hermosärky JA näköhäiriö

yhdistelmä

Hei! Minulla on toispuoleinen kasvojen hermosärky (lähinnä nenä-korva -akselilla). Nyt ihmetyttää, kun myös näössä on alkanut olla häiriötä. Näkökenttä lepattaa, etenkin reunoiltaan. Onko kellään kokemusta: voiko kasvohermosärkyyn liittyä näköhäiriöitä? Särky on jatkuvaa, näköhäiriöt tulevat aina välillä. Pää on kuvattu, joten mitään ylimääräistä ei siellä pitäisi olla..
Pää ei ole muutoin kipeä, eikä silmiä särje.
Kohtalotovereita?

20

7899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla on

      kolmoishermosärky(kasvoissa,kaulassa,korvissa,hampaissa)molemmin puolin.
      Silmissä tuntuu joitakin oireita.Jotenkin silmät harittavat joskus,ja niiden ympärillä tuntuu joskus särkyä.

    • Päärynä5

      Olen sairastanut kolmoishermosärkyä yli 11 vuotta, hermosärky ei ole yleensä jatkuvaa vaan tietynlainen kosketuskipu, eli syöminen puhuminen kasvojen ja hampaidenpesu ym. kosketus voi laukaista kolmoishermokivun. Kyllä minullakin joskus tuntuu, että tuo kova kipu heijastuu silmiin korviin nenänsieraimeenkin. Onko sinulla kauan ollut tuota hermosärkyä ja mikä on lääkityksesi.

      • yhdistelmä

        Hei! Kiinnostava kuulla, että löytyy muitakin, joilla on myös silmäoireita. Lääkityksenä mulla on karbamatsepiini, sitä itseasiassa vasta alotellaan. Täytyy toivoa, että tepsisi, koska mulla kipu tuntuu koko ajan vähän (ja välillä sitten jysähtää oikein kunnolla päälle). Noi silmäoireet vaan ihmetyttää, kun mulla ei kuitenkaan ole silmät kipeät. Oletteko käyneet jossakin vaiheessa hermosärkyhistoriaanne muuten silmälääkärissä? Mietin just, et pitäiskö mennä vielä tarkastuttamaan näkökin.

        Ja oletteko löytäneet särkyihin hyvän lääkityksen?


      • Päärynä5
        yhdistelmä kirjoitti:

        Hei! Kiinnostava kuulla, että löytyy muitakin, joilla on myös silmäoireita. Lääkityksenä mulla on karbamatsepiini, sitä itseasiassa vasta alotellaan. Täytyy toivoa, että tepsisi, koska mulla kipu tuntuu koko ajan vähän (ja välillä sitten jysähtää oikein kunnolla päälle). Noi silmäoireet vaan ihmetyttää, kun mulla ei kuitenkaan ole silmät kipeät. Oletteko käyneet jossakin vaiheessa hermosärkyhistoriaanne muuten silmälääkärissä? Mietin just, et pitäiskö mennä vielä tarkastuttamaan näkökin.

        Ja oletteko löytäneet särkyihin hyvän lääkityksen?

        Minä olen käynnyt silmälääkärillä ja ainoa mitä hän sanoi on,että minulla on kuivat silmät ja sain niihin kostutustippoja,kuivasilmäsyys voi osaksi johtua noista lääkkeistä mitä kolmoishermoon määrätään, mutta kyllä minulla välillä on outoja kipuja koko oikealla puolella päätä. Laitan tähän sähköpostiosoiteeni jos haluat ottaa yhteyttä sähköpostini osoite on [email protected]


      • täällä taas

        2003 vuodesta asti mulla on ollut kolmoishermosärky.Aiemmin söin Neurotolia,tällä hetkellä vaan Triptyliä iltaisin.
        Silmälääkärissä oon kerran käynyt sairauteni aikana,kun arvelin silmissä olevan jotain vialla,mutta ei löytynyt mitään.
        Viime aikoina kaulani on ollut tosi arka kylmälle,ja siksi mulla onkin sisälläkin usein huivi kaulassa.


