Kultarousku,

sibyllavon

kuinka moni on löytänyt metsästä tämän suuren sienen? Se on mielestäni yksi herkullisimmista sienistä ja olen yhdestä paikasta löytänyt, en joka vuosi.

17

6053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhky

      Tampereen seudulta, harvinainen se on ja aina ilonaihe ja tosi hyvä sieni maultaan

      • sibyllavon

        löytänyt Porvoon seudulta, missä en enää asu. Liikun paljon metsässä, mutta muualta en ole löytänyt.


    • Turun nimikkosieni

      Melko ihmevalinta.

    • Lactarius volemus

      Löysin tänään kaksi isoa itiöemää Hirvensalosta, Turusta. Loistosieni todellakin. Nyt ne ovat kuivurissa.

      • Ruma mies

        Olen löytänyt kultarouskuja Etelä-Espoosta.

        Kultarouskun hyvyys tosin on makuasia. Minulle ja vaimolleni jäi ensimmäisestä kultarouskuateriasta ristiriitaiset tuntemukset ja melkein sanoisin, että en erityisesti pitänyt siitä. Saimme kultarouskuja sen verran, että niitä on pakastimessakin, mutta luultavasti käytämme ne jonkun voimakkaasti maustetun pataruoan lisukkeeksi.

        Tulee mieleen työporukalla syöty lounas vieraassa työpaikkaruokalassa jokunen vuosi sitten. Kaikki söivät siedettävällä ruokahalulla, kunnes joku mainitsi, että ruokana ollut kala on yllättävän sitkeää. Silloin ilmeni, että puolet porukasta luuli syövänsä kalaa ja toinen puoli kanaa. Mielipiteen vaihdon jälkeen kukaan ei ollut enää varma, onko ruoka kalaa vai kanaa. Suurimmalla osalla jäi loput annoksesta syömättä.

        Kultarouskussa on vähän sama juttu. Jos ei tietäisi sen olevan sientä, joutuisi arvailemaan, ovatko palaset erikoisesti maustettua makkaraa, jotain tuntematonta kasvista vai ehkä kuutioitua simpukanlihaa.

        Minulla on parhaillaan menossa kultarouskun leviämiskoe. Olen levittänyt kultarouskun itiöemän alapuolelle sammalmaton itiöitä keräämään. Ensi viikonloppuna hautaan sammalen (toivottavasti itiöineen) kesämökille Etelä-Savossa.


    • Mandelriska

      Oletko saanut Kultarouskuja Savossa?
      Minä löysin ensimmäiset Kultarouskuni eilen (Ruotsissa) ja tutkailen netistä varmistaakseni, että sieni on todella Kultarousku.

      • Hetastiina

        Viime kesänä löysin muutaman kultarouskun Kuhmoisista, eteläisestä Keski-Suomesta. Vlitettavasti en tunnistanut sientä silloin enkä uskaltanut sitten käyttää...


    • sienifani

      tänä vuonna kultarouskuja on löytynyt onneksi kivastikin, huippuherkullinen

    • tl30

      Miten tätä kultarouskua valmistetaan, jossakin kirjoitettiin ettei ryöpätä! Onko hyvä sieni suolasieneksi vai paistettuna?

      • mellu

        Minä olen löytänyt elämässäni yhden kultarouskun Paimiosta. Pilkoimme sen vaan pannulle paistumaan ilman mitään ryöppäystä
        ja söimme leivän päällä. Hyvää se meistä oli.


    • mellu

      Minä löysin yhdestä paikasta yhden kaksi vuotta sitten Paimiosta.

    • tirtsan

      Pari vuotta sitten löysin Inkoostayhden ja tunnistin sen heti kultarouskuksi,nyt tänään samoilta paikoilta löysin 4,yhden oikein ison ja kolme pienenpää. Herkullinen ruoka sieni.

      • Henkamuori

        Ensimmäiset kultarouskuni ikinä. Tänään Vihdistä löytynyt kaksi suurta ja ihanan näköistä!


    • doctor_no

      Asikkalasta Päijät-Hämeestä löysin niitä yllättäen Evon retkeilyalueelta, jonne menin reppu selässä pienen joen vartta pitkin katselemaan majavia, jotka olivat rakennuspuuhissaan. Paluumatkalla näin oikealla kuusien juurella jotakin keltaista. Menin tutkimaan mitä se on. En ollut sieneen tulemassakaan ja otin 2 muiovipussia (herkulliseen sieneen ei koskaan saa käyttää muovipusseja, mutta ei ollut muuta. En olisi onnistunut kantamaan niitä mukanani. Auto oli jo melko lähellä) repusta ja poimin ne täyteen. Niitä säilöttiin ja maisteltiin kastikkeen kera ja rouskuista Kultarousku kyllä vie kielen mennessään syöjän suusta!

      Evo: http://www.luontoon.fi/evo

      • doctor_no

        Kultarousku saisi minun puolestani olla kyllä runsaslukuisempi sieni. Käyn syksyisin muutaman kerran kunnon sieniretkillä, mutta kultarousku on harvinainen. Sen sijaan olen oppinut pitämään kehnäsienestä, joka on todella runsaslukuinen. Sienikirjojen mukaan kehnäsieni ( http://www.luontoportti.com/suomi/fi/sienet/kehnasieni ) on yksi herkullisimmista sienistämme. Sen voimakas aromaattisuus jakaa siitä valmistettavaa ruokaa voimakkaasti kahtia: Jotkut ovat hulluna siihen ja jotkut ihmettelevät hulluutta.

        Tein entisen vaimoni kanssa 2003 jouluna yhteisvoimin herkullisen kastikkeen. Kehnäsientä oli saman syksyn jäljiltä pakasteessa monessa eri muodoissansa. Meillä oli tuore savulohi ja ainakin me pidimme siitä. En osaa sanoa muiden puolesta.


    • lemapari

      Löytynyt kahdesta paikasta Salon eteläosasta ja Kemiönsaarelta.Tänään löytyi kymmenkunta kultarouskua paikasta, josta löysin yhden sienen muutama vuosi sitten. Paistoin ja nautiskelin- muhennosta ja piirakkaa lopuista.Sopii hyvin baby broccilinin kanssa😊

    • Tatistaja

      Löysisin viimevuonna 2 hyväkuntoista kultarouskua . En uskaltanut syödä vaikka tunnistin. Nyt 2017 jälleen yhden samoilta paikoilta Lahden seuduilta. Aion maistaa nyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1690
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1329
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1075
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      5
      1009
    Aihe