Yrjönkadun- Forumin kulmat 1950 luvulla

Jösses

Muistaako kukaan Helsingistä sellaista firmaa kuin Mercator?
Asuimme Yrjönkadulla, minulla on sellainen hämärä kuva että firman ikkunoista työläiset aina vilkuttivat meille kakaroille.
Välistä emme olleet kovinkaan kilttejä, hypimme mm Forumin katolla ( oli paljon matalampi kuin nyt).
Myös uimahallin kulmat Yrjönkadulla olivat tutut, ja Hotelli Torni ja kultaiset karhun tassu jäljet jalkakäytävällä - muistaako joku muukin???

21

1719

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naisellinen nainen

..tais olla niitä ensimmäisii duunimestoja. Hotelli Tornii vastapäätä oli Eläketurvakeskus. Siinä talossa oli "tunnelmaa". Ja on varmaa vieläki. Aamuisin aina oli kaks vakee ottamassa porukkaa vastaan. Niillä oli sellaiset "uniformut". Se oli kivaa ku ne toivotti aina Hyvät huomenet. Kaikille. Tsupparista-Ylinpään Johtajaan. Foorumista muistan sen matalan rakennuksen, käytii siellä skruudaamassa toisinaan. Toinen oli tää ravinteli Hungaaria. Mut eri korttelissa. Siitä olin surullinen ku se sit jossain vaiheessa purettiin. Meni osa historiaa sen mukana. Hotelli Torni on aina Hotelli Torni. Tuntu silloin vähän "pelottavalta" toi Hotelli Torni.
      Aikuisena sit sielläkin on parit juhlat vietetty.
      Upee paikka ja Tornin historia on upee. Ravintelina Stadin ykkönen.

Muistan et meilläki osa duunikavereista kävi tossa Yrjönkadun simmahallissa aamuisin simmaassa, ennen ku työt alko.
      Toi Mercator, vaikuttaa kyllä tutulta.

• 1943

En ole koskaan käynyt syömässä enkä yöpynyt hotelli Tornissa, en myöskään käynyt Yrjönkadun uimahallissa, vaikka noilla kulmilla liikuin usein 1960-luvulla. Pitäisikö täältä maalta tulla ja korjata asia?

• naisellinen nainen
        1943 kirjoitti:

En ole koskaan käynyt syömässä enkä yöpynyt hotelli Tornissa, en myöskään käynyt Yrjönkadun uimahallissa, vaikka noilla kulmilla liikuin usein 1960-luvulla. Pitäisikö täältä maalta tulla ja korjata asia?

kerran elämässään Hotelli Tornissa. On vähän kallispaikka. Kun menin avioliittoon (toisen kerran) niin tarjosimme päivällisen todistajille tässä Ravintolassa. Ateria oli (suussa sulava, mahtava, makuelämys). Palvelu "vanhan- ajan" tasokasta palvelua. Iso-äitini vielä elässä vietimme kokosuvun voimin hänen 80-vuotisjuhlaansa tässä samaisessa paikassa. Kannattaa myös tutustua Tornin historiaan, niin paikasta saa vielä enemmän. Yrjönkadun uimahalli on osa Stadin historiaa, kannattaa käydä.

Syystervein Stadista;

t.friidu

• 1943
        naisellinen nainen kirjoitti:

kerran elämässään Hotelli Tornissa. On vähän kallispaikka. Kun menin avioliittoon (toisen kerran) niin tarjosimme päivällisen todistajille tässä Ravintolassa. Ateria oli (suussa sulava, mahtava, makuelämys). Palvelu "vanhan- ajan" tasokasta palvelua. Iso-äitini vielä elässä vietimme kokosuvun voimin hänen 80-vuotisjuhlaansa tässä samaisessa paikassa. Kannattaa myös tutustua Tornin historiaan, niin paikasta saa vielä enemmän. Yrjönkadun uimahalli on osa Stadin historiaa, kannattaa käydä.

Syystervein Stadista;

t.friidu

muistaakseni miesvainajani yksi exheiloista oli töissä paikassa. Kun on juhlimisen aihetta, niin lantlolla pitää paikan mielessä. Lokakuussa juhlimme Kuopiossa.

• naisellinen nainen
        1943 kirjoitti:

muistaakseni miesvainajani yksi exheiloista oli töissä paikassa. Kun on juhlimisen aihetta, niin lantlolla pitää paikan mielessä. Lokakuussa juhlimme Kuopiossa.

ja Tervetuloa Stadiin....

t.friidu

• 1943
        naisellinen nainen kirjoitti:

ja Tervetuloa Stadiin....

t.friidu

tulen lokakuun alussa auton huoltoon paikkaan, jonka luulin olevan Vantaata, onkin Helsinkiä. Samalla neuvottelen uuden auton ostosta. Mittarissa on jo 105000 km ja toivon ajelevani vielä ainakin 15 vuotta. Tämä nykyinen on 2,5 vuotta vanha.Käväisin lauantaina stadin keskustassa, mutta lähdin saman tien Porvooseen.

• Muumi-iso-Äiti
        1943 kirjoitti:

tulen lokakuun alussa auton huoltoon paikkaan, jonka luulin olevan Vantaata, onkin Helsinkiä. Samalla neuvottelen uuden auton ostosta. Mittarissa on jo 105000 km ja toivon ajelevani vielä ainakin 15 vuotta. Tämä nykyinen on 2,5 vuotta vanha.Käväisin lauantaina stadin keskustassa, mutta lähdin saman tien Porvooseen.

Mercator..käytävänkin josta pääsi suoraan olikos Annankadulle, siellä kun oli Annanvennu ja tanssimaan piti mennä, Yrjönkadulla Yrjönkulma jossa Pahlman tahditti poikansa Kaj kanssa tanssijoita.
        Silloin uskallettiin kävellä vielä kapeillakin kjilla ja oli vastaan tulijoitakin, nyt ei oikein kadullakaan ole turvallista.

• oli mieleenjäävämpi

Toki muistan nuo uimahallin nurkatkin ja Mercatorin. Parempia muistoja kuitenkin Hietalahden torin nurkilta silloin kun Finhansa paloi satamassa ja olimme "sammuttamassa" paloa näköalapaikalla ravintola "Salvessa". Kukas sitä vielä muistaa?

• paikalla en ollut

Salvessa olin kylläkin syömässä, toissa pyhänä. Ei ollut silakoita, joten piti tyytyä muikkuihin, ja pottumuusiin.

ihan syötäviä muikutkin oli, voissa paistettuja.

Salvehan on silakoistaan kuulu.

• Tyttö Simonkadulta

Ihan hämärästi muistan Mercatorin. Muistelen, että se oli Yrjönkadun ja Manskun yhdistävän käytävän varrella. Muistatko Maanviljelijäin Maitokeskuksen myymälän, sieltä haettiin meille maidot, kermat, voit ja kaasupoletit. Uimahallissa käytiin kerran viikossa saunassa, pesijä jynssäsi kuin mattopyykkäri. Silloin tällöin käytiin myös ihan uimisen takia. Koiton talo oli korkeampi, kerran talonmies haki isäni paikalle, nähtyään minun ja veljeni kiipeävän katolle. Pakkohan sieltä katolta oli viimein alas tulla, vaikka kuultiin selkäsaunan olevan luvassa. Talkkarin mieliksi isä kuljetti minut hiuksista kiskoen kotiin, mutta ei antanut selkään. Veli pääsi kuin koira veräjästä.
      Partio-Aitta taitaa olla siellä vieläkin, en ole vuosiin käynyt?

• ¤¤ Sama

...kun tulimme veljeni kanssa kotiin " kattoseikkailusta" joku oli kannellut isälle, hän tuli hihat käärien vastaan porttikongissa ja...arvatkaa..kiitettiinkö meitä..no, ei varsinaisesti.
        Minulla on aivan samanlaiset muistot kuin sinulla, olen 59 vuotias - minkä ikäinen sinä tyttö Simonkadulta olet?

• Kulkurin-Iltatähti
        ¤¤ Sama kirjoitti:

...kun tulimme veljeni kanssa kotiin " kattoseikkailusta" joku oli kannellut isälle, hän tuli hihat käärien vastaan porttikongissa ja...arvatkaa..kiitettiinkö meitä..no, ei varsinaisesti.
        Minulla on aivan samanlaiset muistot kuin sinulla, olen 59 vuotias - minkä ikäinen sinä tyttö Simonkadulta olet?

oli lupa mennä oravia katsomaan, siellä niitä oli enemmän kuin Simonkadun pikku puistikossa. Sen kauemmaksi siihen suuntaan ei saanut mennä. Ja kukaan ei ikinä sanonut sitä ruttopuistoksi, kuten nykyään. Ihan ärsyttää, kun lehtien toimittajatkin nykyään kirjoittavat järkiään ruttopuisto. "Myyvämpi" nimi kenties? Lieneekö sinne kovin monta ruttoon kuollutta edes haudattu, epäilen.
        Paljon olisi muisteltavaa, mutta täytynee ryhtyä töihin.
        Niin, olen 60 ja vähän .
        tyttö Simonkadulta

• ¤ vielä sama
        Kulkurin-Iltatähti kirjoitti:

oli lupa mennä oravia katsomaan, siellä niitä oli enemmän kuin Simonkadun pikku puistikossa. Sen kauemmaksi siihen suuntaan ei saanut mennä. Ja kukaan ei ikinä sanonut sitä ruttopuistoksi, kuten nykyään. Ihan ärsyttää, kun lehtien toimittajatkin nykyään kirjoittavat järkiään ruttopuisto. "Myyvämpi" nimi kenties? Lieneekö sinne kovin monta ruttoon kuollutta edes haudattu, epäilen.
        Paljon olisi muisteltavaa, mutta täytynee ryhtyä töihin.
        Niin, olen 60 ja vähän .
        tyttö Simonkadulta

Joo, käytiin katsomassa samaa...
        Asuimme Yrjönkadulla, ihan uimahallin vieressä.
        Asunto ahdas, kuten siihen aikaan tapana oli työläisperheissä.
        Yksi ainoa huone. Verho erotti hetekat.
        Mutta eipä kenenkään mieleen tullut harrastaa sellaista järjetöntä ilkivaltaa, rikkomista, lyömistä, maassa makaavan potkimista ampumisista puhumattakaan ja:
        se talkkari oli ihan hyvä keksintö, piti vähän silmällä mitä kakarat hommasivat..
        kuka pitää nykyään?
        Jo 8 kk ikäisiä raijataan meluisaan " päiväkotiin" joissa hoitajat vieraita eivätä voi tai viitsi välittää tuon taivaallista ´vieraista kakaroista´
        en sano, että kaikki oli ennen hyvin - mutta toisenlaista ainakin oli - vanhempia kunnioitettiin, opetettiin tervehtimään saman talon asukkaita katsomalla silmiin..

• Kotona oloa en kuitenkaan kadu
        ¤¤ Sama kirjoitti:

Muutin pois Helsingistä, miehen matkaa sorruin - kuten tarinaa usein kuuluu.
        Sen virheen tein, että muutin äidin luota suoraan miehen luokse - ei siis päivääkään yksin asumista - pärjäämistä ja sen laskun maksan nyt.
        Eli erosin hiljattain, liittoa kesti 40 vuotta /jos joku ihmettelee että miksi, niin vastaan että mitään yhtä ainoaa syytä ei ollut.
        Entinen puoliso on minua 15 vuotta vanhempi, kotoisin niin maalta kuin joku vain voi olla - en tarkoita, että siinä on mitään pahaa mutta hänen ajattelutapansa kuuluu jonnekin - 50 luvulle.
        Olimme kai loppujen lopuksi liian erilaisia ja miksi siis menin hänen kanssaan naimisiin?
        Syy on tällä hetkellä 35 vuotias, pärjää hyvin omassa elämässään.
        Sen olen lapsilleni sanonut, että itse täytyy ne elämän puitteet järjestää, ettei jää riippuvaiseksi toisesta.
        Minä olin yhteisestä sopimuksesta enemmän kotona kuin töissä ja seKIN kostautuu nyt pienen eläkkeen muodossa.
        Kun tuli riitaa tms hän aina muistutti että olen hänen luonaan " ilmaisessa ylöspidossa".
        Vaikka lapsia oli useampia ja pitkä liitto takana.
        No, nyt en ole ilmaisessa ylöspidossa. Pärjään, kun tarkkaan lasken pienen eläkkeeni turvin.

• naisellinen nainen
        ¤ vielä sama kirjoitti:

Joo, käytiin katsomassa samaa...
        Asuimme Yrjönkadulla, ihan uimahallin vieressä.
        Asunto ahdas, kuten siihen aikaan tapana oli työläisperheissä.
        Yksi ainoa huone. Verho erotti hetekat.
        Mutta eipä kenenkään mieleen tullut harrastaa sellaista järjetöntä ilkivaltaa, rikkomista, lyömistä, maassa makaavan potkimista ampumisista puhumattakaan ja:
        se talkkari oli ihan hyvä keksintö, piti vähän silmällä mitä kakarat hommasivat..
        kuka pitää nykyään?
        Jo 8 kk ikäisiä raijataan meluisaan " päiväkotiin" joissa hoitajat vieraita eivätä voi tai viitsi välittää tuon taivaallista ´vieraista kakaroista´
        en sano, että kaikki oli ennen hyvin - mutta toisenlaista ainakin oli - vanhempia kunnioitettiin, opetettiin tervehtimään saman talon asukkaita katsomalla silmiin..

..oma talkkari oli meilläki, ja perheet oli isoja 8 lasta ei ollu mitään. Kundit kiipeili katoilla ja jos nykkelit jäi himaan, niin aina joku kundi kiipes parvekkeiden kautta sisälle. Jos, toi partsin dörtsi sattumalta oli auki. Ja tää meidänki talkkari kyllä jakso pitää "jöötä" ja ajaa meitä takaa... Mut yks juttu oli kanssa toinen, noi mutsit oli niinku pääsääntöisesti himassa. Meidän mutsi kävi duunissa ja sit mut kavereiden mutsit mut niidenki oli pakko ku ne yh-äitejä. Paljo enemmän mutsit oli kyllä himassa. Ainaki noissa taloissa missä meki asuttii...mut kuri ja tollane yhteisöllisyys toimi. Jokainen niinku vähä katto meidän skidien perään. Ja vanhemmat sisarukset kyllä katto meidän "pienenmpien perään", eikä tota kiusaamista sallittu. Sellaista pidettiin raukkamaisena, joka kiusasi. Se joutu pihaleikeistä niinku paitsioon....nykyisin toi meininki on toisin päin.

Hiljaseks vetää, toi mitä Kauhajoella eilen tapahtu; mullaki oma kundi ku on 20v. Surullista on nyt koko Suomessa. Ja ajatukset siellä.

t.friidu

• Mercatorin

käytävä tuli Mannerheimintieltä Yrjönkadulle. Asuin aikoinani viereisessä (Jukola) talossa. Naapurissa oli silloin mm. Amos ndersonn taidemuseo. Koitto oli Simonkadun kulmassa, jne...

• tyttö Simonkadulta
        Mercatorin kirjoitti:

käytävä tuli Mannerheimintieltä Yrjönkadulle. Asuin aikoinani viereisessä (Jukola) talossa. Naapurissa oli silloin mm. Amos ndersonn taidemuseo. Koitto oli Simonkadun kulmassa, jne...

asui E---, yhdellä eellä, W-----------, kaksoisveellä, kuten hän ekana koulupäivänä itsensä esitteli. Ja koko rimpsulla häntä useimmiten sitten kutsuttiin, monta vuotta.
        Et kai sinä?

• ei veetä
        tyttö Simonkadulta kirjoitti:

asui E---, yhdellä eellä, W-----------, kaksoisveellä, kuten hän ekana koulupäivänä itsensä esitteli. Ja koko rimpsulla häntä useimmiten sitten kutsuttiin, monta vuotta.
        Et kai sinä?

Juu, en ole minä.
        Nimessäni ei ensimmäistäkään veetä ei yksinkertaista eikä tuplaa...

• sen nakuhallin

Ainakin sen muistan kun meitä kuskattiin Etelä-Haagasta koulusta asti sinne Yrjönkadun karmeeseen halliin uimaan alasti. Ja sitte oli niin kiire pyyhkiä räpiköimisen jälkeen (en osannu ees uida) kuivaks että viel bussissa matkalla takas jalat oli märäks paksuissa sukkahousuissa. Tämä oli siis talvella, oli kivaa, jee.
      Hämärästä muistan ne tassunjäljetkin.

Ja olihan se Forum vielä 80-luvun alussaki sellanen pieni ostari, matalakattonen, sisäpihalla joku pieni suihkulähde, yks baari siin oli ja sellanen ostos-keskikäytävä jonka varrella myytiin vanhojen naisten krimpleene-vaatteita. Iso Forum tuli 1985.

• Dilja

...ja Annankadun välillä. Vähän niinkuin City-käytävä, mutta kauppaliikkeitä siellä ei ollut.

• Anonyymi

Mitä on nyt Yrjönkulman tanssipaikassa, onkos kellään tietoo ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe