Raejuusto ? "
Aika hyvän vertauksen otat kun vertaat banaania ja suklaata toisiinsa, että ovat lähes yhtä paljon huonoja, tai annat ymmärtää.
Näillä käytännön elämään viittaavilla kommenteillani koitin ottaa esille seikan että a) ihmiset eivät jaksa olla pilkunviilaajia ravinnon suhteen vaikka oliskin sitä tietoa vaikka mistä ja b) jota en vielä kertonut: eväitä otettaessa mukaan välipalaksi ei ole mahdollisuutta aina ottaa mitä tahansa. Voipi ravintoni olla liian hh-pitoista. Mutta mitäpä voisin ottaa proteiinipitoista mukaani välipalaksi lähtiessäni joka ei pahentuisi. Ihmiset käyvät töissä, opiskelemassa tai muissa paikoissa joissa ei aina voi laittaa ruokia jääkaappiin. Näin ensalkuun proteiinipitoiset ravinnot pahentuvat nopeempaa kuin hh-pitoiset.
"Itse asiassa kun mietin kirjoittamaasi, niin paljonko syöt hiilihydraatteja päivässä ? Jos puhuit leivän vähentämisestä yli puolella ja nyt vielä puhut, että syöt lisää hiilihydraattia banaanin ja muiden hedelmien muodossa, niin mikä olisi se prosenttiosuus, jonka energiastasi saat hiilihydraatista ? Pitää kuitenkin muistaa, että laihduttajan ruokavalion pitäisi koostua suurelta osin proteiinista. Hiilihydraatista voi tinkiä - kuten tietysti rasvasta, mutta proteiinia ei kannata ainakaan vähentää. Olisiko niin, että ruokavaliosi koostuu aivan liikaa hiilihydraatista ja Sinun pitäisi opetella syömään proteiinipitoisia välipaloja ? "
Pääosin pitäisi laihduttajan ravinto koostua proteiinista ? Miten tämä on käytännössä mahdollista edes, kun terveellistä on syödä lautasellisestakin jo puolet kasviksia ja hedelmiäkään EI KUULU kokonaan jättää pois. Mitä prosenttilukua "suurelta osin" n. suurinpirtein tarkoittaa, ehkä 65% ? Joku 55% tais olla terveellisen ruokavalion suositus. Ja miten toteuttaisit tuon proteiinisen ruokavalion ? Otatko kinkut ja lihat taskuun hautumaan kun lähdet jonnekin ja välipala-ajan tullessa syöt ne sieltä, vai otatko kylmälaukun aina kaikkialle mukaan ? Se vaan on helpointa ottaa välipalaksi mukaan jokunen hedelmä, näin se vain on.
Eiköhän noi ruokaympyrät ja muut kerro parhaiten mitä kuuluu syödä, eli vähän kaikkee sopivasti eikä pääosin lihaakaan. Jos haluaa laihduttaa erittäin tehokkaasti niin mun mielestäni se on ravinnon terveellisyydestä pois jos korostaa lihaa ja muita proteiineja kovin paljon. - näitä !
"Tosiaankaan ei kannata liiaksi tuijottaa kaikkea, mitä syö tai käy juuri kuten sanoit: elämä pyörii pelkän ruuan ympärillä. Kuitenkin pitää muistaa, että juuri motollasi: "voi myös KUUNNELLA OMAA KEHOAAN, joka kertoo paljonko ravintoa tarvitsee ja koska" olet päätynyt liian painavaksi. Siis ihan pelkkä oman kehon kuuleminen ilman ajattelua ei ole oikea vaihtoehto. "
Tohon voisin kyllä jo sanoa että haista nyt kuule jo p.... :) Mistä sää tiedät että a) olen enää edes lihava ja b) että lihavuus olisi tullut juuri tuolla tavalla ? Nykyisin oon suurinpirtein sopivissa mitoissa, jos se nyt jotakin kiinnostaa :) Liika olettaminen näkyy toisinaan typeryytenä.
Enköhän osaa ajatella vaikka en oliskaan täysin samaa mieltä kuin sinä.
"Varmasti kulutuksesi kestää sen, että syöt pari banaania päivässä, mutta mistä se itse asiassa on pois ? Banaani on pelkkää hiilihydraattia eli ei todellakaan sopiva hh-p-r-suhteeltaan. Mikä on peruste sille, että syöt moisen hh-paukun ? Pidät banaanin mausta ? Jep, se on hyvä peruste, mutta pitää muistaa, että minäkin pidän suklaan mausta, mutta ei se silti ole kovin hyvä välipala. Itse asiassa jokin proteiinipitoinen, saman kalorimäärän omaava välipala voisi olla parempi: se pitäisi nälän pois paljon pitempään kuin banaani. Proteiinipatukka ? Jokin vähärasvainen lihavalmiste ? Rahka ? Raejuusto ? "
Aika hyvän vertauksen otat kun vertaat banaania ja suklaata toisiinsa, että ovat lähes yhtä paljon huonoja, tai annat ymmärtää.
Näillä käytännön elämään viittaavilla kommenteillani koitin ottaa esille seikan että a) ihmiset eivät jaksa olla pilkunviilaajia ravinnon suhteen vaikka oliskin sitä tietoa vaikka mistä ja b) jota en vielä kertonut: eväitä otettaessa mukaan välipalaksi ei ole mahdollisuutta aina ottaa mitä tahansa. Voipi ravintoni olla liian hh-pitoista. Mutta mitäpä voisin ottaa proteiinipitoista mukaani välipalaksi lähtiessäni joka ei pahentuisi. Ihmiset käyvät töissä, opiskelemassa tai muissa paikoissa joissa ei aina voi laittaa ruokia jääkaappiin. Näin ensalkuun proteiinipitoiset ravinnot pahentuvat nopeempaa kuin hh-pitoiset.
"Itse asiassa kun mietin kirjoittamaasi, niin paljonko syöt hiilihydraatteja päivässä ? Jos puhuit leivän vähentämisestä yli puolella ja nyt vielä puhut, että syöt lisää hiilihydraattia banaanin ja muiden hedelmien muodossa, niin mikä olisi se prosenttiosuus, jonka energiastasi saat hiilihydraatista ? Pitää kuitenkin muistaa, että laihduttajan ruokavalion pitäisi koostua suurelta osin proteiinista. Hiilihydraatista voi tinkiä - kuten tietysti rasvasta, mutta proteiinia ei kannata ainakaan vähentää. Olisiko niin, että ruokavaliosi koostuu aivan liikaa hiilihydraatista ja Sinun pitäisi opetella syömään proteiinipitoisia välipaloja ? "
Pääosin pitäisi laihduttajan ravinto koostua proteiinista ? Miten tämä on käytännössä mahdollista edes, kun terveellistä on syödä lautasellisestakin jo puolet kasviksia ja hedelmiäkään EI KUULU kokonaan jättää pois. Mitä prosenttilukua "suurelta osin" n. suurinpirtein tarkoittaa, ehkä 65% ? Joku 55% tais olla terveellisen ruokavalion suositus. Ja miten toteuttaisit tuon proteiinisen ruokavalion ? Otatko kinkut ja lihat taskuun hautumaan kun lähdet jonnekin ja välipala-ajan tullessa syöt ne sieltä, vai otatko kylmälaukun aina kaikkialle mukaan ? Se vaan on helpointa ottaa välipalaksi mukaan jokunen hedelmä, näin se vain on.
Eiköhän noi ruokaympyrät ja muut kerro parhaiten mitä kuuluu syödä, eli vähän kaikkee sopivasti eikä pääosin lihaakaan. Jos haluaa laihduttaa erittäin tehokkaasti niin mun mielestäni se on ravinnon terveellisyydestä pois jos korostaa lihaa ja muita proteiineja kovin paljon.>
No, mitä vittua sitten iniset laihdutuspalstalla, että "näin sait tuloksia", jos et edes halua laihtua ? Huomaa: en edes kirjoittanut, että olisit lihava vaan sanoin, että painat liikaa - nimenomaan omasta mielestäsi (kun kerran haluat painaa vähemmän).
>
No, millä ihmeen tavalla sitten ? Joku on tunkenut ruokaa naamaasi vasten omaa tahtoasi vai ?
>
Kuten näkyy typeryytenä myös sanojen asettaminen toisen suuhun.
Tosin olettamista ei tainnut tapahtua lainkaan vai mitä ?
>
Hiukan tuntuu siltä, että olet kovin jääräpäisesti omaa mieltäsi vaikka todistusaineisto väittää toista. Silloin ei voi olla ihan varma, osaatko ajatella vai ohjaako Sinua vain jokin käsittämätön päähänpinttymä.
>
Minkähän vuoksi tulit avautumaan tänne, että "hiilarit, pahkinät ja leipä on huonoja" ? Jos haluat keskustella asiasta, oletan, että Sinulla olisi myös pokkaa kuunnella, mitä asioista tietävät siitä kertovat.
>
Mites se tomaatti ? Toki voit ottaa vaikka proteiinipatukan välipalaksesi tai herkullista kuivalihaa. Varsinkin ihmiset, jotka haluavat, että heillä on lihaksia tai muuten vaan treenaavat, syövät esim. juuri proteiinipatukoita. Ja tietysti kaupasta saa vaikka mitä, jos pääsee ennen välipalaa piipahtamaan ostoksilla. Kuinkahan monta työpaikkaa Suomessa on, missä ei ole jääkaappia.
>
Niin tuota, se on ainoa tarpeellinen makroravinne laihduttajalle (pienen määrän rasvaa ja glukoosia ohella). Siis hiilihydraatit ja rasvat voi vetään niin minimiin kuin se omasta mielestä vielä tuntuu mukavalta, mutta proteiinia kannattaa nauttia: se pitää lihaksiston kunnossa ja vieläpä nälän poissa.
>
Niin toki, jos väittää minun sanoneen jotain mitä en ole sanonut, niin tietysti sitä vastaan onkin helppo argumentoida. En kuitenkaan missään sanonut, että hedelmät pitää jättää pois - ja vielä vähemmän, että vihannekset. Vai mitä ?
Typeryyttä on pistää sanoja toisen suuhun. Siitä katsos jää heti kiinni.
>
Tämä ei ole mielipidekysymys.
Katsos kun laihdutetaan, niin jotain jätetään pois siitä ruokavaliosta (ei kokonaan mutta vähennetään). No, rasvaa voi, ja kannattaakin, vähentää - samoin hiilihydraatteja. Kuitenkaan proteiinia ei kannata vähentää, joten sen osuus laihduttajan ruokavaliosta pitää nousta (vaikka absoluuttinen määrä ei nousisikaan). Miten tämä voi olla noin kosmisen vaikea tajuta. - Hiilari-Heikki
näitä ! kirjoitti:
>
No, mitä vittua sitten iniset laihdutuspalstalla, että "näin sait tuloksia", jos et edes halua laihtua ? Huomaa: en edes kirjoittanut, että olisit lihava vaan sanoin, että painat liikaa - nimenomaan omasta mielestäsi (kun kerran haluat painaa vähemmän).
>
No, millä ihmeen tavalla sitten ? Joku on tunkenut ruokaa naamaasi vasten omaa tahtoasi vai ?
>
Kuten näkyy typeryytenä myös sanojen asettaminen toisen suuhun.
Tosin olettamista ei tainnut tapahtua lainkaan vai mitä ?
>
Hiukan tuntuu siltä, että olet kovin jääräpäisesti omaa mieltäsi vaikka todistusaineisto väittää toista. Silloin ei voi olla ihan varma, osaatko ajatella vai ohjaako Sinua vain jokin käsittämätön päähänpinttymä.
>
Minkähän vuoksi tulit avautumaan tänne, että "hiilarit, pahkinät ja leipä on huonoja" ? Jos haluat keskustella asiasta, oletan, että Sinulla olisi myös pokkaa kuunnella, mitä asioista tietävät siitä kertovat.
>
Mites se tomaatti ? Toki voit ottaa vaikka proteiinipatukan välipalaksesi tai herkullista kuivalihaa. Varsinkin ihmiset, jotka haluavat, että heillä on lihaksia tai muuten vaan treenaavat, syövät esim. juuri proteiinipatukoita. Ja tietysti kaupasta saa vaikka mitä, jos pääsee ennen välipalaa piipahtamaan ostoksilla. Kuinkahan monta työpaikkaa Suomessa on, missä ei ole jääkaappia.
>
Niin tuota, se on ainoa tarpeellinen makroravinne laihduttajalle (pienen määrän rasvaa ja glukoosia ohella). Siis hiilihydraatit ja rasvat voi vetään niin minimiin kuin se omasta mielestä vielä tuntuu mukavalta, mutta proteiinia kannattaa nauttia: se pitää lihaksiston kunnossa ja vieläpä nälän poissa.
>
Niin toki, jos väittää minun sanoneen jotain mitä en ole sanonut, niin tietysti sitä vastaan onkin helppo argumentoida. En kuitenkaan missään sanonut, että hedelmät pitää jättää pois - ja vielä vähemmän, että vihannekset. Vai mitä ?
Typeryyttä on pistää sanoja toisen suuhun. Siitä katsos jää heti kiinni.
>
Tämä ei ole mielipidekysymys.
Katsos kun laihdutetaan, niin jotain jätetään pois siitä ruokavaliosta (ei kokonaan mutta vähennetään). No, rasvaa voi, ja kannattaakin, vähentää - samoin hiilihydraatteja. Kuitenkaan proteiinia ei kannata vähentää, joten sen osuus laihduttajan ruokavaliosta pitää nousta (vaikka absoluuttinen määrä ei nousisikaan). Miten tämä voi olla noin kosmisen vaikea tajuta."No, mitä vittua sitten iniset laihdutuspalstalla, että "näin sait tuloksia", jos et edes halua laihtua ? Huomaa: en edes kirjoittanut, että olisit lihava vaan sanoin, että painat liikaa - nimenomaan omasta mielestäsi (kun kerran haluat painaa vähemmän). "
Vittu mitään inise senkin idiootti, et osaa ees lukea. Eihän tossa lauseessas oo juuri ees järkee: samalla viittaat "näin sait tuloksia" ja otat sen rinnalle sen etten muka ees halua laihtua. Mähän oon laihtunu JO, typerys ! Ja tänkin mainitsin jo aiemmin mutta vääristelet mun sanojani. Sen mainitseminen että on liikaa painoa tai että on lihava on nyt suurin pirtein sama asia.
"No, millä ihmeen tavalla sitten ? Joku on tunkenut ruokaa naamaasi vasten omaa tahtoasi vai ? "
Oon ehkä aiemmin syöny liikaa. Nyt oon tarkkaillu kehoani ja kokeillut että paljn sitä ravintoo illalla tarttee -> joka on vähemmän kuin luulin.
"Minkähän vuoksi tulit avautumaan tänne, että "hiilarit, pahkinät ja leipä on huonoja" ? Jos haluat keskustella asiasta, oletan, että Sinulla olisi myös pokkaa kuunnella, mitä asioista tietävät siitä kertovat. "
No sen takia että sais lisäinformaatiota, jos joku tietää enemmän tai osaa eri näkövinkkelistä katsella asioita. Silti tuo keskustelun teoreettisuus ja pilkunviilaus meni vähän liian pitkälle.
"Mites se tomaatti ? Toki voit ottaa vaikka proteiinipatukan välipalaksesi tai herkullista kuivalihaa. Varsinkin ihmiset, jotka haluavat, että heillä on lihaksia tai muuten vaan treenaavat, syövät esim. juuri proteiinipatukoita. Ja tietysti kaupasta saa vaikka mitä, jos pääsee ennen välipalaa piipahtamaan ostoksilla. Kuinkahan monta työpaikkaa Suomessa on, missä ei ole jääkaappia."
Niin toki, jos väittää minun sanoneen jotain mitä en ole sanonut, niin tietysti sitä vastaan onkin helppo argumentoida. En kuitenkaan missään sanonut, että hedelmät pitää jättää pois - ja vielä vähemmän, että vihannekset. Vai mitä ?"
No sanotään ny niin yleisesti että siellä missä käyn ei oo jääkaappeja mahdollisuus käyttää, siksi tuosta asiasta mainitsin.
Tomaatti on ihan ok, säilyyhän se jonkin aikaa. TOnnikala taas semmoinen mitä vois pidempiäkin aikoja pitää mukana. Ei mun mielestäni ole vaan niin monia käteviä eväitä mitä vois ottaa mukaan jotka säilyis hyvin ja joissa ois proteiinia paljon. Proteiinipatukat ihan hyviä. Saattavat olla melko kalliita mulle, eikö ne oo jotain 2 euroo kpl ? Ja onko ne rasvattomia ?
"Niin toki, jos väittää minun sanoneen jotain mitä en ole sanonut, niin tietysti sitä vastaan onkin helppo argumentoida. En kuitenkaan missään sanonut, että hedelmät pitää jättää pois - ja vielä vähemmän, että vihannekset. Vai mitä ?
Typeryyttä on pistää sanoja toisen suuhun. Siitä katsos jää heti kiinni."
En oo laittanu sanoja suuhusi, et vaan oo huomannu mihkä mun kommentit on viitannu. En luullutkaan sun sanovan että kasvikset pitäis jättää pois. Eli kyseinen typeryys ei ainakaan mua koske, sori.
Pointtina oli siis se ristiriita että kun pitäisi syödä jonkin verran leipää kasviksia hedelmiä ja ehkä jotain muutakin tarpeellista jossa on paljon hiilareita niin eikö ole samanaikesesti mahdotonta pitää vaatimusta yllä että ravinnossa ois enemmän proteiineja kuin hiilareita ? Jos syön joka aterialla puolet määrästä kasviksia, syön muutaman palan leipää ja hedelmiä niin eikö tästä jo tule monta sataa kcalia, niin paljon että on hankalaa proteiinipitoisuuteen päästä. Monessa ravinnossa mitä syö on tota hiilaria enemmän kuin proteenia, se on jonkinlainen käytännön ongelma. Voinhan tosiaan popsia tonnikalaa, rahkoja ja raejuustojakin ja proteiinipatukoita.
">
Tämä ei ole mielipidekysymys. "
Niin tuolla kommentilla viittasin juuri tuohon että suositusten mukaan pitäisi kuitenkin syödä kasviksia hedelmiä muutama leipää pari ->näistä muodostuu osa ruokavalion terveellisyys. Näissä just on sitä hiilaria. - ihan tosissasi
"No, mitä vittua sitten iniset laihdutuspalstalla, että "näin sait tuloksia", jos et edes halua laihtua ? Huomaa: en edes kirjoittanut, että olisit lihava vaan sanoin, että painat liikaa - nimenomaan omasta mielestäsi (kun kerran haluat painaa vähemmän). "
Vittu mitään inise senkin idiootti, et osaa ees lukea. Eihän tossa lauseessas oo juuri ees järkee: samalla viittaat "näin sait tuloksia" ja otat sen rinnalle sen etten muka ees halua laihtua. Mähän oon laihtunu JO, typerys ! Ja tänkin mainitsin jo aiemmin mutta vääristelet mun sanojani. Sen mainitseminen että on liikaa painoa tai että on lihava on nyt suurin pirtein sama asia.
"No, millä ihmeen tavalla sitten ? Joku on tunkenut ruokaa naamaasi vasten omaa tahtoasi vai ? "
Oon ehkä aiemmin syöny liikaa. Nyt oon tarkkaillu kehoani ja kokeillut että paljn sitä ravintoo illalla tarttee -> joka on vähemmän kuin luulin.
"Minkähän vuoksi tulit avautumaan tänne, että "hiilarit, pahkinät ja leipä on huonoja" ? Jos haluat keskustella asiasta, oletan, että Sinulla olisi myös pokkaa kuunnella, mitä asioista tietävät siitä kertovat. "
No sen takia että sais lisäinformaatiota, jos joku tietää enemmän tai osaa eri näkövinkkelistä katsella asioita. Silti tuo keskustelun teoreettisuus ja pilkunviilaus meni vähän liian pitkälle.
"Mites se tomaatti ? Toki voit ottaa vaikka proteiinipatukan välipalaksesi tai herkullista kuivalihaa. Varsinkin ihmiset, jotka haluavat, että heillä on lihaksia tai muuten vaan treenaavat, syövät esim. juuri proteiinipatukoita. Ja tietysti kaupasta saa vaikka mitä, jos pääsee ennen välipalaa piipahtamaan ostoksilla. Kuinkahan monta työpaikkaa Suomessa on, missä ei ole jääkaappia."
Niin toki, jos väittää minun sanoneen jotain mitä en ole sanonut, niin tietysti sitä vastaan onkin helppo argumentoida. En kuitenkaan missään sanonut, että hedelmät pitää jättää pois - ja vielä vähemmän, että vihannekset. Vai mitä ?"
No sanotään ny niin yleisesti että siellä missä käyn ei oo jääkaappeja mahdollisuus käyttää, siksi tuosta asiasta mainitsin.
Tomaatti on ihan ok, säilyyhän se jonkin aikaa. TOnnikala taas semmoinen mitä vois pidempiäkin aikoja pitää mukana. Ei mun mielestäni ole vaan niin monia käteviä eväitä mitä vois ottaa mukaan jotka säilyis hyvin ja joissa ois proteiinia paljon. Proteiinipatukat ihan hyviä. Saattavat olla melko kalliita mulle, eikö ne oo jotain 2 euroo kpl ? Ja onko ne rasvattomia ?
"Niin toki, jos väittää minun sanoneen jotain mitä en ole sanonut, niin tietysti sitä vastaan onkin helppo argumentoida. En kuitenkaan missään sanonut, että hedelmät pitää jättää pois - ja vielä vähemmän, että vihannekset. Vai mitä ?
Typeryyttä on pistää sanoja toisen suuhun. Siitä katsos jää heti kiinni."
En oo laittanu sanoja suuhusi, et vaan oo huomannu mihkä mun kommentit on viitannu. En luullutkaan sun sanovan että kasvikset pitäis jättää pois. Eli kyseinen typeryys ei ainakaan mua koske, sori.
Pointtina oli siis se ristiriita että kun pitäisi syödä jonkin verran leipää kasviksia hedelmiä ja ehkä jotain muutakin tarpeellista jossa on paljon hiilareita niin eikö ole samanaikesesti mahdotonta pitää vaatimusta yllä että ravinnossa ois enemmän proteiineja kuin hiilareita ? Jos syön joka aterialla puolet määrästä kasviksia, syön muutaman palan leipää ja hedelmiä niin eikö tästä jo tule monta sataa kcalia, niin paljon että on hankalaa proteiinipitoisuuteen päästä. Monessa ravinnossa mitä syö on tota hiilaria enemmän kuin proteenia, se on jonkinlainen käytännön ongelma. Voinhan tosiaan popsia tonnikalaa, rahkoja ja raejuustojakin ja proteiinipatukoita.
">
Tämä ei ole mielipidekysymys. "
Niin tuolla kommentilla viittasin juuri tuohon että suositusten mukaan pitäisi kuitenkin syödä kasviksia hedelmiä muutama leipää pari ->näistä muodostuu osa ruokavalion terveellisyys. Näissä just on sitä hiilaria.>
Hienoa, eipä se kovasti vaatinutkaan rautalankaa: tosiaan ei olisi mitään järkeä tulla laihdutuspalstalle selittämään laihtumistuloksista, jos ei halua laihtua. Näin siis minä en olettanutkaan sitä, että olet halunnut painaa vähemmän [tästähän oli kyse] vaan se oli sisään kirjoitettuna kun lähetit viestisi.
>
Eli halusit saada tukea omalle uskomuksellesi faktoista piittaamatta ? Heikko itsetunto ?
>
No niin, alkaa se sentään mennä perille. Tosiaan tomaatti säilyy yhtä hyvin kuin banaani - ja on paljon terveellisempi ja sisältää paljon vähemmän energiaa.
>
Jees, siihen tietysti tarvitaan vähintään haarukka - ja purkinavaaja, mutta tosiaan sekin on hyvä välipala laihtumisen kannalta katsoen. Täytyy muistaa myös, että kyllä liha säilyy iltapäivään kun sen aamulla ottaa jääkaapista mukaan. Kyse on ihan pelkästään järjestelytaidosta.
>
Niitä on monenlaisia. Tietenkään rasvaakaan ei tarvitse pelätä kuin ruttoa, mutta luonnollisesti vähärasvainen on paras (jos haluaa laihtua). Syö puolikas, jos ovat liian kalliita. Siitäkin tulee oikein mainio välipala (eikä verensokeri pompahda ylös ja heti pian alas aiheuttaen väsymistä kuten monesti sokereita sisältävät välipalat).
>
Minun pointtina on taas se, miten perustellaan, että leipää tai paljon hiilihydraattia sisältäviä hedelmiä pitäisi syödä ? Muinaiset ravinto-ohjeet toki kehottavat syömään paljon hedelmiä (eikä se tosiaan ole huonosta ihmisille, jotka yleensä syövät perunaa ja pullasuttua pääle). Laihduttajalle vaan tuo ei ole millään tavoin optimi. Tätä nykyaikaista tietoa Sinäkin olet saanut tässä viestiketjussa paljon - ongelma on vaan kovapäisyytesi: ei se omiin dogmeihin nojaaminen ole välttämättä viisautta.
>
Tosiaan on vaikea löytää ruoka-aineita, joissa on enemmän proteiinia kuin hiilihydraattia. Kuitenkin kannattaa pitää ohjenuorana sitä, että nautittua hiilihydraattiannosta kohden olisi mahdollisimman paljon proteiinia (taas riippuen ihmisestä kuinka paljolla pystyy pitämään ruokavalionsa mielekkääntuntuisena).
>
Niinpä. Mikset popsi ? Ei niitä hiilihydraattejakaan tarvitse pelätä sentään, mutta kannattaa aina ajatella ruokansa (varsinkin jos se on niukkaa) proteiinisaannin mukaan. Ei kannata ottaa aina defaulttina banaania mukaan - ota parina päivänä tunaa tai patukkaa (käsittääkseni ruokavalion vaihtelevuudestakin on jotain puhetta ollut joskus jossain).
näistä muodostuu osa ruokavalion terveellisyys. Näissä just on sitä hiilaria. >>
Tosin kaikki ravintoympyrän osat ovat tarpeellisia, mutta jos haluaa painaa vähemmän, jostain on tingittävä. Turhat hiilihydraatit on hyvä tinkimisen kohde samoin kuin rasvat (vaikka niitäkin tarvitaan). Leivästä (tai vaikka pastasta) ei oikein tule mitään mieleen, miksi ne olisivat jotenkin välttämättömiä. Kuidun terveysvaikutuksistakaan ei ole näyttöä (no, ehkä rukiin geeliytyvä kuitu on aidosti hyödyllistä). - *BlackMagic*
"Kalorinlaskenta on painonhallinnassa tärkeää juuri tuosta syystä, ettei lähde heittämään jotain "pähkinät on pahoja" linjaa, vaan ymmärtää että kyse on ruoan laadusta, proteiinin/rasvan/hiilarien suhteesta mutta myös määrästä (kalorit/paino). Kun laskee niitä ruoan kaloreita (yms.) pystyy vertailemaan eri ruokia ja tekemään parempia valintoja.
Mun mielestä joku 2 banskua välipalana ei oo ollenkaan liikaa kalorimäärän perusteella. Onhan myös sanottu että hyvä idea vois olla myös syödä lämmin ateria 3 kertaa vuorokaudessa eikä sekään oo liikaa. Kyllä mun kokoinen iso mies tarttee kyllä kuule vähän enemmän välipalakseen kun jonkin puolikkaan banaanin, huhhuh :) Mä ehkä selviän tunnin jos sitäkään sillä puolikkaalla. Niin en tiedä sit minkä kokoinen ihminen siellä päin on, onko n. 50 kiloinen hento naisihminen joka ehkä vois kauhistua siitä että välipalaksi syö joku jopa 2 KOKONAISTA BANAANIA, jossa on ÄLYTTÖMÄSTI KALOREITA :)en ole sanonut mitenkään että banaani on huonoa ruokaa vaan koitin selventää HiilariHeikille miksi jotkut varoittelevat hedelmistä. Rautalangasta vääntäen: hedelmien luonnollinen oma sokeri ei ole pahaa normaalimäärissä, mutta koitin sanoa, että joissakin hedelmissä on suhteessa enemmän kaloreita, varsinkin jos ovat sellaisia joita nautitaan helposti suuria määriä. Siis hedelmät ovat hyviä, mutta niitäkään ei pidä syödä liikaa. (Kun laskee kaloritaulukoilla, niin hyvinhän hedelmätkin sinne mahtuu!).
Tuliko nyt selväksi?
Mikään ei ole mustavalkoista vaan moniväristä, -sävyistä ja lisäksi suhteellista.
Heikki, olet hyvällä tiellä, älä anna meidän kommenttien stressaa. Elä elä poika turhaudu, painonhallinta on tekniikkalaji.
Kalorienlaskenta nimittäin vapauttaa laihduttajien helmasynnistä, eli siitä että kuvitellaan että pitää syödä 'vähemmän' että laihtuu ja että se tarkoittaa harvemmin ja visuaalisesti pienempiä annoksia ja vähemmän laatuja KUN idea onkin syödä tietty määrä kaloreita joka on ihan eri asia.
Viittasin jonkun ruoan kalorimäärään/painoon ja proteiini/hiilari/rasva-komboon. Mua on ainakin auttanut aterioitten rakentamisessa ajattelu, että valitsen proteiinin, lisään hiilarin ja rasvan. Sillä tavalla hyvä välipala ei ole se Heikin rakas 2 banaania, vaan mielummin a) pala melko vähärasvaista juustoa ja 1 banaani. Tai 2) raejuustoa, banaani ja pari mantelia. jne...
Itselläni on ravinto-ongelmana sairaus, jossa on energianpuutetta, uupumusta, raudanpuutetta, jne... joten proteiinin lisääminen ravintoon on helpottanut jaksamista, lisäksi otan protskuja ennen lenkille tai vesijuoksuun menoa ja kokoan kaikki ateriat ja välipalatkin tuolla pro/hiilari/rasva -systeemillä. Ja syön 4 tunnin välein ettei HuikoPeikko iske.
Paras kaloritaulukko (excel) on sellainen omatekoinen, johon kerää omat perusruoat ja määrät valmiiksi, ja joka lisäksi laskee nuo proteiinit, hiilarit ja rasvat. Siitä näin itse, että protskua tulee liian vähän ja rasvaa liikaa, joten pystyin tasapainottamaan ne. Ehkä ei toimi kaikille, mutta mä olenkin sekä foodie että nerdie :-)))
- kallopala
Kohtuu kaikessa.
Jos niitä pähkinöitä lappaa napaansa samaan tahtiin kuin vihanneksia, niin tokihan siinä lihoo. Yksittäisen ruoka-aineen kaloritiiveys ei sinänsä kerro tuotteen sopivuudesta laihduttajalle yhtään mitään, 100kcal pähkinää sisältää yhtä paljon energiaa kuin 100kcal ruisleipää tai 100kcal jäävuorisalaattia.
Jos kokonaiskalorisaanti on järkevällä tasolla, niin kuitu ja hyvät rasvat (esim. ne pähkinät) kuuluvat erottamattomasti järkevään ruokavalioon.
Ylimääräinen energia varastoituu rasvaksi ihan yhtä lailla vetelit sitten hiilareita, rasvoja tai proteiinia.- on..
hyvää rasvaa...aivot tarvitsevat myös sitä toimiaksen .esim hasselpähkinät hyviä ..ei tarkoita että niitä pitää kilo tolkulla syödä..
- varoitus vain
on.. kirjoitti:
hyvää rasvaa...aivot tarvitsevat myös sitä toimiaksen .esim hasselpähkinät hyviä ..ei tarkoita että niitä pitää kilo tolkulla syödä..
itse aloin syömään pähkinöitä usein (en silti edes joka päivä) ja tulin yhtäkkiä niin allergiseksi niille etten voi enää syödä mitään missä on hitunenkaan pähkinää kun kurkku turpoaa. Uskon että tuo usein syöminen oli siihen syy, sitä ennen söin vain harvoin eikä ikinä ollut mitään ongelmia. En edes ollut millekään ruoka-aineelle allerginen ennen tuota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110