      • yhdistelmä
        Päärynä5 kirjoitti:

        Minä olen käynnyt silmälääkärillä ja ainoa mitä hän sanoi on,että minulla on kuivat silmät ja sain niihin kostutustippoja,kuivasilmäsyys voi osaksi johtua noista lääkkeistä mitä kolmoishermoon määrätään, mutta kyllä minulla välillä on outoja kipuja koko oikealla puolella päätä. Laitan tähän sähköpostiosoiteeni jos haluat ottaa yhteyttä sähköpostini osoite on [email protected]

        hei taas! hyvä huomio muuten tuo, että osa oireista voi tulla lääkkeistäkin! musta tuntuu myös, että se särkypuoli kerää kaikki maailman oireet: välillä soi korva, välillä noi näköhäiriöt. kiitos meiliosoitteesta, voisin laittaa sulle viestiä vaikka myöhemmin, nyt olen juuri kiireissäni lähdössä reissuun.


      • yhdistelmä
        täällä taas kirjoitti:

        2003 vuodesta asti mulla on ollut kolmoishermosärky.Aiemmin söin Neurotolia,tällä hetkellä vaan Triptyliä iltaisin.
        Silmälääkärissä oon kerran käynyt sairauteni aikana,kun arvelin silmissä olevan jotain vialla,mutta ei löytynyt mitään.
        Viime aikoina kaulani on ollut tosi arka kylmälle,ja siksi mulla onkin sisälläkin usein huivi kaulassa.

        Aika kauan kuulostavat nämä säryt kestävän! Toivottavasti lääkkeet ovat kuitenkin auttaneet. Mulle kaupattiin kanssa jo välillä Triptyliä. En silloin ottanut sitä. Onko se sulla toiminut hyvin?


      • on mullakin särkyä.
        yhdistelmä kirjoitti:

        Aika kauan kuulostavat nämä säryt kestävän! Toivottavasti lääkkeet ovat kuitenkin auttaneet. Mulle kaupattiin kanssa jo välillä Triptyliä. En silloin ottanut sitä. Onko se sulla toiminut hyvin?

        triptyl auttaa iltaisin siten,että se nostaa kipukynnystä,jolloin kipu ei tunnu niin hyvin,ja pystyn nukkumaan.Kun säryllä on taipumus voimistua makuulle mentyä.Mulla ainankin.
        Auttaako sulla lääkkeet? Käytätkö Neurotolia?
        Joillekin ei auta,mutta sitten voidaan ehkä tehdä jokin kirurginen toimenpide.Sellaisesta oon kuullut.
        Mulla on aiemmon ollut tosi tuskallista särkyä ennen,kuin Neurotolista oli apua.Tällä hetkellä en sitä käytä.


      • salmiakki-suklaa
        Päärynä5 kirjoitti:

        Minä olen käynnyt silmälääkärillä ja ainoa mitä hän sanoi on,että minulla on kuivat silmät ja sain niihin kostutustippoja,kuivasilmäsyys voi osaksi johtua noista lääkkeistä mitä kolmoishermoon määrätään, mutta kyllä minulla välillä on outoja kipuja koko oikealla puolella päätä. Laitan tähän sähköpostiosoiteeni jos haluat ottaa yhteyttä sähköpostini osoite on [email protected]

        Hei!
        Kyllä on tuttua tekstiä! Minä olen maaliskuusta 2008 kärsinyt oikean puoleisista kipu tuntemuksista. Silmän pohja on ollut kipeä, otsa. ohimo, korva ja pään seutu. Diagnoosi aluksi kolmoishermosärky. Lääkitys Neurotol Slow, Lyrica. Pään mangneettikuvaukset, kaulan verisuonten ultra ja lukuisa määrä verikokeita. Hammaslääkäri ja koko leuan röntgen kuvat ja lausunnot, ei mitään vikaa. Silmälääkäri, muuten ok, mutta lievästi kuivat silmät, kostutustippoja minullekin. Herpes arvot lievästi koholla, Valavir kuuri. Kunnes neurologi oli varma, verikoeista varma löydös, vyöruusu. Valavir kuuri kolminkertaisena. Syöty on ja tuntuu, että oireet jatkuu. Nyt en ole hoidettavana missään. Mietin vaan, entäs nyt. Toisaalta vyöruusun löytyminen helpotti ajatusta, olisiko virus siis siellä näköhermossa? Onko kellään sellaisesta kokemusta? Ajattelin vaan, jos tuo vyöruusu löytyisi sinultakin?


      • Päärynä5
        salmiakki-suklaa kirjoitti:

        Hei!
        Kyllä on tuttua tekstiä! Minä olen maaliskuusta 2008 kärsinyt oikean puoleisista kipu tuntemuksista. Silmän pohja on ollut kipeä, otsa. ohimo, korva ja pään seutu. Diagnoosi aluksi kolmoishermosärky. Lääkitys Neurotol Slow, Lyrica. Pään mangneettikuvaukset, kaulan verisuonten ultra ja lukuisa määrä verikokeita. Hammaslääkäri ja koko leuan röntgen kuvat ja lausunnot, ei mitään vikaa. Silmälääkäri, muuten ok, mutta lievästi kuivat silmät, kostutustippoja minullekin. Herpes arvot lievästi koholla, Valavir kuuri. Kunnes neurologi oli varma, verikoeista varma löydös, vyöruusu. Valavir kuuri kolminkertaisena. Syöty on ja tuntuu, että oireet jatkuu. Nyt en ole hoidettavana missään. Mietin vaan, entäs nyt. Toisaalta vyöruusun löytyminen helpotti ajatusta, olisiko virus siis siellä näköhermossa? Onko kellään sellaisesta kokemusta? Ajattelin vaan, jos tuo vyöruusu löytyisi sinultakin?

        Kertoiko lääkäri sinulle, että onko tuolla ruusulla mitään yhteyttä kolmoishermosärkyyn ja miten laajalle alueelle se kipua aiheuttaa. Minulla ei ainakaan ole koskaan todettu ruusua, joten tästä ei ole kokemusta, mutta en ole varma onko tällaista koetta minulta koskaan otettu, täytyypä seuraavan kerra kysyäkin omalta neurologiltani. Minä olen huomannut, että akupunktio ja niskojen hieronta on auttanut kovimpaan kipuu joten niitä kannataa kokeilla,koska aina parempi mitä vähemmällä lääkityksellä pärjää.


      • yhdistelmä
        salmiakki-suklaa kirjoitti:

        Hei!
        Kyllä on tuttua tekstiä! Minä olen maaliskuusta 2008 kärsinyt oikean puoleisista kipu tuntemuksista. Silmän pohja on ollut kipeä, otsa. ohimo, korva ja pään seutu. Diagnoosi aluksi kolmoishermosärky. Lääkitys Neurotol Slow, Lyrica. Pään mangneettikuvaukset, kaulan verisuonten ultra ja lukuisa määrä verikokeita. Hammaslääkäri ja koko leuan röntgen kuvat ja lausunnot, ei mitään vikaa. Silmälääkäri, muuten ok, mutta lievästi kuivat silmät, kostutustippoja minullekin. Herpes arvot lievästi koholla, Valavir kuuri. Kunnes neurologi oli varma, verikoeista varma löydös, vyöruusu. Valavir kuuri kolminkertaisena. Syöty on ja tuntuu, että oireet jatkuu. Nyt en ole hoidettavana missään. Mietin vaan, entäs nyt. Toisaalta vyöruusun löytyminen helpotti ajatusta, olisiko virus siis siellä näköhermossa? Onko kellään sellaisesta kokemusta? Ajattelin vaan, jos tuo vyöruusu löytyisi sinultakin?

        Oikein hämmästyin kun luin tän sun vastauksen: kuulostaa ihan mun oireilta! Paitsi että mulla ei ole otettu kaulan verisuonten ultraa, ei mitään hirveetä määrää verikokeita, enkä myöskään ole ollut silmälääkärissä.
        Voiko vyöruusu siis olla myös pään sisällä niin ettei tule mitään näkyviä rakkuloita? Olen lukenut postherpeettisestä neuralgiasta yms, mutta luulin, että silloin pitäis ensin olla näkyvissä jotain rakkuloita? Sanoiko se sun neurologi siis, että sulla ois edelleen ehkä vyöruusu vai oliko epäilyksenä että kipusi on jälkisärkyä sairastetusta ruususta?
        Paljon kysymyksiä tulikin mieleeni, tämä oli niin kiinnostava näkökulma.


      • yhdistelmä
        on mullakin särkyä. kirjoitti:

        triptyl auttaa iltaisin siten,että se nostaa kipukynnystä,jolloin kipu ei tunnu niin hyvin,ja pystyn nukkumaan.Kun säryllä on taipumus voimistua makuulle mentyä.Mulla ainankin.
        Auttaako sulla lääkkeet? Käytätkö Neurotolia?
        Joillekin ei auta,mutta sitten voidaan ehkä tehdä jokin kirurginen toimenpide.Sellaisesta oon kuullut.
        Mulla on aiemmon ollut tosi tuskallista särkyä ennen,kuin Neurotolista oli apua.Tällä hetkellä en sitä käytä.

        Mulla on nukkuminen ollut ihan ok, joten öisin tarvitsen vähemmän lääkeapua. Mulla on karbamatsepiini auttanut jonkin verran, tosin annostus ei ole vielä kauhean korkea, sitä on siis varaa vielä nostaa. Hyvä, että on vielä kirurginenkin vaihtoehto. Mutta sisältyyköhän niihion leikkauksiin kauheesti riskejä? Tietääkö joku?
        Lähinnä mua mietityttää, että kuinka kauan tällaiset hermösäryt yleensä jatkuu? Meneekö ne yleensä jossain vaiheessa pois itsestään?


      • salmiakki-suklaa
        Päärynä5 kirjoitti:

        Kertoiko lääkäri sinulle, että onko tuolla ruusulla mitään yhteyttä kolmoishermosärkyyn ja miten laajalle alueelle se kipua aiheuttaa. Minulla ei ainakaan ole koskaan todettu ruusua, joten tästä ei ole kokemusta, mutta en ole varma onko tällaista koetta minulta koskaan otettu, täytyypä seuraavan kerra kysyäkin omalta neurologiltani. Minä olen huomannut, että akupunktio ja niskojen hieronta on auttanut kovimpaan kipuu joten niitä kannataa kokeilla,koska aina parempi mitä vähemmällä lääkityksellä pärjää.

        Hei taas!
        Ei ollut puhetta, olisiko vyöruusulla yhteyttä kolmoishermosärkyyn. Se vyöruusu on virus, joka jää jonnekin selkäytimeen uinumaan, kun on sairastanut vesirokon. Se ei koskaan poistu elimistöstä, mutta esim. stressi saa sen uudelleen aktivoitumaan.Kun se aktivoituu, se kulkee selkäytimen kautta jonnekin. Yleensä se tulee vartalon alueelle ja siitä nimitys vyöruusu. Sille on ominaista kova kipu. Ilmeisesti oireita voi olla monenlaisia. Aikuisille ei tule samanlaista vesirokko ihottumaa, kuin lapsilla, jos se siis uusii. Voi olla esim. joitain kipeitä näppylöitä jossain, mutta ne ovat aina samalla puolella esim. kasvoja, siis toispuoleisesti. Minä ihmettelin, kun tuli sellaisia finnin tapaisia näppylöitä silloin tällöin, mutta niitä puristaessa sattui aivan kamalasti, ja tuli vaan kirkasta nestettä. Samoin on päänahassa ollut silloin tällöin. Ruusu puolestaan on bakteerin aiheuttama tulehdustila, ja se on aivan eri juttu kuin tämä vyöruusu. Minun neurologi alkoi epäillä yhtääkkiä vyöruusua ja otatutti vielä sarjan verikokeita. Eli on aika helppo todeta, verikoe vain.
        Se tässä vyöruusussa on, että se voi myös uusia, jos sen saa rauhoittumaan.
        Tänään kävin hierojalla ja olo on jo nyt ihan mukava. Kiitos neuvosta. Hyvää syksyn jatkoa sinulle!


      • salmiakki-suklaa
        yhdistelmä kirjoitti:

        Oikein hämmästyin kun luin tän sun vastauksen: kuulostaa ihan mun oireilta! Paitsi että mulla ei ole otettu kaulan verisuonten ultraa, ei mitään hirveetä määrää verikokeita, enkä myöskään ole ollut silmälääkärissä.
        Voiko vyöruusu siis olla myös pään sisällä niin ettei tule mitään näkyviä rakkuloita? Olen lukenut postherpeettisestä neuralgiasta yms, mutta luulin, että silloin pitäis ensin olla näkyvissä jotain rakkuloita? Sanoiko se sun neurologi siis, että sulla ois edelleen ehkä vyöruusu vai oliko epäilyksenä että kipusi on jälkisärkyä sairastetusta ruususta?
        Paljon kysymyksiä tulikin mieleeni, tämä oli niin kiinnostava näkökulma.

        Luit varmaan äskeisen kommenttini, mutta tässä lisää tekstiä.
        Joo, voi se ilmeisesti kulkea siellä hermoratoja pitkin. Selkäytimestä se liikkeelle lähtee. Minulle tuli vasta kesällä niitä näppylöitä, ja kun olen suurkeittiöllä töissä, en ensin tajunnut että voisivat liittyä tuohon vyöruusuun, vaan luulin joksikin hiki näppylöiksi, kun keittiöllä on aina oltava se päähine päässä. Se verikoe näytti, että minulla oli se vyöruusu silloin aktiivisena. Se ei poistu elimistöstä koskaan, ja jos se rauhoittuu, jokin stressi tai vastuttuskyvyn heikkeneminen saa sen jälleen puhkeamaan. Luulen, että se vyöruusu oli kaikkein aktiivisempana silloin maaliskuussa, kun se diagnosoitiin ensin kolmoishermosäryksi. Sain sen neurotol slow ja lyrica kuurit, niin ne varmaan vaimensi sitä akuuttia särkyä ja kuivatti myös silmät. Sen jälkeen on tuntunut siltä, että en ole kunnossa ja alituista kipujen tuntemusta, epämääräistä kutinaa ja tuikkimista on tuntunut. Se valavir ei tainnut olla riittävän tehokas tähän näin kauan kestäneeseen vaivaan. Neurologi sanoi lopuksi, että kun oireille on nyt saatu nimi ja todettu diagnoosi, jatkossa riittää, kun menen työterveyshuoltoon, ja mainitsen vaivani, niin sieltä ohjaavat tarvittaessa eteenpäin, tai antavat lisää lääkettä. Kirjoitellaan!
        Hyvää syksyä sinullekin.


      • Päärynä5
        yhdistelmä kirjoitti:

        Mulla on nukkuminen ollut ihan ok, joten öisin tarvitsen vähemmän lääkeapua. Mulla on karbamatsepiini auttanut jonkin verran, tosin annostus ei ole vielä kauhean korkea, sitä on siis varaa vielä nostaa. Hyvä, että on vielä kirurginenkin vaihtoehto. Mutta sisältyyköhän niihion leikkauksiin kauheesti riskejä? Tietääkö joku?
        Lähinnä mua mietityttää, että kuinka kauan tällaiset hermösäryt yleensä jatkuu? Meneekö ne yleensä jossain vaiheessa pois itsestään?

        Minulla lääkeannos vuorokaudessa on 1050mg, olen tiputtanut noin 50mg kipua on jonkun verran mutta en halua lisätä yhtään enempää jos ei ole pakko. Minä olen käynnyt töölön sairaalassa keskustelemassa neurokirurgin kanssa, minulle ehdotettiin operointia jossa korvan takaa olisi menty kallon sisälle ja siirretty verisuonta hermon päältä, kyselin mitä riskejä tästä olisi niin lääkäri kertoi, että kasvoihin voisi tulla tunnottomuutta sekä se voisi vaikuttaa kuuloon ja pahinta mitä voisi sattua olisi halvaantuminen mutta tällaista ei varmaankaan ole koskaan sattunut mtta lääkärin täytyy kaikki kertoa, en tiedä olenko ymmärtänyt oikein mitä lääkäri kertoi mutta tämä minulle on jäännyt mieleen, joten ajattelin, että operointi saa viellä ainakin jonkun verran odottaa koska tulen lääkkeillä toimeen. Kolmoishermokipu on sellaista, että se voi olla vuosia poissa ja sitten tulee uudelleen, minulla oli yksi vuosi täysin kivutonta aikaa, silloin alussa sanottiin, että se voi joskus hävitä kokonaan mutta minulla tämä on ollut jo 11vuotta ja olen tämän sairauden vuoksi joutunut jäämään sairaseläkkeelle, tämä sairaushan on sellainen, että tressi pahentaa olotilaa ja on helponpaa kun saa olla kotona ja itse järjestää aikataulunsa, Minä olin ensin kolme vuotta osa-aikasairaselääkkeellä mutta sitten oli parempi, että jäin kokonaan pois töistä.


      • yhdistelmä
        salmiakki-suklaa kirjoitti:

        Luit varmaan äskeisen kommenttini, mutta tässä lisää tekstiä.
        Joo, voi se ilmeisesti kulkea siellä hermoratoja pitkin. Selkäytimestä se liikkeelle lähtee. Minulle tuli vasta kesällä niitä näppylöitä, ja kun olen suurkeittiöllä töissä, en ensin tajunnut että voisivat liittyä tuohon vyöruusuun, vaan luulin joksikin hiki näppylöiksi, kun keittiöllä on aina oltava se päähine päässä. Se verikoe näytti, että minulla oli se vyöruusu silloin aktiivisena. Se ei poistu elimistöstä koskaan, ja jos se rauhoittuu, jokin stressi tai vastuttuskyvyn heikkeneminen saa sen jälleen puhkeamaan. Luulen, että se vyöruusu oli kaikkein aktiivisempana silloin maaliskuussa, kun se diagnosoitiin ensin kolmoishermosäryksi. Sain sen neurotol slow ja lyrica kuurit, niin ne varmaan vaimensi sitä akuuttia särkyä ja kuivatti myös silmät. Sen jälkeen on tuntunut siltä, että en ole kunnossa ja alituista kipujen tuntemusta, epämääräistä kutinaa ja tuikkimista on tuntunut. Se valavir ei tainnut olla riittävän tehokas tähän näin kauan kestäneeseen vaivaan. Neurologi sanoi lopuksi, että kun oireille on nyt saatu nimi ja todettu diagnoosi, jatkossa riittää, kun menen työterveyshuoltoon, ja mainitsen vaivani, niin sieltä ohjaavat tarvittaessa eteenpäin, tai antavat lisää lääkettä. Kirjoitellaan!
        Hyvää syksyä sinullekin.

        Kiitoksia selventävästä vastauksesta! Taidan itsekin kysyä niitä verikokeita. Mulla ei kyllä ole ollut mitään rakkuloita, mutta jos se kerran voi kulkea hermoratoja pitkin, niin kannattaahan sekin varmaan testata..
        Paranevaa vointia sinulle!


      • yhdistelmä
        Päärynä5 kirjoitti:

        Minulla lääkeannos vuorokaudessa on 1050mg, olen tiputtanut noin 50mg kipua on jonkun verran mutta en halua lisätä yhtään enempää jos ei ole pakko. Minä olen käynnyt töölön sairaalassa keskustelemassa neurokirurgin kanssa, minulle ehdotettiin operointia jossa korvan takaa olisi menty kallon sisälle ja siirretty verisuonta hermon päältä, kyselin mitä riskejä tästä olisi niin lääkäri kertoi, että kasvoihin voisi tulla tunnottomuutta sekä se voisi vaikuttaa kuuloon ja pahinta mitä voisi sattua olisi halvaantuminen mutta tällaista ei varmaankaan ole koskaan sattunut mtta lääkärin täytyy kaikki kertoa, en tiedä olenko ymmärtänyt oikein mitä lääkäri kertoi mutta tämä minulle on jäännyt mieleen, joten ajattelin, että operointi saa viellä ainakin jonkun verran odottaa koska tulen lääkkeillä toimeen. Kolmoishermokipu on sellaista, että se voi olla vuosia poissa ja sitten tulee uudelleen, minulla oli yksi vuosi täysin kivutonta aikaa, silloin alussa sanottiin, että se voi joskus hävitä kokonaan mutta minulla tämä on ollut jo 11vuotta ja olen tämän sairauden vuoksi joutunut jäämään sairaseläkkeelle, tämä sairaushan on sellainen, että tressi pahentaa olotilaa ja on helponpaa kun saa olla kotona ja itse järjestää aikataulunsa, Minä olin ensin kolme vuotta osa-aikasairaselääkkeellä mutta sitten oli parempi, että jäin kokonaan pois töistä.

        Hienoa kuulla, että särkysi on lääkkeillä hallinnassa. Ja tuokin luo valoa pimeyteen, että särky voi välillä olla jopa noin pitkään pois. Silloinhan ei ole mahdoton ajatus, että särky saataisin jonakin päivänä kokonaankin pois. Itse olen huomannut särkyni reagoivan mitä kummalisimpiin asioihin, stressi tosiaan niistä yhtenä.
        Hyvää vointia sinnepäin!


      • riitutiitu
        yhdistelmä kirjoitti:

        Hienoa kuulla, että särkysi on lääkkeillä hallinnassa. Ja tuokin luo valoa pimeyteen, että särky voi välillä olla jopa noin pitkään pois. Silloinhan ei ole mahdoton ajatus, että särky saataisin jonakin päivänä kokonaankin pois. Itse olen huomannut särkyni reagoivan mitä kummalisimpiin asioihin, stressi tosiaan niistä yhtenä.
        Hyvää vointia sinnepäin!

        Moi!

        Lueskelin asian tiimoilta keskustelupalstoja ja huomasin tämän.
        Esitän asiani lyhyesti ja jos haluatte lisätietoja tai keskustella, niin vastaan kyllä.
        Elikkäs, olen 23-vuotias tyttö, jolla oli parisen vuotta kolmishermosärky vasemmalla puolella kasvoja. Ikäiselleni hyvin epätyypillinen diagnoosi ja lääkärin mukaan hyvin harvinaista näin voimakkaana. Minulla oli puolitoista vuotta koko ajan voimistuvia kipuja jotka veivät välillä minut sairaalaan täydellisen kropan kramppaamisen ja tajunnan laskun vuoksi. Lääkkeitä (panacod, neurontin, triptyl) lisättiin parin kk välein kunnes raja tuli vastaan. olin tällöin jo sairaslomalla töistä ja ajan kuluessa olisin joutunut hakemaan työkyvyttömyyteen verrattavia papereita. magneettikuvien ja lääkärin kanssa keskusteltuani päädyin tulokseen leikkaus. minut leikattiin elokuun puolivälissä 2008. vasemman korvani takaa kulkee n. 10cm mittainen arpi muistuttamassa siitä miten onnellinen saan olla nykyisestä terveydentilastani. Vuosi leikkauksen jälkeen on aikaa jolloin elimistö muokkautuu ja hermo palautuu tiettyyn pisteeseen johon se sitten jää mitä luultavammin. kipuja on, mutta suhteessa entiseen, hyvin vähän. pärjään kipulääkkeillä ja kohtauksia ei ole ollut puoleen vuoteen. hain opiskelemaan ja luen itselleni uutta ammattia. olen myös palannut työelämään opiskelun ohessa ja tärkeintä onkin tietysti huolehtia omasta jaksamisesta ja kuunnella omaa kehoaan. jos voin kokemusteni kautta olla jollekulle kolmoishermosärkyä sairastavalle avuksi, teen sen mielelläni. vielä puoli vuotta sitten asiaa koskevia keskustelupalstoja tai vastaavia ei juuri ollut. mielestäni vertaistuki on yksi tärkeimmistä asioista joissa voimme olla toinen toistemme tukena. kaikkea hyvää teille ja toivon vilpittömästi kohtalotovereille parempia päiviä :)

        terveisin riitu


      • Sartsa53
        täällä taas kirjoitti:

        2003 vuodesta asti mulla on ollut kolmoishermosärky.Aiemmin söin Neurotolia,tällä hetkellä vaan Triptyliä iltaisin.
        Silmälääkärissä oon kerran käynyt sairauteni aikana,kun arvelin silmissä olevan jotain vialla,mutta ei löytynyt mitään.
        Viime aikoina kaulani on ollut tosi arka kylmälle,ja siksi mulla onkin sisälläkin usein huivi kaulassa.

        Hei! Vieläkö olet kivuton? Voitko kertoa mitä sinulta leikattiin korvan takaa, hermopinnekö?


    • viisaudenhammas

      Tää on tosi vanha juttu,joka sattui mulle 25 vuotta sitten. Olin sairastanut pienen flunssan ja muutama viikko sen jälkeen tuntui poskiontelossa, että kuvittelin sen olevan ihan perus tulehdusta, joka hoituisi antidiootilla. Lääkäri tutki eikä löytänyt mitään. Määräsi parempiin tutkimuksiin sairaalaan, ja siellä kuvattiin ja sanottiin että onteloissa ei ole mitään. Menin töihin ja kävin syömään ja tuikkasi oikein kunnolla vas korvaan ja kuulo meni hetkeksi. Kävin vielä hammaslääkärilläkin ja sielläkin röntgenkuvattiin, mutta ilman mitään tulosta. Tuli viikonloppu ja söin särkylääkettä. Sitten tunsin suussa veren makua ja sitä vähän ihmettelin ja sitten tajusin että yksi viisaudenhampaista oli puhjennut. ja särky loppui siihen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe